[B]DEN STORE MYTETRÅDEN![/B]

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.272
    Antall liker
    9.507
    Torget vurderinger
    2
    Balansert (XLR) gir bedre lyd enn ubalansert (RCA). Stemmer neppe med så korte kabler som brukes i hjemme-hifi.
    Myte.
    Ikke en myte.
    Balansert overføring av et signal er overlegent fordi jord ikke er en del av signalet. Det gir mindre støy.

    Sikkert sant og en oppfatning jeg deler, men ikke nødvendigvis hørbart i ethvert oppsett.
    Her hos meg er det litt mer rytme og punch med xlr kabler altså lettere å følge rytmen samt bredere lydbilde ?? Spesielt hørbart på litt dårligere (tynne)70/80 talls inspillinger.Uansett her blir xlr kablene mellom dac og forsterker verende.
    Ingen myte etter mitt syn.
    Nei det er fakta at XLR utganger gir høyere utgangssignal enn RCA ,så det er det du hører ( 6dB høyere siden Ekte RCA gir 4Volt mens RCA gir 2Volt fra CD/DAC utgang)
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det kommer vel an på. Hos meg har jeg 12m signalkabel mellom forforsterker og effekttrinnene. Vet ikke om jeg hadde prøvd på det med RCA-terminering.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det kommer vel an på. Hos meg har jeg 12m signalkabel mellom forforsterker og effekttrinnene. Vet ikke om jeg hadde prøvd på det med RCA-terminering.
    Kunne vært interessant å faktisk prøve, for å se om det var noen forskjell. 12m høres mye ut når det gjelder single ended signalkabler, men kanskje det bare er en myte at signalkabler helst skal være en meter eller kortere når de er ubalanserte?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.956
    Antall liker
    11.364
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Om det blir høyere/lavere utgangsspenning med balansert signal kommer vel an på hvordan utgangene er konstruert, og hvordan inngangene er konstruert for single ended vs balansert. I klassisk signalteori inngår forøvrig også kabler som en del av signalkjeden, og har sitt eget S/N forhold. Om det er hørbart er jo en annen sak.
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    804
    Sted
    Bergen
    Sikkert sant og en oppfatning jeg deler, men ikke nødvendigvis hørbart i ethvert oppsett.
    Her hos meg er det litt mer rytme og punch med xlr kabler altså lettere å følge rytmen samt bredere lydbilde ?? Spesielt hørbart på litt dårligere (tynne)70/80 talls inspillinger.Uansett her blir xlr kablene mellom dac og forsterker verende.
    Ingen myte etter mitt syn.
    Nei det er fakta at XLR utganger gir høyere utgangssignal enn RCA ,så det er det du hører ( 6dB høyere siden Ekte RCA gir 4Volt mens RCA gir 2Volt fra CD/DAC utgang)
    Har ikke lagt merke til volumøkning ved bytte fra rca til xlr men har heller ikke sjekket dette nøye,men du har sikkert rett.
    Både Hegel og Marantz anbefaler xlr det står det i manualene her.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Hegel og Marantz har ikke peiling. Hør heller på nissene her inne.
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Myte eller fakta?
    Det kryr av nisser på hifisentralen.

    Hegel har forøvrig samme nivå (2volt) både på XLR og RCA på sine Cd spillere og DAC'er
     
    Sist redigert:

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    804
    Sted
    Bergen
    Myte eller fakta?
    Det kryr av nisser på hifisentralen.

    Hegel har forøvrig samme nivå (2volt) både på XLR og RCA på sine Cd spillere og DAC'er
    Det mente jeg også.Samme nivå.
    Men Nisser i drift nå så lenge før jul?
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Gnomer er en mer korrekt betegnelse på enkelte hfs-medlemmer............
    Myte?
    gnom_bes.jpg
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    939
    Antall liker
    1.317
    Sted
    Østfold
    Myte; hifi følger ikke vanlige objektive vitenskapelige spilleregler; det er derfor behov for esoteriske "gullører" for å utføre subjektive vurderinger for oss andre som ikke har disse mytiske egenskaper som kan høre: sort bakgrunn; rytme og driv; og luftighet.

    Resultatet er at tester ikke behøver objektive målekriterier for å understøtte resultater, dette erstattes av en subjektiv produktomtale fra en "hifi-guru":)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Myte; hifi følger ikke vanlige objektive vitenskapelige spilleregler; det er derfor behov for esoteriske "gullører" for å utføre subjektive vurderinger for oss andre som ikke har disse mytiske egenskaper som kan høre: sort bakgrunn; rytme og driv; og luftighet.

    Resultatet er at tester ikke behøver objektive målekriterier for å understøtte resultater, dette erstattes av en subjektiv produktomtale fra en "hifi-guru":)
    Så alt som skal diskuteres på et hifi forum skal begrenses til målekurver og Ohms lov?
    Begriper ikke all denne nedsnakkingen av vår hobby her inne - at man gidder.... ???
    Men det er vel en myte å tro at man kommer noen vei med rosemaling og Kardemommeby-mentalitet.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Myte; hifi følger ikke vanlige objektive vitenskapelige spilleregler; det er derfor behov for esoteriske "gullører" for å utføre subjektive vurderinger for oss andre som ikke har disse mytiske egenskaper som kan høre: sort bakgrunn; rytme og driv; og luftighet.

    Resultatet er at tester ikke behøver objektive målekriterier for å understøtte resultater, dette erstattes av en subjektiv produktomtale fra en "hifi-guru":)
    Så alt som skal diskuteres på et hifi forum skal begrenses til målekurver og Ohms lov?
    Begriper ikke all denne nedsnakkingen av vår hobby her inne - at man gidder.... ???
    Men det er vel en myte å tro at man kommer noen vei med rosemaling og Kardemommeby-mentalitet.
    Kan bare snakke for meg selv, men personlig har jeg et sterkt hat-forhold til kvakksalveri. Hvis noen bevisst lyver meg opp i ansiktet blir jeg sinna. Dersom profesjonelle aktører gjør det samme blir jeg regelrett lynforbanna. Kort fortalt har jeg absolutt ingenting til overs for kvakksalvere og vil være førstemann i køen av folk som skriver under på en dødserklæring (ikke bokstavelig talt) for aktører som aktivt går inn for å mislede/lure uskyldige kunder.

    At noen i det hele tatt kan forsvare slik praksis er for meg helt uforståelig, men selv om jeg respekterer retten man har til å være uenig så respekterer jeg ikke følelsene folk får når jeg hyler ut om idiotien, være seg bransjefolk, kunder eller forummedlemmer.
    Man kan gjerne lure på hvorfor man gidder, men jeg anser vitenskapelig ignoranse for å være vår tids største problem. Det er faktisk et så stort problem at hele verdenssamfunnet er i fare (ref klimautfordringen) og er derfor et problem som ikke bare angår alle- det er et problem alle burde gidde å ta seg tid til å bidra litt for å løse.

    Men utover skribleriene til en morgengretten Coolio har du likevel et godt poeng. Alt av opplevelser innen lyd trenger ikke å kvantifiseres med målinger på et hifi-forum. Det ville blitt veldig kjedelig veldig fort.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Nå kan det se ut som om at allt kan måles og forståes er en myte.

    Elektro verden går sakte videre og ny kunnskap kommer til.
    Musikk instrumenter lager lyder som består av grunntone og harmoniske av grunntonen,
    om mulig enda mer kompleks enn elektro området?
    Ikke alltid enkelt å gjengi.

    Fra det aller tyngste forskningsmiljøet

    http://ltu.diva-portal.org/smash/get/diva2:999206/FULLTEXT01.pdf

    but obviously at
    higher frequencies where experience and suitable measurement
    equipment was missing.

    The absence of proper measurement techniques could be an
    important reason behind this lack of knowledge, but also an absence
    of comprehensive research.

    but most importantly the fact that this subject requires
    input from different engineering disciplines: electronics;
    electromagnetic compatibility (EMC); and power engineering. The
    last few years have however seen a fast growth in interest in the area,
    with several companies and universities contacting our group.




    https://gemini.no/2015/11/bhutan-bilder/


    Tverrfaglig

    Samarbeidet er sterkt tverrfaglig. Duus er helt i innspurten på en mastergrad innenfor elkraftteknikk, og kan planlegge forsyning av elektrisk kraft.

    Kulia er mastergradsstudent i elektronikk, og er av den sorten som kommer til Bhutan, oppdager at det digitale oscilloskopet ikke virker og derfor bygger et selv sånn at de kan måle frekvensstabilitiet, fasevariasjoner samt spennings- og strømkvalitet.


    https://www.abcnyheter.no/nyheter/2016/09/15/195242420/oppdagelse-kan-sikre-stabil-stromforsyning


    Dagens mest brukte metode for å analysere periodiske variasjoner i nettspenningens frekvens, Fourier-analyse, bygger på forutsetninger som i praksis ikke alltid er oppfylt.

    Ved å bruke tradisjonelle metoder kunne han ikke identifisere de frekvensrelaterte variasjonene i spenningen som målingene viste. Dataene ga ingen mening.

    Hvis styreenheten responderer feil på målingene, kan den for eksempel forsøke å kompensere for frekvenskomponenter som egentlig ikke finnes, men som er et resultat fra algoritmen som analyserer dataene.

    For noen uker siden ble resultatene deres i tillegg publisert på Research Gate, et nettverk for forskere. Der har funnene fått stor oppmerksomhet.
    – Dette kan bli viktig for elektroområdet, mener professor Fosso.
    Andre vil si at det kan være en underdrivelse.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    939
    Antall liker
    1.317
    Sted
    Østfold
    Presisering; i mitt myte-innhogg, refererte jeg til tester, altså det vi finner i hi-fi-blad. Jeg refererte ikke til diskusjoner basert på opplevelser slik vi gjerne gjør oss i mellom her på forumet. Min kritikk er altså at når en profesjonell aktør bruker ordet "test" innen hifi, så er det for meg forunderlig at det det hele koker ned til en subjektiv opplevelse.
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    288
    Sted
    Tranby
    Noe jeg mener er myte: "Alt kan ikke måles"

    Menneskets øre har i forhold til måle instrumenter begrensninger.
    Måling av gravitasjonsbølger er vel den hittil vanskeligste målejobben som er gjort.
    Man må vite hva man skal måle.

    Også:
    "Jitter fra driverk gir klang forandring fra DAC, noen toner blir fremhevet og andre blir dempet, samt at rytmen forstyrres."
    Har noen sett fargeforandring på TV'n idet signalet fra Riks TV blir forstyrret eller svakt. Jeg ser mosaikk og artifakter, samt at bildet total kollapser og til slutt kommer feilmeldingen opp som sier at signalet er for svakt. Ikke noe kaldere eller varmer farger, ikke noe endring i fokus, ikke noe fort film, mitt retoriske spørsmål, hvorfor er det forskjell fra hvordan lyd opptrer når signalet blir forstyrret.
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Dersom alt mtp lyd-opplevelsen virkelig kunne måles ville det hvert forunderlig å ikke gjengi disse.
    Dersom alt ikke kan måles ,er det ikke forunderlig at opplevelsen koker ned til en subjektiv beskrivelse.

    En kan ikke forvente at "hifi guruer" skal ligge i front mht målinger,måleutstyr osv.
    Vi får ta det som det er,en som til tider kommer over nye produkter som fortjener oppmerksomhet,
    og så får vi være litt overbærende med deres feiltrinn.De har dette som oftest kun som en hobby.
    Det ville også vert trist om vi alle var i mål på første forsøk i hobbyen vår,og kunne alt og forstod alt
    fra fødselen av.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Lyden i seg selv, altså svingningene i luften, er i høyeste grad mulig å måle. Langt mer nøyaktig med hvilken som helst målemikrofon enn med øret. Eller er du fundamentalt uenig i dette, ymir?
     
    A

    ANM

    Gjest
    Lyden i seg selv, altså svingningene i luften, er i høyeste grad mulig å måle. Langt mer nøyaktig med hvilken som helst målemikrofon enn med øret. Eller er du fundamentalt uenig i dette, ymir?
    Eneste jeg ser som negativt med målemikrofonen er omveien man da tar. For plutselig sitter du og bruker synet og din bevisste forståelse for å tolke hva du tror hørselen din fanger opp.

    Har du kalibrert mikrofonen etter hørselen og vet du hvilke begrensninger du har før du starter å måle? Dette er en individual øvelse å bruke et vektet snitt er svært upresist.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Har vanskelig for å låse meg fast på at vi vet og kan alt i dag.
    Mikrofoner er ikke perfekte.Heller ikke apparatet mikrofonen plugges inn i.
    Ikke er vi i mål med fullstendig forståelse av hverken hjerne eller øret heller.
    Det er en myte att vi i dag vet og kan alt.

    Men sakte og sikker får vi mer kunnskap,som oftest ikke ved en revolusjon,men mer som en evolusjon.


    http://viden.jp.dk/binaries/an/8028.pdf


    ). A-vægtningen har været
    standard siden 1961. Lige fra
    starten har man dog været klar
    over, at der kunne være et problem
    med metoden. Den er jo
    bygget på, hvordan vi opfatter
    lyd, hvilket ikke automatisk har
    noget at gøre med, hvor skadelig
    den er. På trods af denne mulige
    konfl ikt er A-vægtningen blevet
    brugt fl ittigt, og i dag er den
    næsten enerådende til støjmålinger
    – hvadenten de skal bruges
    til at vurdere risikoen for høreskader
    eller give et mål for, hvor
    generende støj er.

    Planen er at udføre flere eksperimenter
    og derefter forsøge
    at lave en forbedret vægtningskurve,
    som forhåbentlig er mere
    realistisk til at vurdere høreskaderisikoen
    end den gamle kurve.
     

    Vidar11

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    166
    Antall liker
    160
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    1
    Sannhet?
    Den som virkelig prioriterer denne hobbyen og bruker mye penger på den, er en idiot! Spesielt hvis han er så dum at han deler erfaringer med dyrt utstyr og samtidig går i baret ved å vise en smule entusiasme rundt at han har klart å anskaffe det han mest av alt har ønsket seg.

    Idiot er man pussig nok ikke hvis man kjøper hytte på Hafjell til 6 millioner og tilbringer 2 uker i året i herligheten.
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Men man bruker jo Z-vekting når man måler hifi, A-vekting er for støymålinger i arbeidsmiljø og slikt, hvorfor dras den inn?
    Måling av en musikkopplevelse er sikkert også mulig i en CT maskin, men måling av musikken i seg selv er jo trivielt, den ligger på CDen.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Men man bruker jo Z-vekting når man måler hifi, A-vekting er for støymålinger i arbeidsmiljø og slikt, hvorfor dras den inn?
    Måling av en musikkopplevelse er sikkert også mulig i en CT maskin, men måling av musikken i seg selv er jo trivielt, den ligger på CDen.
    For å vise at tingenes tilstand ikke er fastlåst,men at verden går sakte fremover..
    og musikken min ligger på vinyl:)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Noe jeg mener er myte: "Alt kan ikke måles"

    Menneskets øre er har i forhold til måle instrumenter begrensninger.
    Vi kan også snu litt på den;
    Måleinstrumenter har i forhold til menneskets øre, BEGRENSNINGER.
    To ht-elementer som måler likt kan høres helt forskjellig ut. Eks, papir vs. karbon vs. alu...osv.osv. Hvorfor? Det veit ikke jeg.

    Jeg tror ikke alt kan måles.

    Skulle ønske jeg hadde en element samling som eks. Sluket har, da hadde det blitt litt enklere å velge ut på subjektive inntrykk i tillegg til det objektive.
    Skal man lage sin egen høyttaler er vel en kombo av subjektive og objektive hensyn å foretrekke, velger jeg å tro.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Lyden i seg selv, altså svingningene i luften, er i høyeste grad mulig å måle. Langt mer nøyaktig med hvilken som helst målemikrofon enn med øret. Eller er du fundamentalt uenig i dette, ymir?
    Eneste jeg ser som negativt med målemikrofonen er omveien man da tar. For plutselig sitter du og bruker synet og din bevisste forståelse for å tolke hva du tror hørselen din fanger opp.

    Har du kalibrert mikrofonen etter hørselen og vet du hvilke begrensninger du har før du starter å måle? Dette er en individual øvelse å bruke et vektet snitt er svært upresist.
    Det er dessverre helt sant, samme effekt som man har når man vet at ting i systemet har endret seg.

    Jeg har ikke kalibrert mikrofon etter hørselen min, det ville vel vært poengløst? Meningen med mikrofon er jo å måle forskjeller eller hva som er/ikke er, ikke å demonstrere hvordan vi individer tolker disse lydbølgene når vi mottar signalet?

    Har vanskelig for å låse meg fast på at vi vet og kan alt i dag.
    Mikrofoner er ikke perfekte.Heller ikke apparatet mikrofonen plugges inn i.
    Ikke er vi i mål med fullstendig forståelse av hverken hjerne eller øret heller.
    Det er en myte att vi i dag vet og kan alt.

    Men sakte og sikker får vi mer kunnskap,som oftest ikke ved en revolusjon,men mer som en evolusjon.
    Dette er en annen sak, altså at vi ikke vet alt om hvordan vi skal måle og tolke alt som betyr noe i en kvantifiserbar sammenheng. Ingen innvendinger fra meg på det.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Myte: Hifi-interesserte er alle positive mennesker samlet rundt en hobby som genererer glede i hverdagen ;)
    Ikke sant? ;)

    Mye god stemning går nok dessverre tapt på veien fra tanker til det skrevne ord og tilbake til leserens tolkninger.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Å måle kan være så mangt.

    Et anleggs gjengivelse er styrt av langt flere parametre enn ren frekvensrespons. Fase, forvrengningsspektra, power compression osv spiller alle inn. Å finne korrelasjonen mellom det man hører og det man måler er langt fra noen enkel vitenskap - spesielt siden det man hører skal tolkes og omsettes av hjernen, og dette varierer fra person til person, på dagsform osv, osv.

    Johan-Kr
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    939
    Antall liker
    1.317
    Sted
    Østfold
    hi-fi myte: alt er sort/hvitt, enten/eller. Innenfor hi/fi skal fenomener enten bare kunne høres subjektivt gjennom mytiske "gullører", eller bare kunne måles objektivt. Dette til forskjell fra vanlige vitenskapelige undersøkelser, som gjerne kombinerer målbare størrelser og subjektiv drøfting av disse funn.
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    804
    Sted
    Bergen
    Måling om et stykke musikk låter godt eller ikke er vel uintresant.Man hører om man liker lyden eller ikke.
    Det er jo ingen som har med seg måleutstyr på konsert eller måler om sangstemmen til en jente er bra eller ikke.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Måling om et stykke musikk låter godt eller ikke er vel uintresant.Man hører om man liker lyden eller ikke.
    Det er jo ingen som har med seg måleutstyr på konsert eller måler om sangstemmen til en jente er bra eller ikke.
    Det man måler er jo i så fall hvor likt en avspilling av en lagret kopi av dette lyder ift. originalen. Det er ingen som sier at man kan måle om et kunstverk eller en musikalsk prestasjon er "bra. (I alle fall ikke her og nå.)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    MYTE ELLER FAKTA? Det finnes ikke forskjeller i kvalitet i hifi, bare forskjeller i preferanser.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    MYTE ELLER FAKTA? Det finnes ikke forskjeller i kvalitet i hifi, bare forskjeller i preferanser.
    Selvsagt finnes det forskjeller, som du vet meget godt. ;)
    Jepp ;)

    Men er alle enige om at de samme kriteriene gjelder for kvalitet, eller bør kvalitetskriteriene settes individuelt?

    Finnes universelle kriterier eller er det meste ved hifi en individuell greie?

    Kanskje like greit å droppe diskusjonen om kvalitet...?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    MYTE ELLER FAKTA? Det finnes ikke forskjeller i kvalitet i hifi, bare forskjeller i preferanser.
    Selvsagt finnes det forskjeller, som du vet meget godt. ;)
    Jepp ;)

    Men er alle enige om at de samme kriteriene gjelder for kvalitet, eller bør kvalitetskriteriene settes individuelt?

    Finnes universelle kriterier eller er det meste ved hifi en individuell greie?

    Kanskje like greit å droppe diskusjonen om kvalitet...?
    Tilbake på "hvordan definere hi-fi" enda en gang? ;)

    Kan like gjerne diskutere "hva er kvalitet", forresten. ...men det blir også en evig runddans.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn