Side 1 av 9 123 ... SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 172
Abonnér på denne tråden
  1. #1

    DIY subwoofer til musikk

    Hei,
    skal bygge meg en subwoofer som skal kun brukes til musikk. så jeg tenker lukket kasse med et/to 10" eller 12" element.

    har sett for meg at den må hvertfall spille ned til 25 helst 20. forsterker har jeg. trenger kun hjelp for og finne riktig element og dimensjoner på kasse.

    takker for all hjelp.

  2. #2
    Hifi Freak
    Ble medlem
    May 2002
    Sted
    Narvik
    Innlegg
    5,052
    Spørsmålet er hvor stort rom skal dette være i, og hvor høyt spiller du?

    Når du sier at du har forsterker, tenker du da på passiv drift, dvs at du skal drive den med samme forsterker som hovedhøyttalerne? Eller har du en løs effektforsterker ?

    Å drive sub med passivt filter er en særs dårlig løsning, da filterkomponentene blir store og dyre, samtidig som de gir dårlig kontroll av elementet.

    Johan-Kr
    Solid State: A component that has been specifically designed to make a guitar amplifier sound bad. Compared to tubes, these devices can have a very long lifespan, which guarantees that your amplifier will retain its thin, lifeless, and buzzy sound forever.

  3. #3
    det er en forsteker på 500 watt rms som har stått i en annen subwoofer.
    spiller som regel ikke høyere en 80 db. rommet er 20 kvadrat. ser ikke for meg et brutalt bygg, men kvalitet på budsjett.

  4. #4
    Hifi Freak
    Ble medlem
    May 2002
    Sted
    Narvik
    Innlegg
    5,052
    Jeg bruker to av disse i lukket kasse på ca 45 liter, men da med dsp og Linkwitz-transform. Forsterker er 180W klasseD.
    SB Acoustics SB23NRXS45-12-DNB Bass - DYNABEL AS

    Dette går svært dypt i rommet, men dette er med en sub pr side. Det ble ordentlig budsjettsub, da jeg fikk de på salg for 800kr/stk.

    Johan-Kr
    Solid State: A component that has been specifically designed to make a guitar amplifier sound bad. Compared to tubes, these devices can have a very long lifespan, which guarantees that your amplifier will retain its thin, lifeless, and buzzy sound forever.

  5. #5
    Hifi Freak Bergfinn's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2013
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    3,419
    Torget
    1
    L26ROY 10" fra Seas er også et veldig godt element til en kompakt sub.
    Eksempelvis kan du bygge to suber, spille i stereo.

    Nå er det jo vanskelig å høre stereo i lave frekvenser med vanlige suber eller høyttalere, så det betyr kanskje ikke så mye.
    Men to suber kan vel også ha andre fordeler enn bare en.
    Utjevne responsen?
    RME Fireface UC, Audiolense XO, NUC i5 vifteløs htpc
    DIY høyttalere m/aktiv deling på gang...

  6. #6
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Oct 2010
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    159
    Torget
    1
    Personligen synes jeg det er lettere at få til musikken i "tune" når man velger at ikke la subben gå altfor dypt.
    Jeg hade 2 helt forskjellige subber en periode. En for musikk kobbles til L R kanal og en bare til film/sub out.

    Jeg ville helst brukt en isobarik konstruktion. Antingen en lukket. Eller med et passivt element (uten motor og magnet) som tuning. Min erfaring er at det går at få isobarik subber spille betydligt bedre en vad størrelsen tilsier. Har dog ikke noen formel før den typen sub. Men kanske noen an har det.

  7. #7
    Overivrig entusiast cbarth1's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2012
    Sted
    Arendal
    Innlegg
    949
    Oppo BDP 105D
    Doxa 014
    Musical Innovation MI23
    Musical Innovation MI22
    Krix Equinox mk3

  8. #8
    Overivrig entusiast cbarth1's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2012
    Sted
    Arendal
    Innlegg
    949
    Men pass på, den forsterkeren du har kan ha innebygd eq. Enkleste måte å sjekke det på er å laste ned et sinussveip spor. Spill 10-150hz og mål spenningen ut fra forsterkeren. Det skal være konstant spenning.
    Oppo BDP 105D
    Doxa 014
    Musical Innovation MI23
    Musical Innovation MI22
    Krix Equinox mk3

  9. #9
    Hifi Freak steinost's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2004
    Sted
    Skedsmo
    Innlegg
    4,627
    Seas er nevnt.
    Dayton leverer også gode elementer til Subb
    Denne serien fra de er meget gode.
    https://www.parts-express.com/dayton...4-ohm--295-464
    Dac Lynx. Pre Jriver. Platespiller Micro seiki bl 51 med fr 64 fx med B 60 base, Ortofon Cadanza Blue, NLE 17.
    8 stk 15" Dayton+4 stk 15" Dynabel i motfase. 48 stk 3,5" i linjekilde. Mundorf AMT 29.
    Kabler, rekker helt frem, 9m3 med isolasjon på de rette stedene for godlyden.

  10. #10
    Sitat Sitat fra -Vintage- Se Innlegg
    Hei,
    skal bygge meg en subwoofer som skal kun brukes til musikk. så jeg tenker lukket kasse med et/to 10" eller 12" element.

    har sett for meg at den må hvertfall spille ned til 25 helst 20. forsterker har jeg. trenger kun hjelp for og finne riktig element og dimensjoner på kasse.

    takker for all hjelp.
    Min har 2x Peerless XLS 10" i to separate lukkede volumer drevet av en gammel Hypex plateforsterker. Med litt eq spiller dette flatt ned til 16 Hz. Det var de beste elementene for mitt formål da jeg bygde denne, men det begynner å bli noen år siden, så jeg vet ikke om noe annet vil være bedre nå.

    Navn:      DSC03120 (Small).JPG
Visninger: 715
Størrelse: 104.9 Kb

    Det er lettere å integrere en sub i lukket kasse enn bassrefleks, slavebass, etc. Lukket kasse gir slakkere avrulling nedover, og dermed et noe høyere -3 dB-punkt, men der møter den "room gain" og får hjelp derfra. I praksis kan den gå vesentlig dypere enn en bassrefleks som ruller bratt av under sin resonansfrekvens. Samtidig får du mindre problemer med fasedreining/group delay enn med bassrefleks etc. En bassrefleks sub må enten være diger eller så risikerer du å få en såpass stor fasedreining at det blir subjektivt en "treg bass" som vektlegger enkelte frekvenser. Moro til film, men til musikk ville jeg sterkt tilråde en lukket kasse.

    Poenget med en isobarik er å sette to elementer bak hverandre og drive dem som ett element. I praksis gir det et kombinert element med litt mer enn den doble Mms av hvert enkelt element (luften mellom følger med i svingemassen), og da er det bedre å se seg om etter ett element som gir den resonansfrekvensen du ser etter. Noen ganger er det enkleste det beste.

    Om du ikke allerede har et designprogram bør du skaffe deg det og simulere ulike elementer og kassevolumer. Det gjør det mye enklere å finne rett kombinasjon. Jeg bruker BassBox: HT Audio home page
    Siste redigert av Asbjørn; 07.02.2018 kl. 17:30.

  11. #11
    Hifi Freak steinost's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2004
    Sted
    Skedsmo
    Innlegg
    4,627
    Var noe før meg
    Jeg har jo 8 stk av 15" deres. Meget fornøyd
    Dac Lynx. Pre Jriver. Platespiller Micro seiki bl 51 med fr 64 fx med B 60 base, Ortofon Cadanza Blue, NLE 17.
    8 stk 15" Dayton+4 stk 15" Dynabel i motfase. 48 stk 3,5" i linjekilde. Mundorf AMT 29.
    Kabler, rekker helt frem, 9m3 med isolasjon på de rette stedene for godlyden.

  12. #12
    Hifi Freak
    Ble medlem
    May 2002
    Sted
    Narvik
    Innlegg
    5,052
    Når det gjelder mindre sub-elementer i lukket kasse, så har isobarik mindre for seg. Med mindre man setter det ene elementet slik at det peker ut i rommet (ikke akkurat vakkert), så går det kassevolumet man sparer mye bort i det volumet som kreves til selve isobariken. Det er heller ikke noen fordel ift kapasitet, siden kapasiteten for det meste er begrenset av slaglengden på element x areal av element.

    Isobarik har det doble av elementkostnad, samme kapasitet som ett element og svært lite gevinst i kassestørrelse.

    Johan-Kr
    Solid State: A component that has been specifically designed to make a guitar amplifier sound bad. Compared to tubes, these devices can have a very long lifespan, which guarantees that your amplifier will retain its thin, lifeless, and buzzy sound forever.

  13. #13
    Har fulgt med på diskusjonen om hvor "dårlig" løsning en isobarik er, jeg følger logikken som blir fremlagt - men samtidig sier "bondevettet" meg noe annet , et lite tanke eksperiment ?

    Påstanden er at du like gjerne kan gå for et dobbelt så tungt element med halve motstanden, istedenfor å trekke to elementer i paralell - montert i isobarik.

    Er det en universell sannhet ?

    Jeg mener å ha lest i en artikkel om isobarik for mange år siden at en av effektene isobarik har er, at det bakre elementet virker som en isolator mot kabinett resonanser / kabinett lyd opp mot 40 db - isåfall neppe noe bakdel siden mange velger OB pga . frihet for "kasselyd". Spesielt utsatt er jo lette /tynne papp membraner.

    Hvis man har et lett raskt element - for eksempel et JBL E145 monterer dette i et kabinett spiller på dette og tar en evaluering av resultatet, deretter tar man et element til monterer i at annet kabinett og setter i et annet rom/ute - kobler de to i paralell - elektrisk sett samme som en isobarik ( to i paralell). Men du hører fortsatt bare på den første som du sitter foran - med en god forsterker , hører du at lasten har blitt doblet ? Har E145 endret karakter - eller hører du fortsatt at det er en E145 - en 15" med 55 gram mms ?

    Kan en tenke seg det her som en vinn - vinn isobarik situasjon ? E145 - får mindre kabinett lyd , trenger mindre kabinett og beholder sine egenskaper som et av verdens beste basselementer ? - eller kan man like gjerne kjøpe en 15" med dobbel masse - halve impedansen og data som ligner 2xE145 i parallell ?

    Nå vil jo noen mene at lette raske elementer ikke finnes - impulsgjengivelsen bestemmes av andre ting.
    Mest interessert i diy høyttalere

  14. #14
    Jeg mener det er en universell sannhet, ja. Det kan hende at membranen i det bakre elementet skjermer litt lyd, men det ville også en dobbelt så tykk membran i ett element gjort. Ved de frekvensene vi snakker om her er membranen for alle praktiske formål helt transparent uansett.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Isobar...ign_principles
    Of course if you double the moving mass of a single driver, halve its compliance and halve its impedance, you would attain identical results. Although this requires the ability to manufacture a custom driver, it has the advantage of saving space and cost because only one driver is needed.
    Med mindre man allerede har kjøpt et dusin mellomtoneelementer og tenker at "hvordan skal jeg bygge subwoofer av disse?" ville jeg fortsatt foreslått å finne ett element med riktige egenskaper til formålet. Det er mye mer å velge mellom nå enn den gang isobarik-løsningen ble utviklet.

    "Rask bass" handler (så vidt jeg kan forstå) mest om integrasjon oppover i frekvens, tilstrekkelig lite gruppeforsinkelse nedover, og et fravær av romresonanser som ringer i lang tid. Med for stor gruppeforsinkelse i bassen (f eks en bassrefleks som er tynet til å gå for dypt i for liten kasse) vil bassimpulser som stortromme og paukeslag begynne å bomme på groove'n. Hvis group delay begynner å nærme seg to perioder ved de aktuelle frekvensene, f eks 2/50=40 ms ved 50 Hz kan det begynne å bli hørbart. Jeg ville forsøkt å få det mye tightere enn det, mindre enn en periode, og jeg korrigerer uansett med DSP til < 0,5 ms til slutt. Det blir tightere enn en froskerumpe, som man visstnok sier i visse kretser.

    På den andre siden, hvis trådstarter først ville gått bort fra planen om lukket kasse fra åpningsinnlegget (og jeg mener at han skal holde fast ved den), så har muzak et design for et foldet basshorn her: Gonzo nesten-dipol sub? Han brukte Audes 75W87-8 elementer, såvidt jeg forstår. Mitt utgangspunkt for den tråden var at jeg hadde bomkjøpt fire Beyma 12SW1300Nd basselementer og funderte på om de kunne brukes til noe annet enn det jeg tenkte først, se her og her. Sluket har også noen barske bassdesign på lur, hvis man føler for a walk on the wild side.
    Siste redigert av Asbjørn; 07.02.2018 kl. 18:10.

  15. #15
    Antar eksemplet mitt også var litt urettferdig - ikke sikkert det finnes en isobarik utgave av E145 ..
    Mest interessert i diy høyttalere

  16. #16
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Oct 2010
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    159
    Torget
    1
    Mye man ikke får med seg om man bare ser på Wikipedia...

    At tro på teorin at det bare er at erstatte 2 elementer med et som har bedre stats er ikke samme i praksis. Er som at si at viss du har dobbelt så bra bensin så kan du få ut dobble hk av en motor. Utgår du fra en bra bensin 98oktan eller 102 for eksempel så er det ikke bare at finne den som er dobbelt så bra... Har du allerede det beste elementet som passer deg og det du tenker konstruere uansett, enkle, dobble, isobarik og så videre. Hvor finner du da bedre elementer?

    For øvrigt, holder jeg med om at det finnes mye mere elementer nå en da isobarik først var modernt. Og at det er mye enklere få til luket musikaliskt en med rør/åpen, men det er en kompromiss som gjøres av många før at få til riktigt dyp bas... Spørsmålet er om alle trenger det. Før di fleste synes jeg det ødelegger, da det krever mer av øvrig anlegg og rom.

    I tillegg er det ikke bare stats. Seas Roy, har en stor slaglengde, som ikke "vanlige" basselementer har. Trenger du et sånt element må du gi kall på andre ting. Bare før at det er linjert 2-3cm så betyr ikke det at det kan gi samme kvalitet som et ant element som har 1,5 cm utslag. Det er ikke sort og vitt. Men må det klare 20-25 hz og vare så liten boks som mulig så trenger du et element som har så langt utslag som mulig og så sterk forsterker som mulig.
    Du får ikke heller en subb som er effektiv (klarer seg med liten effekt), går dypt, er liten, og ekonomisk at lage.

    En venn har en liten subb med 3st 8" di er 120grader mellom hverandre, og sterk forsterker.. det skall mye til før at ta igen volym.

    At ha 2 subber er ikke en dum idé viss du har plass. Ville heller ha 2 vanlige en 1 isobarik. Men da har det med 2 ting. Det er lettere få jevnere bas med 2 og det er flott viss du kan koble en spesifikk subb til Høyre kanal og en til Venstre
    Siste redigert av comstedt; 08.02.2018 kl. 02:39.

  17. #17
    Overivrig entusiast AAaF's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2007
    Innlegg
    838
    Sitat Sitat fra -Vintage- Se Innlegg
    det er en forsteker på 500 watt rms som har stått i en annen subwoofer.
    spiller som regel ikke høyere en 80 db. rommet er 20 kvadrat. ser ikke for meg et brutalt bygg, men kvalitet på budsjett.
    Må det være så smått fysisk?

  18. #18
    Sitat Sitat fra comstedt Se Innlegg
    Mye man ikke får med seg om man bare ser på Wikipedia...
    Jeg har kanskje sett på litt mer enn det, men her behøvde jeg en enkel forklaring som var lett tilgjengelig.

    Hvis du ser på åpningsinnlegget spør trådstarter etter tips om bra elementer for en DIY-sub i lukket kasse, som skal brukes til musikk i et lite lytterom. Han spør ikke etter pros & cons ved andre konstruksjonsprinsipper. Så langt har det kommet en del tips, f eks Seas L26ROY, Dayton og Peerless (X)XLS-serie, men han tar sikkert imot fler.

    For eksempel kunne man bygge en høykvalitetssub rundt 12" PA-elementer hvis man har mulighet til å bruke en del EQ. PA-basser ruller av tidlig, men de har enorme kraftreserver, så man kan eq'e dem til å spille mer enn høyt nok i et lite rom med den frekvensgangen man ønsker i bassen. Beyma 12SW1300Nd eller 12P1000Nd vil funke i en liten kasse, sikkert også mange andre PA-basser. Valentino har noen slike.

    Enig i at to små sub'er er en fordel fremfor en stor for å balansere ut romresonanser, også i et såpass lite rom som dette, men jeg ville definitivt foretrukket én god sub fremfor to mediokre hvis plass og budsjett blir begrensningen. Det er knapt mulig å bygge kassen stiv nok.

  19. #19
    Sitat Sitat fra comstedt Se Innlegg
    Mye man ikke får med seg om man bare ser på Wikipedia...

    At tro på teorin at det bare er at erstatte 2 elementer med et som har bedre stats er ikke samme i praksis. Er som at si at viss du har dobbelt så bra bensin så kan du få ut dobble hk av en motor. Utgår du fra en bra bensin 98oktan eller 102 for eksempel så er det ikke bare at finne den som er dobbelt så bra... Har du allerede det beste elementet som passer deg og det du tenker konstruere uansett, enkle, dobble, isobarik og så videre. Hvor finner du da bedre elementer?

    For øvrigt, holder jeg med om at det finnes mye mere elementer nå en da isobarik først var modernt. Og at det er mye enklere få til luket musikaliskt en med rør/åpen, men det er en kompromiss som gjøres av många før at få til riktigt dyp bas... Spørsmålet er om alle trenger det. Før di fleste synes jeg det ødelegger, da det krever mer av øvrig anlegg og rom.

    I tillegg er det ikke bare stats. Seas Roy, har en stor slaglengde, som ikke "vanlige" basselementer har. Trenger du et sånt element må du gi kall på andre ting. Bare før at det er linjert 2-3cm så betyr ikke det at det kan gi samme kvalitet som et ant element som har 1,5 cm utslag. Det er ikke sort og vitt. Men må det klare 20-25 hz og vare så liten boks som mulig så trenger du et element som har så langt utslag som mulig og så sterk forsterker som mulig.
    Du får ikke heller en subb som er effektiv (klarer seg med liten effekt), går dypt, er liten, og ekonomisk at lage.

    En venn har en liten subb med 3st 8" di er 120grader mellom hverandre, og sterk forsterker.. det skall mye til før at ta igen volym.

    At ha 2 subber er ikke en dum idé viss du har plass. Ville heller ha 2 vanlige en 1 isobarik. Men da har det med 2 ting. Det er lettere få jevnere bas med 2 og det er flott viss du kan koble en spesifikk subb til Høyre kanal og en til Venstre

    Her sier du mye klokt comstedt! Bl.a. om dette med slaglengde og linjearitet. Din venn, han som har sub med 8-tommere, du kan jo for moro skyld vise han hva jeg selger nå (antar han som med disse om ØNSKELIG også kan spille langt oppover i frekvens - bass er mer enn sub-bass);

    SEAS high-end basstårn - Torget

  20. #20
    Hifi Freak steinost's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2004
    Sted
    Skedsmo
    Innlegg
    4,627
    Har mann plass til 2 har man som oftest plass til mange
    Fotavtrykket er det samme , de fleste stuer er det 240 cm til det butter i taket.
    Men det handler jo litt om hva den bedre halvdelen sier også.
    Får du mange trenger ikke slaglengden å være så stor heller.
    Får også en mer presis bass da forsterkeren slipper å holde igjen ett element.
    Dac Lynx. Pre Jriver. Platespiller Micro seiki bl 51 med fr 64 fx med B 60 base, Ortofon Cadanza Blue, NLE 17.
    8 stk 15" Dayton+4 stk 15" Dynabel i motfase. 48 stk 3,5" i linjekilde. Mundorf AMT 29.
    Kabler, rekker helt frem, 9m3 med isolasjon på de rette stedene for godlyden.

Side 1 av 9 123 ... SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •