Antonsen bygger dedikert kino/lytterom i ny garasje

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Nå går det kjapt unna her! Ikke lenge til du sitter og koser deg i kinoen!
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Dette var utrolig morsomt å se, snart tak på rommet :)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    etter 1,5 år uten kino og en meget provisorisk plassering av stereoen er det deilig å se at drømmen begynner å bli virkelighet :) Uheldig med været i dag, jeg har ett par timer med snøflytting på taket idag - men en ol-pause må man ha.

    Ett mobilbilde som viser status:

    IMG_1546.jpg
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Da har snekkern velfortjent tatt helga, jeg har lagt på pressing på andre halvdel av taket og handlet inn dør og vinduer. Begynner virkelig å ta form dette, hvis været holder seg - dvs ikke snø - håper jeg at vi blir ferdig utvendig på en drøy uke.

    Photo 825.jpg


    Photo 828.jpg
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Det begynner å ligne hel ved ( sa brura )

    Svipper nok innom når den er oppe og står ( garasjen altså ;) )
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Her blir det bare å komme å kikke når den er oppe og står :)

    Er nok desverre fortsatt en stund til det kommer musikk, og ikke bare bråk fra garasjen - er redd for at fremdfriften går ned i takt med at egeninnsatsen slår inn :)
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Det tar form! Og ventetida er nok verdt det, ingenting er som ett eget krypinn hvor man kan dra på til alle døgnets tider.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Absolutt - det er noe jeg ser veldig fram til, det å gå ut dit uten at det er for å jobbe :)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Når jeg kom hjem i dag var bakre gavlvegg ferdig, så har nettopp vært ute å grunnet nå. Slenger ut ett bilde fra taksteinen i går også

    intertak.jpg

    Photo 843.jpg

     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Photo 856.jpg


    En liten statusoppdatering!

    Antageligvis blir snekker mer eller mindre ferdig denne uka. Jeg har fått grunnet alt som er oppe sålangt i dag. Snart kan jeg begynne innvending.. :)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ja, begynner virkelig å ligne noe nå :)

    Hadde tent til å grunne litt i dag, men siden det er dårlig vær og jeg ikke har takrenner på den aktuelle veggen ble det litt bilder isteden. To fra utsiden, og en tatt rett innenfor ytterdøra. Antageligvis blir snekker ferdig mandag/tirsdag - blir nok en liten pause i fremdriften da til alt er betalt og jeg får litt oversikt over budsjettet - så må vi vel sette igang inne etterhvert. Port er ikke bestilt enda heller, litt usikker hvordan jeg skal gjøre det - men ser for meg at det er lurt å isolere/platelegge innvendig først, slik at jeg ikke må ta porten av igjen for å gjøre dette.

    internett1.jpg

    internett2.jpg

    internett3.jpg
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ser bra ut dette.
    Riktig kapping av ting her ser jeg, klaring mellom list og vannbret og riktig sammenføyning av vindshien(eller hvordan det skrives)
    Kosekroken blir i enden av garasjen?

    Steinar.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ja, det er en av fordelene med å sette bort det utvendige/kritiske - det blir gjordt riktig :)

    Ja, i enden av garasjen blir det ett lite, men trivelig rom etterhvert håper jeg :)

    Ellers vurderer jeg å forandre litt på utformingen igjen - litt mot slik det var foreslått tidligere i tråden her, men med en falsk vegg forran, og ingen vegg bak. Da vil LPene bak muligens virke litt som en diffusor, samt all kabling blir mye lettere å gjennomføre. Da vil alt av elektronik, subber etc stå bak lerret mens hovedht og platespiller står forran.

    Er det noe betenkligheter med å ha platespiller plassert slik? Muligens dumt mtp sub, men usikker på om jeg kommer til å bruke sub ved vinylspilling uansett.

    Ellers så er snekkern ferdig utvendig, kun litt pukk forran port som gjennstår - så nå begynner snart min jobb :)

    En liten skisse angående rommet, har ikke tegnet i sketchup enda, må få målt nøyaktig målene slik det blir først.

    IMG_3263-kopi.jpg

    IMG_3456-kopi.jpg
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ett lite blide av hvordan det ser ut nå, dvs jeg har ryddet endel etter at dette bildet er tatt:

    internett2.jpg


    Slenger ut ei skisse jeg lagde i sketchup på hvordan jeg ser for meg at det blir ca. Regner med å få gjordt noe litt mer morro igår, skal kjøpe en ny stige så blir det å få gjordt litt på gulvet på loftet tenkte jeg. Hadde egentlig ikke tenkt til å begynne med dette, men greit å få brukt opp det ekstra materiallet jeg har til overs.

    Skjermbilde 2014-03-17 kl. 20.01.45.jpg



     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Lite oppdateringer her, men står da ikke stille. Har fått lagt gulv på loftet, slik at jeg får krabbet rundt med ventilasjonsrør etc når jeg kommer så langt:

    tak.jpg


    Bestilte en haug med materialer på fredag, som skulle komme iløpet av denne uke så har fått ryddet skikkelig. Har bestilt det meste jeg trenger til garasjen, eneste er noe lekter får senking av tak i kino, samt mdf til kino. Ellers masse isolasjon, gips til garasje og div gangene og utstyr for å sette opp skillevegger.

    inneryddig.jpg


    Begynte igår med å prime ringmur, dette er noe jeg aldri har gjordt før men håper/tror det ble sånn noenlunde greit. Skal gå på med slemming i løpet av uka, hvis jeg får tid. Litt usikker på om det er nødvendig å gjøre det på innsiden av veggene også - men kan vel ikke skade, og må vel være en grei ekstra behandling?

    botte.jpg


    botte2.jpg


    Ble ihvertfall grisete :)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Lenge siden jeg har oppdatert her, og har vel ikke skjedd allverdens heller. Men litt har jo blitt gjordt.

    Anseer meg mer eller mindre ferdig med slemmingen ute nå:

    slem1.jpg


    Har fått isolert nesten all yttervegg, så nå må jeg bare gjøre ferdig svakstrømskablingen som skal gå ut, samt legge rør til utelysene - så skal det plastes. Tenkte å kjøpe en billig luftdrevet stiftemaskin på biltema. Var en for rundt 300 kroner som hadde billige stifter som sikkert fungerer fint til plasten.

    iso1.jpg


    iso2.jpg


    I tillegg har styringssystemet som skal monteres i skapet kommet, har koblet det kjapt sammen på en provisorisk DIN skinne for å se om jeg fikk kommunisert, og det virka. SÅ da blir det å bygge skapet i påsken antagelgvis, hvis delene kommer. Kan ikke programeringen enda, så blir nok kjørt "manuelt" i starten.

    hdl.jpg


    Litt off topic til slutt, men fikk ei pakke med 1600 innecover fra power-buy kjøpet her på hfs. Så nå må jeg få igang ultralydvaskeren min...


    inner.jpg
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Her kommer en liten bildeeoppdatering på hva som har skjedd de siste dagene her i garasjen.

    Først og fremst, så har jeg fått isolert og plastet ferdig selve garasjen i taket - noe som tok lengre tid og var endel mer plundrete enn jeg hadde håpet på.

    oversikt.jpg


    Har såvdit begynt skilleveggene, festet bunnsville i går. Gikk ganske greit, og tror det skal være noen lunde 90 graders vinkel på vegg i forhold til eksisterende. Ble en del målinger, men resultatet ble ganske greit tror jeg...

    bunnkort.jpg


    bunnlang.jpg


    Bunnsvilla er festet med noen sånne skruer og plugger, så er ikke direkte bekymret for at den flytter seg når subben drar i gang. :)
    bunnskrue.jpg


    Slik ser selve kinoen ut i dag - desverre ikke helt klart for film...

    kinoen.jpg


    Har også sponset biltema litt med kjøp av noe luftverktøy. Litt størrelses forskjell på stiftepistolen og spikerpistolen :)

    biltema.jpg


    Ellers har jeg kjøpt inn noen spotter for å teste dimmemodulene mine, for å se hvordan de takler LED pærer. Det er da vanlig 230 spotter hvor jeg skal bytte pærene til LED. Har ikke fått testet dimmekurvene enda.

    led.jpg


    pott.jpg


    Vi for se hvor mye som blir gjordt i resten av påsken, men blir det like fint vær som det er meldt de neste dagene blir det nok heller slikking av sol og grilling tenker jeg.

    Tussi har ihvertfall inntatt ferie modus :)

    God påske!

    sov.jpg
     
    M

    mfufu

    Gjest
    Kjørte forbi der på mandag, på vei til (og fra) jobb, bare maling igjen på utsiden nå eller?

    Hva slags utstyr er det du planlegger i hjemmekinoen, er det bestemt enda? Du har jo fantastiske muligheter der totalt sett, med akustikk og alle andre parametere, for og få fantastisk lyd :)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ja, kiun maling igjen nå, og sette inn port :)

    Hva slags utsyr det blir er ganske usikkert enda, jeg er redd for at mesteparten av budsjettet blir brukt opp på byggingen - så jeg må nok belage meg på å bruke det jeg har en stund til.

    MEN, det er jo utrolig mye fristende der ute, og jeg er ganske sprikende - så ingen klar plan enda, hehe :)

    Kommer iallefall til å beholde ASR riaa, vpi platespilleren og Marantz prossessoren i overskuelig fremtid. Det er først og fremst høytallere jeg har tenkt til å bytet ut først. Her har jeg hørt på Marten Django, men om jeg klarer å spare lenge nok til å kjøpe de, eller om jeg ender på xtz divine, noe diy eller noe helt annet er ikke godt å si enda.
     
    M

    mfufu

    Gjest
    Ja, kiun maling igjen nå, og sette inn port :)

    Hva slags utsyr det blir er ganske usikkert enda, jeg er redd for at mesteparten av budsjettet blir brukt opp på byggingen - så jeg må nok belage meg på å bruke det jeg har en stund til.

    MEN, det er jo utrolig mye fristende der ute, og jeg er ganske sprikende - så ingen klar plan enda, hehe :)

    Kommer iallefall til å beholde ASR riaa, vpi platespilleren og Marantz prossessoren i overskuelig fremtid. Det er først og fremst høytallere jeg har tenkt til å bytet ut først. Her har jeg hørt på Marten Django, men om jeg klarer å spare lenge nok til å kjøpe de, eller om jeg ender på xtz divine, noe diy eller noe helt annet er ikke godt å si enda.
    Hehe, når jeg tenker over det så var det kanskje ett "dumt" spørsmål, hvis en er fornøyd så er det jo ikke behov for og bytte i det hele tatt :)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    hehe, neida. Er absolutt ting jeg har lyst til å oppgradere/endre her over tid. Først og fremst må jeg bygge rommet ferdig før jeg kan fokusere mer på utstyret, men det er helt klart en prossess jeg gleder meg til.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Har gjordt litt i dag også, begynner snart å bli klar for platelegging i garasjen ( og dermed kan jeg endelig snart begynne på kinoen, hehe- noe denne tråden egentlig skal handle om..).

    Bestemte meg for å lekte ned taket i garasjen med 36x48, istedenfor å skru gipsplatene rett på takstolene - tror dette blir bedre/stivere og at det holder seg pent lenger. Siden takstolene er såpass brede er det litt bevegelse i midten av garasjen, tenker jeg ihvertfall. Handlet 51 meter, fikk stablet dette på taket av bilen, men desverre viste det seg å være ca 10 meter for lite... Får handle dette til uka igjen, er hvertfall ikke mye som gjenstår med taket.

    Ellers fikk jeg trukket skjultanlegg til garasjen, og begynt å isolere litt. Er dårlig til å ta bilder før "øktene" er ferdig, så blir bare ferdig bilder denne gangen også.


    Jeg har da benyttet meg av Schneider bokser, og trukket 20mm rør. De to boksene helt til høyre er for bus-en, mens rør utstikket er for 3fase 16A. Til venstre i bildet kan man så vidt se spikerslag for sikringskapet, som skal delvis felles inn på motsatt side av veggen.

    vegg.jpg


    Kom ikke fult så langt på denne veggen, men har i hvertfall begynt. Boksen høyt på veggen er for taklyset - her ser jeg for meg å bare legge stive rør mellom armaturene. Blir tre rader med to armaturer på hver. Antageligvis kommer jeg til å fordele det på tre faser, slik at jeg kan skru av lyset over porten når den står oppe.

    vegg2.jpg


    Her ser vi gangen inn mot kinoen, får litt mer følelse av størrelsene nå som jeg har begynt å isolere. Her blir det ganske trangt, men er tross alt en gang i en garasje, så kan ikke klage :) Opprinnelig hadde jeg tenkt til å arkivere CDene (ca 1200) og blu-ray filmene mine her, men ser at det blir alt for trangt. Blir heller ett lite "arkiv" til dette i huset tenker jeg. Har rippet alt til mkv og alac uansett, så streamer det fra en linuxbasert server jeg har stående i huset. Regner med å henge noen postere på veggen her bare, enten noen gamle turneplakater fra tidligere meritter, eller så syns jeg @morjohan på avforum sin lysramme opplegg virker spennede også .)

    gang.jpg


    God helg!
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Har skjedd litt de siste dagene, men ikke allverdens. Håper å begynne på gips til helgen igjen, slik at jeg snart kan begynne på kinoen.. :)

    Har plastet ferdig yttervegg i garasjen:
    Også montert to lufteluker.
    garas.jpg

    luft.jpg


    Har begynt å plaste gangen, men gikk tom, så må nok kjøpe ett par ruller til..

    gang.jpg


    Begynner å minke på isolasjoen som ligger i kinoen nå hvertfall :)

    kino1.jpg

    kino2.jpg


    Løpe plassen til bikkjene begynner å bli ferdig nå også, noen porter og litt småtteri igjen, primært kona som har holdt på med dette - jeg har kun banket ned stolpene....

    hage.jpg


    Ellers har jeg sendt en mail til flexitbutikken, så vi får se om de har noen tips/råd å komme med mtp ventilasjon av kinoen. Klør i fingrene med å bli ferdig med garasjen...
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Liten oppdatering, ble nesten ferdig med gipsing av tak i garasjen - gikk tom for dampsperretape, men fortsetter med dette i morgen og begynner på veggene i løpet av uka...

    tak.jpg

    tak2.jpg


    Ellers var jeg på grunnkurs i HDL busstyring på onsdag, og ser mange muligheter her med blant annet lysstyring i kinoen. Her kan jeg itillegg styre dmx slik at jeg kan integrere stjernehimmel etc i systemet. Blir gøy å teste ut etterhvert. Gjør ikke dette kun for kinoen riktignok, har litt trua på å utvide dette med å inkludere huset etterhvert for full stying av varme og lys.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Går sakte men sikkert videre her.

    ytter.jpg


    Ville ikke ha gipsplatene helt ned til gulvet, så har avsluttet det ca 5 cm over gulvet. Mellom gips og ringmur har jeg litt "jackopor". På ytterveggen står gipsplatene på ringmur.

    gulv.jpg





    gara1.jpg



    garas2.jpg


    Har også kjøpt inn brytere for kino og gangene etc, men ligger på jobben enda... Blir touch brytere og i kinoen blir det ett display. Alt av dimmere, releer etc sitter i skapet slik at jeg ute i anlegget, f.eks i kinoen kun trenger en enhet på veggen, kontra 4-5 dimmere, temperatur føler etc...i kinoen blir det en slik, bare svart:

    44270_HDL_Ny_DLP_universal_bryter_for_lys__varme_o_1.jpg


    I prinsippet kan jeg styre hele garsjen med denne, den takler blant annet seks varmesoner slik at jeg får justert alt fra her. Jeg tenker på fremsiden lager jeg kun scenarioer, "film" "musikk" "alt på" "alt av", eller lignende - men det er flere undersider hvor jeg kan justere hver lampesone etc.

    I de resterende rommene blir det touchbrytere, med ulike antall knapper. Jeg kjøpte stort sett 3-4 knappere, men tror ikke jeg trenger så mange. I Softwaren kan jeg da bare gjøre de jeg ikke bruker usynlige, slik at det ser ut som f.eks en to knapper. Kan velge lys på bryteren alt etter som den er aktiv eller ikke osv. mange muligheter.

    Alle brytere har innebygde temperaturfølere, som jeg da kan lese av i display modulen og bruke til å styre varmekabler etc.. Blir spennende å leke med etterhvert.

    18378_HDL_Digital_touch_bryter_2_knapper_1.jpg

    21494_HDL_Digital_touch_bryter_4_knapper_2.jpg


    Da gjenstår det å gipse portveggen.

    Det som er videre på lista da er:
    - plaste og tape ferdig gangene
    - lekte ut gangene slik at jeg får føringer til strøm
    - trekke strøm til garasjen
    - liste
    - bestille port
    - montere lamper

    Har som mål å rekke det meste frem til og med strøm til garasjen i løpet av de neste fjorten dagene.

    Hadde to tilskuere på andre siden av veien her også en liten stund, i følge fugleboka er det gråhegre, og de er på østlandet kun i forbindelse med hekking, ellers lever de ved kysten.

    ute.jpg


    Uten navn.jpg


     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Vært litt stillestående her nå, men fikk gjordt litt ikveld. Har begynt å lekte ut gangen, og har fått hengt opp sikringskap samt dratt inn tilførselkabelen. Håper jeg rekker å legge skjultanlegg i gangen og lagt rørene fra garasjen inn til skap i løpet av uka samt kanskje lektke ut veggen på motsatt side. Går gradvis fram mot kinobygging :)

    Fikk forøvrig porten idag, så går vel litt tid til plunder med den også - det få bli neste uke ;)

    port.jpg


    Gang & sikringsskap

    gang.jpg

    skap.jpg
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ikke verdens mest spennende oppdatering nå, men har fått gjordt litt som har tatt litt som kanskje ikke syns så godt ..

    Har lagt ferdige alt av rør i gangen, samt tatt rørene fra garasjen inn i skapet. Mangler to rør som skal opp på loftet nå, så er det klart for isolering i gangen. Må plaste litt til på yttervegg, samt slemme litt rundt ringmur først... Blir ikke arbeidsledig med det første, og har ikke begynt engang på kinoen enda ;)

    gang.jpg


    Har koblet skapet ferdig internt, blir fort litt rotete med alle kablene, men står ihvertfall strøm på nå og har har kontakt med bussystemet fra mac-en på fanget. Gikk en time-halvannen med plunder pga defekt patchekabel fra den provisoriske kontakten og inn i skapet...

    skap.jpg


    Har programert og montert bryteren som skal være i selve garasjen. Den gjør jo ingenting enda, annet å skru releer av og på - har ikke montert utstyr i garasjen enda. Det er da to knapper til lys, en til motorvarmer og en til portåpneren.

    bryter.jpg


    Nå derimot blir det ikke gjordt mer i dag, annet enn litt rødvin, Morrissey på blu-ray og en film senere :cool:

    God helg!

     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Hehe, jo takk :) Jeg er bare en amatør, eneste jeg kan her er å bygge skap, men det må jo være en første gang for alt.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Liten oppdatering, kanskje ikke så veldig spennende.

    Slemmet gangen sånn grovt, var ikke så nøye her siden jeg tross alt har noen runder med slemming på de andre sidene av muren, dette blir mer som dobbeltsikring å regne.

    slemm.jpg



    Mens jeg gjorde dette kappet kona alle lektene som skal utenpå stenderverket, slik at jeg får festet smartpanelet helt ned til gulvet og plasert asfaltplater mellom smartpanel og mur som litt ekstra isolasjon. Bruker her 11x36, så er primært for å få feste til smartpanelet helt ned.

    lekt.jpg


    I tillegg så gjorde jeg ferdig alt av røranlegget for garasje, gang og utestikk/belysning samt alt som skal opp på loftet. Regner med at vi trekker litt strøm i morgen, så begynner vi på porten til helgen. Neste uke blir det å gjøre gangen mer ferdig.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Nå begynner det å dra seg til her! Har all tro på at dette blir en kjempekino, stå på!
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Jo takk for det :) Håper det blir bra selv også-

    Ingen bildet i dag men nå er alt av kabling til garasje, gang & ute/loft ferdig trekt. Satser på å koble litt i morgen samt kikke litt om vi trenger noe mer utstyr for å sette igang med porten til helgen.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Har fått gjordt litt i dag også,

    Startet med å koble stikk i garasjen, samt utestikk.

    stron.jpg

    strom2.jpg


    Siden det jeg har satt spenning på ting tenkte jeg det var greit å sette på dekkeplatene i sikringskapet også, kommer mer dekkinger her senere i tillegg blir det jo selvsagt en dør.

    skap.jpg


    Lektet litt på ytterveggen i gangen, har ikke plastet alt enda men fikk gjordt litt. Plaster kanskje ferdig iløpet av helga, men er så kjedelig... :)

    lekt.jpg


    Når jeg tok hull for luftelukene var jeg veldig nøye på å montere de midt imellom lektene. Det jeg ikke tenkte på var at når jeg skal lekte ut neste steg, så må jeg begynne å måle cc60 fra motsatt ende av bygget - og dermed traff selvsagt lufteluka midt i de nye lektene. Da ble det litt miks, og ble seende slik ut:

    luft.jpg


    Siden det regnet ganske mye igår husket jeg at det var litt gjenstående arbeid på taknedløpene, hadde ikke fått gravd ned dreneringsrørenede og ledet vannet vekk enda... Da var det bare å finne frem spaden:

    Her var det ikke så mange meterne som måtte graves,

    drenasje.jpg


    Her var det litt lenger, men var veldig fin og enkel masse og spa i, knapt en eneste stein eller rot.

    drenasje2.jpg


    Det var dagens innsats, imorgen begynner vi på porten!
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Porten ferdig nå, tok lengre tid en forventet men vi klarte det i løpet av helgen, som var målet.

    port.jpg


    J
    eg tenkte jo det var lurt å montere gips i tak og vegger før jeg monterte porten, vel - det var lurt i taket, ikke så lurt på portveggen.

    Dette medførte at gipsen er "utenfor" port nå, mot gårdsplass. Løser dette ved å slå ett nytt bord over gips og gammelt bord - som illustrert på bildet.


    gips.jpg


    bord.jpg


    Videre mål nå er å liste rundt i taket og gjøre ferdig strøm i garasjen.

    Snart er ikke tråden off-topic lenger
    :)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Fått gjordt litt idag!

    Ble litt ivrig, så tok ikke bilder før vi var ferdig, har holdt på i 5-6 timer...

    Men det som er gjordt er å lekte ut 11cm slik at jeg får feste til smartpanel helt ned til gulvet på begge sider av gangen, samt at jeg har isolert begge vegger på "varm" side av plastikk. Langs ringmur på yttervegg har jeg montert asfaltplater slik at jeg får litt ekstra isolasjon der.

    Så til slutt skrudde vi på smartpanel på ytterveggen, ble litt plundring med første plate da vi måtte gjøre noen justering pga ringmur kortvegg samt lufteluke. De andre gikk ganske greit.

    Nå er det fotball-vm, :cool: men fortsetter nok på andre veggen i morgen (hvertfall frem til sikringskap, tør ikke å pakke inn den før kinoen er ferdig) samt at vi kikker litt på lister i garasjen.

    Nærmer seg kinobygging... :D

    gangsmart.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn