"Billig" pickup på lån. AT33SA

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Uff, da ble det til at jeg gikk for en ART9 istedet, bare krysse fingre for at den ikke er for myk for armen min.
    Godt valg :) tror ikke du skal bekymre deg.
    Jeg sjekket akkurat resonans frekvensen i Triplanaren med HFN 001. Oppgitt effektiv masse er til armen er 11g, men da kommer vel pickup'en i tillegg, og jeg har ikke gjort noe med motvektsloddene for å minimere den effektive massen.
    Så vidt jeg kan se/høre er resonansen ca 7-9 Hz horisontalt og 8-10 vertikalt. Det er ikke mye man hører på pilot tonen, så mitt gjett er at opphenget er bra dempet.
    Det lyder og sporer bra, så hva kan problemet da være?

    Etter et langt liv med ET2 armen hvor horisontal resonans uvegerlig ligger nede i området 4-5 Hz, har jeg fått et svært avslappet forhold til lav horisontal resonans frekvens. Både jeg og andre brukere på nettet rapporterer at svært mange forskjellige pickup'er, både stive og myke, fungerer greit i ET2'en, så hvorfor ikke i vanlige kvalitetsarmer?
    Mitt inntrykk er at der altfor mye fokus på å få denne rundt 10 Hz, når 8 eller 6 kan være helt greit. Jeg har aldri sett en holdbar teknisk begrunnelse for akkurat 10 Hz er så bra eller for den saks skyld 8-12 Hz. Personlig tror jeg det er gamle tommelfinger regler som etter hvert har fått status som god fysikk.
    Men ok, enhver får ha sin tilnærming til vinyl spilling.

    Ellers var pickup'en lett å stille inn, og jeg opplevde heller ikke med denne pickup'en særlig lang innspillingstid. Etter et par-tre uker senket jeg VTA (bakenden på pickup'en) litt. Etter det har den spilt helt utmerket.

    Du får nå ha lykke til med ART-9'en.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Er ikke forferdelig stresset, kan alltids skrape av 3-6g ved å kjøpe lettere hodeskall. :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er lov å bruke noen engelske ord. ;)

    Lettere headshell er ikke så lett å få til, forresten, hvis du ikke vil ha schtøgt Technichs. ;)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Om jeg kjøper feks Audio Technica MG10 har jeg allerede plukket av 2g

    AT-MG10.jpg
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ah... Men da får du bare veldig grove innstillingsmuligheter og er ganske låst mtp. HTA.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Ah, finn noen flere problemer æh Dazed. ;D Har du det greit om dagen? Hva vil du jeg skal gjøre? Kom med noen løsninger istedet for alltid å overføre din gråe problemfylte tilværelse.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    om du er ute etter et lett headshell og ikke vil virke fattig med en alminnelig technics, så kan du jo kjøpe en ADC LMG-1.
    er magnesium (skrytepoeng) og veier like lite som et ekte technics headshell! (7,5g)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ah, finn noen flere problemer æh Dazed. ;D Har du det greit om dagen? Hva vil du jeg skal gjøre? Kom med noen løsninger istedet for alltid å overføre din gråe problemfylte tilværelse.
    Du skal montere pickupen og spille plater, selvsagt.

    Ellers er det min nisje å gruble frem problemer som kanskje kan behøve en dyr løsning mens jeg venter på ting. Gjerne å bestille produkter som behøves til løsningen også, bare for å oppdage at de egentlig er overflødige. ;)

    Jeg er konsulent, må vite! ;)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Ah, finn noen flere problemer æh Dazed. ;D Har du det greit om dagen? Hva vil du jeg skal gjøre? Kom med noen løsninger istedet for alltid å overføre din gråe problemfylte tilværelse.
    Du skal montere pickupen og spille plater, selvsagt.

    Ellers er det min nisje å gruble frem problemer som kanskje kan behøve en dyr løsning mens jeg venter på ting. Gjerne å bestille produkter som behøves til løsningen også, bare for å oppdage at de egentlig er overflødige. ;)

    Jeg er konsulent, må vite! ;)
    La meg gruble, kom med løsninger du!:p
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ah, finn noen flere problemer æh Dazed. ;D Har du det greit om dagen? Hva vil du jeg skal gjøre? Kom med noen løsninger istedet for alltid å overføre din gråe problemfylte tilværelse.
    Du skal montere pickupen og spille plater, selvsagt.

    Ellers er det min nisje å gruble frem problemer som kanskje kan behøve en dyr løsning mens jeg venter på ting. Gjerne å bestille produkter som behøves til løsningen også, bare for å oppdage at de egentlig er overflødige. ;)

    Jeg er konsulent, må vite! ;)
    La meg gruble, kom med løsninger du!:p
    OK. Skru fast pickupen i armen og headshellet du har, og så tipper jeg det blir flott.
     
    A

    ANM

    Gjest
    om du er ute etter et lett headshell og ikke vil virke fattig med en alminnelig technics, så kan du jo kjøpe en ADC LMG-1.
    er magnesium (skrytepoeng) og veier like lite som et ekte technics headshell! (7,5g)
    Ikke koster de avskrekkende mye heller... Se Dazed, her har vi gutter som løser mine problemer, ikke skaper dem!
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det unngår du jo lett ved å sette passe lange skruer riktig vei.

    ;)

    Med passe lange skruer ser det sikkert fint ut med AT-muttere på toppen også.

    Jeg er fajtisj selv skyldig i å ha montert en AT-95 slik selv. ;)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    På min AT pu kjøpt før jul, så fulgte det med to sett skruer, korte og lange. Sikker på det ikke gjør det på de andre også, men at Arve bare sendte det ene paret? Hvis vi kunne få avklart det, så slapp vi kanskje alle bekymringene om skruene feil, muttere der de ikke hører hjemme, og andre meningsfulle ting. :)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Jeg fikk bare et sett skruer. Tok ingen sjanser og monterte de opp ned. Skulle uansett ikke være en permanent installasjon, så sånn ble det.:)
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Hos meg så var de korte akkurat litt for korte til at jeg fikk strammet mutterene. Hvis man monterer den andre veien kan det hende at skruene subber ned i plata. Festeordningen til AT er ikke noe å rope hurra for.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Umagnetiske, rustfrie M2,5-bolter koster en slikk og ingenting. Tynne skiver i ABS-plast også.

    Kjøpte et lite utvalg en gang, så jeg har når jeg trenger. Prøvde å finne igjen ebay-selgeren fra UK, men han er borte. Ikke noe problem å finne en annen. Bare pass på at skruene som kjøpes virkelig ikke er magnetiske.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Tror det er smart å ha noen skruer i forskjellige lengder slik at man kan være forberedt på det meste. Får lete litt på ebay.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Rustfrie skruer, har ikke de ganske høy egenvekt? Aner ikke hva slags legering det er på de som følger med som standard.

    Men var iallfall ikke noe problem å få montert de medflølgende skruene på AT150Sa. I mitt headshell, på min budsjettspiller. Men det er muligens annen innfesting der enn på MC variantene.
    img_39177.jpg


    Hva er det med at det ikke går an å lime inn bilder her lenger, forresten?
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    AT150SA har ikke det samme problemet som at33 pickupene. Der kunne man feste skrue og mutter riktig vei, og skruene var ikke for lange heller.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Alu og nylon er vel lettest og mykest. Titan veier vel ca 55% av rustfritt.
     

    Platekompaniet

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    30.05.2016
    Innlegg
    113
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    1
    Festeskruene til pickup er vel knapt den viktigste delen av et anlegg, men Audio-Technica mener faktisk følgende om skruene som følger med:

    "High-sound-quality brass mounting screws
    Two brass mounting screws are provided to attach the cartridge to the shell. They are optimally suited to the high sound quality of the cartridge itself."

    De lydmessige kvalitetene til messing er jo godt kjent i andre sammenhenger. Lyden fra festeskruer er forøvrig en utmerket kandidat til å bli den nye kabeldiskusjonen.

    Mvh
    Steinar, Platekompaniet
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Rustfrie skruer, har ikke de ganske høy egenvekt? Aner ikke hva slags legering det er på de som følger med som standard.
    Stål er stål, sånn sett. Det er oftest stål som følger med også.

    En M2,5x12 unbrakobolt veier under 0,6 gram.

    Takk for motivasjonen til å regne det ut. Jeg har alltid slengt på 0,5 gram for vekten av skruer, men det ser ut som det var litt lite. 1,2 altså, eller 1,5g med muttere.

    Titan veier ca. 40% mindre enn stål.

    Aluminium ca. 1/3
     
    A

    ANM

    Gjest
    Noe må vi jo nerde om. ;D Jeg for min del kartlegger bare muligheten for å justere vektforholdene. Skruer utgjør vel og noen mg.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Festeskruene til pickup er vel knapt den viktigste delen av et anlegg, men Audio-Technica mener faktisk følgende om skruene som følger med:

    "High-sound-quality brass mounting screws
    Two brass mounting screws are provided to attach the cartridge to the shell. They are optimally suited to the high sound quality of the cartridge itself."

    De lydmessige kvalitetene til messing er jo godt kjent i andre sammenhenger. Lyden fra festeskruer er forøvrig en utmerket kandidat til å bli den nye kabeldiskusjonen.

    Mvh
    Steinar, Platekompaniet
    Vi snakket ikke om lyden av skruene, men hvilken påvirkning massen av dem evt. kan gi resonnansefrekvesen til armen. Dette er reell fysikk.

    Messing er forøvrig tyngre enn stål. Egenvekt på 8,5 eller deromkring hvis jeg ikke husker feil.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Dritt at motvektsloddet drar i feil retning også.;D Stivere pu med høyere nåletrykk, loddet nærmere senter og resonansfrekvens øker. Myk, loddet lenger ut og frekvens synker. Kommer til å teste det tyngste loddet som fulgte med. Klarte bare å oppnå ca 0,5g med 6,9g AT33Sa, men med den 8,5g tunge ART9 kanskje det går?:cool:
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    AT150SA har ikke det samme problemet som at33 pickupene. Der kunne man feste skrue og mutter riktig vei, og skruene var ikke for lange heller.
    Så det du sier er altså at At150Sa er en mye bedre PU. Det var det jeg trodde også. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Rustfrie skruer, har ikke de ganske høy egenvekt? Aner ikke hva slags legering det er på de som følger med som standard.
    Stål er stål, sånn sett. Det er oftest stål som følger med også.

    En M2,5x12 unbrakobolt veier under 0,6 gram.

    Takk for motivasjonen til å regne det ut. Jeg har alltid slengt på 0,5 gram for vekten av skruer, men det ser ut som det var litt lite. 1,2 altså, eller 1,5g med muttere.

    Titan veier ca. 40% mindre enn stål.

    Aluminium ca. 1/3
    Rustfritt og syrefast stål veier vel mer enn vanlig svartstål, vil jeg mene. :)
     

    Platekompaniet

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    30.05.2016
    Innlegg
    113
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    1
    Festeskruene til pickup er vel knapt den viktigste delen av et anlegg, men Audio-Technica mener faktisk følgende om skruene som følger med:

    "High-sound-quality brass mounting screws
    Two brass mounting screws are provided to attach the cartridge to the shell. They are optimally suited to the high sound quality of the cartridge itself."

    De lydmessige kvalitetene til messing er jo godt kjent i andre sammenhenger. Lyden fra festeskruer er forøvrig en utmerket kandidat til å bli den nye kabeldiskusjonen.

    Mvh
    Steinar, Platekompaniet
    Vi snakket ikke om lyden av skruene, men hvilken påvirkning massen av dem evt. kan gi resonnansefrekvesen til armen. Dette er reell fysikk.

    Messing er forøvrig tyngre enn stål. Egenvekt på 8,5 eller deromkring hvis jeg ikke husker feil.
    Det var ikke meningen å spøke bort diskusjonen. Er klar over at problemstillingene er høyst reelle. Det er bare litt interessant at A-T oppgir materialet på festeskruene som en del av produktomtalen/spesifikasjonene. Det er ikke veldig vanlig.

    Mvh
    Steinar,Platekompaniet
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Rustfrie skruer, har ikke de ganske høy egenvekt? Aner ikke hva slags legering det er på de som følger med som standard.
    Stål er stål, sånn sett. Det er oftest stål som følger med også.

    En M2,5x12 unbrakobolt veier under 0,6 gram.

    Takk for motivasjonen til å regne det ut. Jeg har alltid slengt på 0,5 gram for vekten av skruer, men det ser ut som det var litt lite. 1,2 altså, eller 1,5g med muttere.

    Titan veier ca. 40% mindre enn stål.

    Aluminium ca. 1/3
    Rustfritt og syrefast stål veier vel mer enn vanlig svartstål, vil jeg mene. :)
    Jepp. Marginalt. For to slike skruer er det i hvert fall helt uten betydning. En forskjell på 20 milligram, kanskje
     
    A

    ANM

    Gjest
    Festeskruene til pickup er vel knapt den viktigste delen av et anlegg, men Audio-Technica mener faktisk følgende om skruene som følger med:

    "High-sound-quality brass mounting screws
    Two brass mounting screws are provided to attach the cartridge to the shell. They are optimally suited to the high sound quality of the cartridge itself."

    De lydmessige kvalitetene til messing er jo godt kjent i andre sammenhenger. Lyden fra festeskruer er forøvrig en utmerket kandidat til å bli den nye kabeldiskusjonen.

    Mvh
    Steinar, Platekompaniet
    Vi snakket ikke om lyden av skruene, men hvilken påvirkning massen av dem evt. kan gi resonnansefrekvesen til armen. Dette er reell fysikk.

    Messing er forøvrig tyngre enn stål. Egenvekt på 8,5 eller deromkring hvis jeg ikke husker feil.
    Det var ikke meningen å spøke bort diskusjonen. Er klar over at problemstillingene er høyst reelle. Det er bare litt interessant at A-T oppgir materialet på festeskruene som en del av produktomtalen/spesifikasjonene. Det er ikke veldig vanlig.

    Mvh
    Steinar,Platekompaniet
    Lov å spøke i min tråd! :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn