AndersR bygger stuekino

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Svartmatt maling burde jo funke.

    Vær obs på at mdf støvet også er svært helseskadelig (kreftfremkallende vistnok)
    Slik at du bør absolutt bruke maske, og kappe utendørs. Støver noe helt vilt ja.
    Jeg fyller opp industristøvsugeren min 4 ganger på ett par høyttalere :D
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tips, var ikke klar over at det var så farlig. Skal finne frem en maske til morgendagens kapperunde. Har ikke egnet plass til å ta jobben utendørs dessverre.

    Det er et mirakel om støvsugeren min ikke brenner opp innen ferdigstillelse av dette prosjektet. Den sliter voldsomt med alt dette sponet og støvet fra gips, mdf og treverk.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Da er siste MDF-plate (for en stund) kappet, og byggverket ser ganske klart ut. Kjenner at 22mm platene flekser en del når jeg gir trykk på de, men jeg håper det går bra. Det er ikke så mye plass til avstivninger under før de kræsjer i høyttalerne som skal stå under.

    Maske var ganske digg. Vet ikke hvorfor jeg ikke tenkte på det. Anså vel dette som "bare sagflis", men glemte hva MDF egentlig er. Typisk nybegynnerfeil.
    AndersvadeR.jpg


    Men nå som hyllene er ferdige blir det nok en pause i bygginga for min del. Jeg har ferie og tenker å bruke litt tid på å sykle også, ikke bare å stå inne og bygge ting.

    boks_16august.jpg


    Neste oppdagering er vel å forvente om en ukes tid eller to. Nå er det på tide å nyte det som er igjen av sommeren!
    Bundaberg.jpg
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    OK, da har vi to alternativer:
    1: Det gått et par uker.
    2: Jeg løy.

    Det ser ut som at sommeren kan nytes i kombinasjon med bygging. Så jeg har nå trukket hylleplatene der det skal stå høyttalere i klassisk "bilstereostoff" som jeg kjøpte fra Dynabel. Brukte bare stiftepistol (ikke kjøp plast-pistolene til Rapid. De er dritt, spesielt den blå "fun to fix" pakka de selger billig, den er direkte søppel! Kjøp de som er i stål!) og festa teppet i undersiden av hyllene. Ganske enkelt, men det går med en hel haug stifter.

    Den hylla som ikke er kledd i stoff vil istedenfor få en gummimatte skåret til så den passer. Der skal elektronikken stå, og jeg så ikke helt fordelen med teppe der.
    hyllestoff.jpg


    På den negative siden har jeg oppdaget et par uheldige ting. En er at jeg har glemt å lage hull i hylleplatene for gjennomføring av kabler. Det fikser jeg i morgen. Kommer bare til å trenge å lage åpning i den midteste hylla faktisk.
    Den andre tingen som var litt mer overraskende, er at når jeg legger vekt på hylleplatene, så flekser MDFen betydelig mer enn forventet.
    Jeg bruker 22mm MDF. Hyllene er ca 40 cm dype og har ca 110cm bredde mellom der de hviler mot kassa. Dette spennet på 110cm er tydeligvis for langt for 22mm platene. Jeg (føler derfor at jeg) må derfor stive de opp på et vis. Det er ingen fare for at de knekker ellerno, men jeg er b are ikke komfy med at det er så mye fleks som det er nå. Hadde jeg kjøpt tykkere plater hadde det nok gått fint. 36mm hadde sannsynligvis vært perfekt. Men det tenkte jeg ikke på som nødvendig da jeg bestilte. Så her kunne jeg ha spart tid og penger om jeg hadde tenkt litt anderledes.

    Men men. Det fikses forhåpentligvis i morgen
     
    Sist redigert:

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Hvis hyllene passer akkurat til høyttalerene, så vil de nok ikke flekse siden vekten kommer helt ute ved innfestingene.

    På de andre kan du få tak i en stål eller aluplate på 2mm tykkelse og 100-200mm bredde og skru på høykant bak hyllene mot veggen. Det Stiver veldig mye.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hyllene har litt over en meters bredde. Høyttalerne er på ingen måte så brede. Så det blir mye vekt konsentrert på midten av plata.

    For å stive opp hylleplatene fant jeg noe greier på Maxbo som på ingen måte er tiltenkt til formålet, men som viste seg å fungere ypperlig.
    Jeg har akkurat testa ved å sette meg på midten av hylla, og det er noen millimeter fleks der det i går var flere centimeter. Veldig fornøyd. Skal nå gjøre det samme med alle de andre hylleplatene også

    hyllefiks.jpg
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Da er hyllene forsterket, og gummimatte (bagasjeromsmatte fra Biltema) er kuttet til og stiftet fast til "elektronikk-plata". Jeg valgte å legge plata med den riflede siden ned (det som egentlig er oversiden på matta) for å ha en glatt flate på toppen for å forenkle rengjøring.

    I tillegg malte jeg litt i forkant på hylla så det ubehandlede treverket ikke skal lyse igjennom frontstoffet. Fikk tak i en feilblanding hos Maxbo nesten gratis så jeg malte ikke svart, men i mørk grå. Kosta meg 59 kroner for et spann. Det kan jeg leve med.

    Slik ser det ut nå:
    malt_boks_2.jpg
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg kommet et skritt videre. Boksen er nå relativt greit fylt opp med isolasjon. Jeg har brukt Hunton Flex som er trefiberisolasjon. Jeg er ikke så glad i å kose med Glava eller Rockwool, så Huntons trebaserte variant var et kjærkomment alternativ. Takk til de her på Sentralen som gjorde meg oppmerksom på at dette produktet fantes.

    Når det er sagt, hånteringen av isolasjon som ikke gir deg følelsen av å ha fått hud-aids er vel og bra, men det smuler noe voldsomt. Her har helt klart kreftbaserte isolasjonstyper et stort fortrinn.
    huntonsmuler.jpg

    Det må nok støvsuges en del her for å få vekk alt smulderet.

    Slik ser det ut nå:
    isolert_boks.jpg


    Jeg har brukt insektnett fra Biltema for å holde isolasjonen på plass, og for å hindre oppsmuling. Jeg undervurderte behovet, , og en 25 meters rull forsvant overraskende fort. Jeg har ikke helt bestemt meg for om jeg skal gidde å kjøpe mer for å dekke til resten. Om noen har noen formening om dette er det fint om dere gir meg innspill.
    Som dere også ser har jeg satt av litt mer enn nødvendig plass til hovedhøyttalerne på høyre og venstre side, siden jeg ikke er helt sikker på breddeplassering og om jeg ønsker å kjøre mye toe-in eller ikke. Så jeg holder mulighetene åpne ved å ikke mure de helt inne før jeg får testa.

    Jeg hadde bestilt 6 pakker med 100mm plater og 2 pakker 50mm plater. Av dette har jeg bare litt smårester av 100mm igjen, og -nesten- en hel pakke med 50mm igjen. Jeg var tydeligvis langt flinkere til å bruke avkappet til noe nyttig enn jeg hadde forventet, så jeg fikk mer til overs enn jeg hadde regnet med. Også ble det veldig lite avfall.
    Uten gjenbruk hadde jeg sannsynligvis vært rimelig spot on på bestillingen.
    Litt overraskende egentlig.

    Jeg har 5 stk ukappede 50mm plater om noen har lyst på, samt to kappede 50mm og 100mm plater (litt over halvparten igjen pr plate)
     
    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ikke nok med det, men jeg feirer (litt på forskudd) innlegg nr 700 ved å snobbe på meg et avatarbilde!
    Etter fem år som registrert bruker var det muligens på tide...
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil anbefale deg på det sterkeste å dekke til isolasjonen med noe som er støvtett....

    Ellers vil du nok måtte leve med støvet i år fremover.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    OK?
    Hva anses som støvtett, men som samtidig slipper igjennom luft slik at isolasjonen fungerer som tiltenkt som akustikktiltak?
    Og gjelder dette trefiber? Trefiberstøvet, om jeg kan kalle det støv, er langt grovere (synes jeg) og minner mer som veldig tynn flis, sammenlignet med det jeg har opplevd fra Rockfonplater for eksempel.

    Vil høyttalerfronstoff, eller lignende materialer være tilstrekkelig tro du?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.853
    Torget vurderinger
    23
    Heisan - dette stoffet var ukjent for meg, en som allergisk mot Glava og Rockwool. God nyhet! Er egenskapene omtrent de samme?
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er egentlig usikker. Noen her på sentralen mente en gang i tiden at det var snakk om magiske egenskaper for bassabsorbering. Jeg vet ikke helt, men jeg antar at det bør funke omtrent som annen relativt lodden isolasjon. Jeg har uansett ikke tenkt til å bytte ut denne med Glava eller Rockwool for å sammenligne, så jeg velger å bestemme meg for her og nå at Hunton ikke bare er omtrent like bra, men faktisk helt overlegent alle andre alternativer. Ihvertfall hos meg. Siden det ikke kan motbevises.

    Som du ser på bildet så blir det en del løs sagflis når platene håndteres og kappes, sammenlignet med tradisjonell isolasjon, men siden det ikke klør som besatt så er det ikke så ille. Eneste er at man kan bli litt nysete av trestøvet. Også kan man jo selvsagt få flis i fingern om man er uheldig. Huffameg.


    Eh... hva i all verden gjør jeg oppe klokka tre om natta?
    Curse you, fjollete videoer på youtube!!
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Høyttalerstoff bør vel stoppe det meste vil jeg tro,ja. Kanskje mors strømpebukser også?
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Nå er riktignok ikke mora mi noen sylfide akkurat, men SÅ feit er hun ikke at strømpebuksene hennes kan trekke denne veggen.
    ;)

    Jeg får ta en tur til en av de lokale stofflangerne og se hva de kan tilby.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Fant dette hos stoffpusherene.
    https://www.stoffogstil.no/metervarer/fr/polyester-fr/interlock-polyester-sort
    Det er en god del tettere enn frontstoff, men fremdeles ganske tynt. Tror det vil fungere utmerket til formålet. Var fin pris på det også.
    stoff.jpg

    En liten nedtur var det da jeg skulle sette i gang å trekke alt sammen nå, er at jeg innså at det ikke er spesielt lurt å gjøre dette før jeg har trukket kabler. Og de har jeg faktisk ikke kjøpt ennå. Så da havner ting litt på vent inntil videre, siden jeg har andre planer for morgendagen.

    Takk til roadrune for innspillet!
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ikke noe arbeid utført i dag. Har gjort andre ting. Men jeg rakk en tur innom Hi-Fi Klubben i Drammen og handla kabler.
    Det er helt sykt hvor mye som skal til. Jeg tok frem vekta da jeg kom hjem og så at det faktisk var ganske nøyaktig SEKS KILO med kabler. Og dette er kun høyttalerkabel samt en hdmi-kabel.
    kabelvekt.jpg


    Totalt er det 75 meter kabel i disse to posene. Det er tydeligvis ganske lenge siden jeg befant meg i en verden der 2x2,5 meter var nok...

    kabelhaug.jpg


    Jeg valgte Argon Black Edition SC2 høyttalerkabel (2x4 kvadrat) til alt som skal skje i front (de tre frontkanalene samt de fire subwooferne). Denne kabelen vil ikke være synlig, siden alt vil ligge inne i boksen.
    Argon Blue Edition SC1 høyttalerkabel (2x2,5 kvadrat) ble valgt til bakhøyttalere og atmoskanaler. Denne er hvit og har en ganske diskret overflate, så dersom jeg velger å montere den synlig vil den ikke gjøre noe stort nummer ut av seg.


    HDMI-kabelen ble en svært rimelig timeter fra Kramer.

    Regner med å få strukket litt kabler i morgen.


    Jeg bestilte også projektor i dag. Sonys nye budsjettmodell (HW45) er fremdeles ikke tilgjengelig, så jeg bestemte meg for å snobbe på meg en litt dyrere modell. Så nå blir det HW65 på meg.
    Bestilte den i hvit, siden dette ikke er et dedikert kinorom, så det blir fremdeles en del lyse farger her.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    To hyggelige overraskelser så langt her jeg sitter og klargjør kabler:

    1: Samtlige av B&W CT-produkter inkluderer orginale Neutrik SpeakOn plugger i esken. Både høyttalere, subwoofere og forsterkere hadde de nødvendige pluggene vedlagt. Veldig hyggelig, spesielt siden jeg ikke har lagt merke til at det står reklamert for dette noe sted.
    speakons.jpg


    2: Argonkabelen jeg bruker til alle frontkanalene (som er de som får Speakonpluggene) er unormalt greie å håndtere. Dette er en kabel bestående av en haug små tråder, ganske tradisjonell kabel egentlig. Men ytterst er det en vevd kappe som sørger for at kabelen ikke fliser seg opp dersom man kløner litt. Og med tanke på at Speakons tillater max 4 kvadrat, og denne kabelen faktisk er 4 kvadrat, så ville det vært mye kløn med flising med vanlige kabler. Disse klarer seg derimot suverent og er en fryd å jobbe med.
    argonkabel.jpg

    Jeg vet ikke hvem som faktisk produserer disse, men det er godt mulig at man kan finne nøyaktig de samme kablene under andre merkenavn. Det vil ikke forundre meg. Konseptet er ihvertfall bra, og selve kabelen i seg selv er veldig myk og bør ikke protestere på å bli lagt rundt hjørner og sånt.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Her har det skjedd mye, så du er et arbeidsjern og attpåtil en skikkelig hunk! Coca cola light break, lol.

    Men seriøst, morsom lesing og bra jobba. Glad du slapp unna med skrekken, er fort gjort!
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Fremskritt!
    ferdigboks_26august.jpg


    Kabling er ferdig, selv om det var noe dritt å tre kabler _etter_ at jeg hadde lagt klar isolasjonen. Virkelig glad for trefibervalget mitt nå. Hadde dette vært rockwool eller glava hadde jeg sannsynligvis ikke fått sove på flere uker pga kløe og utslett.
    Så ble alt trukket med stoff (takk for oppfordringen roadrune, det føles MYE bedre nå).

    Stiftepistolen må ligge til nedkjøling en stund nå, for den har virkelig fått kjørt seg i dette prosjektet. Totalt sett har jeg brukt over 1700 stifter (!!!!) og jeg er jo ikke ferdig ennå.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    OK, det ble tid for en oppdatering til i kveld. Og med den føler jeg at jeg har kommet et veldig stort skritt videre.
    Jeg driter i å poste masse bilder av utpakking og smådetaljer. Her har dere ganske enkelt hele frontoppsettet på en gang, uten mer teasing eller noe sånt fjas.

    Enjoy!

    bw-vegg.jpg


    Som de med godt syn kan legge merke til, står diskantbeskytterne fremdeles på. Og ingenting er kobla til elektronikk ennå. Det får jeg ta i morgen.

    God helg!
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Ser pimp ut. Har du tenkt til å måle dette, og skal du ha mer isolasjon rundt høyttalerne?
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må først finne ut hvordan jeg skal plassere høyttalerne. Lot det derfor være litt plass til å eksperimentere, spesielt for å teste om jeg skulle vinkle inn høyttalerne eller ikke.
    Men når det er avklart, så skal du ikke utelukke at jeg fyller mellomrommet med litt ekstra isolasjon. Ser jo det at senteren godt kunne fått litt trangere levekår.

    Inntil videre skal jeg nok bare få kobla opp litt elektronikk for å teste hvordan det spiller. Og se om jeg får tatt en måling. Rommet ellers er jo ikke klart, men det er jo uansett gøy å ta en test tenker jeg.
    Kan hende jeg ikke gidder pakke inn noe mer isolasjon. Har tatt et par kubikkmeter allerede, kan være at jeg nøyer meg med det.

    Har isåfall noen ekstra isolasjonsplater dersom noen vil ha. Ta kontakt, men gjør det fort. Om ingen vil ha kaster jeg de om jeg ikke bruker de selv.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Gøy!

    Gleder meg også veldig til å lese hvordan du opplever frikoblingen av anlegget mot resten, og om dette har vært et suksessprosjekt i så måte.

    Jeg har en bang anelse om at du havner hardt ut på DIY kjøret en stund etter at støvet har lagt seg, for du er jo kjempekreativ og løsningsorientert hele veien. Inspirerende å se.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Takk for det! Jeg føler meg ikke spesielt kompetent, men det er jo gøy å prøve. Føler at jeg lærer masse hele tiden underveis i prosessen.
    Atmoshøyttalerne må jeg jo faktisk bygge kabinett til selv, så det er vel det nærmeste jeg kommer DIY. Jeg er ikke så veldig komfy med denslags. Er spent på hvordan det går, men tviler på at jeg havner på DIY-kjøret. Er større fare for at jeg blir akustikknerd og demper og måler og demper på nytt osv.

    Når det gjelder frikoblingen av anlegget mot bygget, så er jeg litt i tvil selv hvor mye effekt dette gir. Men tanken min er at det ikke kommer til å gjøre det noe verre, og da er det verdt å prøve. Siden det KAN hjelpe litt. Og bare vissheten om at jeg har gjort det jeg kan, får meg til å føle at det er verdt ekstrainnsatsen.

    Jeg kommer til å ta noen målinger etterhvert, kjøre noen sweeps og sammenligne lydtrykk utenfor leiligheten med lydtrykk inne i leiligheten. Men det er langt inn i fremtiden.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Første test er utført!
    Måtte inn med en pc-monitor for å få navigert fornuftig i menyene på forsterkeren, og har nå fått konfigurert den slik jeg vil ha den (ihvertfall inntil videre).
    Er litt usikker på delefrekvenser, men har satt de på 80 inntil videre. Både for LFE og for definisjonen av høyttalerne mine som "small".

    anlegg_operativt.jpg


    Denon AVR-X7200WA vil drive senterkanalen biampet, i tillegg til at den vil ta hånd om bak- og atmoshøyttalere når de kommer på plass.
    NAD M22 er satt opp til å drive frontene.
    B&W SA1000 driver to suber hver. Hittil har jeg koblet høyre og venstre på hver sin forsterker. Kan hende jeg heller burde tatt oppe og nede på hver sin. Om noen har konkrete tips eller erfaringer om dette vil jeg sette pris på å høre om det, siden de to subkabalene kan korrigeres hver for seg.
    Kilde er nå en Sonos Connect som streamer FLAC fra et lokalt NAS.

    Tanken er at alt utstyret (utenom skjermen selvsagt) skal inn i rommet under senterkanalen, men her må jeg gruble ut litt smarte stableteknikker for å få plass til alt og samtidig sørge for at det blir luft nok.
    Det skal en ganske stor Blu-Ray spiller inn også. Så den vil jo også stjele litt luftrom.

    Ble litt inspirert av løsningen til Antonsen, så det kan hende jeg må prøve meg på noe lignende.


    Ellers kommer jeg til å flytte på diskant/mellomtonemodulen slik at den kommer litt lavere. Slik det er nå er diskanten 166cm over gulvhøyte, og det er alt for mye. Jeg tenker jeg skal sette modulen i midten, men også snu den oppned slik at diskanten kommer under mellomtonen.
    Da får jeg en diskanthøyde på 121 cm over gulvet. Det tror jeg blir helt perfekt.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Dagens oppgave ble tydeligvis det siste jeg nevnte i forrige post. Omplassering av høyttalermoduler for å få diskanten i korrekt høyde. Det er ikke vanskelig, men du verden så lang tid det tar. Mye pirkearbeid. Også prøver jeg jo naturlig nok å være litt forsiktig også. Det hjelper jo ikke akkurat på tempoet.
    82operasjon1.jpg
    82operasjon2.jpg
    82operasjon3.jpg
    82operasjon4.jpg

    82operasjon5.jpg

    Nå gjenstår det å gjøre samme operasjon på de to andre også. Så blir det bra skal vi nok se.

    82delefilter.jpg

    Delefilter, for de som skulle være nysgjerrig på denslags.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Delefilteret til toppmodulen var litt verre å få tatt skikkelig bilde av. Det lå litt godt pakka inn.
    82delefilter2.jpg
     

    abbath

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.09.2013
    Innlegg
    322
    Antall liker
    462
    Sted
    Fredrikstad
    Artig og følge med i denne tråden. Ser veldig bra ut den jobben du har gjort, og jeg syntes du har valgt noen spennende høyttalere der! Gleder meg til fortsettelsen :)
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Stusser litt over at B&W som er så annerkjent har plassert spolene slik som er ansett som skikkelig fyfy...

    Placement of coils in crossover networks
    Nå har jeg aldri designet delefiltre noen gang, men basert på hva jeg ser, så er dette en ting midt i mellom de to variantene som hevdes endre egenskapene mye og lite, siden de står på skrå ovenfor hverandre.
    Det som uansett er viktigere, og som gjør at dette ikke bør være problematisk, er at delefilterkonstruksjonen ikke bare er en matematisk oppgave, hvor en luring slenger ut noen verdier, også er det noen andre som setter det sammen og dytter det inn i en høyttaler.
    Her bygges og måles filtrene slik de står. Så det er verdiene komponentene gir i denne faktiske konfigurasjonen som betyr noe. Kan hende det hadde blitt krise om alle komponentene var langt fra hverandre og utført etter boka, siden verdiene da blir endret.

    Men som sagt, jeg har ingen fagkompetanse her. Jeg bare synes det høres bra ut.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Da er omstokkinga ferdig, og jeg har nå fått et langt mer fornuftig lydbilde etter at diskanten ble flyttet nesten en halvmeter lengre ned mot ørehøyde, med mellomtonen på slep.

    28august.jpg


    Senter av diskanten er nå 121 cm over gulvet, og senter av mellomtonen henger på 133,5 cm.
    Dette er på ingen måte lavt selv om det kan se slik ut på bildet. På bildet synes jeg egentlig at oppsettet ser ganske smått ut. Det stemmer jo ikke helt, men det ser litt sånn ut.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Grubler på akustikkbehandling. Har vel å merke ikke målt noe ennå, men har mye flutterekko som jeg vil gjøre noe med, samt at det nødvendigvis må absorberes en del her. Er mye harde nakne flater i rommet utenom frontveggen.

    Har pusla litt med å prøve å visualisere alternative løsninger. Er egentlig ikke redd for å overdempe, men tenkte det kanskje var greit å ikke polstre rommet totalt.

    Her er utkastet mitt så langt. Er spesielt usikker på om taket gir like mye mening som jeg innbiller meg at det vil gjøre. Og om jeg bør velge litt mørke paneler for å dempe lysrefleksjoner fra lerretet og dempe strølys, eller om det kommer til å se grusomt ut.

    Synspunkter?

    Jeg har basert meg på at det er 60x60 og 60x120cm paneler på skissen.
    akustikkbehandling_skisse.jpg


    Spesielt takabsorbentene ble litt snodige siden jeg glemte at dimensjonene måtte kalkuleres om for å matche dybdeperspektivet. Men jeg regner med at dere skjønner tegninga, bokstavelig talt. Blir fort litt knot når jeg skal trekke frem blyant og linjal og satser på at da skal alt være enkelt.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    To sveip med REW og en titt på Impulse grafen vil vise hvor du bør plassere tiltakene dine.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Men vil det være logisk å utføre slike målinger på en byggeplass?
    Rommet er totalt kaos nå, og det vil ta lang tid før rommet vil kunne gi en representativ måling vil jeg tro. Samtidig trenger jeg å få bestilt opp dette "innen rimelig tid" slik at jeg faktisk kan få tiltakene på plass når andre ting er ferdig. Så derfor lurer jeg på om det vil kunne fungere å spekulere seg frem til hva som vil funke før rommet faktisk er målbart.

    Det jeg egentlig lurer på er om det egentlig er et problem dersom man overdemper litt i toppen. Det er jo en veldig smal sak å ratte det tilbake igjen om det skulle vise seg å være et problem. Trodde jeg.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Letteste er å få plassert høyttalere det de skal stå i sammenheng med sweetspot. så finne ut plassering av tiltak. Speilmetoden fungerer så der. Da den ikke tar hensyn til spredning på høyttalerene. Om du feks bommer med flere plater så vil de kun fungere som en EQ. Problemet med å bygge rommet først er at man ofte bommer på plassering av både høyttalere, sweetspot og tiltak. Ivertfall om tiltakene skal være senka inn i tak og vegger.

    Da blir man nødt til å plassere høyttalerene og sweetspot iforhold til de. Som igjen ofte resulterer i at de ikke blir plassert optimalt for lyden.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Tiltakene blir lagt utenpå tak og vegger. Så de kan flyttes, fjernes eller moddes relativt enkelt.
    Problemet som du sier er når rommet er definert på forhånd. Sweetspot er omtrent predefinert grunnet begrensinger i rommet. Det blir snakk om å flytte sweetspot litt frem eller bakover i rommet, men det er ikke mye å gå på dessverre. Og et vindu på den ene siden av rommet (som jeg ikke tenker å mure igjen) vil også føre til at tiltakene på veggen må begrense seg til et visst område i front. I hvert fall på den siden.
    Plassering av høyttalerne er allerede på plass, og siden de skal bygges inn, så blir det ikke mer enn bittelitt justering i bredden og vinklingen på sidehøyttalerne.

    Jeg har kjørt litt speilmetoden (vel å merke uten selve speilet) og ser at det er sånn omtrentlig OK med planen min. fra midtposisjonen blir det bra mot alle høyttalere med refleksjoner fra alle sider, og fra sitteplassene på sidene blir det bra fra de fleste stedene.

    Men det blir jo litt risiko allikevel siden ting ikke er klart for testing ennå, så jeg føler at det blir en del kalkulerte gjetninger for å legge grunnrammene, og heller legge inn rom for at man kan utføre finjustering i etterkant.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Speilmetoden?[/QUOT

    Hehe..
    Sitt i sweetspot. Og la en kompis føre et speil på alle vegger. Når du ser høyttaleren i speilet så har du ca plassering av tiltaket ditt.
    Det er sånn omtrentlig....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn