AndersR bygger stuekino

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Tiltakene blir lagt utenpå tak og vegger. Så de kan flyttes, fjernes eller moddes relativt enkelt.
    Problemet som du sier er når rommet er definert på forhånd. Sweetspot er omtrent predefinert grunnet begrensinger i rommet. Det blir snakk om å flytte sweetspot litt frem eller bakover i rommet, men det er ikke mye å gå på dessverre. Og et vindu på den ene siden av rommet (som jeg ikke tenker å mure igjen) vil også føre til at tiltakene på veggen må begrense seg til et visst område i front. I hvert fall på den siden.
    Plassering av høyttalerne er allerede på plass, og siden de skal bygges inn, så blir det ikke mer enn bittelitt justering i bredden og vinklingen på sidehøyttalerne.

    Jeg har kjørt litt speilmetoden (vel å merke uten selve speilet) og ser at det er sånn omtrentlig OK med planen min. fra midtposisjonen blir det bra mot alle høyttalere med refleksjoner fra alle sider, og fra sitteplassene på sidene blir det bra fra de fleste stedene.

    Men det blir jo litt risiko allikevel siden ting ikke er klart for testing ennå, så jeg føler at det blir en del kalkulerte gjetninger for å legge grunnrammene, og heller legge inn rom for at man kan utføre finjustering i etterkant.
    Da er det nok bedre å lage rommet ferdig siden tiltakene skal på utsiden av vegger og tak.

    Om vinduet er i et refleksjon punkt. Så kan du lage en ramme med håndtak du kan sette inn og ta ut.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg regner med at vinduet bør gå klar av samtlige førsterefleksjoner. I verste fall må jeg trekke sofaen litt lengre frem enn planlagt, men det skal nok gå bra. Kan jo kjøre målinger når rommet er ferdig i begge posisjonene for å finne ut om det egentlig er nødvendig.

    Ang målinger. Jeg har en UMIK-1 mikrofon som jeg tenker å bruke når det skal måles. Men skal den peke rett frem, rett mot høyttaleren som måles, eller peke rett opp mot taket? Jeg mener å ha sett bilder av alle varianter, men antar at det ikke er likegyldig.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Mik skal stå i sweetspot. Pekende rett frem mellom høyttalerene. Ikke mot høyttaleren.

    Du kan laste ned kalibrering fil for både vannrett og loddrett mik plassering. Loddrett, pekende mot taket er for målinger av alle høyttalerene i et surround system.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Lenge siden sist oppdatering nå. Ferien er over, og det har satt litt bremser på arbeidet som gjøres her, men jeg får lurt inn litt jobb innimellom. Det må sies at etter at jeg fikk koblet opp dette så det spiller, så er jeg ganske imponert over kontrollen jeg får med de fire femtentommerne. Det er ikkeno tull eller bulder, det er bare dønn presist. Og bedre skal det bli. Jeg kjører jo bare på vanlig stereo nå. totalt uten romkorreksjon, akustikktiltak eller normal møblering. Jeg har ikke engang sett målinger for å finne ut hvordan jeg bør stille subene. Har kun tatt det på den berømte gefühlen og det virker veldig hyggelig så langt.

    Neste punkt på lista er å få dytta elektronikken inn i den ledige åpningen i midten.
    Her er det ikke veldig mye plass, men heller ikke ekstremt trangt. Jeg tenkte igjennom en del alternativer for hvordan dette kunne bli løst på best mulig måte med enkle midler, og sørge for både brukervennlighet og god nok lufting mellom komponentene.

    Takket være Antonsen ble det en runde Clas og Biltema, samt litt roting i gamle verktøybokser for å følge hans eksempel:
    rack_deler.jpg


    Overraskende nok var det muttere og skiver som var den store kostnadsdriveren her. Gjengestang koster ingenting omtrent. Og kappskive var nesten gratis. Det var hyggelig.
    Jeg hadde en del 22mm MDF igjen etter at jeg lagde hylleplater, så jeg brukte like godt det jeg hadde. Selv om 22mm åpenbart er overkill til formålet, så var det uaktuelt å kjøpe nye materialer når jeg hadde dette fra før av.

    rack_tegning.jpg


    Grubla litt på hva som ville bli den enkleste løsningen, og som ville bygge minst mulig i høyden. Og endte på et ganske enkelt design der de nederste komponentene står på hylla som allerede er i boksen. En ting er at jeg da unngår byggehøyde i form av en bunnhylle, men det blir mindre arbeid. og mindre materialer. Passer meg fint. Er så greit med alt man slipper.
    Legg merke til det avanserte sirkeltegneverktøyet som ble benyttet for å markere luftehull mellom etasjene.


    Hadde avtalt med en kamerat om å få kappe MDF ute på på gårdsplassen hans, slik at jeg slapp å støve ned stua på nytt.
    Så etter å ha kutta og lekt med 45 graders-kuttefunksjonen på stikksaga for å lage luftehullene større i bunn enn på toppen (mest fordi det hørtes morsomt ut å gjøre det sånn) og innså at det ikke akkurat ble spesielt jevnt siden undertegnede klomsekløne skulle styre sag selv, så ble det til slutt slik etter en prøvemontering:

    rack_testmontert.jpg


    Planen er at det skal stables opp noe som dette her:

    20160906_210528.jpg


    Det er selvsagt en ulempe å ha blurayspilleren helt nederst, men grunnet behovet for luft for recievern må den stå slik at den får så mye som mulig åpent luftrom over seg. Så da må det egentlig bare bli sånn. Det er noe jeg bare må akseptere når jeg først er nødt til å tvinge dette inn i et relativt lite rom.

    Skal følge med på temperaturen her når det blir ferdig for å avgjøre om det er nødvedig å sette inn vifter. Håper selvsagt å slippe det, men må man så må man.


    Takk til Antonsen for inspirasjonen!
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Ikke dum den.

    Denne kan du jo ta patent på , å selge som utedass ;) ;)
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Smart tenkt!
    Faktisk skal samtlige bad i borettslaget bygges på nytt i løpet av neste år (visstnok), så da blir jeg jo en periode uten dass. Om jeg bygger en slik en med nok høyde til å skyve ei bøtte under, så har jeg jo en flott løsning i mellomtida. Hiver jeg på litt kattesand også så kan det jo bli riktig så luksuriøst.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Klaska på litt maling på køyedassen så det lyser litt mindre av MDFen. Denne skal stå bak stoffdører er tanken, så det kommer ikke til å synes uansett, men det føles litt bedre sånn. Kappa ned litt på stengene også, så da ble det slik:
    rack_ferdig.jpg


    Det føles robust og bra, selv om det ikke akkurat ser spesielt lekkert ut. Luftehullene ser ikke ut til å påvirke stivhet i merkbar grad.

    Så var det å stable inn stæsjet. Det var faktisk mer knot enn forventet. Jeg har jo alltid vært vant til å ha helt åpne løsinnger der jeg kan stable opp utstyret først, og så koble etterpå. Men her var det ikke så lett å komme til, men det ble nå orden på det etterpå.
    Allerede nå ser det rotete ut her inne, men jeg regner med at det blir bra. Grunnen til at jeg ikke benytter hele høyden inne i rommet er fordi lerretet vil komme ganske langt ned. Også vil jeg ha mye luft over spesielt Denonforsterkeren. Den blir ganske varm, og det blir ikke voldsomt bra med sirkulasjon inne i dette rommet.

    rack_paa_plass.jpg


    Og nei, det er ikke en optisk illusjon; anlegget stikker litt lenger ut i front enn resten av byggverket.
    Når dette blir ferdig blir det en liten vorte med dører som stikker ut i bånn der elektronikken er lagret. Jeg kunne unngått dette ved å bygge dypere, men jeg ønsket å holde resten av bygget så grunt som mulig for å ikke stjele mer av rommet enn høyst nødvendig.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Sony VPL-HW65ES er ute av boksen!
    Sony_HW65.jpg


    Første test for å se bildestørrelse og for å se hvor projektoren kan/må plasseres. Som dere ser, uten lerret, men før det kan komme opp må jeg nok finne på noe lurt for å hengsle det, slik at jeg kan komme til bak, også etter montering.

    Sony_HW65_test1.jpg


    Hengende i taket er det plenty med lens shift for å få bildet i ønsket høyde. og det ser ut til at jeg skal klare å få plass til projektoren innenfor en stor bærebjelke i taket, slik at jeg slipper å ha projektoren hengende veldig langt ned fra taket, noe den måtte ha gjort om den måtte plasseres på baksiden av bjelken.

    SonyHW65_test2.jpg


    Gleder meg til å få opp lerretet nå! Men det er nok litt jobb. Tror jeg skal få inn hjelpende hender for å få lagt duken skikkelig på plass, slik at det ikke blir krøll.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Dette blir litt av en kino, med litt akustikk og målinger kan du tune inn godlyden også! :)
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Har laget en stor handleliste hos GIK over produkter jeg tenker å bestille, men venter litt. Det skal skiftes ut vinduer i hele borettslaget her i høst, og det kommer til å bli masse støv og drit, så jeg tenker det er like greit å vente med det til de er ferdige.
    Bakhøyttalerne må uansett vente til etterpå, siden den ene må stå bortimot inni et av vinduene. og kabler blir nok trukket langs vinduskarmen også. Noe som ikke er så hendig når man skal gjøre slike endringer.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Forresten, om noen har dårlige erfaringer med GIK produktene i seg selv eller det å bestille fra GIK (UK), så håper jeg at noen forteller om det.
    Jeg har hittil bare fått med meg at folk har hatt positive erfaringer, men finner veldig lite fra folk her i landet.

    Så vet du noe: Sei ifrå!
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Dette ser ut som en NYDELIG plass å se film i! ...og for noen lekre høyttalere! Kan tenke meg det spiller MEGET bra med NAD ens nøytrale karakter!

    Et spørsmål ang subbene: OM det skulle bli behov for det i fh til målinger/opplevelse, er det bredt nok å ha to i bredda nede om du setter dem helt sammen og ut i sidene?
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det skal akkurat være plass til å sette to ved siden av hverandre på en hyllebredde. Det vil kreve litt lirking, men det vil gå.

    Akkurat nå sitter jeg og grubler på hva som vil være fornuftig delefrekvens mellom suber og hovedhøyttalere. Har den på 80Hz nå, men lurer på om det vil gi mening å endre det til noe høyere. Subene står i små, lukkede kabinetter om det har noe å si.

    Til tross for at jeg ikke har kommet lenger enn et dødpunkt av et mellomstadie, så må jeg si at jeg synes at dette spiller veldig lovende. Som sagt, usikker på subene, men ser for meg at det blir mye målinger og eksperimentering etterhvert. Virker som at det er svært få som har dette oppsettet, og knapt noen i Norge i det heletatt, så det er ikke så mye hjelp å få fra folk med helt konkrete erfaringer. Så her blir det kalkulert gjetning og håp om å få generiske råd fra andre som har erfaring fra sammenlignbare systemer.
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Ja, det skal akkurat være plass til å sette to ved siden av hverandre på en hyllebredde. Det vil kreve litt lirking, men det vil gå.

    Akkurat nå sitter jeg og grubler på hva som vil være fornuftig delefrekvens mellom suber og hovedhøyttalere. Har den på 80Hz nå, men lurer på om det vil gi mening å endre det til noe høyere. Subene står i små, lukkede kabinetter om det har noe å si.

    Til tross for at jeg ikke har kommet lenger enn et dødpunkt av et mellomstadie, så må jeg si at jeg synes at dette spiller veldig lovende. Som sagt, usikker på subene, men ser for meg at det blir mye målinger og eksperimentering etterhvert. Virker som at det er svært få som har dette oppsettet, og knapt noen i Norge i det heletatt, så det er ikke så mye hjelp å få fra folk med helt konkrete erfaringer. Så her blir det kalkulert gjetning og håp om å få generiske råd fra andre som har erfaring fra sammenlignbare systemer.

    Syns dette systemet ser meget spennende ut selv og hadde vært en het kandidat om jeg skulle hatt lignende oppsett selv! skulle du bygge bakhøyttalere og atmos selv?

    Jeg vil tro at 80hz er der du bør ligge vedr. delefrekvensen, det er ikke uten grunn THX har valgt denne.. Du har såpass bra kapasitet og effekt på frontene at jeg ville tatt utg. pkt i det og så sett litt på målinger og brukt ørene med kanskje deling på 100.. Jeg tror du ender på 80 uansett:)

    Åssen sofaløsning går du for i rommet?
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Forresten, om noen har dårlige erfaringer med GIK produktene i seg selv eller det å bestille fra GIK (UK), så håper jeg at noen forteller om det.
    Jeg har hittil bare fått med meg at folk har hatt positive erfaringer, men finner veldig lite fra folk her i landet.

    Så vet du noe: Sei ifrå!
    Har handlet fra dem for en stund tilbake og har ingen problem med å anbefale dem. De er høyst oppegående og handelen gikk smertefritt.

    Men nå har vi jo også Lyd & Akustikk her til lands. Kan jo hende de kan bistå deg med de behovene du måtte eventuelt ha.
     
    Sist redigert:

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det skal akkurat være plass til å sette to ved siden av hverandre på en hyllebredde. Det vil kreve litt lirking, men det vil gå.

    Akkurat nå sitter jeg og grubler på hva som vil være fornuftig delefrekvens mellom suber og hovedhøyttalere. Har den på 80Hz nå, men lurer på om det vil gi mening å endre det til noe høyere. Subene står i små, lukkede kabinetter om det har noe å si.

    Til tross for at jeg ikke har kommet lenger enn et dødpunkt av et mellomstadie, så må jeg si at jeg synes at dette spiller veldig lovende. Som sagt, usikker på subene, men ser for meg at det blir mye målinger og eksperimentering etterhvert. Virker som at det er svært få som har dette oppsettet, og knapt noen i Norge i det heletatt, så det er ikke så mye hjelp å få fra folk med helt konkrete erfaringer. Så her blir det kalkulert gjetning og håp om å få generiske råd fra andre som har erfaring fra sammenlignbare systemer.
    Hva er avstanden fra senter til senter mellom sub bass og midbass elementene i høyttalerne?

    Dersom driverne er av OK kvalitet i SUB'ene og de "takler" å spille høyere frekvenser bra, så ville jeg med største letthet ha pushet dem lengre opp enn "standard" 80Hz for å teste det ut.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Syns dette systemet ser meget spennende ut selv og hadde vært en het kandidat om jeg skulle hatt lignende oppsett selv! skulle du bygge bakhøyttalere og atmos selv?
    Bakhøyttalere blir noe så ordinært som et par B&W 685S2
    Atmos blir et rimelig in-wall sett som heter CMW664 jeg må se om jeg orker å bygge kasser til selv (som du har sett i tråden aner jeg jo ikke hva jeg driver med, så mulig det er like greit å kjøpe orginale backboxer, selv om det føles litt mye å betale tusen kroner pr boks).

    Det blir med andre ord et 5.2.2 system. (med andre ord et helt normalt 5.1 system, men med doble subkanaler pluss to atmoshøyttalere i taket)

    Jeg vil tro at 80hz er der du bør ligge vedr. delefrekvensen, det er ikke uten grunn THX har valgt denne.. Du har såpass bra kapasitet og effekt på frontene at jeg ville tatt utg. pkt i det og så sett litt på målinger og brukt ørene med kanskje deling på 100.. Jeg tror du ender på 80 uansett:)
    Har en mistanke om at du har rett, og at det bare er å finjustere nivået så det blir korrekt, når rommet ellers er som det skal være.
    Må også finne ut hva som i praksis er forskjellen på de to innebygde EQ-profilene på SA1000 forsterkerne. "Music" og "Movie". Denne kan styres via 12V remote trigger fra forsterkeren, som kan programmeres til å sende signal automatisk når den veksler over til surround modus. Så dersom det har noe for seg, så kan det jo hende jeg velger å benytte meg av den muligheten.
    Men begge deler, både delefrekvens og om denne EQ-greia er hensiktsmessig må nok, som du sier, tas når jeg får kjørt målinger så jeg har litt håndfaste fakta foran meg.
    Åssen sofaløsning går du for i rommet?
    Fant meg en treseters Ekornes på finn.no/gisbort faktisk. Følte jeg kompenserte litt for den vanvittige pengebruken på den måten.
    Har ikke bilde av den, men etter et søk på nett virker det som at modellen heter Pegasus, og er som på bildet her, bare i en langt mindre fasjonabel farge enn hva som vises her. Den er etellerannet-grønnaktig i ettellerannet syntetisk "semsket skinn"-trekk kombinert med lyst treverk. Er nok medvirkende årsak til at den ble gitt bort. Vinner ingen pris for interiørmote akkurat.
    s-l400.jpg

    Fikk med matchende pall, også som på bildet. Spesielt lekkert er det ikke, men du verden så komfy. Og gratis. Betalte "selger" 1500 kroner for å orge med et flyttebyrå som bar det helt inn i stua for meg. Det var det helt klart verdt, for dette er tunge saker.

    Mulig jeg følger opp det lite moteriktige interiøret ved å slenge inn noen store saccosekker (!!!) som tilleggs-sitteplasser foran sofaen, slik at man kan være flere som ser film samtidig uten at de foran blokkerer for de bak, eller for projektoren.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.874
    Torget vurderinger
    23
    Imponert.... enda jeg ikke er filla interessert i hjemmekino (for egen del da, koselig å se film hos andre).

    Det er flere år siden jeg nevnte det første gang, men jeg føler at det ikke kan gjentas for ofte; Surregutta er mye bedre på rom og innredning/design enn de aller fleste hififolka. Sikkert fordi de som ser på film kanskje også har et videre syn på livet (enda videre enn lerretet) og drømmer mere.... pluss at et dedikert rom med fornuftig fargevalg, innredning etc. er et must for fullt utbytte av denne hobbyen. Hats off, gutta!
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hva er avstanden fra senter til senter mellom sub bass og midbass elementene i høyttalerne?
    slurvemålt med meterstokk og øyemål er det ca 54cm mellom øverste sub og øverste midbass, og ca 60cm mellom nederste sub og nederste midbass.
    Dersom driverne er av OK kvalitet i SUB'ene og de "takler" å spille høyere frekvenser bra, så ville jeg med største letthet ha pushet dem lengre opp enn "standard" 80Hz for å teste det ut.
    Dette er proprietære B&W elementer, men det minner utseendemessig veldig om elementet som var brukt i siste utgave av 801 og i flere av 15" subene. De spesifiserer at det er en papir/kevlarmiks, men jeg vet ikke om det faktisk ER det samme som i andre høyttalere eller om det bare ligner. Jeg finner ingen info som tyder på at det er identisk. Delenummeret er LF02118, og jeg finner ingen annen match på akkurat dette nummeret. Men jeg vil jo håpe at det, helst med litt margin, kan anses som "OK kvalitet".
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Imponert.... [blablabla]
    Vel, jeg takker for tilliten og sånt, men jeg føler meg virkelig ikke som en som hører hjemme i samme bås som BEF, Trall, Antonsen, Authentic eller mange av de andre som har bygget helt vanvittige greier og som tilogmed vet hva de driver med.
    Jeg er en ganske enkel tokanals gubbe som har innsett at jeg har lyst til å gjøre mer sosialt ut av lyden. Så jeg har kastet ut tanker om purisme, og omfavnet tanker om romkorreksjon, bøttevis med membranareale, kjøpt meg en pall med byggisolasjon og tatt tak i saga for bortimot første gang i mitt liv (og nesten kvesta meg selv i prosessen).

    Dedikert rom er dette på ingen måte. Dette er den ene enden av en åpen stue/kjøkkenløsning. Og jeg merker at jeg har stadig mindre anelse om hvor jeg er på vei med tanke på å fullføre prosjektet. Planen om å bygge selve boksen til å putte anlegget i var ganske klar. Den hadde jeg jobba mye med å tenke ut. Men jeg er såpass overrasket over at jeg faktisk har kommet hit jeg er nå at jeg ikke helt vet hvordan jeg skal fortsette. Men håper det går seg til.

    Men du har nok rett i den generelle betraktningen, at kinofolket legger mer arbeid i rommet enn de rene tokanalsgutta. (med massevis av unntak selvsagt)

    En mulig årsak er at man aldri ser på film med øynene lukket. Og fordi det er langt mer naturlig å invitere "vanlige" mennesker (homo sapiens domesticus) for å nyte film i et hjemmekinorom enn det vil være å få frivillig besøk av "muggles" i et normalt lytterom i mer enn et par minutter. Så da gjør man muligens litt ekstra ut av det. Og fordi man føler at man vil ta kinofølelsen med seg hjem, og da hører estetikken med.

    Akkurat der aner jeg ikke hvor jeg ender opp, siden dette blir et kombinert rom. Så det kan hende det blir litt av alt, men i hovedsak ingenting.

    Vi får se hvordan det går. Jeg er veldig spent selv.
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Hva er avstanden fra senter til senter mellom sub bass og midbass elementene i høyttalerne?
    slurvemålt med meterstokk og øyemål er det ca 54cm mellom øverste sub og øverste midbass, og ca 60cm mellom nederste sub og nederste midbass.
    Dersom driverne er av OK kvalitet i SUB'ene og de "takler" å spille høyere frekvenser bra, så ville jeg med største letthet ha pushet dem lengre opp enn "standard" 80Hz for å teste det ut.
    Dette er proprietære B&W elementer, men det minner utseendemessig veldig om elementet som var brukt i siste utgave av 801 og i flere av 15" subene. De spesifiserer at det er en papir/kevlarmiks, men jeg vet ikke om det faktisk ER det samme som i andre høyttalere eller om det bare ligner. Jeg finner ingen info som tyder på at det er identisk. Delenummeret er LF02118, og jeg finner ingen annen match på akkurat dette nummeret. Men jeg vil jo håpe at det, helst med litt margin, kan anses som "OK kvalitet".
    Akkurat riktig da skal du kunne sprette opp delingen til ca 140Hz uten at lobing skal bli en utfordring mellom sub og midbass. Men så spørs det jo mht avstanden mellom gulv sub og tak sub også mht om de da vil kanskje introdusere noen kanselleringer seg imellom. Jeg ville hvertfall ikke la det være uprøvd med å dele høyere opp og få tatt noen målinger osv. Viser det seg at tak og gulv sub kansellerer hverandre ut så kunne du jo ha prøvd å sette de sammen som også Zeke1983 er inne på for å omgå den utfordringen.
    Midbassen vil jeg si er minst like viktig i film. Greit nok at man hører bulder og brak ifbm jordskjelv ol, men ingenting er som et uforutsett pistolskudd man skvetter av, kjenner lydtrykket i brystkassa og spretter opp i sofaen ;)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.874
    Torget vurderinger
    23
    Melder meg som prøvekanin når ting er klart...
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Forresten, om noen har dårlige erfaringer med GIK produktene i seg selv eller det å bestille fra GIK (UK), så håper jeg at noen forteller om det.
    Jeg har hittil bare fått med meg at folk har hatt positive erfaringer, men finner veldig lite fra folk her i landet.

    Så vet du noe: Sei ifrå!
    Har handlet fra dem for en stund tilbake og har ingen problem med å anbefale dem. De er høyst oppegående og handelen gikk smertefritt.

    Men nå har vi jo også Lyd & Akustikk her til lands. Kan jo hende de kan bistå deg med de behovene du måtte eventuelt ha.
    Godt å høre.
    Lyd&Akustikk var i utgangspunktet et alternativ, men etter å ha regnet på det så blir dette prosjektet alt for dyrt, så jeg må prøve å spare inn der jeg kan, uten å la det gå ut alt for mye over kvaliteten. Jeg har gått på en ganske stor budsjettsprekk allerede seg jeg, så prisene som GIK tilbyr, sammen med gratis frakt (!) fører faktisk til en ganske stor prisforskjell, selv sammenlignet med AVshop og andre "lavprisalternativer". Så her tvinges jeg faktisk til å ikke basere meg på å handle lokalt. Beklager alle sammen. Har hittil holdt meg til lokale leverandører og ikke bestilt noe som helst fra utlandet ennå, men de pallene med akustikkprodukter jeg planlegger blir jeg dessverre nødt til å gjøre det med. Mulig det hadde vært litt bedre om Lyd&Akustikk hadde holdt til på østlandet, med tanke på at det kunne spare meg en del tusen i frakt, men RPG produktene er også generelt sett betydelig mer kostbare enn GIK. De måler forsåvidt litt bedre også, så jeg skjønner at det koster, men her må jeg dessverre ta til takke med "godt nok" til en pris jeg klarer å betale nå, bare for å få fullført mitt private mongstadprosjekt.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat riktig da skal du kunne sprette opp delingen til ca 140Hz uten at lobing skal bli en utfordring mellom sub og midbass. Men så spørs det jo mht avstanden mellom gulv sub og tak sub også mht om de da vil kanskje introdusere noen kanselleringer seg imellom. Jeg ville hvertfall ikke la det være uprøvd med å dele høyere opp og få tatt noen målinger osv. Viser det seg at tak og gulv sub kansellerer hverandre ut så kunne du jo ha prøvd å sette de sammen som også Zeke1983 er inne på for å omgå den utfordringen.
    Takhøyde: 250 cm
    Gulv til senter av nedre sub: ca 40cm
    Tak til senter av øvre sub: ca 40cm

    Det var faktisk overraskende at det tilsynelatende er symmetrisk her. Men som dere ser på bildene er det ikke mye å gå på for å få plass til stabelen, så det hele ble litt tilfeldig. Håper det ikke slår negativt ut. Men ja, selv om jeg håper å unngå det, så er det teknisk sett mulig å flytte alle subene ned. Eller flytte de øvre subene til midten, over senteren. Men det blir litt herk, og masse flis og drit. Så jeg håper å slippe det.

    Midbassen vil jeg si er minst like viktig i film. Greit nok at man hører bulder og brak ifbm jordskjelv ol, men ingenting er som et uforutsett pistolskudd man skvetter av, kjenner lydtrykket i brystkassa og spretter opp i sofaen ;)
    Helt enig! Husker med fryd da jeg skvatt til da jeg så The Dark Knight, i scenen der de tester å skyte mot betongklosser for å se hvordan kulene fragmenterer. Der trøkker det skikkelig! :cool:
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Forresten, om noen har dårlige erfaringer med GIK produktene i seg selv eller det å bestille fra GIK (UK), så håper jeg at noen forteller om det.
    Jeg har hittil bare fått med meg at folk har hatt positive erfaringer, men finner veldig lite fra folk her i landet.

    Så vet du noe: Sei ifrå!
    Har handlet fra dem for en stund tilbake og har ingen problem med å anbefale dem. De er høyst oppegående og handelen gikk smertefritt.

    Men nå har vi jo også Lyd & Akustikk her til lands. Kan jo hende de kan bistå deg med de behovene du måtte eventuelt ha.
    Godt å høre.
    Lyd&Akustikk var i utgangspunktet et alternativ, men etter å ha regnet på det så blir dette prosjektet alt for dyrt, så jeg må prøve å spare inn der jeg kan, uten å la det gå ut alt for mye over kvaliteten. Jeg har gått på en ganske stor budsjettsprekk allerede seg jeg, så prisene som GIK tilbyr, sammen med gratis frakt (!) fører faktisk til en ganske stor prisforskjell, selv sammenlignet med AVshop og andre "lavprisalternativer". Så her tvinges jeg faktisk til å ikke basere meg på å handle lokalt. Beklager alle sammen. Har hittil holdt meg til lokale leverandører og ikke bestilt noe som helst fra utlandet ennå, men de pallene med akustikkprodukter jeg planlegger blir jeg dessverre nødt til å gjøre det med. Mulig det hadde vært litt bedre om Lyd&Akustikk hadde holdt til på østlandet, med tanke på at det kunne spare meg en del tusen i frakt, men RPG produktene er også generelt sett betydelig mer kostbare enn GIK. De måler forsåvidt litt bedre også, så jeg skjønner at det koster, men her må jeg dessverre ta til takke med "godt nok" til en pris jeg klarer å betale nå, bare for å få fullført mitt private mongstadprosjekt.
    Ahh skjønner GIK tilbyr gratis frakt også ja, det er jo en stor kostnadsbesparelse uten tvil og full forståelse for det :)
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Melder meg som prøvekanin når ting er klart...
    Er det trygt? Da må jeg vel fyre opp vaffeljernet også da?

    Heldigvis tar det lang lang tid før dette er klart nok til at noe som helst kan inspiseres, så det er plenty med tid for medforumister å levere inn sine advarsler og grusomme personlige erfaringer fra tidligere Slukbesøk, dersom det anses som nødvendig (helst ingen bilder, jeg trenger all nattesøvn jeg kan få!)

    Har faktisk aldri møtt noen fra forumet såvidt jeg er klar over*, eller hatt besøk av noen som faktisk vet hva de driver med. Alle som er innom sier bare "du er gal!" eller "det spiller jo kjempebra!" Så det hadde jo egentlig vært litt interessant.


    (*Unntatt Dazed og Chalshus, men det har vært i sykkelsammenheng)
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Helt enig! Husker med fryd da jeg skvatt til da jeg så The Dark Knight, i scenen der de tester å skyte mot betongklosser for å se hvordan kulene fragmenterer. Der trøkker det skikkelig! :cool:
    Søren oppsettet mitt er nede for telling om dagen, ellers skulle jeg ha testet igjen akkurat den scenen ;)
    Får høre det jamnt og trutt av hu mor; "sitter du å ser på den filmen igjen...?!?"
    Hvor svaret mitt er;"jeg ser ikke, jeg hører...." :p
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Melder meg som prøvekanin når ting er klart...
    Me too, hadde vært moro å få høre oppsettet en dag :)
    Det kommer jo ikke akkurat til å være noen hemmelighet når ting er ferdig her (enten pga nyhetsoppslag der politiet må stagge demonstranter fra hele nabolaget i frykt for at de kommer til å henge meg, eller fordi det blir posta masse bilder at et ferdig oppsett her, kombinert med lykkerus-meldinger fra untertegnede), så det er bare å følge med og melde sin interesse når tiden er inne og alt faktisk er operativt.

    Jeg tipper at rundt jul/nyttår bør det meste være klart for test og inspeksjon.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Digger åpningscenen i The Hurt Locker, samt ettpar andre i samme film som inkluderer litt skuddsalver av en 50 Kaliber :) Bra film med ett fantastisk lydspor. En annen med ett lignende lydspor er I Am Legend - vanvittig kul demofilm der du for testet grensene hva kinoen takler av dynamikk.. - må høres høyt og helst opp mot ref volum om naboer og subbere takler slikt trykk :)
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Syns dette systemet ser meget spennende ut selv og hadde vært en het kandidat om jeg skulle hatt lignende oppsett selv! skulle du bygge bakhøyttalere og atmos selv?
    Bakhøyttalere blir noe så ordinært som et par B&W 685S2
    Atmos blir et rimelig in-wall sett som heter CMW664 jeg må se om jeg orker å bygge kasser til selv (som du har sett i tråden aner jeg jo ikke hva jeg driver med, så mulig det er like greit å kjøpe orginale backboxer, selv om det føles litt mye å betale tusen kroner pr boks).

    Det blir med andre ord et 5.2.2 system. (med andre ord et helt normalt 5.1 system, men med doble subkanaler pluss to atmoshøyttalere i taket)

    Jeg vil tro at 80hz er der du bør ligge vedr. delefrekvensen, det er ikke uten grunn THX har valgt denne.. Du har såpass bra kapasitet og effekt på frontene at jeg ville tatt utg. pkt i det og så sett litt på målinger og brukt ørene med kanskje deling på 100.. Jeg tror du ender på 80 uansett:)
    Har en mistanke om at du har rett, og at det bare er å finjustere nivået så det blir korrekt, når rommet ellers er som det skal være.
    Må også finne ut hva som i praksis er forskjellen på de to innebygde EQ-profilene på SA1000 forsterkerne. "Music" og "Movie". Denne kan styres via 12V remote trigger fra forsterkeren, som kan programmeres til å sende signal automatisk når den veksler over til surround modus. Så dersom det har noe for seg, så kan det jo hende jeg velger å benytte meg av den muligheten.
    Men begge deler, både delefrekvens og om denne EQ-greia er hensiktsmessig må nok, som du sier, tas når jeg får kjørt målinger så jeg har litt håndfaste fakta foran meg.
    Åssen sofaløsning går du for i rommet?
    Fant meg en treseters Ekornes på finn.no/gisbort faktisk. Følte jeg kompenserte litt for den vanvittige pengebruken på den måten.
    Har ikke bilde av den, men etter et søk på nett virker det som at modellen heter Pegasus, og er som på bildet her, bare i en langt mindre fasjonabel farge enn hva som vises her. Den er etellerannet-grønnaktig i ettellerannet syntetisk "semsket skinn"-trekk kombinert med lyst treverk. Er nok medvirkende årsak til at den ble gitt bort. Vinner ingen pris for interiørmote akkurat.
    Vis vedlegget 400551
    Fikk med matchende pall, også som på bildet. Spesielt lekkert er det ikke, men du verden så komfy. Og gratis. Betalte "selger" 1500 kroner for å orge med et flyttebyrå som bar det helt inn i stua for meg. Det var det helt klart verdt, for dette er tunge saker.

    Mulig jeg følger opp det lite moteriktige interiøret ved å slenge inn noen store saccosekker (!!!) som tilleggs-sitteplasser foran sofaen, slik at man kan være flere som ser film samtidig uten at de foran blokkerer for de bak, eller for projektoren.
    Synes ikke du skal være flau over resultatet iallefall, om du ikke har tatt i en sag før så er resultatet desto mere imponerende.

    Ang subløsning så vil du med nåværende plassering kanskje få en jevnere bass og kansellere ut noen dipper.. Men jeg ville definitivt prøvd å stte to ved siden av hverandre.. Man vil kunne oppnå ( skyt meg om jeg tar feil Nait§ ..) + 6 db pr side ved sette de ved siden av hverandre.
    fiffig løsning i fh til ampen med movie og music mode! viktig å finne nivået i rommet sitt!

    OG ikke minst: Du kommer til å sitte sykt godt i den sofaen.. sjesket på en slik i mange år selv, og stått med visaen og lurt på å trekke...
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Glimrende forslag authentic, The Hurt Locker har jeg faktisk ikke sett/hørt etter at jeg startet å satse litt på hjemmekino så den må sees igjen helt klart. I Am Legend er veldig bra også :) Kommer du på de andre er det bare å fyre løs... Noterer så blekket spruter :p
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    ....og u571, scenen med synkeminer....
    Ahh den også ja :)

    Neida det stemmmer bra det Zeke1983, når to drivere summerer så blir det mer "powa to da people" ;) Men deles det lavt nok så summerer de allikevel selv med stor avstand (noe de vil gjøre ved rundt 40Hz et sted i rommet til AndersR), men da mister man mulighetene for summering høyere opp... Hele tiden valg og kompromisser som man må ta hensyn til.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ang subløsning så vil du med nåværende plassering kanskje få en jevnere bass og kansellere ut noen dipper.. Men jeg ville definitivt prøvd å stte to ved siden av hverandre.. Man vil kunne oppnå ( skyt meg om jeg tar feil Nait§ ..) + 6 db pr side ved sette de ved siden av hverandre.
    Jeg spiller ikke så ekstremt høyt, så tanken med å ha mange suber var hovedsaklig for å jevne ut bassresponsen så godt som mulig (og fordi... jeg hadde lyst). Jeg har bare hatt en sub i tidligere oppsett, og det har aldri vært pusteproblemer på nivåene jeg spiller.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    [....] må høres høyt og helst opp mot ref volum om naboer og subbere takler slikt trykk :)
    Jeg gir meg nok lenge før subene gir seg. Jeg spiller ikke veldig høyt. Jeg er nok en mer typisk "nå setter vi oss ned og hører på stemmen til ho kari i et mørkt rom mens vi prøver å ikke tenke på at kablene ikke ligger symmetrisk" type lyttefigur. Og da blir det ikke drithøyt. Jeg liker selvsagt å skru opp litt, men innenfor det jeg selv anser som et "behagelig høyt nivå". Jeg er vel å merke spent nok på hvordan naboskapet utvikler seg selv med mitt "nøkterne" lyttenivå. Men hittil har jeg ikke funnet noen lapp fra borettslaget festa med kniv på ytterdøra mi. Men nå har jeg heller ikke kjørt film her heller. Bare skrudd opp litt innimellom med musikk.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Melder meg som prøvekanin når ting er klart...
    Ah, NÅ skjønte jeg plutselig! Denne satt langt inne. Men du har selvsagt siktet deg inn på å hjelpe meg med å få kvitta meg med gjesteølet mitt! Det skal du selvsagt få lov til. Snilt av deg å tenke på det, slik at jeg ikke blir sittende med alt for mye gammalt ræl i kjøleskapet.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Har faktisk aldri møtt noen fra forumet såvidt jeg er klar over*, eller hatt besøk av noen som faktisk vet hva de driver med.


    (*Unntatt Dazed og Chalshus, men det har vært i sykkelsammenheng)
    Når jeg blir voksen, håper jeg å vite hva jeg driver med i hifi-sammenheng også. ;)

    Flott kino! Har prioritert bort hjemmekino selv. ..Men det er lov å drømme. :)

    Stille rundt Dunkedalen om dagen, forresten? Siklet på en Flux V4 på nett her om dagen og skulte stygt på 26"-hjula på Ventanaen, men siden sistnevnte har rullet kanskje fem-ti mil siden den ble kjøpt, får det bli med siklingen. ;)
     
    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Stille rundt Dunkedalen om dagen, forresten? Siklet på en Flux V4 på nett her om dagen og skulte stygt på 26"-hjula på Ventanaen, men siden sistnevnte har rullet kanskje fem-ti mil siden den ble kjøpt, får det bli med siklingen. ;)
    Det er bevisst ekstra stille før stormen. For det skjer snart store ting.
    Ellers må du alltid huske på at det bestandig er lov til å oppgradere. Selv om det ikke er nødvendig.
    Jeg har f.eks en Burner som nesten er ubrukt som står i et skap og venter på at jeg får ut fingern for å lufte bremsene og legge den ut til salgs. Det dukka plutselig opp en RFX som sa at jeg måtte kjøpe den. Selv om jeg akkurat hadde kjøpt en Burner.
    Stakkars lille Burner.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn