Bass - nei, BASS - i rom
Fundamentet må være i orden, ellers så blir det bare bakgrunnsmusikk
Nå blir det litt mer interessant, det var ? etter målinger av subwooferene - Compact Horn - i rom.
Noenlunde slik er det antageligvis akkurat nå inne i demorommet:
(Ingen glatting og med ekstra langt tidsvindu for å få med detaljer nedover i frekvens)
Noenlunde fordi resonanser og oppførsel under 20hz varierer med årstid og vær, en ganske klar indikasjon på at dette skyldes resonanser i husstrukturen.
Dette må jo være bra, helt flatt og jevnt, avvik omtrent 1dB rundt target over det meste av bassområdet, greit nivå ned til en 12hz.
Men det er ganske mange andre parametere i tillegg som bestemmer hvordan lyden er.
En jevn frekvensrespons uten dype hull eller kraftige peaker er i alle tilfelle en god start, og bedre enn en kan håpe på ved å plassere vanlige høyttalere eller subwoofere tilfeldig.
Nå kan en i hvertfall høre alle notene i bassen.
Dette kan en få til med enten kraftig bassdemping eller flere subwoofere, og så må en ha dsp og justere med måling.
Utlklinging/vannfall har stor betydning for hvordan frekvensrepsonsen oppfattes, fordi basstoner som lever lenger i rommet vil dominere det vi hører.
Kraftige resonanser vil gi en-tone-bass, alt høres likt ut.
Dette systemet er omtrent dødt fra en 20hz og oppover til 100hz.
Frekvensrepons og utklinging i tid hører også sammen - flat fr gir død utklinging, slik at når en retter ut fr med dsp eq, så forbedres også det som skjer i tid.
Dette systemet har 2x T138 Compact Horn i hjørner front + 2x S4 Compact Horn (de er små, nette boxer) i hjørner bak.
Kapasitet
At kurven går ned til en 12hz før det faller av sier lite om hvordan dypbassen er i praksis.
For at så lave frekvenser skal kunne gi noen brukbar effekt, så trengs det kapasitet, MYE kapasitet.
Her er det full kapasitet ned til rundt 16hz, under der er det straks mindre å gi.
Men det holder til mye rart, og det er forholdsvis lite klager på manko i dypbassen fra de som har hørt.
Kapasitet er også avgjørende for bassens karakter.
Det er dynamikk og liv helt i bunn som gjør at det blir realistisk og arti å høre på.
Uten dynamikk så blir det bare noe utydelig rommel nede i bunnen av bassområdet, som ofte virker mer forstyrrende enn positivt.
Impulsgjengivelse
Hva som skjer tidmessig er like viktig som frekvensresponsen.
Dette er satt opp for best mulig impulsgjengivelse, på bekostning av for eksempel hullet over 100hz.
Jeg vil ha en bass med en skarp snert, samtidig som jeg også vil ha full tyngde i bunnen.
Uten heving i området 80-200hz så blir det mindre fysisk punch i øvre bass, men jeg synes det likevel blir bedre slik totalt sett.
Med bedre bassdemping i rommet så kan dette forbedres markant - bedre presisjon og snert, mye kraftigere fysisk smekk.
Lydfelt og intensitet
De fleste har sikkert fått med seg at dette systemet er satt opp etter en helt ny metode, der det er tatt hensyn til lydbølgenes partikkelhastighet og intensitet.
Dette er et resultat av observasjoner jeg har gjort - det viser seg at bass kan oppleves ganske forskjellig, selv om frekvensresponsen er lik.
Hvis en tenker seg et lite, helt lukket rom, så blir det lett å få høyt lydtrykk ved veldig lave frekvenser, men opplevelsen blir ikke spesielt god - du hører lav bass, men det blir dotter i ørene og ikke noen fysisk følelse av stor, realistisk lyd.
Dette kan forbedres markant ved å sette opp systemet slik at en tar hensyn til disse parameterene.
Slik dette er satt opp nå, så fungerer det på et vis.
Det er dette de som har vært her i den senere tiden har hørt.
Jeg har hatt konfigurasjoner i samme rommet som har vært mye bedre, men som da har falt totalt gjennom på andre lydparametere.
Men det noe spesielt med det å sette på noe Panda Dub, dra opp volumet, og bli fysisk blåst tilbake i sofaen, uten at ørene går totalt i stykker.
Horn og kalibrering er løsningen
Totalt sett så er dette oppsettet en ganske grei og kompakt løsning, som gir en skapelig bass.
Sammenlignet med mye annet, så tror jeg det skal være vanskelig å finne noe som kan matche til samme fysiske størrelse og her i dette rommet også uten nevneverdig akustisk demping i bassen.
Jeg like jo hornene mine, fordi de er vanskelig å designe og lage, har en avhengighetsskapende lydkarakter, og er relativt små i forhold til ytelsen.
Om dette er for alle, er ikke sikkert, og det finnes mye annet rart der ute som også kan virke, på et vis.
Trenger ikke horn for å sette opp et system etter min metode.
Men hvis noen tror en enkelt liten lukket kasse med en 15" eller 18" driver med lang slaglengde blir veldig bra, så kan kanskje noen av de som har hørt hornsubwooferene bidra med noen tanker rundt akkurat det.