beyerdynamic Tesla fullstørrelseshodetelefoner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Kopfhörer skrev:
    Hei, er det noen her som har testet kombinasjonen T1 og Burson HA-160(D)?

    Jeg planlegger et kjøp av nevnte forsterker og muligens en gang i ikke så altfor fjern fremtid også T1. Det er ikke mye informasjon om dette på nettet, men ser av én tråd på http://www.head-fi.org/forum/thread/517598/beyerdynamic-tesla-t1-burson-ha-160 at det er dårlig match/synergi mellom disse to ... ???
    Hvorfor går du ikke for LehmannAudio BCL på direkten? Det er i alle fall tett på perfekt match med T 1 - og den er nemt som en veeeldig god match med HD 800, så....
     

    Kopfhörer

    Medlem
    Ble medlem
    16.02.2011
    Innlegg
    41
    Antall liker
    2
    VilhelmW skrev:
    Kopfhörer skrev:
    Hei, er det noen her som har testet kombinasjonen T1 og Burson HA-160(D)?

    Jeg planlegger et kjøp av nevnte forsterker og muligens en gang i ikke så altfor fjern fremtid også T1. Det er ikke mye informasjon om dette på nettet, men ser av én tråd på http://www.head-fi.org/forum/thread/517598/beyerdynamic-tesla-t1-burson-ha-160 at det er dårlig match/synergi mellom disse to ... ???
    Hvorfor går du ikke for LehmannAudio BCL på direkten? Det er i alle fall tett på perfekt match med T 1 - og den er nemt som en veeeldig god match med HD 800, så....
    Hei, det er hovedsakelig prisen som er en bremsekloss her, samt at jeg jo har registrert at Burson-forsterkeren skal være veldig god (match) med AKG K701.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    T 1 og Lehmannaudio Black Cube Linear

    VilhelmW skrev:
    Kopfhörer skrev:
    Hei, er det noen her som har testet kombinasjonen T1 og Burson HA-160(D)?

    Jeg planlegger et kjøp av nevnte forsterker og muligens en gang i ikke så altfor fjern fremtid også T1. Det er ikke mye informasjon om dette på nettet, men ser av én tråd på http://www.head-fi.org/forum/thread/517598/beyerdynamic-tesla-t1-burson-ha-160 at det er dårlig match/synergi mellom disse to ... ???
    Hvorfor går du ikke for LehmannAudio BCL på direkten? Det er i alle fall tett på perfekt match med T 1 - og den er nemt som en veeeldig god match med HD 800, så....
    Nå er du vel litt rask og ivrig igjen(?) Du vet at du synes at Lehmannaudio Black Cube Linear fungerer meget bra med beyerdynamic T 1 og AKG K 701. Det er helt fint, men du har vel (så langt jeg har observert) ikke forsøkt andre hodetelefonforsterkere på samme nivå, f.eks. Burson Audio HA-160, SPL Auditor eller Vioelectric by Lake People HPA V200? Da bør du uttale deg forsiktigere og ikke uttale deg som om du sitter med fasiten basert på full oversikt over markedet gjennom egen erfaring. Det er faktisk dårlig gjort generelt, og spesielt overfor nye hifisentralbrukere.

    For øyeblikket har f.eks. Loevhagen (antagelig) hørt flere gode hodetelefonforsterkere i denne prisklassen enn noen av oss.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Hodetelefonforsterker til T 1 og AKG K 701

    Kopfhörer skrev:
    VilhelmW skrev:
    Kopfhörer skrev:
    Hei, er det noen her som har testet kombinasjonen T1 og Burson HA-160(D)?

    Jeg planlegger et kjøp av nevnte forsterker og muligens en gang i ikke så altfor fjern fremtid også T1. Det er ikke mye informasjon om dette på nettet, men ser av én tråd på http://www.head-fi.org/forum/thread/517598/beyerdynamic-tesla-t1-burson-ha-160 at det er dårlig match/synergi mellom disse to ... ???
    Hvorfor går du ikke for LehmannAudio BCL på direkten? Det er i alle fall tett på perfekt match med T 1 - og den er nemt som en veeeldig god match med HD 800, så....
    Hei, det er hovedsakelig prisen som er en bremsekloss her, samt at jeg jo har registrert at Burson-forsterkeren skal være veldig god (match) med AKG K701.
    Hvilket prisnivå ønsker du og hva er maksimalpris? Det tror jeg ikke du har skrevet.

    Se svar svar #42.

    Du bør lese det Loevhagen har skrevet og evt. be ham utdype. Eneste problem er at Loevhagen (vel) ikke har hørt beyerdynamic T 1 generelt og dermed med de fleste av hodetelefonforsterkrne nevnt i svar #42 spesielt. Dessverre er det (vel) foreløbig relativt få beyerdynamic T 1 i omløp og dermed blir informasjonsomfanget mindre.

    Slik jeg har lest Loevhagen er alle de tre hodetelefonforsterkerne han har prøvd på dette nivået meget gode med AKG K 701:
    • Lehmannaudio Black Cube Linear
    • Vioelectric by Lake People HPA V200
    • Burson Audio HA-160(D)
    Jeg fikk dog inntrykk av at han personlig foretrakk Vioelectric by Lake People HPA V200, men at dette (i stor grad) var et spørsmål om smak og behag.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    T 1 og Lehmannaudio Black Cube Linear

    CDWMcInSpots skrev:
    VilhelmW skrev:
    Nå er du vel litt rask og ivrig igjen(?) Du vet at du synes at Lehmannaudio Black Cube Linear fungerer meget bra med beyerdynamic T 1 og AKG K 701. Det er helt fint, men du har vel (så langt jeg har observert) ikke forsøkt andre hodetelefonforsterkere på samme nivå, f.eks. Burson Audio HA-160, SPL Auditor eller Vioelectric by Lake People HPA V200? Da bør du uttale deg forsiktigere og ikke uttale deg som om du sitter med fasiten basert på full oversikt over markedet gjennom egen erfaring. Det er faktisk dårlig gjort generelt, og spesielt overfor nye hifisentralbrukere.

    For øyeblikket har f.eks. Loevhagen (antagelig) hørt flere gode hodetelefonforsterkere i denne prisklassen enn noen av oss.
    Det er korrekt at jeg foreløpig ikke har hatt gleden av å høre hverken Burson, SPL Auditor, Vioelectric eller Musical fidelity's site. Sistnevnte scorer jo også høyt hos enkelte, bl.a. i siste utgave av HiFi News. Jeg påstår ikke at LehmannAudio nødvendigvis er bedre enn disse, men at den passer svært godt sammen med T 1. Selvsagt nokså subjektivt.

    Hvis det oppfattes som om jeg forsøker å rakkee ned på noen, er ikke det tilsiktet fra min side. Jeg har stor respekt for det Loevhagen uttrykker, og jeg har ingen grunn til å forsøke og bestride det han sier. Jeg tror du leser mine inserater LITT sånn som fanden leser bibelen.. ;D
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har ikke hørt T1, så kan ikke uttale meg om hva de passer til eller ikke. Låter T1 litt mer tilbaketrukket i de øverste frekvensene, VilhelmW? Tenker tilbake til det du nevnte at på klassisk musikk var K701 vel så bra som T1 innledningsvis.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Loevhagen skrev:
    Jeg har ikke hørt T1, så kan ikke uttale meg om hva de passer til eller ikke. Låter T1 litt mer tilbaketrukket i de øverste frekvensene, VilhelmW? Tenker tilbake til det du nevnte at på klassisk musikk var K701 vel så bra som T1 innledningsvis.
    Nei, kan ikke si at T 1 virker meir tilbaketrukket. T 1 er minst like mye "tett på" som K-701, men så langt, synes jeg K-701 er meir luftig og åpen på en måte på klassisk musikk. Vanskelig å forklare, men "noe" gjør at jeg foretrekker K-701 når jeg skal høre på klassiske verker. T 1 er jo fortsatt nokså ferske, men de gir generelt sett et "rikere" lydbilde med meir mikrodetaljer og bedre bunn enn K-701 klarer.

    P.g.a. jobbreising de nærmeste dagene, blir det trolig lite tid til "head-fi" og denslags den nærmeste uka, så jeg får komme tilbake med et bedre fundert svar etter hvert...
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    T 1 og Lehmannaudio Black Cube Linear

    VilhelmW skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Nå er du vel litt rask og ivrig igjen(?) Du vet at du synes at Lehmannaudio Black Cube Linear fungerer meget bra med beyerdynamic T 1 og AKG K 701. Det er helt fint, men du har vel (så langt jeg har observert) ikke forsøkt andre hodetelefonforsterkere på samme nivå, f.eks. Burson Audio HA-160, SPL Auditor eller Vioelectric by Lake People HPA V200? Da bør du uttale deg forsiktigere og ikke uttale deg som om du sitter med fasiten basert på full oversikt over markedet gjennom egen erfaring. Det er faktisk dårlig gjort generelt, og spesielt overfor nye hifisentralbrukere.

    For øyeblikket har f.eks. Loevhagen (antagelig) hørt flere gode hodetelefonforsterkere i denne prisklassen enn noen av oss.
    Det er korrekt at jeg foreløpig ikke har hatt gleden av å høre hverken Burson, SPL Auditor, Vioelectric eller Musical fidelity's site. Sistnevnte scorer jo også høyt hos enkelte, bl.a. i siste utgave av HiFi News. Jeg påstår ikke at LehmannAudio nødvendigvis er bedre enn disse, men at den passer svært godt sammen med T 1. Selvsagt nokså subjektivt.

    Hvis det oppfattes som om jeg forsøker å rakkee ned på noen, er ikke det tilsiktet fra min side. Jeg har stor respekt for det Loevhagen uttrykker, og jeg har ingen grunn til å forsøke og bestride det han sier. Jeg tror du leser mine inserater LITT sånn som fanden leser bibelen.. ;D
    (Jeg tror) du misforstår meg.

    Jeg har hverken sagt eller trodd at du hevder at Lehmannaudio Black Cube Linear er bedre enn mange andre hodetelefonforsterkere i samme prisklasse.

    Jeg har ikke trodd eller skrevet at du rakker ned på noen.

    Jeg nevnte ikke Musical Fidelity M1 HPA fordi, så langt jeg har registrert, ingen hodetelefonaktive på Hifisentralen har hørt den og beskrevet inntrykkene, enn si sammenlignet den med noe annet relevant.

    Jeg uttrykte derimot misnøye med at du uttaler deg meget bastant og uten forbehold om Lehmannaudio Black Cube Linears fortreffelighet med beyerdynamic T 1 og AKG K 701. Så lenge du ikke har hørt andre sammenlignbare hodetelefonforsterkere, kan du ikke vite hvor godt Lehmannaudio Black Cube Linear passer sammen med beyerdynamic T 1 og AKG K 701. Det er jo faktisk (teoretisk) mulig at den er god, men allikevel dårligst i sin prisklasse. Tror jeg så at dette er tilfelle? Nei, men det kan hverken du eller jeg vite så lenge vi faktisk ikke har prøvd. Det var og er mitt poeng.

    Av dette følger at man bør gå stillere i dørene og ta de nødvendige forbehold. Man skal ikke forlede andre. Det er tross alt snakk om en god del penger.

    VilhelmW skrev:
    [...]
    Hvorfor går du ikke for LehmannAudio BCL på direkten? Det er i alle fall tett på perfekt match med T 1 - og den er nemt som en veeeldig god match med HD 800, så....
    Det var dette utsagnet jeg reagerte på fordi jeg mener du her bryter med alt det man bør gjøre som beskrevet ovenfor.

    "Perfekt match" er dessuten et meget sterkt uttrykk. Perfekt og andre absolutte ord forsøker jeg etter beste evne å unngå. Det er sjelden riktig å benytte dem.


    Apropos:
    Forøvrig er ordformen "nemt" istedenfor "nevnt" også farlig, fordi "nemt" også har en helt annen betydning: lett/enkel. Jeg leste/tolket feil og var i ferd med å kritisere deg for å uttale deg om en kombinasjon du neppe har hørt (Sennheiser HD 800 + Lehmannaudio Black Cube Linear).

    Denne bruken av "nemt" i denne setningen ville dog formodentlig vært mer vanlig blant dansker enn nordmenn:
    "Lehmannaudio Black Cube Linear er nemt en meget god match med Sennheiser HD 800."

    Kommunikasjon er mao. ikke enkelt, og tidvis enda verre via nettforum. :(

    Apropos 2:
    Du som eier Lehmannaudio Black Cube Linear bør jo skrive produkt- og firmanavn korrekt. ;)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    T 1 vs. AKG K 701 for klassisk musikk

    VilhelmW skrev:
    Loevhagen skrev:
    Jeg har ikke hørt T1, så kan ikke uttale meg om hva de passer til eller ikke. Låter T1 litt mer tilbaketrukket i de øverste frekvensene, VilhelmW? Tenker tilbake til det du nevnte at på klassisk musikk var K701 vel så bra som T1 innledningsvis.
    Nei, kan ikke si at T 1 virker meir tilbaketrukket. T 1 er minst like mye "tett på" som K-701, men så langt, synes jeg K-701 er meir luftig og åpen på en måte på klassisk musikk. Vanskelig å forklare, men "noe" gjør at jeg foretrekker K-701 når jeg skal høre på klassiske verker. T 1 er jo fortsatt nokså ferske, men de gir generelt sett et "rikere" lydbilde med meir mikrodetaljer og bedre bunn enn K-701 klarer.

    P.g.a. jobbreising de nærmeste dagene, blir det trolig lite tid til "head-fi" og denslags den nærmeste uka, så jeg får komme tilbake med et bedre fundert svar etter hvert...
    Litt høyttenkning:

    Akustisk musikk og klassisk musikk er vel blant de områdene der AKG K 701 gjør det best(?) Den er dermed mer konkurransedyktig på disse områdene enn andre overfor dyrere og generelt bedre hodetelefoner, og henger dermed ikke etter i samme grad, i hvert fall ikke ved initiell lytting.

    Kan det tenkes at ovennevnte + at du er vant til AKG K 701s signatur (på klassisk musikk), er medvirkende til dine observasjoner og inntrykk så langt?

    Hvor mange timer har din beyerdynamic T 1 ligget til innspilling nå?
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    CDWMc.... ;D

    Apropo 1; trodde det var på dansk....

    Apropo 2; Ærlig talt aner jeg ikke hvorfor jeg skriver LehmannAudio..jeg bør endre det til Lehmannaudio.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Kommunikasjon er ikke enkelt

    CDWMcInSpots skrev:
    [...]
    Apropos:
    Forøvrig er ordformen "nemt" istedenfor "nevnt" også farlig, fordi "nemt" også har en helt annen betydning: lett/enkel. Jeg leste/tolket feil og var i ferd med å kritisere deg for å uttale deg om en kombinasjon du neppe har hørt (Sennheiser HD 800 + Lehmannaudio Black Cube Linear).

    Denne bruken av "nemt" i denne setningen ville dog formodentlig vært mer vanlig blant dansker enn nordmenn:
    "Lehmannaudio Black Cube Linear er nemt en meget god match med Sennheiser HD 800."

    Kommunikasjon er mao. ikke enkelt, og tidvis enda verre via nettforum. :(
    [...]
    VilhelmW skrev:
    CDWMc.... ;D
    ??? Dette forstod jeg visst ikke.

    Apropo 1; trodde det var på dansk....
    Noen av oss leser kanskje dansk oftere enn nordnorsk(?) Kanskje det var derfor? ;)

    Tillegg:
    Utfyllende informasjon og presisering.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    I dag har jeg fått hentet meg min T1 og nå har de stått på i ca 5 timer hvorav jeg har lyttet til musikk i 4 timer.

    Førsteinntrykket etter å ha pakket de ut er det er et kvalitetsprodukt, kjenner lukten av lær når en åpner den medfølgende kofferten.
    Hodet mitt passer godt til de fleste hodetelefoner for jeg synes K701 er behagelige på hodet men jeg har ei heller noe å utsette på T1 sin komfort. T1 er grunnet bedre polstring og et mer åpent design mer komfortable enn DT770 som jeg fort vekk har på meg en halv arbeidsdag i slengen.

    De to første tingene som slår meg ved lytting til T1 er dynamikk og oppløsning, det er svært bra på T1. Har hørt ny informasjon i velspilte album enda jeg ikke har lyttet så veldig kritisk i dag.

    Jeg er fornøyd og de er vel verdt prisen etter min mening.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Gratulerer med flotte hodetelefoner. Jeg er enig, de er virkelig gode. Og de blir bedre etter et par hundre timer. Ting faller liksom mer på plass, og både mikrodetaljer i musikken samt bunnen blir betraktelig bedre.

    Hvis du liker Joe Bonamassa, kan jeg anbefale hans "Live from the Royal Albert Hall". Den "trøkker" skikkelig bra med T 1.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Musik Magazinet i Bergen har nå fått inn beyerdynamic T 1 for demo. Den har hittil dessverre vært lite utbredt i norske butikker. Benytt sjansen.

    Butikken har normalt også Sennheiser HD 800, AKG Q 701, Grado RS1i og en rekke andre noe rimeligere hodetelefoner tilgjengelig for demo. Det er altså mulig å sammenligne en del hodetelefoner.

    De har normalt SPL Phonitor og noen andre hodetelefonforsterkere tilgjengelig for demo. Butikken kan altså, i motsetning til en del andre, tilby så god hodetelefonforsterkning at det ikke bør være en kilde til usikkerhet.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    gwikse skriver av og til litt om sine erfaringer med sin beyerdynamic T 1:

    gwikse skrev:
    [...]
    gwikse skrev:
    Må ha ett skikkelig headset nå kjenner jeg. T1 likte jeg veldig godt, men stusser veldig over at så mange skryter så mye av LCD2. Er det slik å forstå at dersom en liker T1 så vil en ikke like LCD2?

    Edit:
    Kilde: BuffaloII + Legato3.1 (w. buffers), LCPBS + Placid HD
    Amp: Lovely cube (bruker to som balansert pre-amp)
    [...]

    Har testet lite så langt. Kommer til å teste endel mer nå som T1 atter en gang er i hus :)
    [...]
    Må først bli vant med lyden i T1 og få spilt litt flere timer på de, de virker litt analytiske atm og forrige eier hadde knapt brukt de så det er litt tidlig å begynne å rulle op-amper. Men det kommer :)
    gwikse skrev:
    Min lyttekrok ser slik ut atm.
    gwikse skrev:
    Entry level TPA Buffalo II med Legato 2, Lovely cube med opa-earth og Beyerdynamic T1 har nå spilt det meste av dagen her. DVS. For noen timer siden sluttet jeg å høre på komponentene og gikk over til å nyte musikken. Må passe meg for å ikke skru for mye opp.... Farlig god lyd dette her.
     

    Vedlegg

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Anonym har skrevet litt om sine erfaringer med bl.a. beyerdynamic T 1 og Naim HeadLine(?). Jeg har en mistanke om at han har vært på besøk hos Vidar P.

    Anonym skrev:
    Har hørt K701, HD800 og Beyer T1 på Naim head amp og sitter med et positivt inntrykk av den. Den låter frodig sammenlignet med min Stello og i mine ører matcher Naim K701 bra.
     

    Kopfhörer

    Medlem
    Ble medlem
    16.02.2011
    Innlegg
    41
    Antall liker
    2
    CDWMcInSpots, har du noe informasjon om pris(nivået) på T 1 på Musik Magasinet?

    Deres nettsted inneholder nemlig ikke opplysninger om denne hodetelefonen (og tydeligvis noen andre produkter som de tross alt selger i den fysiske butikken, herunder Grado RS-1i).
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Kopfhörer skrev:
    CDWMcInSpots, har du noe informasjon om pris(nivået) på T 1 på Musik Magasinet?

    Deres nettsted inneholder nemlig ikke opplysninger om denne hodetelefonen (og tydeligvis noen andre produkter som de tross alt selger i den fysiske butikken, herunder Grado RS-1i).
    Nei, du må nok kontakte dem.

    Jeg så beyerdynamic T 1 i et skap i det store stereodemorommet og verifiserte ved spørsmål at den var inne til regulær demo.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Kom hjem med T 5 p i går etter besøk på Pulsmessen. Impulskjøp :eek: :)
    Hørte først en god stund på T 1 som var koblet opp via en egen hodetelefonforsterker. Det lød veldig riktig. Særlig ble jeg overbevist av strykere, spesielt cello, på noe klassisk musikk.
    Og, i tillegg, den altfor sjeldne - i hifi sammenheng - kombinasjonen av stor detaljrikdom (man hører "alt") med en naturlig og behagelig lyd (spesielt tydelig på et kutt med kvinnelig vokal). Ingenting spisst eller agressivt.
    En av de billigere Beyerdynamic (en til 2995.- husker ikke modellen) hadde ikke denne kombinasjonen, der låt det litt mer typisk flatt, uoppløst og ikke så behagelig, så toppmodellen er klart bedre enn de billigere. Ingen tvil i mine ører.

    Imidlertid hører jeg nesten bare på hodetelefoner vekk fra godstolen, så en mobil variant er mye mer bruksmessig interessant.
    Dermed en test av T 5 p.
    Fikk ikke hørt den på samme oppsett som T 1, men fikk hørt den med samme CD, og så vidt jeg kunne bedømme var lyden svært, svært lik det jeg hørte på T 1. Kanskje ørlite mindre kontant bass, men så får en ta i betraktning at mens T 1 var en innspilt hodetelefon, var T 5 p'en helt ny ut av esken. Ikke vet jeg om det har noe å si, men lyden var i hvert fall overbevisende nok til å dra fram kortet. Når jeg nå har kommet hjem så lyder svært bra, om kanskje ikke så suverent på akkurat det oppsettet som T 1'en var. Men så må man også ha litt respekt for at hodetelefoner i denne klassen nok avslører hva som står foran dem i kjeden. Jeg spiller rett fra en gammel Sony discman, så det er relativt primitivt, og likevel lyder dette helt usedvanlig godt (skriver dette mens jeg hører på Siri Svale Band Blackbird).
    Anbefales.

    ps. Vet dette er urettferdig, men likevel,; hørte litt på Sennheiser HD 800 hos en annen utstiller.
    Det var ikke lyd for meg - det jeg kaller typisk hifi lyd; super detaljert, men ikke naturlig.
    Men for all del, det sier vel kanskje mer om utstilleren og valget av demoskive enn om HD 800. I hvert fall, jeg så ingen grunn til å gå tilbake etter å ha hørt T 1.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer med spennende valg, det må være en av de dyreste hodetelefonene til bærbart bruk.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Anonym skrev:
    Gratulerer med spennende valg, det må være en av de dyreste hodetelefonene til bærbart bruk.
    Ultrasone Edition 8 deltar vel i den konkurransen. Den skal visstnok være meget bra fra slike kilder, men de fleste som har skrevet det, tilføyer så at den er altfor dyr og fin til å benyttes til mobil bruk på f.eks. daglig T-bane eller buss.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    ch skrev:
    Kom hjem med T 5 p i går etter besøk på Pulsmessen. Impulskjøp :eek: :)
    Hørte først en god stund på T 1 som var koblet opp via en egen hodetelefonforsterker. Det lød veldig riktig. Særlig ble jeg overbevist av strykere, spesielt cello, på noe klassisk musikk.
    Og, i tillegg, den altfor sjeldne - i hifi sammenheng - kombinasjonen av stor detaljrikdom (man hører "alt") med en naturlig og behagelig lyd (spesielt tydelig på et kutt med kvinnelig vokal). Ingenting spisst eller agressivt.
    En av de billigere Beyerdynamic (en til 2995.- husker ikke modellen) hadde ikke denne kombinasjonen, der låt det litt mer typisk flatt, uoppløst og ikke så behagelig, så toppmodellen er klart bedre enn de billigere. Ingen tvil i mine ører.

    Imidlertid hører jeg nesten bare på hodetelefoner vekk fra godstolen, så en mobil variant er mye mer bruksmessig interessant.
    Dermed en test av T 5 p.
    Fikk ikke hørt den på samme oppsett som T 1, men fikk hørt den med samme CD, og så vidt jeg kunne bedømme var lyden svært, svært lik det jeg hørte på T 1. Kanskje ørlite mindre kontant bass, men så får en ta i betraktning at mens T 1 var en innspilt hodetelefon, var T 5 p'en helt ny ut av esken. Ikke vet jeg om det har noe å si, men lyden var i hvert fall overbevisende nok til å dra fram kortet. Når jeg nå har kommet hjem så lyder svært bra, om kanskje ikke så suverent på akkurat det oppsettet som T 1'en var. Men så må man også ha litt respekt for at hodetelefoner i denne klassen nok avslører hva som står foran dem i kjeden. Jeg spiller rett fra en gammel Sony discman, så det er relativt primitivt, og likevel lyder dette helt usedvanlig godt (skriver dette mens jeg hører på Siri Svale Band Blackbird).
    Anbefales.

    ps. Vet dette er urettferdig, men likevel,; hørte litt på Sennheiser HD 800 hos en annen utstiller.
    Det var ikke lyd for meg - det jeg kaller typisk hifi lyd; super detaljert, men ikke naturlig.
    Men for all del, det sier vel kanskje mer om utstilleren og valget av demoskive enn om HD 800. I hvert fall, jeg så ingen grunn til å gå tilbake etter å ha hørt T 1.
    Takk for dine inntrykk av beyerdynamic T 1 og T 5 p, samt Sennheiser HD 800. Jeg har kun hørt T 1 og HD 800.

    ch skrev:
    Hørte først en god stund på T 1 som var koblet opp via en egen hodetelefonforsterker.
    Hvilken hodetelefonforsterker og kilde ble benyttet? Var hodetelefonforsterkeren beyerdynamic A1?

    Noen/mange har skrevet at beyerdynamic T 5 p har r-formet lydsignatur/frekvensrespons. Det har jeg oppfattet som jevn og god diskant og mellomtone, men avrullet/dempet bass. Dine inntrykk (markert med rødt ovenfor) ser ikke ut til å stemme med dette.

    Eksempel fra testomtale av beyerdynamic T 5 p fra Playback 38 (min utheving):
    http://www.avguide.com/review/beyerdynamic-t5p-headphones-playback-38?page=1

    Indeed, one could say that certain groups of headphones (e.g., the Shure SRH 440 and AKG K702) exhibit “r”-shaped response curves, where the apparent aim is to achieve flat midrange and treble response, but with some degree of roll-off in the bass. I think most listeners would probably place the T5p in that “r”-shaped group.
    6moons er forøvrig i ferd med å teste beyerdynamic T 5 p.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    CDWMcInSpots skrev:
    ch skrev:
    Hørte først en god stund på T 1 som var koblet opp via en egen hodetelefonforsterker.
    Hvilken hodetelefonforsterker og kilde ble benyttet? Var hodetelefonforsterkeren beyerdynamic A1?
    Ja, det ser ut som det var den. Hvilken CD spiller som ble brukt, merket jeg meg ikke, var litt for opptatt av lyden til T 1 ;)
    T 5 p var koblet til en Vitaaudio R2i tabletop stereo.

    Noen/mange har skrevet at beyerdynamic T 5 p har r-formet lydsignatur/frekvensrespons. Det har jeg oppfattet som jevn og god diskant og mellomtone, men avrullet/dempet bass. Dine inntrykk (markert med rødt ovenfor) ser ikke ut til å stemme med dette.
    Tja, hvis T 5 p oppfattes subjektivt å ha avrullet bass, hvordan vet en at ikke T 5 p er korrekt, og at det er det en sammenligner med som har for mye bass?
    Forskjellen jeg så vidt oppfattet fra T 1 til T 5 p i bassen var litt mindre "smekk" i den initielle transienten fra et slag på den store (største?) trommen i et symfoniorkester som spilte et klassisk stykke. På T 1 var det noe ekstraordinært som jeg ikke helt hadde hørt i hodetelefoner før (har ikke veldig erfaring dog), i T 5 p var dette mer standard, men nivået på bassen var ellers temmelig lik.

    Det jeg kan si med sikkerhet er at jeg har ikke hørt bassen i Siri Svale Band, Blackbird, så bra gjengitt (ikke resten av instrumentene og stemmen hennes heller for den saks skyld).
    Subjektivt akkurat passe nivå, "tørt?", det vil si uten noen resonanser og også subjektivt med meget lav forvrengning. Kanskje det er fraværet av forvrengning og resonanser som gir en subjektiv oppfatning av slank/avrullet bass. Men er det feil?
    Jeg hører akkurat nå på et opptak av akustisk piano, og det lyder svært naturtro, og det ville vel bli vanskelig om bassen var avrullet?

    Forøvrig er denne bærbar nok til at det går an å jobbe i hagen med den. Aldri har det vært mer lystbetont. :)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    ch skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    ch skrev:
    Hørte først en god stund på T 1 som var koblet opp via en egen hodetelefonforsterker.
    Hvilken hodetelefonforsterker og kilde ble benyttet? Var hodetelefonforsterkeren beyerdynamic A1?
    Ja, det ser ut som det var den. Hvilken CD spiller som ble brukt, merket jeg meg ikke, var litt for opptatt av lyden til T 1 ;)
    T 5 p var koblet til en Vitaaudio R2i tabletop stereo.

    Noen/mange har skrevet at beyerdynamic T 5 p har r-formet lydsignatur/frekvensrespons. Det har jeg oppfattet som jevn og god diskant og mellomtone, men avrullet/dempet bass. Dine inntrykk (markert med rødt ovenfor) ser ikke ut til å stemme med dette.
    Tja, hvis T 5 p oppfattes subjektivt å ha avrullet bass, hvordan vet en at ikke T 5 p er korrekt, og at det er det en sammenligner med som har for mye bass?
    Forskjellen jeg så vidt oppfattet fra T 1 til T 5 p i bassen var litt mindre "smekk" i den initielle transienten fra et slag på den store (største?) trommen i et symfoniorkester som spilte et klassisk stykke. På T 1 var det noe ekstraordinært som jeg ikke helt hadde hørt i hodetelefoner før (har ikke veldig erfaring dog), i T 5 p var dette mer standard, men nivået på bassen var ellers temmelig lik.

    Det jeg kan si med sikkerhet er at jeg har ikke hørt bassen i Siri Svale Band, Blackbird, så bra gjengitt (ikke resten av instrumentene og stemmen hennes heller for den saks skyld).
    Subjektivt akkurat passe nivå, "tørt?", det vil si uten noen resonanser og også subjektivt med meget lav forvrengning. Kanskje det er fraværet av forvrengning og resonanser som gir en subjektiv oppfatning av slank/avrullet bass. Men er det feil?
    Jeg hører akkurat nå på et opptak av akustisk piano, og det lyder svært naturtro, og det ville vel bli vanskelig om bassen var avrullet?

    Forøvrig er denne bærbar nok til at det går an å jobbe i hagen med den. Aldri har det vært mer lystbetont. :)
    Takk for utdypende svar.

    For ordens skyld:
    Jeg mente på ingen måte å betvile dine observasjoner. Derimot fant jeg det interessant at du opplevde noe annet enn en del andre, og påpekte/spurte derfor om dette. Igjen, takk for utdypende svar.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Jeg kryssposter dette utdraget her.

    CDWMcInSpots skrev:
    [...]
    CDWMcInSpots skrev:
    [...]
    Roberth skrev:
    [...]lyd signatur som [...] jevnest mulig frekvensrespons, MYE dynamikk, rask bass, og mye trykk. Noen har nevnt Grado, finnes det andre, kansje enda bedre alternativer? Blir nok å kjøre dette headsettet på rør-forsterker, hvis det skulle være relevant.
    [...]
    Jeg er fristet til å påstå at du (antagelig) får det meste av det du spør om med beyerdynamic T 1 + en god hodetelefonforsterker. Jeg har kun forsøkt transistorhodetelefonforsterkere med den. Denon AH-D7000 er heller ikke dum med den rette hodetelefonforsterkeren.
    [...]
    Roberth skrev:
    [...]lyd signatur som [...] jevnest mulig frekvensrespons, MYE dynamikk, rask bass, og mye trykk.
    beyerdynamic T 1 har blitt beskrevet som en meget god allroundhodetelefon med meget jevn frekvensrespons. Teslateknologi, sterke magneter og lette spoler med 600 ohm impedanse gir hurtighet og dynamikk. Bunnen er tyngre/fyldigere enn f.eks. Sennheiser HD 800. Trommer har tyngde og slagkraft.

    Denon AH-D7000 anses ikke for å ha (helt) jevn frekvensrespons. Den er heller ikke fullt så hurtig og detaljert som beyerdynamic T 1 og Sennheiser HD 800. Til gjengjeld spiller den musikk på en måte som er lett å like (hvis man synes at AKG K 701 kan bli noe slank og lett). Mange anser den som en god musikkformidler, spesielt for de som er mer opptatt av helheten og de store linjene enn hver minste lille mikrodetalj. Dette må dog ikke misforstås som at den ikke gjengir mange detaljer. Det gjør den. Bunnen er solid og den går dypt. Trommer har enda mere tyngde og slagkraft enn med beyerdynamic T 1. Den gir neppe noen mennesker lyttetretthet, selv etter mange timers sammenhengende lytting, og oppleves av de aller fleste som meget komfortabel.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    beyerdynamic MANUFAKTUR spesial
    beyerdynamic MANUFAKTUR er (antagelig) en slags beyerdynamics motsats til Remington Custom Shop o.l. i den amerikanske våpenbransjen.

    gwikse kan imidlertid fortelle at beyerdynamic i tillegg til den vevsidebeskrevne MANUFAKTUR-porteføljen, også kan tilby spesialkonstruksjoner som en krysning av beyerdynamic T 1 og T 5 p som ville være noe á la den forjettede, men stadig manglende beyerdynamic T 5.

    gwikse skrev:
    CDWMcInSpots:

    Jeg snakket såvidt med importøren av beyerdynamic og han snakket videre med verstedet hos beyerdynamic for å få satt sammen ett custom sett T1. Det det var snakk om var elementene fra T1 med skall fra T5p. Det var mulig. Husker ikke hva det kom på, men det er få leverandører av headset som er så imøtekommende mtp spesialtilpassninger som Beyerdynamic. Om du vil ha en lukket T1 så ta kontakt med Njaal hanson så ordner de det nok for deg ;)

    Jeg klarer meg med åpne T1 selv om jeg tideligere har sverget til lukket. Det går, men skal ikke se bort fra at settet mitt blir sendt til tyskland for mod etterhvert ;D
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    What Hi-Fi November 2011 har en kort testomtale av beyerdynamic T 70 på de innledende sidene for (tidlige/korte) testomtaler, muligens side 26. De oppgir ikke impedanse. men kun modellnavnet. Man må derfor bare stole på at de omtaler T 70 (250 ohm) og ikke T 70 p (32 ohm).
     

    Vedlegg

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    beyerdynamic T 70

    JensL skrev:
    Morpheus skrev:
    For å komme med en liten digresjon i tråden... Noen som vet noe om beyerdynamic's nye T70 250 ohm? Hadde tenkt å kjøpe dem rundt lanseringen men finner så få inntrykk av dem på nettet. Jeg bruker Denon sine AH 2000 idag og kunne gjerne likt en sammenligning. Er det eventuellt andre lukkede kandidater det er verdt å se nærmere på til under 4k ?

    Jeg kjøpte T70-250 på Pulsmessa, og trives svært godt med dem.
    Kortversjonen er at T70 er en mer korrekt hifi-variant av DT770, om man vil.
    Det er ikke like brutal bass, men den er mer korrekt og fast, og går stadig svært dypt.
    Mellomtonen er mer i fokus enn i DT770/990, og det er klart mer detaljer og oppløsning.
    Diskanten har også massevis av detaljer, men jeg synes ikke den blir ubehagelig eller for fremtredende. En mellomting mellom T1 og DT990, vil jeg si. T1 synes jeg ble nesten litt for avslørende og nådeløs.

    Hele lyttefølelsen blir mer intim og nær sammenliknet med DT770, men også mer oppløst.
    Jeg liker T70 klart bedre enn Denon D2000 som jeg hadde. Det er mer luft og detaljer, og bassen er strammere og raskere. Dessuten er T70 mer solid og praktisk.

    Når det gjelder det praktiske, synes jeg T70 er tilnærmet perfekt.
    Kabelen går kun til den ene klokka. Kabelen er passe tykk og svært lite mikrofonisk, i motsetning til f.eks. D2000.
    Meget god isolasjon fra omverden, minst like bra som DT770.
    Svært komfortable puter lagd av mikrofiber (likner på semska skinn), som ikke blir like klamme som skinn og tåler mer enn Beyers standard velur-puter, virker det som.
    Lett, men samtidig meget solid konstruksjon. Noe helt annet en den relativt skjøre og spinkle Denon D2000.

    Som sagt, jeg liker dem godt. :)
    Jeg har prøvd mye rart av hodetelefoner, men kommer alltid tilbake til Beyerdynamic. Trives vel med lydfilosofien deres.
    Forsterker og kilde er forresten Meier Audio Concerto og StageDAC.

    Bare spør om det er noe dere lurer på.

    Jens
     

    Kopfhörer

    Medlem
    Ble medlem
    16.02.2011
    Innlegg
    41
    Antall liker
    2
    Det er merkelig hvor plutselige fluktuasjoner en kan observere i pris på forskjellige produkter. Her forleden dag gikk beyerdynamic T 1 fra å koste rundt 6600 NOK på steder som Prolyd.no og NetShop.no til å koste rundt 7200 NOK på de samme steder.

    Og i en stakket stund hvor jeg bare sitter og fantaserer om high-end-hodetelefoner, kommer jeg over HPX.no, som bare skal ha 5681 NOK for samme hodetelefon! Her må det vel foreligge feilprising ... ? :eek:

    http://www.hpx.no/PartDetail.aspx?q=p:3818628
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Til den prisen er det bare å løpe og kjøpe, jeg betalte 7500 kroner for mine og føler at de er verdt hvert eneste øre.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Anonym skrev:
    Til den prisen er det bare å løpe og kjøpe, jeg betalte 7500 kroner for mine og føler at de er verdt hvert eneste øre.
    Jeg betalte det samme for mine,og jeg er 100% enig. Løp og kjøp!!
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    En sammenligningstest hvor T 5 p er med;
    http://www.positive-feedback.com/Issue53/headphones.htm
    "The Night Stalker

    Black 160GB iPod Classic
    ALO (Audio Line Out) LOD
    Black Ray Samuels SR-71A
    Beyerdynamic Tesla T5p's with stock cable

    I think, all things considered, this is my favorite combination and if I could only have one pair of headphones, it would be the T5p's although I will likely have them modified with either Moon Audio Silver Dragon or Black Dragon cable.

    ......"
    en litt uryddig ? omtale, men likevel, synes som om skribenten liker T 5 p...

    En annen;
    http://www.6moons.com/audioreviews/32ohm1/4.html
    "Transducers. I was very surprised to discover that I preferred aspects of the T5p over the T1. Because my Eximus DP1 headphone amp offers a 6dB@30Hz analog-domain bass-boost function with 80Hz knee, the T1's superior bass weight could be easily offset and superceded by switching this filter in for the T5p. I don't know whether the latter's significantly higher voltage sensitivity—9:00 on the dial vs. 12:00 for the T1—caused the livelier more energetic upper bands. Regardless I fancied their effects on vitality and soundstaging to be amazed that the sealed nature of these cans did not really compress the subjective headstage inward or make it feel sealed off and narrow.


    Whilst clearly cast from the same mold not just cosmetically—again bonus points for the T5p's nicer ear cushions—and whilst thus betraying/honoring a recognizable beyerdynamic 'T' house sound, I found my newer mobile cans to be nimbler, snappier and more communicative. And this did not default into stock Sennheiser HD-800 voicing which I find too bright and top-heavy. I'm told that doing sealed headphones well is a challenge few makers are fully equal to. If that's true, my ownership of and familiarity with the T1, HD800, K-702, LCD-2 and three HifiMan as open-backed references suggest that the T5p breaks out of this mold in unexpected fashion. My personal upshot was simple. Having both T1 and T5p at my constant beck and call like a pasha who contemplates which beauty to visit in his harem—tough job but someone's got to do it—I found myself constantly drawn to the T5p. This held true even when the time of day did not demand I rely on its 'sound-proofed' function. Given my prior review (http://www.6moons.com/audioreviews/beyer2/t1_2.html) of the T1 where you can read up on all the sonic details, there's no need to say more here.

    ............"

    Forøvrig har jeg sammenlignet T 5 p med mine gamle (midt '80 talls) Stax Lambda, T 5 p drevet av gammel Walkman, Stax'en drevet av Hegel CD spiller og forsterkning. Stax'en er kanskje (ørlite) mer detaljert, noe som også gir noe mer betoning av sibilanter - ikke alltid like gunstig - og har kanskje noe mer nivå i bassen (ikke nødvendigvis bedre, det er fort en smakssak. Og så må en nesten vite hvordan det egentlig skulle høres ut)
    Musikalsk står T 5 p'en seg meget godt mot Stax'en, T 5 p er kanskje faktisk noe mer musikalsk - mindre hifi, mer musikk, på samme måte som en altfor ofte har med høytalere. Forskjellen ligner kanskje litt på den man har mellom eletrostatiske og dynamiske høytalerer, men med mye mindre forskjell. Uansett er de svært nær hverandre i lydkvalitet, noe som bekrefter (for meg) at T 5 p'en gir meget god bærbar lyd.

    mvh
     

    Kopfhörer

    Medlem
    Ble medlem
    16.02.2011
    Innlegg
    41
    Antall liker
    2
    VilhelmW skrev:
    Anonym skrev:
    Til den prisen er det bare å løpe og kjøpe, jeg betalte 7500 kroner for mine og føler at de er verdt hvert eneste øre.
    Jeg betalte det samme for mine,og jeg er 100% enig. Løp og kjøp!!
    Hadde det ikke vært for knallsterk konkurranse (bl.a. LCD-2, HifiMan-modellene, etc.) i dette prissegment (les: 6000-8000-kronersklassen) hadde det vært så enkelt som dere fremstiller det, men neida ... :-\
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Kopfhörer skrev:
    VilhelmW skrev:
    Anonym skrev:
    Til den prisen er det bare å løpe og kjøpe, jeg betalte 7500 kroner for mine og føler at de er verdt hvert eneste øre.
    Jeg betalte det samme for mine,og jeg er 100% enig. Løp og kjøp!!
    Hadde det ikke vært for knallsterk konkurranse (bl.a. LCD-2, HifiMan-modellene, etc.) i dette prissegment (les: 6000-8000-kronersklassen) hadde det vært så enkelt som dere fremstiller det, men neida ... :-\
    Jeg løp ikke, men forhåndsbetalte 5818,75 med frakt. :eek: Skal bli morsomt å se hva som skjer når de behandler ordren.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Kopfhörer skrev:
    VilhelmW skrev:
    Anonym skrev:
    Til den prisen er det bare å løpe og kjøpe, jeg betalte 7500 kroner for mine og føler at de er verdt hvert eneste øre.
    Jeg betalte det samme for mine,og jeg er 100% enig. Løp og kjøp!!
    Hadde det ikke vært for knallsterk konkurranse (bl.a. LCD-2, HifiMan-modellene, etc.) i dette prissegment (les: 6000-8000-kronersklassen) hadde det vært så enkelt som dere fremstiller det, men neida ... :-\
    Med tanke på byggekvalitet og det at det er en seriøs norsk importør av merket synes jeg fortsatt det er like enkelt som jeg fremstiller det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn