Høyttalere B&W 805 D3, eller...? Forslag ønskes

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ke1984

    Medlem
    Ble medlem
    14.04.2017
    Innlegg
    16
    Antall liker
    1
    Jeg fikk lytta på noen MBL 126 i helga. Veldig fin lyd, og for en "dybde"! Men disse får nok neppe innpass her i stua (kona mener, og jeg siterer, "de ser ut som noe starwars-greier"). Finnes det stativhøytalere (eller gulv for den saks skyld) som har noen av de samme egenskapene og samme "dybde" i lydbilde som mbl?
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Du har fått sansen for rundstrålere! Velkommen i klubben :) Mye lesestoff om det i denne tråden: http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/85673-den-store-rundstra-ler-tra-den.html

    Sånn kort: Rundstrålende høyttalere er ikke veldige vanlige i Norge, verken i private hjem eller hos forhandlere. Blant annet fordi det bør stå i hvert fall en meter fra alle vegger, så du bør ikke presse dem inn ved siden av TVen. Og tror det er et høyttalerprinsipp som man enten liker veldig godt eller ikke liker i det hele tatt - erfaringene til folk tyder på det, i hvert fall. Dessuten er det mange færre produsenter av rundstrålere enn av "vanlige" høyttalere. Hvis du vil ha stuevennlige rundstrålere i omtrent samme pris-sjikt som MBL 126 er det umiddelbart tre modeller jeg tenker på:

    Duevel Bella Luna: Duevel Bella Luna Diamante Speakers (Pair) for £6,700.00 in Speakers at Audio Affair
    Kan bestilles fra engelske Audio Affair til Norge. Ingen norsk forhnalder så vidt jeg vet. Men er noen få personer som har dem i Norge, så kanskje du kan få lyttet til dem hos noen.

    German Physiks Unlimitied MKII: Unlimited MKII h?yttalere
    Forhandles i Norge av Høium hifi i Hokksund. Kan høres der hvis du bor i nærheten.

    Backustic Compound 160: https://backustic.de/de/aktiv/compound-160-a
    Den er aktiv, altså med forsterkere innebygd. Bestilles direkte fra produsent i Tyskland. Såvidt jeg vet er det ingen som eier den i Norge.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Forresten, tillegg: Tok en kikk på tegningen din på forrige side. Flott at du la ut den. Er det meningen at høyttalerne skal stå ved siden av TVen i den kroken? I så fall kan jeg nesten garantere deg at rundstrålende høyttalere ikke vil funke der. Dessverre, for jeg synes rundstrålere kan være veldig flott hvis man får det til. Men det er rett og slett alt for lite plass for dem. Rundstrålere (som de MBLene du hørte på) trenger luft rundt seg, ellers blir de såra og vonbrotne.
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Svært enkel tegning av stua:

    Vis vedlegget 437655
    Her ville jeg hatt fokus på en løsning som tillater justering av balanse mellom høyttalerne dine. Den høyttaleren i hjørnet vil få veldig kraftig økning pga vegghjelp mens den andre vil miste trøkk grunnet ingen sidehjelp. Dette vil flytte hele stereoperspektivet ditt veldig langt mot venstre og enkelte frekvenser vil nok høres ut som de flytter seg helt inntil høyttaleren til venstre.

    Løsning 1; Bruke justeringsmulighetene på Hint-forsterkeren til å tone balansen og klangen.

    løsning 2; Bruke en form for romkorreksjon for å gjøre dette automatisk.

    Løsning 3; Kjøpe aktive høyttalere med justeringsmuligheter og/eller innebygget romkorreksjon for plassering.

    Uansett hva du velger vil jeg tro at høyttalere med begrenset spredning er ønskelig i en slik setting, egentlig det motsatte av en rundstråler.
    Tror du kommer langt med å holde på Hint, finne høyttalere med kontrollert spredning og satse på å justere deg inn litt med tonekontrollene på Hint.
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Du har fått sansen for rundstrålere! Velkommen i klubben :) Mye lesestoff om det i denne tråden: http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/85673-den-store-rundstra-ler-tra-den.html

    Sånn kort: Rundstrålende høyttalere er ikke veldige vanlige i Norge, verken i private hjem eller hos forhandlere. Blant annet fordi det bør stå i hvert fall en meter fra alle vegger, så du bør ikke presse dem inn ved siden av TVen. Og tror det er et høyttalerprinsipp som man enten liker veldig godt eller ikke liker i det hele tatt - erfaringene til folk tyder på det, i hvert fall. Dessuten er det mange færre produsenter av rundstrålere enn av "vanlige" høyttalere. Hvis du vil ha stuevennlige rundstrålere i omtrent samme pris-sjikt som MBL 126 er det umiddelbart tre modeller jeg tenker på:

    Duevel Bella Luna: Duevel Bella Luna Diamante Speakers (Pair) for £6,700.00 in Speakers at Audio Affair
    Kan bestilles fra engelske Audio Affair til Norge. Ingen norsk forhnalder så vidt jeg vet. Men er noen få personer som har dem i Norge, så kanskje du kan få lyttet til dem hos noen.

    German Physiks Unlimitied MKII: Unlimited MKII h�yttalere
    Forhandles i Norge av Høium hifi i Hokksund. Kan høres der hvis du bor i nærheten.

    Backustic Compound 160: https://backustic.de/de/aktiv/compound-160-a
    Den er aktiv, altså med forsterkere innebygd. Bestilles direkte fra produsent i Tyskland. Såvidt jeg vet er det ingen som eier den i Norge.
    Nå håper jeg ikke du er ute og anbefaler ting du ikke har hørt igjen, Olav2!
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    SST: Har jeg kommet med "anbefalinger"? Nei. Jeg har nevnt tre høyttalere som er de eneste jeg tror oppfyller kriteriene hans (rundstrålende og stuevennlige). Jeg vil aldri anbefale å kjøpe noe uhørt - aller helst bør man ha hørt det i egen stue. Men å nevne ting man tror kan være aktuelt - det er ingenting galt med det. Spredningsprinsippet og spredningsmønsteret til høyttalere har mer å si enn nesten alt annet for hvordan det høres ut i en gitt plassering IMO. Den "dybden" trådstarter opplevde hos MBLene, skyldes at de er rundstrålende, og plasseringen deres der han hørte dem. I det hele tatt synes jeg at råd ut fra slike objektive kriterier har mer for seg enn rapportering om subjektive lytteopplevelser, som både er subjektive og forskjellige, og veldig avhengig av romakustikken der man hørte dem. Bedømmelsen av om man liker noe kan man bare foreta ved å lytte selv, helst hjemme der de skal stå.

    EDIT: men gitt den tiltenkte plasseringen her, er jeg altså helt enig med Coolio om at rundstrålere blir feil. Det vil funke bedre med høyttalere med smal spredning. Dette er også en anbefaling ut fra objektive kriterier.

    (Forøvrig har jeg selv hørt MBLene og Duevelene - de andre to ikke. Og akkurat rundtstråling er nok den høyttalertypen jeg har satt meg aller best inn i, og noe jeg har kjøpt selv)
     
    Sist redigert:

    ke1984

    Medlem
    Ble medlem
    14.04.2017
    Innlegg
    16
    Antall liker
    1
    Du har fått sansen for rundstrålere! Velkommen i klubben :) Mye lesestoff om det i denne tråden: http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/85673-den-store-rundstra-ler-tra-den.html

    Sånn kort: Rundstrålende høyttalere er ikke veldige vanlige i Norge, verken i private hjem eller hos forhandlere. Blant annet fordi det bør stå i hvert fall en meter fra alle vegger, så du bør ikke presse dem inn ved siden av TVen. Og tror det er et høyttalerprinsipp som man enten liker veldig godt eller ikke liker i det hele tatt - erfaringene til folk tyder på det, i hvert fall. Dessuten er det mange færre produsenter av rundstrålere enn av "vanlige" høyttalere. Hvis du vil ha stuevennlige rundstrålere i omtrent samme pris-sjikt som MBL 126 er det umiddelbart tre modeller jeg tenker på:

    Duevel Bella Luna: Duevel Bella Luna Diamante Speakers (Pair) for £6,700.00 in Speakers at Audio Affair
    Kan bestilles fra engelske Audio Affair til Norge. Ingen norsk forhnalder så vidt jeg vet. Men er noen få personer som har dem i Norge, så kanskje du kan få lyttet til dem hos noen.

    German Physiks Unlimitied MKII: Unlimited MKII h�yttalere
    Forhandles i Norge av Høium hifi i Hokksund. Kan høres der hvis du bor i nærheten.

    Backustic Compound 160: https://backustic.de/de/aktiv/compound-160-a
    Den er aktiv, altså med forsterkere innebygd. Bestilles direkte fra produsent i Tyskland. Såvidt jeg vet er det ingen som eier den i Norge.
    Om rundstrålealternativene stort sett ser slik ut blir det nok neppe aktuelt å ha dem i stua 😅 Jeg får lov til mye her hjemme, men her setter nok kona ned foten. Hehe.

    Ellers er det korrekt at høytalerne vil plasseres ca slik som på bilde. I dag er jeg, som du også påpeker, helt nødt til å justere lydbildet inn mot midten.

    Finnes det alternativer som vil kunne gi noe tilsvarende dybde som jeg hørte med mbl? Hvilke alternativer har lite spredning?
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Finnes det alternativer som vil kunne gi noe tilsvarende dybde som jeg hørte med mbl? Hvilke alternativer har lite spredning?
    Det er vanskelig å si noe sikkert om hvilke høyttalere som kan gi mye dybde, gitt plasseringen din. Men lite spredning går det an å si noe om. Det er noen få typer høyttalere som har smal spredning: Høyttalere med horn/waveguide, elektrostater, kardioide- eller dipol-baserte høyttalere, eller fancy aktive høyttalere som Kii Three og Dutch&Dutch.

    - Horn/waveguide-baserte høyttalere finnes det ulike typer av. Jeg har ikke hørt så mange av dem som finnes på det kommersielle markedet, er nok andre som kan gi bedre råd. Klipsch har flere ulike modeller, som du også kan få hørt på butikker i Oslo-området. Du kan sikkert spørre i klipsch-tråden om råd:)

    - Elektrostater (Martin Logan m.m.) eller dipoler er ikke ideelle her, siden de helst bør stå et godt stykke ut fra veggen

    - Kardioide: Den eneste jeg tenker på her er Lx Mini. Det er egentlig en DIY-høyttaler som er konstruert av høyttalerlegenden Siegfried Linkwitz, men den kan kjøpes som ferdig høyttaler også: https://shop.strato.de/epages/17940394.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/17940394/Products/LXmini
    Det er folk som har den i Oslo-regionen også vet jeg. Kan være en god idé å spørre om å få hørt dem. I følge Linkwitz kan de godt stå inntil vegger eller hjørner.

    - Fancy aktive høyttalere: Det vil i praksis si Kii Three. Ok, det er en litt corny tittel. Men det som gjør Kii Three unik, sammen med en liknende høyttaler fra Dutch&Dutch, er at de bruker avansert teknologi for å få spredningen til å bli veldig smal.

    Jeg har hørt Kii Three, og syntes den spilte flott. Lx mini har jeg bare fått hørt veldig kort på en messe, men syntes den også spilte veldig bra. Hvis det var meg hadde jeg gått for en av de to. Lx mini blir rimeligst, og den kan du antakelig få lyttet til i Oslo-området. Hvis kona godtar den da :) Kii Three tror jeg i så fall du må kjøpe uhørt, noe som jo er litt skummelt. Men jeg tror ikke du blir skuffet. Hvis du får prutet litt ned den som nå ligger på torget, vil det evt. ikke være noe problem å få solgt den igjen for samme pris hvis du ikke blir fornøyd.
     

    ke1984

    Medlem
    Ble medlem
    14.04.2017
    Innlegg
    16
    Antall liker
    1
    Det forrige innlegget mitt ble borte av en eller annen grunn, forsøker igjen.

    Rundstrålehøytalere kommer ikke inn i stua - hilsen kona! 😂

    MEN var å lyttet på Franco Serblin Accordo i dag, og for en fantastisk flott lyd! Spesielt i vokal og mellomtonen. Og ikke minst er de kone-godkjent. Ut fra hva jeg har hørt i dag kan det i skrivende stund se ut som dette er en av de bedre matchene - både for kona og meg (selv om vi er opptatt av forskjellige aspekter her).

    Jeg tror jaggu det som gjenstår nå er å velge farge og finnish 😆 Her synes faktisk kona at begge typer er flotte.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Høres spennende ut, virkelig flotte høyttalere som fort blir et høydepunkt visuelt sett i stuen. Kjør på om det var innertier lydmessig :D
     

    ke1984

    Medlem
    Ble medlem
    14.04.2017
    Innlegg
    16
    Antall liker
    1
    Det blir veldig spennende! Satser på at de blir høydepunktet i stua lydmessig også 😀 Ut fra de tre timene jeg tilbringte med dem på lørdag virker det som de har akkurat det jeg er ute etter i vokal og mellomtone.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn