beyerdynamic Tesla fullstørrelseshodetelefoner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Takk for tipset Kopfhörer. 5681,- stemte det. De er nå på veg til meg i posten. Så det regnes nok en god avanse også på hodetelefoner vil jeg tro. Godt å vite ;D
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Fortsatt enig med Anonym - T 1 er verd hver ei krone ( synes jeg som betalte kr. 7500,-...), og til den prisen som nevnes her, er det intet mindre enn et skup.

    Kopfhører og prnesse, hvilke hodehøytt.forsterkere tenker dere å benytte?
     

    Kopfhörer

    Medlem
    Ble medlem
    16.02.2011
    Innlegg
    41
    Antall liker
    2
    VilhelmW skrev:
    Fortsatt enig med Anonym - T 1 er verd hver ei krone ( synes jeg som betalte kr. 7500,-...), og til den prisen som nevnes her, er det intet mindre enn et skup.

    Kopfhører og prnesse, hvilke hodehøytt.forsterkere tenker dere å benytte?
    Jeg kan jo naturligvis bare svare for meg selv, og her i heimen er det Burson(Audio) HA-160 som er hodetelefonforsterkeren.

    For ordens skyld:
    Jeg bestilte ikke T 1 (på tross av den gunstige prisen).
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    VilhelmW skrev:
    Fortsatt enig med Anonym - T 1 er verd hver ei krone ( synes jeg som betalte kr. 7500,-...), og til den prisen som nevnes her, er det intet mindre enn et skup.

    Kopfhører og prnesse, hvilke hodehøytt.forsterkere tenker dere å benytte?
    Jeg har en Lehmannaudio Linear USB som jeg bruker sammen med Sennheiser HD-800. Får nå prøvd T1 og vil beholde den som jeg liker best av de to. Eller kanskje ingen av dem? :eek:
    Tar gjerne imot tips hvis det finnes bedre match til T1 enn Lehmannaudio.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Prnesse, det blir spennende - du får nemlig samme kombo'en som meg!!! Hvilke kabler bruker du fra forsterker til Lehmannaudio'en? Jeg bruker BM Revelation signalkabler med rhodium spader nå, men skal prøve NO Frey.

    Du må gi oss tilbakemelding når du får T 1 i huset, men gi de MINST 50 - 100 timer før du bedømmer. Min erfaring er at de "løsner" opp etterhvert. Mens andre mener at innspilling ikke betyr noe som helst...
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    prnesse skrev:
    VilhelmW skrev:
    Fortsatt enig med Anonym - T 1 er verd hver ei krone ( synes jeg som betalte kr. 7500,-...), og til den prisen som nevnes her, er det intet mindre enn et skup.

    Kopfhører og prnesse, hvilke hodehøytt.forsterkere tenker dere å benytte?
    Jeg har en Lehmannaudio Linear USB som jeg bruker sammen med Sennheiser HD-800. Får nå prøvd T1 og vil beholde den som jeg liker best av de to. Eller kanskje ingen av dem? :eek:
    Tar gjerne imot tips hvis det finnes bedre match til T1 enn Lehmannaudio.
    Gratulerer med nye klokker :). Skal bli interessant å få inntrykk og eventuelle sammenligninger etterhvert.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    VilhelmW skrev:
    [...]
    Hvilke kabler bruker du fra forsterker til Lehmannaudio'en? Jeg bruker BM Revelation signalkabler med rhodium spader nå,
    [...]
    Spader? Lehmannaudio Black Cube Linear har da vel RCA-innganger(?)

    Du må gi oss tilbakemelding når du får T 1 i huset, men gi de MINST 50 - 100 timer før du bedømmer. Min erfaring er at de "løsner" opp etterhvert. Mens andre mener at innspilling ikke betyr noe som helst...
    Mine observasjoner ang. innspilling av beyerdynamic T 1 er beskrevet i http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,15248.msg1005388.html#msg1005388
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    beyerdynamic T 5 p
    ch skrev:
    Takk.

    ch skrev:
    Jeg leste denne sist helg. Denne + noen andre hendelser (se nedenfor) reaktualiserte min interesse for beyerdynamic T 5 p. Det var jo faktisk 6moons' Srajan Ebaen som vakte min interesse for beyerdynamic T 1, hvilket jeg ikke har angret på.

    CDWMcInSpots skrev:
    Historietime
    Jeg kjøpte HD 800 i januar 2010, bl.a. etter å ha lest mye positivt om den. På dette tidspunktet var mitt inntrykk ut fra det jeg hadde lest av tester, at T 1 var god, men ikke fullt så god som HD 800. Litt sånn: En god nummer to eller "also ran". Denon AH-D7000 skulle derimot være noe for seg selv, og stilte i bass-, moro- og triveligklassen.

    Dette inntrykket snudde seg med 6moons omtale av T 1, raskt fulgt av Playback Magazines ditto. Plutselig ble T 1 mye mere interessant. En del omtaler på Head-Fi.org har senere forsterket inntrykket.
    [...]
    Bassheving
    ch skrev:
    "Transducers. I was very surprised to discover that I preferred aspects of the T5p over the T1. Because my Eximus DP1 headphone amp offers a 6dB@30Hz analog-domain bass-boost function with 80Hz knee, the T1's superior bass weight could be easily offset and superceded by switching this filter in for the T5p.


    Dr.No skrev tidligere i høst om hans bruk av en analog tonekontroll for å kompensere for AKG K 701s manglende bassnivå. Dette syntes jeg hørtes interessant ut. Jeg har derfor gjennomført noen innledende eksperimenter med AKG K 701 og foo_dsp_xgeq som er en grafisk equalizer for foobar2000 med 31-bånd. Det virket lovende.
    • http://www.foobar2000.org/components/view/foo_dsp_xgeq
    • http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php?s=&showtopic=88505

    AKG K 701 har det man ofte kaller en r-formet lydsignatur/frekvensrespons, hvilket innebærer at bassen er forsiktig/avrullet/har et lavere nivå. Det samme har beyerdynamic T 5 p.
    http://www.avguide.com/review/beyerdynamic-t5p-headphones-playback-38?page=1

    Indeed, one could say that certain groups of headphones (e.g., the Shure SRH 440 and AKG K702) exhibit “r”-shaped response curves, where the apparent aim is to achieve flat midrange and treble response, but with some degree of roll-off in the bass. I think most listeners would probably place the T5p in that “r”-shaped group.
    6moons' Srajan Ebaen bassboostobservasjoner, Dr.Nos tonekontrollerfaringer og mine ovenbeskrevne eksperimenter tyder på at beyerdynamic T 5 p og andre bassfattige hodetelefoner kan fungere bra/langt bedre hvis de får hjelp via bassheving.

    beyerdynamic T 5 p vs. STAX SR-? (SR-Lambda)(?)
    ch skrev:
    [...]
    Forøvrig har jeg sammenlignet T 5 p med mine gamle (midt '80 talls) Stax Lambda, T 5 p drevet av gammel Walkman, Stax'en drevet av Hegel CD spiller og forsterkning. Stax'en er kanskje (ørlite) mer detaljert, noe som også gir noe mer betoning av sibilanter - ikke alltid like gunstig - og har kanskje noe mer nivå i bassen (ikke nødvendigvis bedre, det er fort en smakssak. Og så må en nesten vite hvordan det egentlig skulle høres ut)
    Musikalsk står T 5 p'en seg meget godt mot Stax'en, T 5 p er kanskje faktisk noe mer musikalsk - mindre hifi, mer musikk, på samme måte som en altfor ofte har med høytalere. Forskjellen ligner kanskje litt på den man har mellom eletrostatiske og dynamiske høytalerer, men med mye mindre forskjell. Uansett er de svært nær hverandre i lydkvalitet, noe som bekrefter (for meg) at T 5 p'en gir meget god bærbar lyd.
    Jeg formoder at beyerdynamic T 5 p vil yte (betydelig) bedre med en bedre hodetelefonforsterker(?) Mulig unntak: Hvis "gammel Walkman" er en gammel toppmodell fra Sony, er det mulig at den har en (rimelig/riktig) god hodetelefonforsterkerdel for hodetelefoner som har passende impedanse m.m.

    Jeg formoder at det dreier seg om en original STAX SR-? (SR-Lambda)(?) Du skriver ikke hvilken STAX-driver du benyttet den med. Jeg har som jeg tidligere har skrevet, opplevd betydelig forskjell med STAX SR-? drevet av STAX-drivere i forskjellige pris- og kvalitetsklasser.

    CDWMcInSpots skrev:
    STAX-artikkelen

    Faktafeil
    Vadseth skriver at "Men så ville skjebnen at jeg skulle få en rask innføring av utviklingen av forsterkere og telefoner allerede ved ankomst. [...] begynte jeg med å høre [...] på min gamle hodetelefonforsterker." Han skriver aldri (så langt jeg så) hvilken STAX-driver han hadde fra før og som ble kjøpt sammen med hans "10 år gamle Lamda hode-telefoner", men det er en "transistorforsterker". Han beskriver så hvor mye bedre lyden er fra (rørdriveren) Stax SRM-007tII som ble lansert i 2006.

    Referansen for resten av avsnittet er STAX's historievevside.

    Jeg har (bl.a.):
    • Stax SR-Lambda (normal bias) fra 1984 som ble lansert i 1979
    • Stax SRM-007t (4 rør med normal og pro bias) som ble lansert i 1998
    • Stax SRM-313 (transistor med normal og pro bias) som ble lansert i 1999

    Jeg har forsøkt min Stax SR-Lambda med både Stax SRM-313 og Stax SRM-007t. Sistnevnte er som prisen tilsier, vesentlig bedre enn førstnevnte. Det var ikke en liten forskjell, slik jeg husker det.

    Design-/konstruksjonsalderen på mine drivere er altså mer enn 10 år for begge. Det er faktisk godt mulig at Vadseth har samme transistordriver som meg. Kvalitetsforskjellen han opplever er altså ikke først og fremst et resultat av 10 års utvikling. Det er tvert i mot først og fremst et resultat av at driverne han sammenligner tilhører forskjellige kvalitetsserier/-segmenter.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen

    Vedlegg

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    CDWMcInSpots skrev:
    VilhelmW skrev:
    [...]
    Hvilke kabler bruker du fra forsterker til Lehmannaudio'en? Jeg bruker BM Revelation signalkabler med rhodium spader nå,
    [...]
    Spader? Lehmannaudio Black Cube Linear har da vel RCA-innganger(?)

    e]

    Alltid våken,Cdwmc....jau, sjølsagt har den RCA-innganger, og like sjølsagt var dette en aldri så liten skriveupresisering fra min side. Spader på forsterkersiden, plugger i Lehmannaudio'en, er det korrekte. Nå er BM Rev-kablene bytta med Analysis Plus Silver Oval-kabler..har ikke fått mulighet til å kople de enda - men i løpet av kvelden, så...
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Hei. En observasjon vedr innspilling av T1. Jeg fikk et nytt par (kjøpt fra netshop) onsdag denne uken. Det første jeg gjorde etter tilkobling til m903 (->mac&usb2) var å lytte litt til T1 "rett ut av boksen". Klangen var nok kanskje litt uforløst eller lukket - men god ytelse var det. Jeg satte dem så på 'repeat' i 8 timer. Torsdag kveld lot jeg dem gå 2 timer - dvs totalt 10 timer. Fredag satte jeg meg ned for å sjekke dem ut. Musikken var hovedsakelig Rautavaaras ualminnelig gode fiolinkonsert. Jeg benyttet både BIS og Ondine innspillingen. Klangen var nå på plass og for øvrig opplevde jeg meget god ytelse fra T1 spilt < 15 timer. Jeg sammenlignet både med AKG K701 og med mitt standardanlegg. Ergo - at T1 behøver "dusinvis" av timer for å yte sitt beste stiller jeg meg undrende til. Selvsagt kan jeg ikke se bort i fra at de fortsatt kan endres marginalt (bli bedre / dårligere*) og derfor er det av interesse å få sammenlignet med et såkalt innspilt par. Mvh. *At komponenter alltid blir bedre med innspilling og ikke dårligere er et "faktum" jeg også undrer meg over.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    VilhelmW skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    VilhelmW skrev:
    [...]
    Hvilke kabler bruker du fra forsterker til Lehmannaudio'en? Jeg bruker BM Revelation signalkabler med rhodium spader nå,
    [...]
    Spader? Lehmannaudio Black Cube Linear har da vel RCA-innganger(?)
    e]

    Alltid våken,Cdwmc....jau, sjølsagt har den RCA-innganger, og like sjølsagt var dette en aldri så liten skriveupresisering fra min side. Spader på forsterkersiden, plugger i Lehmannaudio'en, er det korrekte.
    [...]
    Bruker du ikke forsterkerens pre eller rec ut? De pleier da å ha RCA eller XLR. Spader passer (da vel) bedre med høyttalerutganger(?)

    Mvh. en fremdeles noe forvirret CDWMcInSpots
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Ca 40 timer til med T1. Adam var ikke så lenge i paradis og jeg har etter hvert kommet frem til at T1 må ha en ganske lurvete oppførsel oppover - dette er kommet bedre og bedre frem i de siste sesjonene. For tiden er fiolinkonserter mest spilt - f eks denne - og det er kanskje ikke den beste musikken for T1. Et annet problem er at jeg kun har prøvd T1 via m903 som muligens ikke er en passende partner (Burson er lånt bort, men ser frem til å få prøvd den med T1). Mvh.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    CDWMcInSpots skrev:
    VilhelmW skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    VilhelmW skrev:
    [...]
    Hvilke kabler bruker du fra forsterker til Lehmannaudio'en? Jeg bruker BM Revelation signalkabler med rhodium spader nå,
    [...]
    Spader? Lehmannaudio Black Cube Linear har da vel RCA-innganger(?)
    e]

    Alltid våken,Cdwmc....jau, sjølsagt har den RCA-innganger, og like sjølsagt var dette en aldri så liten skriveupresisering fra min side. Spader på forsterkersiden, plugger i Lehmannaudio'en, er det korrekte.
    [...]
    Bruker du ikke forsterkerens pre eller rec ut? De pleier da å ha RCA eller XLR. Spader passer (da vel) bedre med høyttalerutganger(?)

    Mvh. en fremdeles noe forvirret CDWMcInSpots
    Tror jeg må ha svart i ørska!! Det er ( var ) spade- spade på høyttalerkablerne, men signalkablene er ( var ) rca i begge ender. Rca er visstnok vanlig hos både Densen OG Lehmannaudio med flere. ( Var ) fordi de er solgte, og erstattet med NO Frey.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Lyd & Bilde 12 2011 inneholder en testomtale av beyerdynamic T 70 som nå også er publisert på deres vevsider.

    High-end til halv pris
    Den påkostede Tesla 1 til Beyerdynamic er noe av det beste vi har testet. Men smaker det, så koster det. Disse derimot.

    Resultater
    Totalt: 6 av 6
    Lydkvalitet: 6 av 6
    Funksjonalitet: 5 av 6
    Brukervennlighet: 5 av 6
    Kvalitetsinntrykk: 6 av 6

    +
    • Balansert klang
    • Åpen mellomtone
    • Artikulert bass

    -
    • Ikke noe å snakke om

    De store hodetelefonene deler mye av teknikken til de dobbelt så dyre T1-klokkene, men her er aluminiumsklokkene helt lukket for bedre demping. I T 70 slipper man unna med halve prisen sammenlignet med Tesla 1. Begge bruker Beyerdynamics supertynne membranen i flere sjikt, med et metallsjikt. I T 70 er de derimot ikke vinklet mot øret og kommer derfor litt nærmere ørene. Hodetelefonene bruker samme kraftige neodymiummagnet og magnetstruktur, men her er impedansen 250 mot Tesla 1s 600 ohm.

    Det finnes også en utgave kalt T 70 p med bare 32 ohms motstand, beregnet for bærbare musikkspillere. Men her tester vi 250 ohms utgaven som ellers er lik, med unntak for lengre kabel – 3 mot 1,2 meter. De er begge relativt effektive med en nominell følsomhet på 104 dB (maksimalt 127 dB), noe som gjør at T 70 spiller høyere enn en tilsvarende hodetelefon med 99 dB følsomhet, når samme effekt er benyttet.

    Vekten er 330 gram, men det tar noen timer før man merker det. Bærekomforten en nemlig fabelaktig god, de sitter godt og stoffputene klemmer ikke for hardt rundt ørene. Kvaliteten er absolutt på linje med det beste vi har sett, og står ikke noe tilbake for langt dyrere hodetelefoner. De er like deilige å ta på, som å ha på.

    Lydkvalitet
    Slik jeg husker Beyerdynamic Tesla 1, fremstår T 70 litt mindre raffinert, men det er ikke stor forskjell. Etter to ukers innspillingstid, drøyt 300 timer kontinuerlig spilling, ble bassen bedre definert og det var på tide å starte testingen. Hodetelefonene ble koblet til Musical Fidelity M1 HPA og Burson HA-160 hodetelefonforsterker, hodetelefonutgangen på McIntosh MA7000. Og sammenlignet med hodetelefoner fra Denon, Shure og AKG.

    De store T 70 lød ikke like slankt som Denon AH-D100 i bassen, de hadde mer pondus og etter min erfaring bedre dynamikk i bassen en AKG Q701, og lydbildet var mer raffinert enn på Shure SRH-940. Selv om klokkene på T 70 er lukket, følge jeg aldri at musikken lød innestengt. Liker man den åpne karakteren til Q701 (og K701) er det ikke noe å frykte ved å prøve T 70. De koster det samme, men T 70 har litt mer vekt bak bassdynamikken, kombinert med et litt mer fremoverlent lydbilde. Noe mange foretrekker. Det ga meg første seterad på bluesinnspillinger og tette akustiske opptak.

    Hodetelefonene har et ganske balansert lydbilde, hvor diskanten oppleves som luftig og presist fokusert. Enda bedre, mellomtonen gjengir vokaler med silkemykt og med troverdig klangkarakter. Litegranne bitt kan det være på s-lyder på vokaler som kan lyde som sch-lyder, men alt fra klavermusikk og strykere, til akustiske gitarer og kontrabasser gjengis med ypperlig presisjon. Og uten fargninger av noen betydning. I likhet med T1, får man et av det mest gjennomsiktige og levende mellomtoneregisteret vi har hørt blant dynamiske hodetelefoner. Enten det er Alison Krauss, Barb Jungr eller Bob Dylan, vil man raskt høre små harmoniendringer bedre med disse enn med mange andre hodetelefoner.

    Bassen har ikke den samme varme fylden som et par Denon AH-D7000, men den er mer presis, og bedre definert. Esperanza Spaldings kontrabass eller Toccata og Fuge (Bach) fra et svært kirkeorgel, spiller ingen rolle, med disse på hodet hører du nyanser i bassen du skal betale dyrt for i et par høyttalere, for å finne maken til. Klangbalansen totalt sett opplever jeg som varm, men ikke ullen. Stereoperspektivet er meget bra, kanskje ikke helt på nivå med stødigheten til Tesla 1 eller Sennheiser HD 800, men helt i tet om man sammenligner med andre hodetelefoner i samme prisklasse.

    Konklusjon
    Beyerdynamic T 70 er som toppmodellen Tesla 1 svært komfortabel å ha på hodet. Slektskapet strekker seg heldigvis også til lydkvaliteten, som kanskje er det beste vi har vært borti under 5.000 kroner. Balansen, gjennomsiktigheten, den lynraske dynamikken og knapt noen betoninger over hodet, gjør dette til vårt klare førstevalg blant lukkede hodetelefoner i denne prisklassen. T 70 utfordrer også åpne hodetelefoner på deres eget domene, men bonusen er at her får man god støydemping på kjøpet.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    beyerdynamic T 70
    CDWMcInSpots skrev:
    What Hi-Fi November 2011 har en kort testomtale av beyerdynamic T 70 på de innledende sidene for (tidlige/korte) testomtaler, muligens side 26. De oppgir ikke impedanse. men kun modellnavnet. Man må derfor bare stole på at de omtaler T 70 (250 ohm) og ikke T 70 p (32 ohm).
    Denne testomtalen er nå tilgjengelig på What Hi-Fis vevsider.

    Norske priser ser for øyeblikket ut til å være kr. 3995,- jfr. Prolyd og Oslo Hi-Fi Center, og dermed (antagelig) noe lavere enn nedennevnte etter justering for momssatser (og spesielt gjennomsnitlig inntektsnivå).

    Beyerdynamic T70
    £456
    4 av 5 stjerner

    Though very capable, the T70s don’t quite feel or sound worthy of their price
    _________________________________________________
    For
    Really comfy; almost no leakage; natural vocals; nicely balanced from bass to treble

    Against
    Lack the precision and dynamics of the best; materials aren’t especially luxurious
    _________________________________________________
    Not only is £456 a rather specific amount of money, it’s also a rather large amount of money. And while the Beyerdynamic T70 headphones are big and chunky, and have a suitably chunky carry-case, they don’t quite feel like £456-worth.

    Mind you, they do look nice and are exceptionally comfy.

    Smooth, tonally balanced sound
    In many ways they’re also a delight to listen to, especially where vocals are concerned. Play Everything But The Girl’s version of Love Is Strange and the harmonised vocals are smooth, natural and detailed.

    There’s a nice tonal balance on display, too, with plenty of weight and depth in the bass and definition in the treble.

    The T70s aren’t perfect, though. Compared with the very best of their peers, they lack a little in terms of punch and dynamic drama, and that can leave tracks a little short of excitement – which is a real shame, especially at this price.

    Still, if you’re after a pair of comfortable closed-back cans, and you’ve got lots of money to spend, you certainly shouldn’t rule these Beyerdynamics out.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    achri-d skrev:
    Ca 40 timer til med T1. Adam var ikke så lenge i paradis og jeg har etter hvert kommet frem til at T1 må ha en ganske lurvete oppførsel oppover - dette er kommet bedre og bedre frem i de siste sesjonene. For tiden er fiolinkonserter mest spilt - f eks denne - og det er kanskje ikke den beste musikken for T1. Et annet problem er at jeg kun har prøvd T1 via m903 som muligens ikke er en passende partner (Burson er lånt bort, men ser frem til å få prøvd den med T1). Mvh.
    Jeg har sikkert hørt på nærmere 50 klassiske album med T1 og jeg sitter ikke igjen med det inntrykket, synes toppen låter mer naturlig enn med K701 som også er i mitt eie.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Jeg har også begge - og synes begge er steikanes gode. Det er likevel ikke særlig tvil hos meg om at T1 er vesentlig bedre på det meste enn K701. Også på klassisk musikk. Jeg synes K701 er bedre på enkelte barokkstykker, særlig korsang innspilt i store kirkerom. Synes jeg fornemmer rommet bedre med K701.

    Hvilke forsterkere har dere prøvd sammen med T1? Den er jo temmelig krevende på forsterkeriet...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    VilhelmW skrev:
    Hvilke forsterkere har dere prøvd sammen med T1? Den er jo temmelig krevende på forsterkeriet...
    Det står at han kun har brukt Grace men det skal jo være en svært god sak.

    Jeg har hørt T1 med Stello, Naim, QED og Aune og alle har klart å drive T1 uten pusteproblemer.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    CDWMcInSpots skrev:
    beyerdynamic T 70 p
    Og BD T70.
    Jeg synes det virker som om det er en liten rød tråd som "skinner igjennom" i omtaler av disse, både T 70 og T 70 p. Jeg refererer ikke kun til de omtaler det vises til i de siste innlegg her, men også noen forumtråder rundt om.

    Noe tilbaketrukken/for lite bass og en klangbalanse mot det lyse - og da kanskje i mer vesentlig grad gjeldende for T 70 enn T 70 p.
    Isolasjon gis det inntrykk av at er god, og lekkasje virker å være mindre enn tilfellet er for en del andre lukkede.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    CDWMcInSpots skrev:
    beyerdynamic T 70

    Norske priser ser for øyeblikket ut til å være kr. 3995,- jfr. Prolyd og Oslo Hi-Fi Center, og dermed (antagelig) noe lavere enn nedennevnte etter justering for momssatser (og spesielt gjennomsnitlig inntektsnivå).
    Har du forresten kommet deg noe videre i prosessen vedr. anskaffelse av nye lukkede klokker? :)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    ptb skrev:
    Har du forresten kommet deg noe videre i prosessen vedr. anskaffelse av nye lukkede klokker? :)
    Nei og ja, eller omvendt - det vil muligens si tja eller mjo.

    Jeg har bestemt meg for å kjøpe en JVC HP-DX1000. Jeg må imidlertid skaffe meg en PayPal-konto, og den bør helst være koblet til et kredittkort (ikke et debetkort) hvilket jeg dermed også må skaffe meg, og da trengte jeg en BankID. Det siste er anskaffet. Kredittkort neste. Det er dog ikke særlig morsomt å lese alle disse betingelsene slik at man vet (omtrent) hva man begir seg ut på.

    JVC HP-DX1000 blir formodentlig det nærmeste jeg kommer en bedre isolert Denon AH-D7000. men den skal visstnok by på et og annet i tillegg/isteden.

    I mellomtiden har det blitt en del musikkhandling, fra Maria Callas til Dick Curless, en del utredningsarbeid og 2 Squeezebox Boom.

    Mine innledende og kort beskrevne basshevings-/equalizingforsøk med AKG K 701 gav mersmak og indikerte at Dr.No er inne på noe. 6moons var innom det samme i sin testomtale av beyerdynamic T 5 p. Noe forsiktig bass kan helt eller delvis avhjelpes med slike tiltak. Det kan borge for beyerdynamic T 70 eller T 5 p. Det er mulig at jeg kan få sjansen til å lytte på disse i julen.

    Jeg har forresten tidvis lurt på om alle de ulike observasjonene av samme hodetelefonmodell(er) helt eller delvis skyldes ulike hodetelefonforsterkeres egenskaper. Dessverre er ikke alle omtaleskribenter seg dette (like) bevisst.

    Jeg har dessuten fremdeles Ultrasone Edition 8 på radaren.

    Det skjer neppe så veldig mye mer før jul.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    CDWMcInSpots skrev:
    Jeg har forresten tidvis lurt på om alle de ulike observasjonene av samme hodetelefonmodell(er) helt eller delvis skyldes ulike hodetelefonforsterkeres egenskaper. Dessverre er ikke alle omtaleskribenter seg dette (like) bevisst.

    Jeg har dessuten fremdeles Ultrasone Edition 8 på radaren.
    Jeg tror utvilsomt at det har en innvirkning - i god kombinasjon med den enkeltes subjektive oppfatning. Ser noe av det samme i tester/omtaler om Edition 8. Det er store variasjoner i "meninger" om karakteristikker og signatur på disse også.
    En annen faktor som nok spiller inn er den enkeltes hodefasong (mht omslutting rundt øret) og selve øre/ørekanal. Det siste ser, som følge av S-Logic løsningen til Ultrasone, ut til å ha innvirkning på hvordan man opplever både Edition 8 og Edition 10. Jeg begynner nå å få (for egen del) en klar oppfatning og mening om Edition 8 :)
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Da har jeg prøvd T1 med Burson HA160 en drøy uke. Denne kombinasjonen høres ut til å passe bedre sammen enn T1 & m903. Toppen er mindre lurvet (se imidlertid kommentar om impulsrespons) og i det hele er i mine ører T1 & HA160 en bedre "match". Et problem som har dukket opp er imidlertid impulsresponsen til T1 (skulle gjerne sett målinger av den). For meg høres det ut til at T1 glatter transienter og således blir for snill. Til slutt hvilke forsterkere anbefales til T1? Mvh
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    T1 har 600 ohm og impedansematching er en utfordring. Den har det veldig bra med OTL rørforsterkere som Woo Wa2.

    achri-d skrev:
    Da har jeg prøvd T1 med Burson HA160 en drøy uke. Denne kombinasjonen høres ut til å passe bedre sammen enn T1 & m903. Toppen er mindre lurvet (se imidlertid kommentar om impulsrespons) og i det hele er i mine ører T1 & HA160 en bedre "match". Et problem som har dukket opp er imidlertid impulsresponsen til T1 (skulle gjerne sett målinger av den). For meg høres det ut til at T1 glatter transienter og således blir for snill. Til slutt hvilke forsterkere anbefales til T1? Mvh
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    ardilla skrev:
    T1 har 600 ohm og impedansematching er en utfordring. Den har det veldig bra med OTL rørforsterkere som Woo Wa2.

    achri-d skrev:
    Da har jeg prøvd T1 med Burson HA160 en drøy uke. Denne kombinasjonen høres ut til å passe bedre sammen enn T1 & m903. Toppen er mindre lurvet (se imidlertid kommentar om impulsrespons) og i det hele er i mine ører T1 & HA160 en bedre "match". Et problem som har dukket opp er imidlertid impulsresponsen til T1 (skulle gjerne sett målinger av den). For meg høres det ut til at T1 glatter transienter og således blir for snill. Til slutt hvilke forsterkere anbefales til T1? Mvh
    Når det er snakk om impedansmatching er det snarere enn fordel at de er 600 ohm.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Gracem902 har lav utgangsimpedanse såvidt jeg vet
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Anonym skrev:
    achri-d skrev:
    Da har jeg prøvd T1 med Burson HA160 en drøy uke. Denne kombinasjonen høres ut til å passe bedre sammen enn T1 & m903. Toppen er mindre lurvet (se imidlertid kommentar om impulsrespons) og i det hele er i mine ører T1 & HA160 en bedre "match". Et problem som har dukket opp er imidlertid impulsresponsen til T1 (skulle gjerne sett målinger av den). For meg høres det ut til at T1 glatter transienter og således blir for snill. Til slutt hvilke forsterkere anbefales til T1? Mvh
    ardilla skrev:
    T1 har 600 ohm og impedansematching er en utfordring. Den har det veldig bra med OTL rørforsterkere som Woo Wa2.
    Når det er snakk om impedansmatching er det snarere enn fordel at de er 600 ohm.
    ardilla skrev:
    Gracem902 har lav utgangsimpedanse såvidt jeg vet
    Jfr. "NwAvGuy's Heaphone Amp Measurement Recommendations" punkt 1 skal hodetelefonforsterkerens utgangsimpedanse være <= 1/8 av hodetelefonens inngangsimpedanse. beyerdynamic T 1 skal dermed, for dette kravet, fungere med alle hodetelefonforsterkere med utgangsimpedanse <= 75 ohm (= 600 ohm / 8 ).

    Derimot er det, som vi har vært innom tidligere, ikke alle hodetelefonforsterkere som leverer nok utgangseffekt for alle hodetelefoninngangsimpedanser. Dette er forøvrig omtalt i NwAvGuys punkt 2. Det er langtfra alle hodetelefonforsterkere som klarer dette både for høy- og lavimpedante hodetelefoner. Se f.eks. mine kommentarer om hodetelefonforsterkerdelen i McIntosh MA7000 og MCD500 i bl.a. McIntosh-tråden. De er (vel) best egnet for hodetelefoner med midlere impedans(?)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    achri-d skrev:
    Et problem som har dukket opp er imidlertid impulsresponsen til T1 (skulle gjerne sett målinger av den). For meg høres det ut til at T1 glatter transienter og således blir for snill.
    Innerfidelitys Headphone Data Sheet Downloads har målinger av 2 beyerdynamic T 1. En av grafene heter "Impulse Response":
    • http://www.innerfidelity.com/images/BeyerdynamicT1.pdf
    • http://www.innerfidelity.com/images/BeyerdynamicT1SN3964.pdf

    Til slutt hvilke forsterkere anbefales til T1? Mvh
    Jeg synes SPL Phonitor virker bra med beyerdynamic T 1. SPL Auditor bør gå for det samme hvis jeg ikke har misforstått.

    VilhelmW skriver pent om Lehmannaudio Black Cube Linear.

    Violectric HPA V200 er antagelig en aktuell kandidat, kanskje også Musical Fidelity M1 HPA.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    achri-d skrev:
    Da har jeg prøvd T1 med Burson HA160 en drøy uke. Denne kombinasjonen høres ut til å passe bedre sammen enn T1 & m903. Toppen er mindre lurvet (se imidlertid kommentar om impulsrespons) og i det hele er i mine ører T1 & HA160 en bedre "match". Et problem som har dukket opp er imidlertid impulsresponsen til T1 (skulle gjerne sett målinger av den). For meg høres det ut til at T1 glatter transienter og således blir for snill. Til slutt hvilke forsterkere anbefales til T1? Mvh
    Det finnes jo en mulighet for at hodetelefonene ikke er din kopp med te.
    Impulsresponsen er det ikke mye å si på, det er også noe Beyer bruker i reklamen sin.

    Hva med HD800? Jeg tror du kan bli mer fornøyd ved å prøve de.

    Det ble nesten en dobbelpost men jeg lar min stå siden de utfyller hverandre
     

    Vedlegg

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    ^ Impedanse er ikke alt.. Dessuten er det jo nesten ingen som oppgir hva utgangsimpedansen på forsterkeren er.

    Jeg har fått med meg følgende:
    1) Utgangsimpedansen bør vare lavere enn impedansen i hodetelefonene.
    2) Rørforsterkere uten transformere (OTL) svært godt egnet til høyimpedanse da de leverer store spenningsvariasjoner, noe høyimpedansehodetelefoner trenger. Dog leverer de stort sett lite strøm (generelt) og har høyere utgangsimpedanse - for lavimpedansehodetelefoner bør man gå for rørforsterkerer som er "Transformer Coupled". Merkelig nok stemmer ikke dette alltid i praksis, OTL-en WA2 har blitt rapportert som en bedre match med lavimpedanse D7000 enn Leben CS-600 som er "transformer coupled". http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/0709/woo_audio_2.htm. Nå er WA2 en gangske strømsterk OTL.
    3) Mange forveksler impedanse med følsomhet.
    4) Dynamiske hodetelefoner har store varisjoner i impedanse. Orthoer (LCD/HE500/FostexT50RP) har en helt flat impedansekurve og der er impedansematching lite viktig
    5) Prøv og hør

    Mitt poeng er bare at alt ikke stemmer med teorien

    Kansje dette er til hjelp:

    http://www.head-fi.org/t/517517/beyerdynamics-t1-amplification-thread

    http://www.head-fi.org/t/362737/what-does-impedance-matching-do


    [/quote]
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    +1 med kommentarer:

    1. Utgangsimpedansen bør være MYE lavere enn impedansen i hodetelefonene.

    4. Dynamiske hodetelefoner KAN ha store varisjoner i impedanse. Orthoer KAN ha en helt flat impedanse- og fasekurve og der er impedansematching MINDRE viktig. (LCD/HE500/FostexT50RP har flat impedans- og fasekurve).
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    ardilla skrev:
    Merkelig nok stemmer ikke dette alltid i praksis, OTL-en WA2 har blitt rapportert som en bedre match med lavimpedanse D7000 enn Leben CS-600 som er "transformer coupled". http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/0709/woo_audio_2.htm. Nå er WA2 en gangske strømsterk OTL.
    Jeg synes, som tidligere skrevet at, Grace Design m903 virker meget bra med Denon AH-D7000. Jeg leste innlegg fra et par brukere på Head-Fi.org som skrev det samme om Grace Design m902.

    Tillegg:
    vredensgnag har flere ganger skrevet positivt om Grace Design m902 og (lavimpedante) Grado RS-1, bl.a. i http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,31676.msg959289.html#msg959289
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn