"Billig" pickup på lån. AT33SA

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    117
    Har en ART 9. Rett ut av esken syntes jeg den låt fantastiskt. Nå,etter kanskje 30 timer synes jeg den er blitt flatere i lyden. Lett stressende i presens og unyansert. Andre som har opplevd dette på veien til ferdig innspilt?
    Hadde visst kommet borti stiftrykk og kjørte dermed litt høyt ca 2,2. Fikk justert ned til 1,8 og dermed var ting på plass igjen!
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Har også sett litt på Art 9, men det sies at den ikke er utpreget rocka av seg? Ikke optimal til tyngre metal?
    Den har en besnærende balanse som redder det meste, så kombinert med rett utstyr, fikser den det også. Min oppfatning er at den (dessverre) ikke er den p.u.'n jeg har hatt som låter tøffest på typiske 70-talls (dritt)innspillinger, men det er vanskelig å holde akkurat det i mot ART9, alt den gjør, er tross alt å være ærlig med at det låter tynt og kjipt.
    Saken er at anlegget som helhet må være tunet mot det litt fete og mellombasstunge, for at 70 tallets helter skal få skinne med sin gamle glans. Dette er selvsagt mulig også med ART9, men da må arm, drivverk, RIAA, forsterker og høyttlalere være tunet for den musikktypen. Så er spørsmålet hva det kan komme til å gjøre med resten av musikken din, da... :)
    En VPI-spiller og arm, Goldring mm pickup, rett i RIAA'n til Audio Inovations S-500 som mater et par Klipsch Cornwall, da har du stilen. Bytter du Goldring'en med en ART9 og setter inn en Audio Innovations S-800 step-up trafo mellom platespiller og RIAA, vil det bli som et åpent vindu til forna da'r. :) Men det er vel ikke akkurat det anlegget du har, kanskje...?

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    594
    Har også sett litt på Art 9, men det sies at den ikke er utpreget rocka av seg? Ikke optimal til tyngre metal?
    Spiller du mest rock finns det nok bedre alternativer, jeg selv bruker ART9 til alt annet enn rock og metal da bruker jeg Cadenza Red isteden.
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Tråden startet meg litt sammenligning av AT33Sa og Cadenza red.
    Jeg lurer imidlertid på om noen har hørt AT33Sa og cadenza black? Vurderer en 33Sa, men det har dukket opp en mulighet på en pent brukt cadenza black, slik at prisen er til å leve med.
    Prisforskjellen er i utgangspunktet stor, men jeg ser at spesifikasjonene er veldig like. Shibata og bor(on). AT33Sa er marginalt bedre på kanalseparasjon og frekvensrespons i de oppgitte spesifikasjonene. Men spesifikasjoner forteller jo ikke alltid alt. Noen som har hørt begge og vet om det er verdt å legge noen ekstra tusenlapper på bordet for en cadenza black?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Har også sett litt på Art 9, men det sies at den ikke er utpreget rocka av seg? Ikke optimal til tyngre metal?
    Den har en besnærende balanse som redder det meste, så kombinert med rett utstyr, fikser den det også. Min oppfatning er at den (dessverre) ikke er den p.u.'n jeg har hatt som låter tøffest på typiske 70-talls (dritt)innspillinger, men det er vanskelig å holde akkurat det i mot ART9, alt den gjør, er tross alt å være ærlig med at det låter tynt og kjipt.
    Saken er at anlegget som helhet må være tunet mot det litt fete og mellombasstunge, for at 70 tallets helter skal få skinne med sin gamle glans. Dette er selvsagt mulig også med ART9, men da må arm, drivverk, RIAA, forsterker og høyttlalere være tunet for den musikktypen. Så er spørsmålet hva det kan komme til å gjøre med resten av musikken din, da... :)
    En VPI-spiller og arm, Goldring mm pickup, rett i RIAA'n til Audio Inovations S-500 som mater et par Klipsch Cornwall, da har du stilen. Bytter du Goldring'en med en ART9 og setter inn en Audio Innovations S-800 step-up trafo mellom platespiller og RIAA, vil det bli som et åpent vindu til forna da'r. :) Men det er vel ikke akkurat det anlegget du har, kanskje...?

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Ikke akkurat det anlegget, men ikke helt langt unna heller. Spiller på NAS AceSpacedeck med ECP-2 RIAA, inn i en LM 508IA 48 watt SET forsterker, som driver et par Klipsch Cornwall III. Så jeg anser det ikke som et helt håpløst prosjekt, selv om jeg er litt redd jeg kanskje feilkalkulerte litt når jeg la inn bestilling på en ART-9 natt til Lørdag. :)

    Dessuten syns jeg noen av de nye pressingene av Zeppelin og Sabbath låter ganske fett egentlig, men er det skivebom får jeg finne på noe annet. Hører jo mye moderne metal også, og en del av det låter jo ganske fett. Og jeg liker det du sier om at den har en besnærende balanse. :)

    Har også sett litt på Art 9, men det sies at den ikke er utpreget rocka av seg? Ikke optimal til tyngre metal?
    Spiller du mest rock finns det nok bedre alternativer, jeg selv bruker ART9 til alt annet enn rock og metal da bruker jeg Cadenza Red isteden.
    Betryggende. Not. ;D Som sagt over har jeg en ART-9 i bestilling, så finner vel ut av dette selv på den harde måten. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hei, fungerer art 9? Vet du hvilken effektiv masse armen din har?

    Som sagt over har jeg en ART-9 i bestilling, så finner vel ut av dette selv på den harde måten. :)
    Hei. Har ikke montert den enda, så vet ikke hvordan den fungerer i oppsettet mitt. Armen den skal sitte i er en 9" Jelco. Vet ikke effektiv masse på den uten å slå det opp, dessverre.

    Får se om jeg blir inspirert en dag jeg har tid for meg selv og får montert den, men føler egentlig ikke noe hastverk så lenge den "billige" MM pu'en min med shibata sliping spiller så bra som den gjør. Kanskje jeg bare er nervøs for at den skal spille som en lettvekts sart liten blomst og falle helt igjennom på musikksmaken min.
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Hei, takk for svar. Er det en SA-750D?



    Hei, fungerer art 9? Vet du hvilken effektiv masse armen din har?

    Som sagt over har jeg en ART-9 i bestilling, så finner vel ut av dette selv på den harde måten. :)
    Hei. Har ikke montert den enda, så vet ikke hvordan den fungerer i oppsettet mitt. Armen den skal sitte i er en 9" Jelco. Vet ikke effektiv masse på den uten å slå det opp, dessverre.

    Får se om jeg blir inspirert en dag jeg har tid for meg selv og får montert den, men føler egentlig ikke noe hastverk så lenge den "billige" MM pu'en min med shibata sliping spiller så bra som den gjør. Kanskje jeg bare er nervøs for at den skal spille som en lettvekts sart liten blomst og falle helt igjennom på musikksmaken min.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    SA-750DB. Antar "B" på slutten angir at fargen er svart.
    Det gjør den.

    Effektiv masse på Jelco er litt omdiskutert. ;) Det Jelco svarer når man spør, er det mange som synes at ikke henger helt på greip. Det var en lang tråd her en gang der det ble utledet fornuftige verdier.

    Jeg har planer om å finne resonansefrekvensen med en testplate og regne meg bakover for å se hva som stemmer hos meg, men har aldri kommet så langt.
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Fleksibilitet AT-ART9

    Resonansfrekvensene jeg observerte for audio-technica AT-ART9 i Sme V er lateralt - ca 9 Hz, og vertikalt ca 10 Hz vha HiFi-News test record.

    Hvis jeg antar at effektiv masse er 10.5 g for Sme V og at skruer og muttere veier ca 1 g, gir 9 Hz en fleksibilitet på ca 15 x 10-6 cm/dyne beregnet vha https://www.vinylengine.com/cartridge_database_tools.php

    (Stifttrykk var satt til ca 2 g og antiscating var satt til ca 2.)

    Edit: Jeg burde jo ha beregnet ved standardverdien 10Hz (som jeg observerte vertikalt), og da blir fleksibiliteten ca 12.64 x 10-6 cm/dyne.
     
    Sist redigert:

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Resonansfrekvensene jeg observerte for audio-technica AT-ART9 i Sme V er lateralt - ca 9 Hz, og vertikalt ca 10 Hz vha HiFi-News test record.

    Hvis jeg antar at effektiv masse er 10.5 g for Sme V og at skruer og muttere veier ca 1 g, gir 9 Hz en fleksibilitet på ca 15 x 10-6 cm/dyne beregnet vha https://www.vinylengine.com/cartridge_database_tools.php

    (Stifttrykk var satt til ca 2 g og antiscating var satt til ca 2.)
    Meget interessant.
    Audio-Technica selv oppgir dette, som er vanskelig å forene med dine funn:
    Static Compliance 35×10-6cm/dyne
    Dynamic Compliance 18×10-6cm/dyne (100Hz)

    Vanskelig å bli helt klok på dette, gitt...
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Meget interessant.
    Audio-Technica selv oppgir dette, som er vanskelig å forene med dine funn:
    Static Compliance 35×10-6cm/dyne
    Dynamic Compliance 18×10-6cm/dyne (100Hz)

    Vanskelig å bli helt klok på dette, gitt...
    Ja, det er ikke så lett å bli klok på. Resonansfrekvensene jeg observerte er OK og viser at ART9 ikke er så myk som de oppgitte verdiene til AT skulle tilsi.

    Om jeg kan bruke resonanskalkulatoren til å "estimere" fleksibiliteten er et annet spørsmål.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    På min technics epa-100p arm har art9 en resonansfrekvens rundt 4-5hz.
    AT33ptg/II har rundt 7hz i samme arm, om jeg ikke husker helt feil.

    massen på pro-utgaven av armen er ikke oppgitt, men tror sivilutgaven har 22g.
     

    jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    117
    På min technics epa-100p arm har art9 en resonansfrekvens rundt 4-5hz.
    AT33ptg/II har rundt 7hz i samme arm, om jeg ikke husker helt feil.

    Massen på pro-utgaven av armen er ikke oppgitt, men tror sivilutgaven har 22g.
    Har selv en epa 100. Den er oppgitt til 22 gram men med headshell på 9.5 samt PU på 6.5. Sånn jeg leser det. Men hva er en 100P? Og hvordan synes du det låter? har komboen epa 100 og art 9 selv
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Synes det låter kjempebra!
    Bedre enn ptg/II, dog definitivt i samme gate lydmessig.
    Alt er bare hakket mer smooth og naturlig, og bassen går ørlite dypere.

    platespilleren veier sikkert opp mot 40kg og har ikke opplevd problemer med feedback eller gulv-sving, som jo vanligvis ville vært det store problemet med en resonansfrekvens under 8hz.

    vanlige epa100 har jo demping i motvekten som fjerner all resonansproblematikk, men opplever at 100p oppfører seg som om den har mye høyere effektiv masse enn 22g!

    (100p er proffutgaven uten rubinlager og demping i motvekten)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn