A
ANM
Gjest
Det får meg til å undres. Er det en tilvenning til de rette linjers tyranni du har gått igjennom eller sitter du på fasiten? Tenker på alle verdens konsertlokaler og operahus, har de en rettlinjet akustikk? Nå forstår jo jeg at tanken bak er at opptaket skal gjengi ambiensen i fremføringen og at hjemmeutstyret bare skal formidle dette uten å legge til eller trekke fra, men likevel.Vi mennesker er utrolig gode på å tilpasse oss noe, spesielt når vi styre tilpasningen selv. Jeg er nok også en som er veldig nær tilknyttet videnskapen og liker "rette linjer" og har derfor mindre forståelse for abstrakt kunst.
Det er selvsagt i de nedre oktaver de største utfordringer ligger, men det later til for meg at noen forsøker overvinne denne utfordringen med rå kraft. Javisst, er det imponerende med ett solid og tilsynelatende presist fundament, men jeg innbiller meg at dette går på bekostning av annen informasjon i lydbildet, slik som imaging. For med alle disse bassene spredd rundt i rommet må det være et helvete å få resten av instrumentets overtoner til å henge med?