Høyttalere B&W 805 D3, eller...? Forslag ønskes

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Så absolutt :)
    Med Dynaudio var Thor Mk3 langt fra spiss. Var til Epicon 2 den ble på grensen.
    Har hørt 805 diamond på HifiKlubben. Men ikke nok til å gjøre meg opp en konkret mening.
    D3 kan nok godt hende har tatt et steg i annen retning. Min oppfatning var kun av det jeg
    hadde hatt hjemme selv. Godt ord og god kveld tilbake :) Jeg har ingen tvil om at du vet
    hvordan D3 låter siden du selv eier den. Så der vet du best selv så klart :)
    ok , det var Thor 1 ell 2 jeg havde den gang, husker det ikke, men den var lidt , skarp eller kantet, og diskanten opplevde jeg aldrig som special luftig, samtidig som grunntonen manglende lidt varme.

    De er fuldt mulig at bladelius har rettet lidt op på dette, i de nye modeller.
    Brage har ikke de problemer selv om og den er analytisk, open og detaljeret.

    Det skal så også siges a jeg foretrekker neutral mod det varme frem for det lyse.
    Mange gange tror jeg er begyndt at blive lidt old fasion, da jeg synes at meget utstyr som diverse anmeldere betegner som neutral, klinger lidt for lyst og klinisk i mine ører

    Ha. En god dag;)
     
    Sist redigert:

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    594
    Heisann

    Er selv meget nyskjerrig på 805D3, da jeg tror denne kunne dekket mine ønsker og behov for forbedring så denne tråden skal jeg følge litt med på. Jeg har som trådstarter litt å tygge på før en besluting blir tatt. Her er noen av mine betenkeligheter:

    Krav til forsterker. Jeg tror at Hint kan fungere bra. Bw høyttalere i 800 serien blir ofte ikke virkelig gode før forsterkeriet er i toppklasse. Noen høyttalere har en lei tendens til å kolapse i lyden når det blir skrudd ned til lavere volum. Har selv erfart at BW kan ha slike trekk, men med toppklasse forsterkeri kan dette minimeres. Har lest litt i diverse engelske fora og der er gjennomgangstonen at bw passer bra til forsterkeri av type denon/marantz , mao en tanke varmt og fyldig lyd, mens typisk brit-fi med masse PRAT som Naim etc ikke gir en god match. Min aldrende Densen DM10 Kan bli litt for spinkel og kanskje litt for frempå.

    Musikksmak. Jeg er ganske altetende, spiller mye jazz, men også pop, rock elektronika og klassisk. Det kan hende 805D3 ikke vil bli oppfatet som en "musikalsk" høyttaler, men det kommer jo an på smak og behag og ikke minst hva som trigger deg og meg ved musikk. Problemet er at å oppdage dette kan ta litt tid, mer enn bare en prøvelytt. Har hørt BW bli nevnt som dry and lifeless, men dette er gjerne av folk som digger Harbeth e.l. ( igjen refererer jeg til diverse engelske fora)

    Kan gjerne nevne at jeg har eiet 804matrix og likte de svært godt. Har hørt diverse modeller av nautilus serien (804-803 og 801) disse var i mine ører ikke like bra. En kamerat har nettopp kjøpt nye 803D3 og disse har jeg tenkt å få en god lytt til. Han er stålende fornøyd. Dette med musikkalitet er meget vanskelig å beskrive. Jeg vil heller kalle det X faktor. Hadde lenge Avalon Arcus og var fornøyd med disse, men ble aldri helt venn med de. Fikk lånt et par Tannoy sl105 albury fra 1983. Disse ble jeg sittende å glise til når jeg spilte musikk og ville bare har mer. Nå hadde det vært spennende å prøve om 805D3 har denne X faktoren.

    Bare noen betraktninger på slutten av påsken.

    MVH atle
    Kan virke som de engelske fora snakker om de forrige generasjoners B&W, de nye stiller litt andre krav til forsterkene iforhold til varme og fylde. Din Densen Dm 10 er nok antagelig ikke noen drømme kombo. Da den ikke er oppløst nok eller har nok kraft/basskontroll til å matche den nye 805. Tror for øvrig jeg selv heller ikke hadde valgt Parasound Hint på de.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Efter at jeg købte mine 805 fik jeg et par andre til at sjekke lidt, og tilbake meldingen er at hint går bra at bruge.
    Klart du Finder kraftigere og kansje bedre forsterkere a la Gamut, og Gryphon, men det koster som sagt lidt.

    Tidligere var Krell an bra kombi, har ikke hørt de nye. Og nogle av Pathos Mosfett og Rør kombier, var bra efter hva a har hørt.

    Men sikkert mange andre går bra B/w anbefaler selv den nye Classe 2200 forsterkeren
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Litt objektivitet skader ikke;

    317BW805fig04.jpg

    Bildet over viser frekvensresponsen til B&W 805 D3 tatt fra stereophile. Den viser at 805 D3 er fryktelig lys i klangen med en økning fra 1000hz (via en fartsdump) til 10 000 hz på rundt 9 db. Det er håpløst mye og vil forklare hvorfor jeg ikke blir venner med B&W sine konstruksjoner. Jeg er tøff i nebbet og får ofte svi for det, men jeg vil si det nærmer seg feilkonstruksjon. Kan ikke fatte og begripe hvordan sånt slipper igjennom designstadiet.

    Hvis vi sammenligner med feks Dynaudio Contour C20 under;
    dynaudio c20.jpg


    Her kan man se en vesentlig mer fornuftig kurve som ikke vil være like sårbar for dårlig akustikk som 805 D3.

    Jeg er ikke i tvil om at for de fleste med normal hørsel vil 805 D3 fort kunne oppleves lys og anstrengende sammenlignet med feks C20. Rent objektivt kan jeg ikke anbefale en høyttaler med slike karakteristikker på generelt grunnlag.
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Nå kan man ikke lese hvordan en høyttaler låter ut fra en graf. Det spørs om ikke B&W´s egne grafer ser annerledes ut.
    Jeg har 802D3 som har den samme diskantenheten. De låter ikke spisst i diskanten, men de har selvfølgelig et annet delefilter.
    Det ligger et par 805 D3 på torget nå til en bra pris. Kjøp disse og selg uten tap hvis du ikke liker dem er mitt beste råd.
     
    Sist redigert:

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Litt objektivitet skader ikke;

    Vis vedlegget 436539
    Bildet over viser frekvensresponsen til B&W 805 D3 tatt fra stereophile. Den viser at 805 D3 er fryktelig lys i klangen med en økning fra 1000hz (via en fartsdump) til 10 000 hz på rundt 9 db. Det er håpløst mye og vil forklare hvorfor jeg ikke blir venner med B&W sine konstruksjoner. Jeg er tøff i nebbet og får ofte svi for det, men jeg vil si det nærmer seg feilkonstruksjon. Kan ikke fatte og begripe hvordan sånt slipper igjennom designstadiet.

    Hvis vi sammenligner med feks Dynaudio Contour C20 under;
    Vis vedlegget 436544

    Her kan man se en vesentlig mer fornuftig kurve som ikke vil være like sårbar for dårlig akustikk som 805 D3.

    Jeg er ikke i tvil om at for de fleste med normal hørsel vil 805 D3 fort kunne oppleves lys og anstrengende sammenlignet med feks C20. Rent objektivt kan jeg ikke anbefale en høyttaler med slike karakteristikker på generelt grunnlag.
    Eller kansje har B&w folkene voice høyttalerne bevist med henblikk til de fleste voksne mennesker fallende hørsel i diskanten som oppstår m alderen.
    En anden ting er denne måling foretaget på en avstand av 1 meter,, eller er den foretaget i lytte posion 2 til 3 meter. Diskant kurven vil endre sig propotional med avstanden til høyttalerne.

    D3 spiller åben og luftig , med det har også de tidligere vertioner, foreksempel var Dali grand coupe en tone varmere i gengivelsen end d model av 805 som jeg havde tilbake i tid.

    Person lig kan a ikke høre at de løft i diskant gengivelsen skaber problemer, med det er jo ikke være end i selv kan ta en tur ind i klubben og få en lytter.
    da vil der jo også være mulighet for at få lyttet på Dali høyttaleren som tidligere er nevnt her i tråden.

    Hel og lykke i jakten på den gode lyd, Håber du Finder hva du leder efter.

    Ps. Og så er det jo beroligende for forums deltagerne indeher, at der findes medlemmer med så stor kompentanse.
    Kansje en job ansøkning til B&W kunne være relevant så vi sikre os at de ikke roter sig helt bort.

    MVH.
     
    Sist redigert:

    ke1984

    Medlem
    Ble medlem
    14.04.2017
    Innlegg
    16
    Antall liker
    1
    Litt objektivitet skader ikke;
    Bildet over viser frekvensresponsen til B&W 805 D3 tatt fra stereophile. Den viser at 805 D3 er fryktelig lys i klangen med en økning fra 1000hz (via en fartsdump) til 10 000 hz på rundt 9 db.
    Jeg er ikke helt sikker på om jeg helt forstår grafen. Hva betyr det at det er en økning på 9000 hz på rundt 9 db? Hvor i volumet skjer dette? Fra starten (laveste volum) eller når volumet nærmer seg maks, eller er det der hele tiden uavhengig av volum?
     

    ke1984

    Medlem
    Ble medlem
    14.04.2017
    Innlegg
    16
    Antall liker
    1
    Er det noen som har testet Focal Sopra no1 opp mot 805 D3 og/eller Contour 20?
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Håber du har lidt humørristisk sans her, Coolio, kunne ;)ikke dy mig.
    Følsomheten målte de til forholdsvis 88 og 84 db hvilket kansje er hvert at bemerke sig med henblikk på effekt behov.
    Impuls responsen ser bra ut på begge modeller, det betrakter jeg som en av de viktiske parametre.

    Ha en fortsatt god dag.:)
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Litt objektivitet skader ikke;
    Bildet over viser frekvensresponsen til B&W 805 D3 tatt fra stereophile. Den viser at 805 D3 er fryktelig lys i klangen med en økning fra 1000hz (via en fartsdump) til 10 000 hz på rundt 9 db.
    Jeg er ikke helt sikker på om jeg helt forstår grafen. Hva betyr det at det er en økning på 9000 hz på rundt 9 db? Hvor i volumet skjer dette? Fra starten (laveste volum) eller når volumet nærmer seg maks, eller er det der hele tiden uavhengig av volum?
    Volum nivået vil ikke endre nogen på selve diskant kurven.
    Avstand fra og ikke minst vinklingen av høytalerne vil endre en del på diskant kurven.
    Vedr. Gengivelse av bassen er det sådan at mennesket åre er mindre følsomme og du derfor vil oppleve at der kan være for lidt volum ved lave nivåer, passelig vel mellom høje nivoer og for meget ved høje nivåer,

    Det er derfor at høytaler konstruktion er en balanse gang, og en opvejning av kompromisser.
    Og det er langt fra sikkert at 2 konstruktion som måler lig i frekvens, vil oppfattes som identiske i lydgengivelden i praksis, fase og imperidansen spiller ind her i samarbeide med forsterker og kabler.
    Det er lidt komplex.

    Mvh.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Til trådstarter: tenkte du å kjøpe de B&Wene nye? Hvis du ønsker stativhøyttalere, ville jeg i så fall tatt en seriøs vurdering på de Kii Three som nå ligger ute på torget for 80000. Husk at du da ikke trenger noen ekstern forsterker eller dac siden det er innebygget. De går dypere ned i bassen enn alle andre stativhøyttalere jeg vet om, og er mer lettplasserte enn nesten alt annet på grunn av spredningsmønsteret. Og spiller jevnt over nøytralt, behagelig og bra.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Sst

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    594
    Tror for øvrig jeg selv heller ikke hadde valgt Parasound Hint på de.
    Hva ville du valgt?
    Skulle jeg valgt blant noen rimelige integrerte kanskje Bladelius thor, Hegel h360,h300, og T+A. Event Gato+Nad m12,m22.
    Men selv ville jeg nok brukt/førsøkt med utstyr som orker å ta ut hele potensiale av høyttaleren. Forforsterker og effekttrinn fra Pass lab, Adyton, Bladelius, Mark levinson,Hegel eller Bryston mest sannsynelig.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Tror for øvrig jeg selv heller ikke hadde valgt Parasound Hint på de.
    Hva ville du valgt?
    Skulle jeg valgt blant noen rimelige integrerte kanskje Bladelius thor, Hegel h360,h300, og T+A. Event Gato+Nad m12,m22.
    Men selv ville jeg nok brukt/førsøkt med utstyr som orker å ta ut hele potensiale av høyttaleren. Forforsterker og effekttrinn fra Pass lab, Adyton, Bladelius, Mark levinson,Hegel eller Bryston mest sannsynelig.
    ta den hint med in i hifiklubben og be dem om at koble op, da ved du hvor du står.

    Jeg ville være lidt påpasselig med at koble lidt lyst klingende forsterkere på 805d.3, vis det tipper over vil resultatet bli ræderlig.
     

    ke1984

    Medlem
    Ble medlem
    14.04.2017
    Innlegg
    16
    Antall liker
    1
    Jeg har testet 805 D3 hjemme med HINT, og det låter svært bra og behagelig i mine ører på lavt og medium volum. På høyere volum synes jeg lyden blir noe spissere og ikke fullt så behagelig. Ikke stygt, men jeg føler ikke det låter like avslappende, mer anstrengende er kanskje det beste ordet å bruke her.
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    594
    Men som noen her allerede har forkynt så er nok dessverre den enkleste å billigste måten å få god lyd på å kjøpe en Kii Three hvis man kan klare ett ganske stort beløp med en gang.
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    594
    Jeg har testet 805 D3 hjemme med HINT, og det låter svært bra og behagelig i mine ører på lavt og medium volum. På høyere volum synes jeg lyden blir noe spissere og ikke fullt så behagelig. Ikke stygt, men jeg føler ikke det låter like avslappende, mer anstrengende er kanskje det beste ordet å bruke her.
    Vill tippe att det kan bli bedre med kraftigere forsterker, men det kan også hende att du hører på feil høyttaler for deg.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har testet 805 D3 hjemme med HINT, og det låter svært bra og behagelig i mine ører på lavt og medium volum. På høyere volum synes jeg lyden blir noe spissere og ikke fullt så behagelig. Ikke stygt, men jeg føler ikke det låter like avslappende, mer anstrengende er kanskje det beste ordet å bruke her.
    Vill tippe att det kan bli bedre med kraftigere forsterker, men det kan også hende att du hører på feil høyttaler for deg.
    yep 805 er ikke en reguler spil hørt høytaler, vis det er tilfælde vil en større gulvstående være et bedre valg. Her vil en av Revel gulvstående muligens være et bedre valg.
    Og skal det være rigtigt høyt er der jo Rognliens favoritt.
     
    Sist redigert:

    ke1984

    Medlem
    Ble medlem
    14.04.2017
    Innlegg
    16
    Antall liker
    1
    Hvor høyt antar dere at den kan spille? Det er når jeg går over 80-85 db at lyden begynner å spisse seg litt. Dette er vel egentlig ikke spesielt høyt?
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Litt objektivitet skader ikke;
    Bildet over viser frekvensresponsen til B&W 805 D3 tatt fra stereophile. Den viser at 805 D3 er fryktelig lys i klangen med en økning fra 1000hz (via en fartsdump) til 10 000 hz på rundt 9 db.
    Jeg er ikke helt sikker på om jeg helt forstår grafen. Hva betyr det at det er en økning på 9000 hz på rundt 9 db? Hvor i volumet skjer dette? Fra starten (laveste volum) eller når volumet nærmer seg maks, eller er det der hele tiden uavhengig av volum?
    9 db er relativt til det nivået testen ble gjort på - jeg tipper 80 db. Det er en ganske betydelig økning i diskanten. Men mønsteret vil være det samme på alle lydnivåer, dvs at diskanten er høyere enn resten. Jeg tipper at det er dette som er årsaken til at du synes de var behagelige på lavt volum, og anstrengende på høyere volum. På lavt volum oppfatter nemlig øret mindre bass og diskant. Å ha en heving i bassen og diskanten, slik denne høyttaleren har, kan derfor oppleves "riktig" når man lytter på lavt til moderat volum. Når man lytter på høyere volum, derimot, oppfatter øret mer diskant. Da vil det fort oppfattes som slitsomt å ha heving i diskanten.

    Hvis man som meg liker å lytte både høyt og lavt, har jeg funnet ut at det beste for min del er å ha en høyttaler som er tunet flatt. Og så bruker jeg den innebygde equalizeren i min sonos connect (som jeg bruker som kilde) til å tilpasse bass og diskant etter lyttevolum og hva som passer til opptaket. Jeg får ikke så mange puristiske audiofil-poeng på den måten, men jeg synes det er den enkleste måten å få det til å låte sånn som jeg vil :)
     
    Sist redigert:

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    594
    Hvor høyt antar dere at den kan spille? Det er når jeg går over 80-85 db at lyden begynner å spisse seg litt. Dette er vel egentlig ikke spesielt høyt?
    For å gjøre det enkelt ta heller å test en annen høyttaler. Prøv en av Dynadio event Proac sine utg.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Hvor høyt antar dere at den kan spille? Det er når jeg går over 80-85 db at lyden begynner å spisse seg litt. Dette er vel egentlig ikke spesielt høyt?
    da er det ikke høyttaleren, den takler 90+ uten problemer. Grensen er vel 100 db.

    Rom og etterklang tid i rom kan ha en del indflydelse på hva du oplever her.

    Hvor stort er rommet som høytalerne skal benyttes i ?
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nå kan man ikke lese hvordan en høyttaler låter ut fra en graf. Det spørs om ikke B&W´s egne grafer ser annerledes ut.
    Jeg har 802D3 som har den samme diskantenheten. De låter ikke spisst i diskanten, men de har selvfølgelig et annet delefilter.
    Det ligger et par 805 D3 på torget nå til en bra pris. Kjøp disse og selg uten tap hvis du ikke liker dem er mitt beste råd.
    Man kan i stor grad se på målinger hvordan klangbalansen i en høyttaler vil høres ut. I dette tilfellet er det ingen balanse, her er det all-out diskantfest!
    Hvordan B&W sine grafer ser ut er egentlig irrelevant. Stereophile er uavhengig og måler alle sine testobjekter selv. Deres målinger er kanskje ikke perfekte, men alle høyttalere måles likt og har da samme utgangspunkt. Målingene jeg viste til er begge fra Stereophile og derfor direkte sammenlignbare.

    Eller kansje har B&w folkene voice høyttalerne bevist med henblikk til de fleste voksne mennesker fallende hørsel i diskanten som oppstår m alderen.
    En anden ting er denne måling foretaget på en avstand av 1 meter,, eller er den foretaget i lytte posion 2 til 3 meter. Diskant kurven vil endre sig propotional med avstanden til høyttalerne.

    D3 spiller åben og luftig , med det har også de tidligere vertioner, foreksempel var Dali grand coupe en tone varmere i gengivelsen end d model av 805 som jeg havde tilbake i tid.

    Person lig kan a ikke høre at de løft i diskant gengivelsen skaber problemer, med det er jo ikke være end i selv kan ta en tur ind i klubben og få en lytter.
    da vil der jo også være mulighet for at få lyttet på Dali høyttaleren som tidligere er nevnt her i tråden.

    Hel og lykke i jakten på den gode lyd, Håber du Finder hva du leder efter.

    Ps. Og så er det jo beroligende for forums deltagerne indeher, at der findes medlemmer med så stor kompentanse.
    Kansje en job ansøkning til B&W kunne være relevant så vi sikre os at de ikke roter sig helt bort.

    MVH.
    Målinger av mellomtone og diskant tas i fjernfelt mens bass tas i nærfelt. Nærfelt-teknikken fører til denne humpen i bassresponsen rundt 100 hz, men det er en artifakt av målemetode, ikke høyttalerresponsen i seg selv.
    Jeg leser fra John Atkinsons kommentarer at denne økningen er for høyt i frekvens til å få høyttaleren til å låte lyst, men at det gir en "briljanse" i toppen. Altså en fremheving av sibilanter, trompet, saxofon osv. (Jeg tror mr Atkinson definerer lyst annerledes enn jeg gjør.)

    Det låter, i mine ører, veldig imponerende, klart og oppløst - i begynnelsen. Deretter slitsomt og fremtredende. Her er en fin graf som forteller litt om hva man hører i de forskjellige frekvensene;

    main_chart-610x677.jpg


    Personlig tror jeg B&W har laget klangbalansen slik fordi det nettopp høres imponerende klart og oppløst ut i butikk og på messer og lignende. Litt som Samsung med tv'er, de stiller inn tvene med så skinnende og blått bilde at man blir imponert over klarheten i butikken. Ubrukelig hjemme i dunklere belysning hvor det stikker i øynene.

    Litt objektivitet skader ikke;
    Bildet over viser frekvensresponsen til B&W 805 D3 tatt fra stereophile. Den viser at 805 D3 er fryktelig lys i klangen med en økning fra 1000hz (via en fartsdump) til 10 000 hz på rundt 9 db.
    Jeg er ikke helt sikker på om jeg helt forstår grafen. Hva betyr det at det er en økning på 9000 hz på rundt 9 db? Hvor i volumet skjer dette? Fra starten (laveste volum) eller når volumet nærmer seg maks, eller er det der hele tiden uavhengig av volum?
    Frekvensrespons viser lydstyrken ut av høyttaleren ved fast volum, fra dypbass til over der du kan høre. Ideelt sett skal frekvensresponsen være flat for at høyttaleren skal gjengi signalet riktig. Men vi lever ikke i en ideell verden, hørselen vår varierer i sensitivitet over hele frekvensspekteret - og i tillegg har vi store individuelle forskjeller - så det er ingen fasit på hvilken frekvensbalanse en vil like. Denne linken er interaktiv og kan fortelle litt om hva som skjer med for mye/for lite energi i de forskjellige frekvensene. Viser også hvordan hørselen varierer i sensitivitet;

    Interactive Frequency Chart - Independent Recording Network

    Generelt sett kan man si at man foretrekker høyttalere som holder seg innenfor +/- 3 db avvik over hele audiofrekvens-båndet. Stereophile studerte hva deres 15 klasse A-anbefalte høyttalere hadde til felles og 14 av dem holdt seg innenfor dette avviket. Det er mange andre målinger som betyr mye også, men frekvensresponsen er den viktigste.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.684
    Antall liker
    4.142
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Jeg hadde 805 d2 på forsterkerne i signaturen min. Det spilte kjempeflott sammen med Lyngdorf pre.
    Nå spiller det enda bedre. Bedre enn noen gang, på 802d3. Jeg vil anbefale noe kl A. Kraftige rørsleder kan også være noe, eller nyere Kl d (Hypex) kanskje som dobler nedover. Man må nesten bare prøve seg frem, men jeg vet flere bekjente som sverger til Parasound JC-1 til 802/00. Om du bor i Oslo området er du hjertlig velkommen for en lytt til storebror 802d3 med JC-1.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Man kan i stor grad se på målinger hvordan klangbalansen i en høyttaler vil høres ut. I dette tilfellet er det ingen balanse, her er det all-out diskantfest!
    Hvordan B&W sine grafer ser ut er egentlig irrelevant. Stereophile er uavhengig og måler alle sine testobjekter selv. Deres målinger er kanskje ikke perfekte, men alle høyttalere måles likt og har da samme utgangspunkt. Målingene jeg viste til er begge fra Stereophile og derfor direkte sammenlignbare.

    Målinger av mellomtone og diskant tas i fjernfelt mens bass tas i nærfelt. Nærfelt-teknikken fører til denne humpen i bassresponsen rundt 100 hz, men det er en artifakt av målemetode, ikke høyttalerresponsen i seg selv.
    Jeg leser fra John Atkinsons kommentarer at denne økningen er for høyt i frekvens til å få høyttaleren til å låte lyst, men at det gir en "briljanse" i toppen. Altså en fremheving av sibilanter, trompet, saxofon osv. (Jeg tror mr Atkinson definerer lyst annerledes enn jeg gjør.)

    Det låter, i mine ører, veldig imponerende, klart og oppløst - i begynnelsen. Deretter slitsomt og fremtredende. Her er en fin graf som forteller litt om hva man hører i de forskjellige frekvensene;

    Vis vedlegget 436564

    Personlig tror jeg B&W har laget klangbalansen slik fordi det nettopp høres imponerende klart og oppløst ut i butikk og på messer og lignende. Litt som Samsung med tv'er, de stiller inn tvene med så skinnende og blått bilde at man blir imponert over klarheten i butikken. Ubrukelig hjemme i dunklere belysning hvor det stikker i øynene.

    Litt objektivitet skader ikke;
    Bildet over viser frekvensresponsen til B&W 805 D3 tatt fra stereophile. Den viser at 805 D3 er fryktelig lys i klangen med en økning fra 1000hz (via en fartsdump) til 10 000 hz på rundt 9 db.
    Jeg er ikke helt sikker på om jeg helt forstår grafen. Hva betyr det at det er en økning på 9000 hz på rundt 9 db? Hvor i volumet skjer dette? Fra starten (laveste volum) eller når volumet nærmer seg maks, eller er det der hele tiden uavhengig av volum?
    Frekvensrespons viser lydstyrken ut av høyttaleren ved fast volum, fra dypbass til over der du kan høre. Ideelt sett skal frekvensresponsen være flat for at høyttaleren skal gjengi signalet riktig. Men vi lever ikke i en ideell verden, hørselen vår varierer i sensitivitet over hele frekvensspekteret - og i tillegg har vi store individuelle forskjeller - så det er ingen fasit på hvilken frekvensbalanse en vil like. Denne linken er interaktiv og kan fortelle litt om hva som skjer med for mye/for lite energi i de forskjellige frekvensene. Viser også hvordan hørselen varierer i sensitivitet;

    Interactive Frequency Chart - Independent Recording Network

    Generelt sett kan man si at man foretrekker høyttalere som holder seg innenfor +/- 3 db avvik over hele audiofrekvens-båndet. Stereophile studerte hva deres 15 klasse A-anbefalte høyttalere hadde til felles og 14 av dem holdt seg innenfor dette avviket. Det er mange andre målinger som betyr mye også, men frekvensresponsen er den viktigste.
    bra link, for mig se det nu ut til at de Har tunet høyttaleren sådan at den kompensere for øret følsomhet i frekvens området.

    Men uansett, så oplever jeg gengivelsen som bra og er tilfreds m høyttaleren.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Litt objektivitet skader ikke;
    Bildet over viser frekvensresponsen til B&W 805 D3 tatt fra stereophile. Den viser at 805 D3 er fryktelig lys i klangen med en økning fra 1000hz (via en fartsdump) til 10 000 hz på rundt 9 db.
    Jeg er ikke helt sikker på om jeg helt forstår grafen. Hva betyr det at det er en økning på 9000 hz på rundt 9 db? Hvor i volumet skjer dette? Fra starten (laveste volum) eller når volumet nærmer seg maks, eller er det der hele tiden uavhengig av volum?
    9 db er relativt til det nivået testen ble gjort på - jeg tipper 80 db. Det er en ganske betydelig økning i diskanten. Men mønsteret vil være det samme på alle lydnivåer, dvs at diskanten er høyere enn resten. Jeg tipper at det er dette som er årsaken til at du synes de var behagelige på lavt volum, og anstrengende på høyere volum. På lavt volum oppfatter nemlig øret mindre bass og diskant. Å ha en heving i bassen og diskanten, slik denne høyttaleren har, kan derfor oppleves "riktig" når man lytter på lavt til moderat volum. Når man lytter på høyere volum, derimot, oppfatter øret mer diskant. Da vil det fort oppfattes som slitsomt å ha heving i diskanten.

    Hvis man som meg liker å lytte både høyt og lavt, har jeg funnet ut at det beste for min del er å ha en høyttaler som er tunet flatt. Og så bruker jeg den innebygde equalizeren i min sonos connect (som jeg bruker som kilde) til å tilpasse bass og diskant etter lyttevolum og hva som passer til opptaket. Jeg får ikke så mange puristiske audiofil-poeng på den måten, men jeg synes det er den enkleste måten å få det til å låte sånn som jeg vil :)
    Er ikke smiley-kurven vanlig i hifi-høyttalere?

    Det er vel ofte det som skiller hifi blant konsumenter og hifi blant profesjonelle (hvor flat kurve oftere foretrekkes)?

    Bakgrunn: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Smiley_face_curve
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvis jeg ikke tar helt feil så er måleutstyret kalibrert etter denne sensitivitets-kurven og vil ved flat respons vise det vi mennesker opplever som flat respons. Slik er det iallefall det fungerer med umik-1 målemikrofon og Rew sitt måleprogram.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Om et sett høyttalere med aktiv drift skulle være aktuelt og Kii er for dyrt, ville jeg
    sett litt nærmere på de brukte Dynaudio 400 XD på finn og Torget til 30.000 kr
    Du vil da bruke mindre penger enn planlagt på talere og kan selge Hint ampen.
    400 XD har egentlig en Nypris på 64500 kr. Så det går ikke inn blandt de rimeligste.
    Lydkvalitet og lydsignatur vil jeg beskrive som meget bra. Har selv 200 XD.
    Fordelen her er at du kan tune høyttalerne til rommet. Det skal man ikke kimse av.
    Selv foretrakk jeg -1 i diskant da de låter litt friskere enn passive Focus.
    Men de låter også bedre enn passive Focus. Lyden er mer korrekt og bassen er
    taktfast og går dypt uten å miste kontrollen. De spiller også HØYT om du vil.
    Men de endrer ikke lydkarakter. Altså de spiller lineært også på høyt volum
    uten at f.eks diskant stikker seg ut. Imponerende lyd i forhold til hva man betaler.
    Og til bruktpriser kan jeg ikke tenke meg noe annet som skulle matche lyd per krone,
    om man skal sette sammen et system som spiller like bra til samme pris.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Godt tips, Oyvindl85! Jeg er tilbøyelig til å være enig.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Svart-hvitt: Jeg tror hifi-høyttalere varierer en del i hvordan de er tunet. Men smiley-kurven går vel igjen i en del modeller, ja. For the record, sånn ser det ut når jeg akkurat nå hører på en kjedelig remaster av Led Zeppelin i Tidal, og krydrer den med min diskrete personlige smiley-kurve i equalizeren til Sonos connect. Tar meg 10 sek å finne en kurve jeg liker, rett fra mobilen.

    IMG_0422.jpg
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.249
    Antall liker
    4.389
    Torget vurderinger
    0
    Vurderer sterkt B&W 805 D3. De er svært gode og har mye av det jeg ønsker i en høyttaler, men jeg skal ikke se meg helt blind.
    Har dere forslag på andre stativhøyttalere som jeg bør vurdere?

    Si gjerne hvorfor også :D
    I denne klassen finnes det en skog med gode kandidater. Med mindre du har det travelt ville jeg prøvd de ulike og får du til å låne med hjem er det best. Hvis 805 lyder lyst hjemme hos deg når du drar på litt må du enten få inn litt mer tekstiler i rommet eller velge en annen høyttaler. KEF, Elac, Dynaudio, Klipsch, Vienna, Sonus Faber, Proac, Devaliet med mer har gode kandidater. Når du besøker butikkene dukker det nok opp nye spennende kandidater også.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Generelle tips;

    - Ikke se seg blind på ett merke, ett produkt, én løsning.
    - Lytt på de forskjellige alternativene med egen musikk over tid. 10 minutter er ikke nok.
    - Se på akustikken i lytterommet. Ta klappetesten. Mye gjenklang? Vurder om det kan være aktuelt med enkle tiltak som akustikkplater med valgfritt trykk, som funnet her.
    - Vurder om romkorreksjon kan være en løsning dersom akustikktiltak ikke er ønskelig/mulig. Romkorreksjon er effektivt i bassområdet, variable meninger om øvre frekvenser. Det vil tillate større frihet i hvilke høyttalere man kan/bør velge i forhold til romstørrelse.
    - Elektronikk betyr veldig mye mindre enn høyttaler/rom-interaksjon. Ta det til slutt. (Kabler betyr ingenting med mindre det er feilkonstruert.)
    - Ikke forhast deg! Ingenting på bruktmarkedet er "once in a lifetime", så ta tiden til hjelp!


    Jeg forstår at det kan virke som om jeg tråkker B&W 805 D3 ned i salaten og at du bør droppe den tanken. Det er ikke intensjonen. Intensjonen min er å vise at de er såpass spesielt konstruert at man bør være sikker på at man liker den type lydbilde over tid, med musikken man spiller. Og ikke minst at de krever et bedre akustisk miljø enn mange andre høyttalere for å ikke bikke over grensen til pågående og slitsomme.
    Den beste måten å finne ut av dette er å høre på så mange alternativer som mulig i og rundt prisklassen- både stativhøyttalere og gulvstående. Det kan fort hende at lydbildet fra feks små gulvstående som Spendor A6R vil treffe ditt hjerte bedre enn 805 D3.

    For å få mer treffsikre tips enn tilfeldige alternativer foreslår jeg at du forteller (eller tegner opp) hvordan rommet ditt ser ut i dimensjon, hvor høyttalere bør stå, avstand til lytteposisjon osv slik at de som har reell kompetanse på slikt kan hjelpe deg mer konkret.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Det jeg har hørt av 800d3 serien til B&W har ikke vært skarpt. For meg er det mye viktige at det ikke er noe kluss med fasen enn om frekvensresponsen er helt flat.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Electrocompaniet forsterkere har vel også helt tilbake til den opprinnelig matric serie haft ry for at være en av de bedste kombinarioner til 800 serien.
    250 gik ihvertilfælde ganske bra på den opringelige 801 og sammen med lp 12 fra Linn gik den kombi op i en høyere enhed.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Og her til slut, 2 kombier som jeg ved spiller helt fantastisk m 805d3 er Gryphon Diablo og Devialet 400 med Transparent ultra mm2 høytaler kabler.

    En av gründerne til at jeg har valgt Brage forsterkeren er at jeg synes denne plassere sig lydmessig mellom Diablo og devialeten samt det faktum at jeg trengte en bra forforsterker som kunne levere et stereo signal i tilstrekkelig høj kvalitet til at drive de 2 stk DB1 sub,er maximalt
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Ville spesielt hørt Dynaudio Contour 20 før jeg bestemte meg her. De har ca lik pris som 805, mye av de samme kvaliteter i bass og mellomtone, men en overlegen diskant. Faktisk hadde jeg problemer med å tro det, men synes toppen i C20 også var bedre enn 802 (som altså koster 200k). Hørte dem med 20 minutters mellomrom.

    I samme prisklasse får du nå også nye PMC Twenty5-serie. Superlativene om disse finner du i mange tester rundt om.
    Støtter at Dynaudio Contour 20 må testes, uansett er B&W 805D3 litt av en høyttaler. Det er også 804d3....
    Helt enig, glimrende høyttalere begge to førstnevnte. Match til amp og rom vil avgjøre tenker jeg.
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Dynaudio cont.20 som mange er så begeistret for her i tråden er nok meget gode men utseendet skjemmer ut høyttaleren etter mitt syn.B&W 805 3d ser meget bra ut og er gode nok til att du blir sittende hele nettene å spille musikk.
    Da tar du feil. De er aldeles stunning. Det er 805 også. Begge har finish som lever opp til prisen.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.265
    Antall liker
    9.055
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Det nevnes masse flotte talere her, men en blir glemt.. og den kan man gjøre et scoop på nå da ny modell erstatter den..

    System Audio Pandion 2 er vel en av de beste stativeren jeg har hørt.. og til dagens pris hos soundgarden et scoop.
    Den spiller enormt stort til sin størrelse, men ble desverre for liten her da stuen er stor..

    En annen sak i en totalt annen prisklasse, men som banker godt på døren til de mye dyrere fruene er Buchardt s300mk2.. den imponerte sokkene av meg og sto ikke tilbake for selv audio physic scorpio 25.. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn