"Billig" pickup på lån. AT33SA

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • A

    ANM

    Gjest
    Usikker, har ikke hørt det dyreste her hjemme, men føler med ett ikke et umiddelbart behov for å gjøre det heller, så kan du ta det som en konklusjon.

    Jeg vet ikke hva som gjør én pickup med glimrende sporingsevne, kanalbalanse og separasjon, samt eksotisk nåleslipning og edelt grunnstoff i fanen verdt 10000,- og en annen med dårligere balanse og separasjon men antatt javngod sporing og tilsvarende nåloppbygging verdt 30000,-. Hvor ligger differansen på 20000,-? Ikke levetid ihvertfall.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Folk er jo ute etter og har fokus på så mangt. Det jeg kan si er at den er en Cadenza Red killer som nesten er priset nøyaktig likt.
     

    Lars DK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2007
    Innlegg
    211
    Antall liker
    184
    Sted
    Danmark
    Torget vurderinger
    12
    Usikker, har ikke hørt det dyreste her hjemme, men føler med ett ikke et umiddelbart behov for å gjøre det heller, så kan du ta det som en konklusjon.

    Jeg vet ikke hva som gjør én pickup med glimrende sporingsevne, kanalbalanse og separasjon, samt eksotisk nåleslipning og edelt grunnstoff i fanen verdt 10000,- og en annen med dårligere balanse og separasjon men antatt javngod sporing og tilsvarende nåloppbygging verdt 30000,-. Hvor ligger differansen på 20000,-? Ikke levetid ihvertfall.
    En hel del skyldes timeforbrug i fremstilling/konstruktion/design, her bruges mange manuelle timer, og lytte/teste/lytte/forsøg/teste/prøve/forsøg/ændringer. Skal den lyde rigtig godt og være nøjagtig/præcis, der hvor konstruktøren ønsker det, så koster det.

    Hvorfor lyder to tilsyneladende ens (lavet i samme materialer) pickup'er forskelligt? De er jo opbygget med de samme materialer, så hvorfor?

    Ortofon går meget op i det tekniske, deres pickup'er sporer i verdensklasse nemt 70-80-90 µm, men er det nødvendigt? Hvor mange optagelser fordre at ophænget skal kunne dette, og giver det automatisk bedre lyd?

    Nej, min erfaring er nærmere det stik modsatte :)

    En pickup er langt mere end "glimrende sporingsevne, kanalbalanse og separasjon, samt eksotisk nåleslipning og edelt grunnstoff i fanen".
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Etter ytterligere noen uker med ART9 i hus, er jeg faktisk overbevist om at vi har med årets analoge hifi-produkt å gjøre. Den er rask, dynamisk, klanglig rik, sporer som et uvær, er veldig detaljert og ekstremt lettflytende, oppløst og homogen. Full av sånne egenskaper som vanligvis koster netopp 20-30´.
    Men det gjør den ikke. Den har akkurat det ved seg som det blir legendariske produkter av.
    Noen ganger er stordriftsfordeler svaret.
     
    A

    ANM

    Gjest
    En pickup er langt mere end "glimrende sporingsevne, kanalbalanse og separasjon, samt eksotisk nåleslipning og edelt grunnstoff i fanen".
    Har du hørt ART9? Jeg har som sagt vært fan av Ortofon fra dag 1 og er det fortsatt, men at andre produsenter kan lykkes er det ingen tvil om. Jeg står på mitt. Prisnivået på pickuper ligger usmakelig høyt i dag. ART9 er pokker ikke billig den heller om du sammenligner det rasjonelt. Om man mener det viser det jo bare at markedsstrategien til noen produsenter fungerer.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Spesielt sexy å se til, er de ikke. Som å ta bilde av himmelen en gråværsdag. Lite fotogene…

    Kommer du med en anmeldelse, impulse?
     
    A

    ANM

    Gjest
    Ble det bedre med nytt headshell og lettere skruer?
    Ingen umiddelbar stor endring. Nå skal det sies at bildet er tatt ved aller første avspilling etter justering og på en plate jeg ikke har hørt med ART9. Har nettopp snudd platen. :) (Dexys Midnight Runners - Too Rye Ay)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Spesielt sexy å se til, er de ikke.
    Nei, noen estetisk designpris tror jeg ikke ligger over horisonten, men faktisk penere i virkeligheten. Headshellet er heller ingen perle, men kan kanskje utbedres med lakkbeis.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    @ANM

    Det headshellet.... Er det handlet i butikk her på berget?
     

    Lars DK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2007
    Innlegg
    211
    Antall liker
    184
    Sted
    Danmark
    Torget vurderinger
    12
    En pickup er langt mere end "glimrende sporingsevne, kanalbalanse og separasjon, samt eksotisk nåleslipning og edelt grunnstoff i fanen".
    Har du hørt ART9? Jeg har som sagt vært fan av Ortofon fra dag 1 og er det fortsatt, men at andre produsenter kan lykkes er det ingen tvil om. Jeg står på mitt. Prisnivået på pickuper ligger usmakelig høyt i dag. ART9 er pokker ikke billig den heller om du sammenligner det rasjonelt. Om man mener det viser det jo bare at markedsstrategien til noen produsenter fungerer.
    Nej, jeg har ikke hørt ART9, ud fra hvad jeg har læst om den, er det sikkert en rigtig fin pickup.

    Men jeg har hørt en del af de ældre samt flere af deres MM. De laver gode pickup'er. Med ret forskellig lyd, et par stykker har været for "slanke" eller for meget "hifi" til min smag.

    Prisniveauet er højt, men igen, der er desværre mange manuelle timer i fremstillingen af en topklasse pickup. Hvor bliver de lavet? Ortofon laves i Danmark, som sikkert har verdens højeste timeløn :p

    Japan, England, Holland osv. er vel ikke så meget bedre.

    De er ikke kommet til Kina med det, endnu.
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Usikker, har ikke hørt det dyreste her hjemme, men føler med ett ikke et umiddelbart behov for å gjøre det heller, så kan du ta det som en konklusjon.

    Jeg vet ikke hva som gjør én pickup med glimrende sporingsevne, kanalbalanse og separasjon, samt eksotisk nåleslipning og edelt grunnstoff i fanen verdt 10000,- og en annen med dårligere balanse og separasjon men antatt javngod sporing og tilsvarende nåloppbygging verdt 30000,-. Hvor ligger differansen på 20000,-? Ikke levetid ihvertfall.
    En hel del skyldes timeforbrug i fremstilling/konstruktion/design, her bruges mange manuelle timer, og lytte/teste/lytte/forsøg/teste/prøve/forsøg/ændringer. Skal den lyde rigtig godt og være nøjagtig/præcis, der hvor konstruktøren ønsker det, så koster det.

    Hvorfor lyder to tilsyneladende ens (lavet i samme materialer) pickup'er forskelligt? De er jo opbygget med de samme materialer, så hvorfor?

    Ortofon går meget op i det tekniske, deres pickup'er sporer i verdensklasse nemt 70-80-90 µm, men er det nødvendigt? Hvor mange optagelser fordre at ophænget skal kunne dette, og giver det automatisk bedre lyd?

    Nej, min erfaring er nærmere det stik modsatte :)

    En pickup er langt mere end "glimrende sporingsevne, kanalbalanse og separasjon, samt eksotisk nåleslipning og edelt grunnstoff i fanen".

    Og det ser vi i AT sitt utvalg også. AT sin art-1000 koster ca 50.000,- og involverer mye håndarbeid/manuell tilpasning og prisen fyker derfor i været. Han Manuel Labour er dyr å ha i arbeid :cool:.
    R
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Spesielt sexy å se til, er de ikke. Som å ta bilde av himmelen en gråværsdag. Lite fotogene…

    Kommer du med en anmeldelse, impulse?
    Det gjør jeg så definitivt. Den krevde såpass med innkjøring at jeg ikke ble ferdig til det nummeret som er i postkassene i neste uke, men den kommer garantert.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Det er jo nettopp derfor jeg ikke kommer med for mange subjektive betraktninger og prøver å presse den opp noen prisklasser. Bare konstanterer at den har meget bra kanalseparasjon, kanalbalanse og sporingsevne. Må gjerne føre slike egenskaper på lista over ubetydeligheter, men det er hørbart - det var også hørbart på AT33Sa. Ortofon har ikke et like godt produkt til 10000,- og burde se litt på fremstillingskostnadene sine og legge Cadenza Red på et lavere prisnivå, kanskje 5-6000,-

    Om man foretrekker det tonale fra Ortofon er en smakssak og vanskelig for meg å vurdere på andres vegne.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Usikker, har ikke hørt det dyreste her hjemme, men føler med ett ikke et umiddelbart behov for å gjøre det heller, så kan du ta det som en konklusjon.

    Jeg vet ikke hva som gjør én pickup med glimrende sporingsevne, kanalbalanse og separasjon, samt eksotisk nåleslipning og edelt grunnstoff i fanen verdt 10000,- og en annen med dårligere balanse og separasjon men antatt javngod sporing og tilsvarende nåloppbygging verdt 30000,-. Hvor ligger differansen på 20000,-? Ikke levetid ihvertfall.
    En hel del skyldes timeforbrug i fremstilling/konstruktion/design, her bruges mange manuelle timer, og lytte/teste/lytte/forsøg/teste/prøve/forsøg/ændringer. Skal den lyde rigtig godt og være nøjagtig/præcis, der hvor konstruktøren ønsker det, så koster det.

    Hvorfor lyder to tilsyneladende ens (lavet i samme materialer) pickup'er forskelligt? De er jo opbygget med de samme materialer, så hvorfor?

    Ortofon går meget op i det tekniske, deres pickup'er sporer i verdensklasse nemt 70-80-90 µm, men er det nødvendigt? Hvor mange optagelser fordre at ophænget skal kunne dette, og giver det automatisk bedre lyd?

    Nej, min erfaring er nærmere det stik modsatte :)

    En pickup er langt mere end "glimrende sporingsevne, kanalbalanse og separasjon, samt eksotisk nåleslipning og edelt grunnstoff i fanen".

    Og det ser vi i AT sitt utvalg også. AT sin art-1000 koster ca 50.000,- og involverer mye håndarbeid/manuell tilpasning og prisen fyker derfor i været. Han Manuel Labour er dyr å ha i arbeid :cool:.
    R
    Har aldri helt forstått dette med håndarbeide. Høres jo eksklusivt ut, men hva tilfører det av nøyaktighet i produksjonen? Det er da ingen som underholder ideen om håndlagete prosessorer i dac-en…
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Usikker, har ikke hørt det dyreste her hjemme, men føler med ett ikke et umiddelbart behov for å gjøre det heller, så kan du ta det som en konklusjon.

    Jeg vet ikke hva som gjør én pickup med glimrende sporingsevne, kanalbalanse og separasjon, samt eksotisk nåleslipning og edelt grunnstoff i fanen verdt 10000,- og en annen med dårligere balanse og separasjon men antatt javngod sporing og tilsvarende nåloppbygging verdt 30000,-. Hvor ligger differansen på 20000,-? Ikke levetid ihvertfall.
    En hel del skyldes timeforbrug i fremstilling/konstruktion/design, her bruges mange manuelle timer, og lytte/teste/lytte/forsøg/teste/prøve/forsøg/ændringer. Skal den lyde rigtig godt og være nøjagtig/præcis, der hvor konstruktøren ønsker det, så koster det.

    Hvorfor lyder to tilsyneladende ens (lavet i samme materialer) pickup'er forskelligt? De er jo opbygget med de samme materialer, så hvorfor?

    Ortofon går meget op i det tekniske, deres pickup'er sporer i verdensklasse nemt 70-80-90 µm, men er det nødvendigt? Hvor mange optagelser fordre at ophænget skal kunne dette, og giver det automatisk bedre lyd?

    Nej, min erfaring er nærmere det stik modsatte :)

    En pickup er langt mere end "glimrende sporingsevne, kanalbalanse og separasjon, samt eksotisk nåleslipning og edelt grunnstoff i fanen".

    Og det ser vi i AT sitt utvalg også. AT sin art-1000 koster ca 50.000,- og involverer mye håndarbeid/manuell tilpasning og prisen fyker derfor i været. Han Manuel Labour er dyr å ha i arbeid :cool:.
    R
    Har aldri helt forstått dette med håndarbeide. Høres jo eksklusivt ut, men hva tilfører det av nøyaktighet i produksjonen? Det er da ingen som underholder ideen om håndlagete prosessorer i dac-en…

    Hvis du ser på videoen i denne pickup-testen så skjønner du litt mer av hvorfor det kan være vesentlige forskjeller på en Pickup og en DAC-chip.

    Audio-Technica's "Evolutionary" New ART1000 Phono Cartridge | Analog Planet

    R
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Et par skruer der som de vrir på for manuelt å «tune» den etter at den er blitt laget (av maskiner, vil jeg tro?)

    Jeg kjenner ikke til PU-produksjonen, men det er da greit å stille spørsmålet, vil jeg mene.
     

    Platekompaniet

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    30.05.2016
    Innlegg
    113
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    1
    Nå er AT-ART7 lagt opp i vår nettbutikk.

    Mvh
    Steinar, Platekompaniet
    Da kan vi melde fra at ART7 har ankommet Skandinavia for første (?) gang. Vi har i lager for umiddelbar levering nå, og fremover vil det normalt være kun få dagers leveringstid på denne.

    Mvh
    Steinar, Platekompaniet
     

    jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    117
    Vet egentlig ikke hva som spiller en rolle jeg, hardhet, liten masse vil jeg tro. Lydhastigheten er bare et mål på materialets egenskaper Har gjort noen observasjoner, bor er bedre en alu imo. Hva er fordel med alu bortsett fra pris?

    Forresten et patent på en fremstillingsmetode

    Patent US4279691 - Method of making boron cantilever - Google Patents
    Interessant lesning. Det er ingen som har patent på laging av nålefane i Boron. Derimot beskriver patentet hvordan man kan gro hule nålefaner av Boron. Hule betyr ennå lettere. Som man ser er det ( var det?) Matshusita electric aka Technics som patentsøkte dette. Senere lagde de også taperte utgaver. Tror nålemassen ( spiss +fane) var nede i 0.0055 gram. Noe som betyr ekstremt lite masse og derav en resonansfrekkvenns langt over det hørbare området som resultat.
     

    jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    117
    ...og så et spørsmål. Jeg har en arm med intergrert Shell og masse på 8 gram. Pu vekt bør være mellom 5-7 gram. Compliance bør være mellom 10-14 men oppgitt dynamisk ved 100hz. RIAA er ASR minibasis mk 3. Får jeg en Art9 til å passe?
     
    A

    ANM

    Gjest
    10-14 ved 10Hz? Art9 er en myk pickup. Basert på målte resonanser i mitt oppsett og i samsvar med diverse tommelfingeregler tipper jeg 10Hz comp er et sted mellom 20-27. Har vært mye frem og tilbake rundt temaet og har ikke lyst til å si at det ikke vil fungere. Fungerer knall hos meg med 7,2 grams headshell. Fungerte med 10 grams også...
     

    jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    117
    Nei, compliance er oppgit som å måtte være 10-14 ved 100. Japansk.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Aaah! Trodde egentlig det, ble usikker av "menet". Igjen, vil ikke påstå at den ikke fungerer, men kanskje pickupen i trådens tittel er bedre match? Spilte flott den også, men ikke fullt så fyldig i nedre mellomtone øvre bass imo. Så har du ART7 da, har ikke prøvd den og den har veldig lav output, men du har jo 72dB, holder kanskje...

    (Tipper ART9 går bra jeg);)
     

    jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    117
    Dritt at motvektsloddet drar i feil retning også.;D Stivere pu med høyere nåletrykk, loddet nærmere senter og resonansfrekvens øker. Myk, loddet lenger ut og frekvens synker. Kommer til å teste det tyngste loddet som fulgte med. Klarte bare å oppnå ca 0,5g med 6,9g AT33Sa, men med den 8,5g tunge ART9 kanskje det går?:cool:
    Hø, leser jeg deg rett så mener du at motvekten inkluderes i massen for utregning av resonansfrekvensen? Trodde masse bak opphenget ikke var inkludert?
     
    A

    ANM

    Gjest
    Det må den jo, den sitter fast på armen og akselereres også.
     

    jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    117
    Aaah! Trodde egentlig det, ble usikker av "menet". Igjen, vil ikke påstå at den ikke fungerer, men kanskje pickupen i trådens tittel er bedre match? Spilte flott den også, men ikke fullt så fyldig i nedre mellomtone øvre bass imo. Så har du ART7 da, har ikke prøvd den og den har veldig lav output, men du har jo 72dB, holder kanskje...

    (Tipper ART9 går bra jeg);)
    ART9 går bra! Etter litt tweaking av arm samt bytte til aluminiums skruer er jeg i mål. Det som slår meg er hvor vellopløst og lettflytende lyden er. Og et 3D lydbilde. Og jeg er bare ca 5 timer inn i innspillingstiden. Noen som har erfaring med nåletrykk og hellingsvinkel på denne? Hva med belastning på RIAA trinnet?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    11.224
    Torget vurderinger
    2
    Vekker denne tråden bare for å understreke enda en gang hvor fantastisk bra ART9 er!

    Her får du virkelig high-end lyd for noe i nærheten av betalbare summer. Den fornyer platesamlingen, intet mindre. Jeg er virkelig imponert hva AT her fått til med denne pick-up'en, og har du sjansen skal du høre på den i lag med Doxa's nye RIAA, jeg kan garantere vinyllyd av sjeldent kaliber.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.891
    Antall liker
    10.739
    Torget vurderinger
    10
    Hvordan er ART9 ift Cadenza Black?

    Stemmer det at 9 er mykere enn 7?
     

    jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    117
    Har en ART 9. Rett ut av esken syntes jeg den låt fantastiskt. Nå,etter kanskje 30 timer synes jeg den er blitt flatere i lyden. Lett stressende i presens og unyansert. Andre som har opplevd dette på veien til ferdig innspilt?
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Ja, den er litt ustabil i lyden fram til ca 100 timer. Det er bare å holde ut!
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.677
    Antall liker
    1.279
    Ikke min erfaring.
    Min ART9 lød meget bra ut av boksen og har ikke på noe punkt blitt dårligere med bruk.
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.891
    Antall liker
    10.739
    Torget vurderinger
    10
    Jeg bestilte en ART9 og satser på at den er mer oppløst, men har samme klangbalanse som 33ptgII som jeg også har med 20 timer på turtellern.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland
    Har også sett litt på Art 9, men det sies at den ikke er utpreget rocka av seg? Ikke optimal til tyngre metal?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn