Audio Valve RKV Mk 2, erfaringer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Spiller mye vinyl og kjøpte meg nettopp en Naim CDS3/XPS2 så kildene burde være OK.
    Ville overraske meg en god del om ikke det oppsettet spiller helt vidunderlig. Husk bare at T1 kan være ufattelig tynn og pistrete en god stund innledningsvis, i fall du ikke har en som er ferdig innspilt. Så du må ikke la deg skremme av det du hører rett ut av boksen. I tillegg er Naim litt sært, jeg synes ikke det låter avslappet og fint dersom det ikke er påslått 24/7. Så la utstyrer være påslått! :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Står alltid på + at psu tar sikringen annenhver gang jeg skruer den på. (10A sikring i et "hus" bygget i 2008 !)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Audio Valve Impedanzer: Bruk

    I bruksanvisningen for Audio Valve RKV Mark II side 8 "8. Use of the IMPEDANZER" beskrives bruken av Audio Valve Impedanzer, men noen opplysninger mangler. Jeg skrev derfor til Audio Valve og fikk noen svar.

    Impedanzer benyttes kun som transformator for hodetelefoner under 100 ohm. Impedansbryteren har følgende valg: 8, 16, 32 og 64 ohm. Benytt det som er nærmest din hodetelefons inngangsimpedanse.

    Man kan også forsøke andre innstillinger. Det kan gi et litt annet lydresultat* og muligens noe mindre effektevne.


    *) Se InnerFidelitys Tyll Hertsens' beskrivelse i innlegget "Audeze -> Impedanzer eller Eartube Mark II, samt impedans og impedansmætsjing".
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Audio Valve: Kontakt- og språkinformasjon

    Når man ser på Audio Valves vevsider, får man inntrykk av at de behersker og kan kontaktes på både tysk og engelsk. Dessverre viser dette seg å være en sannhet med modifikasjoner.

    "Support" betjenes av Helmut Becker, men han behersker for alle praktiske formål kun tysk.

    Hvis man må skrive på engelsk fordi man ikke skriver anstendig tysk, bør man isteden skrive til "International sales" som betjenes av Heike Imort.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Raka rôr

    Raka rôr_Hotrod_1932 Ford Roadster.jpg

    1932 Ford Roadster hotrod

    Det er sannsynlig at bilindustri og motorsport står langt sterkere i Sverige, og at dette så har påvirket språket. På svensk benytter man uttrykket ”Att köra med raka rör" og "(med) raka rör" i en rekke sammenhenger, både i mer eller mindre direkte og langt mer overført betydning.

    Noen få, tilfeldige eksempler:
    • "Jag kör med raka rör" (fra en artikkel om en kvinnelig næringslivsleder)
    • "Raka rör i bandyland"
    • "Det är raka rör som gäller vid offentliga upphandlingar i Gagnefs kommun"
    • "Elisabeth Gerle, ”fredsprästen” med åsikter och raka rör!"
    • "Raka rör med McIntosh MC2301"
    • "Vinylbutiken hade med sig en skiva för den riktiga rörfantasten. Här var det "raka rör" igenom hela inspelningsprocessen... kan det bli för mycket rör[?]"
    Hvis jeg forstår Håkon Rognlien rett, bør dette uttrykket passe godt for OTL og Audio Valve RKV Mark II.


    Raka rör_skilt_vei_640x426.jpg
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Sennheiser HD 580, HD 600 og HD 650

    Apropos hodetelefoner egnet for OTL:

    Utdrag fra InnerFidelitys "The Very Important Sennheiser HD 580, HD 600, and HD 650":

    [...]
    One possible reason for the gradual resurgence of interest is more and more headphone geeks getting into tube amps. While most headphone makers are striving to build better sounding cans at lower impedance and higher efficiency to be easily driven from portable players and smartphones, the HD 600/650 has remained a 300 Ohm headphone. This high impedance delivers a better damping factor with the higher output impedance of most tube amplifiers, and especially with OTL (Output Transformer-Less) tube amps (Bottlehead Crack and Woo Audio WA3, for example). However, I don't think this fully accounts for the continued rise of interest.
    [...]
    Quite high by today's standards with a 300 Ohm impedance, these headphones can be mated to headphone amplifiers of any output impedance for a potentially a good match.
    [...]
    And they're an absolute joy when driven by OTL (Output Transformer-Less) tube amps like the Bottlehead Crack and Woo Audio WA3.
    [...]
     

    daphexb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2013
    Innlegg
    153
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Legger ut et tips om at der er en brukt Audio Valve RKV Mark II som står hos Lyric i Oslo, med fare for at mitt Stax-prosjekt ikke blir noe av og at jeg får ønske om å kjøpe nevnte forsterker selv.
     

    Jack_H

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.12.2005
    Innlegg
    58
    Antall liker
    34
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Er så heldig å ha blitt den lykkelige eier en denne fantastike hodertelefonforsterkeren i kombinasjon med T1. Er det noen som kan antyde noe om hvor lang innspillingstid forsterkeren trenger før den begynner å lyde opptimalt.

    Mvh
    Jack
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn