[B]DEN STORE MYTETRÅDEN![/B]

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Elektronisk styrte motorfester er gjerne et hydraulisk motorfeste der du kan endre dempingen fra myk til hard (elektronisk styrt) for å øke komforten avhengig av turtallet. Mener også det finnes rene elektriske motorfester som benytter en spole for vibrasjonsdemping.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Denne tråden ble en slags klagemur der man kaster ut de motargumentene man selv oftest møter/irriterer seg over i diskusjoner og mer eller mindre sarkastisk presenterer dem som myter, ser det ut som. Forutsigbart, nen neppe hva trådstarter så for seg.

    ...moving on.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.691
    Antall liker
    58.640
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    -At (alle) rørforsterkere låter romantisk og fløtemjukt er en utbredt oppfatning og myte.

    -Likeledes at det finnes noe som kan kalles "vinyllyd".
    (At avspilling av vinylplater nærmest låter likt uansett plate og avspillingsutstyr)

    -Audiophilia is The Grim Reaper.
    (Er haifai det viktigste i livet? Dødsalvorlig? Slik det ofte framstår på internettforum?)

    Fortsatt God Sommer:)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Alle disse påståtte "mytene" har jo et større eller mindre innhold av sannhet i seg, så dette er bare nok en arena for de samme gamle kranglene.

    Heldigvis kom den litt tidlig til å bli ukens fredagstråd. ...men dagen er ennå ung. ;)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Får vel åpne fredagsballet med myten om at de som hører forskjell på alskens duppeditter, twiks og snakeoil også hører best. Det er vel tvert i mot - de hører akkurat det de vil.
     

    slendrian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    175
    Antall liker
    135
    Sted
    Rødøy
    Audiofile bryr seg mer om anlegget enn musikken!

    Finnes nok dem som gjør det, men for meg handler det om å finne et anlegg som formidler musikken på en måte jeg liker.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    FOR NYE LESERE

    Jeg drister meg til å trekke frem igjen nylig avdøde Peter Aczels visdom. Han døde nettopp (Peter Aczel Obituary - Quakertown, PA | Morning Call) i en alder av 91 år, men rakk å glede mange - og ergre noen - den tiden han var utgiver av The Audio Critic.

    Jeg synes denne listen med lærdommer på mange vis også kan leses som en liste over "myth busters". Jeg venter ikke at alle er enige i påstandene...

    ;-)

    God lesning til nye lesere:

    Audio Legacy

    What I have learned after six decades in audio (call it my journalistic legacy):

    Web 'Zine Page 1
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    FOR NYE LESERE

    Jeg drister meg til å trekke frem igjen nylig avdøde Peter Aczels visdom. Han døde nettopp (Peter Aczel Obituary - Quakertown, PA | Morning Call) i en alder av 91 år, men rakk å glede mange - og ergre noen - den tiden han var utgiver av The Audio Critic.

    Jeg synes denne listen med lærdommer på mange vis også kan leses som en liste over "myth busters". Jeg venter ikke at alle er enige i påstandene...

    ;-)

    God lesning til nye lesere:

    Audio Legacy

    What I have learned after six decades in audio (call it my journalistic legacy):

    Web 'Zine Page 1
    Det var lista si det, ikke uenig på et jævla punkt.
     

    Grobian

    Medlem
    Ble medlem
    13.04.2017
    Innlegg
    11
    Antall liker
    14
    Enkel test for spikes og overføring av vibrasjoner: Eksperimenter ved hjelp av en elektrisk tannbørste, med og uten spikes, på en egnet flate. Dette gjorde jeg med mine Soundcare spikes, som jeg har hatt i noen år. Hvis noe, ble vibrasjonene forsterket.

    Resultatet var som ventet, bortsett fra at jeg kanskje hadde sett for meg en endring i frekvens til det lysere. Tvert imot skjedde det motsatte.

    Hvis meningen er å dempe vibrasjoner, vil en slik innretning helt enkelt virke mot sin hensikt. Hvis tanken i stedet er å koble utstyret til underflaten, for eksempel sub til gulv for økt taktil effekt, vil man gjerne ha hell med spikes.
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Hører du ikke forskjell har du

    A. For dårlig (les "for billig") anlegg
    B. For dårlig hørsel

    Myter begge deler
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    At hifi krever en så spesiell kompetanse at man overhode ikke kan forstå det med relevant formalkompetanse er en stor myte som stadig dukker opp her inne. De beste designerne er de som ikke er skolert på området for de besitter ingen vranglære og har ingen forutinntatte holdninger eller noe sånn (sukk......)

    Jo mindre du vet, jo bedre liksom. Det eneste det minner meg om er Quo vadis Trump-tråden.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    At hifi utstyr trenger så lang oppvarmingstid ble plutselig en myte.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    At en persons erfaringer skal være almengyldige er vel også en myte
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.417
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    at alle hjul finnes opp på nytt med enn hver nylansering, og at alt nytt låter bedre enn gammelt kan vel også kalles en ``myte``
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.265
    Antall liker
    9.055
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    FOR NYE LESERE

    Jeg drister meg til å trekke frem igjen nylig avdøde Peter Aczels visdom. Han døde nettopp (Peter Aczel Obituary - Quakertown, PA | Morning Call) i en alder av 91 år, men rakk å glede mange - og ergre noen - den tiden han var utgiver av The Audio Critic.

    Jeg synes denne listen med lærdommer på mange vis også kan leses som en liste over "myth busters". Jeg venter ikke at alle er enige i påstandene...

    ;-)

    God lesning til nye lesere:

    Audio Legacy

    What I have learned after six decades in audio (call it my journalistic legacy):

    Web 'Zine Page 1

    Amen :)
     
    L

    larkus!

    Gjest
    At ledninger, plugger og endatil spikes(!) må ha innbrenningstid er definitivt en myte.
     
    A

    ANM

    Gjest
    At subber er "usynlige" grunnet lang bølgelengde og kan plasseres uavhengig av hovedhøyttalerne og der man ønsker at scenen skal tegnes opp.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Balansert (XLR) gir bedre lyd enn ubalansert (RCA). Stemmer neppe med så korte kabler som brukes i hjemme-hifi.
    Myte.
    Ikke en myte.
    Balansert overføring av et signal er overlegent fordi jord ikke er en del av signalet. Det gir mindre støy.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Enig. Balansert gir dessuten bittelitt hørbart renere signal.

    Ellers florerer det med myter ja. Seriøs hifi journalistikk eksisterer nesten ikke lenger og er IMO den største årsaken til dette.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Balansert (XLR) gir bedre lyd enn ubalansert (RCA). Stemmer neppe med så korte kabler som brukes i hjemme-hifi.
    Myte.
    Ikke en myte.
    Balansert overføring av et signal er overlegent fordi jord ikke er en del av signalet. Det gir mindre støy.
    Sikkert sant og en oppfatning jeg deler, men ikke nødvendigvis hørbart i ethvert oppsett.
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Discrete oppbygde op-amper (f.eks. Burson sine) er bedre enn integrerte opamper (f.eks. OPA627)
    Myte?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Stjålet tankegods smaker best:

    Myth - "Digital audio has stairsteps." (0:00 - 8:40) - Busted! Monty feeds an analog tone into the A/D and produces a continuous analog tone at the output of the D/A. Watch as he examines the output with an analog oscilloscope and an analog spectrum analyzer.

    Myth - "Increased bit depths reduce the stairsteps." (8:41 - 9:36) - Busted! The stairsteps were never really there! Samples are impulses not stair steps. This segment also shows that the word length of a dithered digital system determines the signal to noise ratio and NOTHING else!

    Myth - "Analog tape has more resolution than digital audio." (9:37 - 11:34) Busted! Tape noise and gaussian dither noise are virtually identical. Cassette tape is equivalent to about 6 bits, and the best studio reel-to-reel tapes are equivalent to about 13 bits.

    Myth - "Dither masks quantization noise." (11:35 - 13:50) Busted! Dither replaces quantization distortion with a noise spectrum of our choosing. Harmonic distortion (produced by quantization) is removed by dither and this can be seen on the analog test gear.

    Myth - "Signals lower than one LSB cannot be reproduced." (13:37 - 14:08) Busted! Watch a 1/4 LSB tone being transmitted without harmonic distortion through a dithered digital system. Dither gives digital systems an analog amplitude response. The video also shows that dither noise can be shaped to reduce the audibility of the noise (14:08 - 14:55). Monty also shows how dither noise is gradually replaced by distortion as the dither power is reduced (14:55 - 16:09). Noise shaped dither power can use a somewhat lower dither power than gaussian dither, without producing significant distortion (16:09 - 17:18).

    Myth - "Digital filters make square waves and impulses ring." (17:19 - 20:52) Busted! The ripples are caused by removing high-frequency harmonics, they are not added by the filter. Monty demonstrates this by passing the same signal through two cascaded A/D-D/A conversion.

    Myth - "Digital systems cannot resolve timing between samples." (20:53 - 21:55) Busted! The video shows impulses and square waves passing through an A/D and D/A (analog to digital to analog) while delivering continuous resolution of the timing. The sample rate does not limit the timing resolution! Pay particular attention to the segment between 21:47 and 21:55. The red dots represent the digital sampling instances. Notice how the square wave is accurately reproduced no matter what the phase relationship is to the sampling clock. The phase relationship between the sample clock and the transients in the music has no impact on the wave shape that is reproduced. This is counterintuitive, but clearly demonstrated in this analog to digital to analog pass through an A/D and D/A.

    Kilde: https://benchmarkmedia.com/blogs/application_notes/digital-audio-demonstration-video

    Lenke til videoen det refereres til: https://m.youtube.com/watch?v=cIQ9IXSUzuM
     
    A

    ANM

    Gjest
    Stjålet tankegods smaker best:
    Tja, den Amishen forenklet det såpass at det nærmest var politisk.

    Jeg klarer fortsatt ikke være med på den bit-sammenligningen mellom analog og digital. Det er forskjell på hvordan støyen opptrer på et 6 bit digitalsignal og en analog kassett.

    Kan høre det lett på videon under hvor 8/44.1 høres mer ut som støy fra et FM signal.

     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Stjålet tankegods smaker best:
    Tja, den Amishen forenklet det såpass at det nærmest var politisk.

    Jeg klarer fortsatt ikke være med på den bit-sammenligningen mellom analog og digital. Det er forskjell på hvordan støyen opptrer på et 6 bit digitalsignal og en analog kassett.

    Kan høre det lett på videon under hvor 8/44.1 høres mer ut som støy fra et FM signal.

    Tror svaret ligger i statistikken: "Randomisert" vs "systematisk". Det er slikt digitalingeniører jobber med å forstå, som her:

    https://www.gearslutz.com/board/music-computers/542885-paul-frindle-truth-myth.html

    (Og dermed ble det en ny lenke til en myte-tråd).

    Analog oppfattes som behagelig sannsynligvis fordi støyen er tilfeldig.
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    804
    Sted
    Bergen
    Balansert (XLR) gir bedre lyd enn ubalansert (RCA). Stemmer neppe med så korte kabler som brukes i hjemme-hifi.
    Myte.
    Ikke en myte.
    Balansert overføring av et signal er overlegent fordi jord ikke er en del av signalet. Det gir mindre støy.

    Sikkert sant og en oppfatning jeg deler, men ikke nødvendigvis hørbart i ethvert oppsett.
    Her hos meg er det litt mer rytme og punch med xlr kabler altså lettere å følge rytmen samt bredere lydbilde ?? Spesielt hørbart på litt dårligere (tynne)70/80 talls inspillinger.Uansett her blir xlr kablene mellom dac og forsterker verende.
    Ingen myte etter mitt syn.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    MYTE 1: Det som passer for meg, passer for andre.

    MYTE 2: Det som passer for andre, passer for meg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JK
    A

    ANM

    Gjest
    Analog oppfattes som behagelig sannsynligvis fordi støyen er tilfeldig.
    Jepp, tilfeldig støy som oppfattes som uavhengig av programinnhold. Det 8 bits eksemplet er jo 4 ganger så støyfritt som et 6 bits signal, men allerede ved 8 bit oppfatter jeg støyen som langt mer sjenerende en båndsus som ligger for seg selv i bunnen å hisser.

    Føler vel at min innsigelse mot disse grove sammenligningene ikke er urimelig.
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Myte eller fakta?
    Hifi-interesserte er helt normale mennesker.

    Følgende utsagn er mye brukt:
    Myte eller fakta?
    "Jeg bryr meg mest om musikken, og er ikke så opptatt av utstyret. For meg er utstyret er bare et redskap for å formidle musikken på best mulig måte"
     
    Sist redigert:
    L

    larkus!

    Gjest
    For en gjeng! Er det medarbeiderene i tidsskriftet Fidelity? Eller Stereo+?
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det er nok fra ett av våre julebord i Skedsmo Audio:)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Helt enig coolio, det er egentlig bare veldig tragisk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn