Yngve bygger Honey Badger og annet småtteri

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Klassisk, jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har glemt å sette i strømkabelen. :)

    Jeg forlot pulten med masse måleutstyr i dag, etter å ha kommet fram til to konklusjoner. Den ene var at Burson V6 Classic har en fungerende båndbredde på 1.5 MHz ved lav gain, den andre var at nå får jeg fankern se til å komme meg til jobb i tide.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Normalt vil båndbredden være mellom den laveste og høyeste frekvensen der signalet holder seg innenfor +/- 3 dB. For Burson V6 Classic er det 10 Hz - 3.7 MHz. Men denne gangen var det ikke så enkelt, for signalet blir forvrengt over 1.5 MHz. Det blir nærmere og nærmere et sagtannsignal...

    Så: derfor sier jeg at "fungerende" båndbredde ved 1.36 dB gain er 1.5 MHz.

    Burson V6 Classic, frekvensrespons.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Dagens og tidenes beste investering.
    IMG_20171127_133628.jpg


    20kW dieselvarmer, varmet opp garasjen fra 4 til 18 grader på under en halvtime. Denne vil komme godt med både til bilskruing og diy prosjekt i vinter. :)

    Jeg har allerede koblet den opp mot smarthus systemet så den slår av ved 22 grader. Problemet er at man må trykke på en knapp for å tenne den igjen når den får strøm, så jeg må finne på noe med arduino el. for å slå inn bryteren i ett par sek når den får strøm. ;)

    Like etter at jeg kom hjem ifra Jula med dieselvarmeren og 20l avgiftsfri diesel, pakket kona opp denne t-skjorten som hun hadde kjøpt til meg. :)
    garasjen_1024x1024.jpg
     
    Sist redigert:

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Da har jeg laget verdens simpleste arduinoprosjekt.
    Planen er at når 12V blir forsynt til rele og arduino (som har onboard regulator) skal arduino starte opp, vente 3 sek, sende triggersignal til releet i ett sekund og så slå av releet igjen.

    IMG_20171128_145628.jpg

    IMG_20171128_145430.jpg


    Når dette blir montert i dieselvarmeren, skal den starte opp automatisk når den får strøm. Videre styring tar jeg via smarthus systemet. ;)
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Som man kan se, har jeg brukt mest tid i garasjen i det siste og veldig lite på elektronikk, men jeg fikk omsider reparert B&W forsterkeren.
    Her hadde brolikeretteren kortsluttet, etter at jeg byttet den var det 60V på utgangen. Etter at jeg i ett ubetenksomt øyeblikk plugget den rett i stikkontakten istedetfor via lyspære, røk hele utgangstrinnet, så jeg endte opp med å bytte alle utangstransistorene.
    To emittermotstander måtte også byttes, til slutt fant jeg ut at Q604 var defekt, byttet Q604 og Q606, så var forsterkeren oppe og gå igjen. :)
    asw3000.png
    DSC_0062.JPG


    Da originalelementet til ASW3000 ikke er å oppdrive lengre, simulerte jeg diverse drivere for han og endte opp med en rimelig driver fra JL. Utifra tilbakemeldingene jeg har fått, fungerte dette veldig bra. :)

    I mellomtiden har den ene slewmaster monoblokka mi tatt kvelden, så neste prosjekt blir å finne ut hva som har skjedd med den.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Da har jeg omsider fått tålmodighet til å åpne slewmaster monoblokka som sluttet å fungere.
    Utgangstransistorene og kjøleribba var fulle av noe oljelignende, så jeg lurer på om kjølepastaen har skilt seg og at dette har ført til overslag. under den ene transistoren var det ett lite krater etter lysbuen.

    Alle NPN transistorene har en sprekk i ene hjørnet hvor jeg regner med at de slapp ut den magiske røyken sin.
    Ender vel opp med å bytte både drivere og hele utgangstrinnet for å være på den sikre siden. Usikker på om jeg skal prøve å få tak i nye sanken (de har gått ut av produksjon og jeg er ikke så glad i å bruke utgåtte komponenter), eller om jeg skal prøve noen andre.

    DSC_0299.jpg
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Da har jeg omsider fått tålmodighet til å åpne slewmaster monoblokka som sluttet å fungere.
    Utgangstransistorene og kjøleribba var fulle av noe oljelignende, så jeg lurer på om kjølepastaen har skilt seg og at dette har ført til overslag. under den ene transistoren var det ett lite krater etter lysbuen.

    Alle NPN transistorene har en sprekk i ene hjørnet hvor jeg regner med at de slapp ut den magiske røyken sin.
    Ender vel opp med å bytte både drivere og hele utgangstrinnet for å være på den sikre siden. Usikker på om jeg skal prøve å få tak i nye sanken (de har gått ut av produksjon og jeg er ikke så glad i å bruke utgåtte komponenter), eller om jeg skal prøve noen andre.

    Vis vedlegget 489199
    Uff så kjedelig,tror jeg har noen brukte par sanken liggenede om du skulle trenge som ble tatt ut av en forsterker jeg kastet..
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.224
    Antall liker
    10.776
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ingen isolator mot kjøleribba? Bare pasta eller ser jeg feil?
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Mica isolater som fulgte med transistorene. De er litt forskjøvet på bildet siden jeg løftet opp kortet og la det nedpå igjen før jeg tok bilde.

    Den transistoren som har hatt overslag var skadet like ved skruehullet, så det er mulig at isolatoren ikke har vært helt sentrert siden jeg bruker en alu-profil for å klemme dem nedpå. Det hadde nok vært lurt å brukt isolatorer uten skruehull i.
    Synes det er litt rart at det skjedde etter flere måneders drift.
     
    Sist redigert:

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Da har jeg omsider fått tålmodighet til å åpne slewmaster monoblokka som sluttet å fungere.
    Utgangstransistorene og kjøleribba var fulle av noe oljelignende, så jeg lurer på om kjølepastaen har skilt seg og at dette har ført til overslag. under den ene transistoren var det ett lite krater etter lysbuen.

    Alle NPN transistorene har en sprekk i ene hjørnet hvor jeg regner med at de slapp ut den magiske røyken sin.
    Ender vel opp med å bytte både drivere og hele utgangstrinnet for å være på den sikre siden. Usikker på om jeg skal prøve å få tak i nye sanken (de har gått ut av produksjon og jeg er ikke så glad i å bruke utgåtte komponenter), eller om jeg skal prøve noen andre.

    489199
    Uff så kjedelig,tror jeg har noen brukte par sanken liggenede om du skulle trenge som ble tatt ut av en forsterker jeg kastet..
    Hvilken modell er det og har du 5 par? :)
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Tror jeg har 4 eller 6 par,mener det er de samme som du har,skal sjekke i morgen.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Da var jeg endelig igang. Pga bytting av jobb og div, har DIY blitt nedprioritert i det siste. Nå har jeg fjernet loddetinn fra 36 hull og er klar til å lodde inn nye transistorer :)
    DSC_0631.jpg
    DSC_0633.jpg
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Startet opp med lyspære i serie. Bias holder seg stabil og det er ingen tegn til DC på utgangen. Dette lover godt. :)
    DSC_0640.jpg
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Ikke særlig servicevennlig dette kabinettet. Det er for trangt til å få hendene nedi når det er sammenskrudd og protection systemet fører til at det blir en del ekstra kabel. Dermed må kablene være lange nok til at jeg kan koble den opp slik. Det ser ut som ett rottereir, men det funker.
    Spiller litt musikk gjennom en søppelhøyttaler nå for å få den gjennomvarm og finjustere biasen. :)
    DSC_0641.jpg
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Forsterkeren er skrudd sammen og tilbake i tjeneste og fungerer stort sett greit.
    Etter at den ble koblet til fikk jeg en "bzzz" lyd i horna på høyttalerene som ikke var der tidligere, så jeg må gå over signalkabler og jording.
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    458
    Antall liker
    416
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Sikkert en jord som er dårlig skrudd, fort gjort og overse på slutten når man blir ivrig og skal ha lyd i en fei
    Skjer hver gang! ;D

    Bra du fikk liv i den igjen!
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Jeg byttet til VFD skjerm i LCDuinoen tidligere for at displayet skulle bli lesbart fra lytteposisjon. Dette har fungert lenge, men skjermen har blitt gradvis svakere over tid. Til slutt var lesbarheten dårligere enn en LCD skjerm, så jeg bestemte meg for å bytte skjerm.

    Først kjøpte jeg skjerm med hvit skrift/sort bakgrunn og en med sort skrift på hvit bakgrunn fra ebay. Ingen av disse ville samarbeide med LCDuinoen. Av en eller annen grunn fikk jeg ikke justert kontrasten. Prøvde også å montere pot direkte mellom 5v, kontrastpinne og jord uten hell.
    Idag fikk jeg en orange skjerm i posten, den er ganske godt lesbar og skal testes noen dager. Kommer til å bestille flere farger fra samme leverandør. Jeg har også en gul OLED skjerm på vei, men LCDuino er visstnok ikke så glad i oled.
    IMG_20180716_203727.jpg
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Fikk en pakke i posten idag. To stk titanium membraner til mellomtonehornene.
    Leste endel på klipsch forumet før jeg bestilte disse. KLF20 har originalt phenolic i mellomtonen og polymer i diskanten.
    Tidligere byttet jeg til titanium i diskanten og fikk ett kraftig løft. Siden har jeg gått og plagdes over at det finnes en oppgradering til mellomtonen (til tross for at jeg ikke kan sette fingeren på noe som mangler med phenolic).
    Det er blandede erfaringer med denne oppgraderingen. Noen mener den gir mye bedre lyd mens mange sier at det ikke er verdt pengene eller at det låter værre.
    Denne mellomtonen har noe utydlig merking av polaritet, mulig at det spiller litt inn i resultatene til folk.

    Målinger fra Bob Crites viser at TI mellomtonen ikke ruller av før ved 7kHz, mens phenolic ruller av rundt 6kHz. I delefilteret har de latt mellomtonen rulle av naturlig og la diskanten ta over. Når man bytter til titanium membran vil man derfor få en peak rundt 7kHz hvis man ikke modifiserer filteret.
    Bob Crites har delt verdiene til ett ekstra filter som kobles i serie med mellomtonen for å dempe den over 6kHz. Komponentene er allerede bestilt og planen var å dempe det litt med DSP i mellomtiden.

    Førsteinntrykk. Legg merke til eskene som er litt i minste laget slik at støvhetta stikker igjennom...
    ti1.jpg


    Demontering:
    ti2.jpg


    Phenolic til venstre og Titanium til høyre
    ti3.jpg


    Først byttet jeg i en høyttaler og satte på musikk. Greide ikke å høre noen spesiell forskjell mellom de to høyttalerene da.
    Spiller nå med titanium i begge høyttalerene og synes at det høres klarere og mer detaljert ut. Dette kan selvsagt komme av forventningsbias eller at jeg er ekstra oppmerksom når jeg lytter. Jeg merker heller ikke noe til peaken grunnet overlapp mellom mellomtone og diskant. (Dette må måles senere).
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Etter ett par dager med titanium i mellomtonen er jeg veldig fornøyd. Mellomtonen er mer tilstede og det har blitt mer interessant å høre på musikk. Den kan virke litt skarp til tider, det regner jeg med at kommer av peaken på 7k.

    Hundene må ha spist alle mini usb kablene mine, så jeg har enda ikke fått målt noe.

    Neste på to-do lista er å montere litt bracing i høyttalerene. Man kjenner tydelig vibrasjoner i panelene selv på forholdsvis lavt volum. Subbene mine som er lett bracet vibrerer mye mindre.

    Jeg vurderer også å fjerne ferrofluid fra tweeterene etter å lest denne tråden;
    Ferrofluid tweeters - diyAudio

    De fleste høyttalerene med disse tweeterene har blitt produsert uten ferrofluid. Såvidt jeg vet er det kun KLF (men tydeligvis ikke alle) som har blitt levert med ferrofluid; da i kombinasjon med den patetiske polymer membranen.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Ikke akuratt diy, men fikk somlet meg til å kjøpe en ordentlig padde idag. Siden jeg ikke har jordet stikkontakt, synes jeg at det er greit å få alle jordete komponenter på samme potensial ved å koble dem til en felles padde. :)

    IMG_20180728_141829.jpg
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Driver å mekker filter til mellomtone hornet.
    Ifølge Bob Crites, skal dette filteret gi passende avrulling mot diskanten.

    En så simpel krets kunne jeg gjerne klattet dett med point to point, men jeg fant ut at jeg like godt kan lage ett PCB.

    IMG_20180730_205901.jpg

    IMG_20180730_211644.jpg

    IMG_20180731_194904.jpg


    Nå må det bare limes, loddes og så må jeg lete frem noen spader for pcb montering. ;)
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Klødde i fingrene etter å gjøre litt diy idag.
    Det endte med en kjapp brace jobb av Klipsch KG 4.5

    Før behandlingen låt de som kirkeklokker når jeg tok knoketesten.

    Etter å koblet sammen sider, front, bakplate, bunn og topp ble det en del dødere.

    Nå er det bare å vente på at limen skal tørke før jeg får prøvd dem. :)

    IMG_20190519_162618.jpg


    IMG_20190519_163710.jpg


    IMG_20190519_170533.jpg


    Fra før har jeg dempet horna med bitumen og skiftet til Titanium dome i diskanten.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Bracingen må sies å være en suksess, høyttalerene oppleves mer detaljert og bassen høres fastere ut.

    Neste kandidat under kniven blir KLF20, disse har enda simplere kasser enn KG 4.5.
    Kombinasjonen av dårlig lim og baffler belagt med melamin har ført til store problemer med løse baffler på KLF serien. Jeg er usikker på om mine har blitt utbedret tidligere, så jeg må gå nøye over dem før jeg fyller dem opp med avstivere.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Ser ut som det kan bli plass til en liten BSTRD også.
    IMG_20191005_192919.jpg
    IMG_20191005_192913.jpg
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Tøfft,skal du montere rørene litt lengere opp?
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Har ikke helt bestemt meg enda. Med den høyden på bildet får man volumknotten ca midt på fronten.

    For å få hele rørene synlig og potmeteret på midten, må jeg løsne enten sokler eller potmeter og ha ledninger mellom.
    Får tenke litt på det. ;)
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Kanskje best å bare ha det slikt,ser jo bra ut.
    Er det samme kretskorten som du laget til meg?
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Det blir veldig grovt dette bygget.
    Kjøleribbene ikke rett på alle sidene, så det meste blir skjevt.
    Planen er at dette skal bli en garasjeforsterker, så finishen står langt nede på prioriteringslista. ;)

    IMG_20191013_125612.jpg
    IMG_20191013_125303.jpg


    Edit:
    Fikk lyd i den idag. Det gjenstår å koble opp DC beskyttelse og VU meter.
    IMG_20191013_192638.jpg
     
    Sist redigert:

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    BSTRD babyen overrasket stort koblet opp mot Klipsch KLF20.
    Det spiller lunt og uanstrengt og gir ønske om å høre på mer musikk.
    Kommer nok til å la denne bli i huset noen dager til for testing. :)

    Får være på utkikk etter noen Klipsch RB61 el å pare den mot i garasjen.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Sånn kan det gå når man bruker feil pot for å justere bias (på begge kanaler).
    VAS strømmen var helt på bærtur, etterpå må bias justeres på ny da den er satt med for høy VAS strøm.
    IMG_20191027_143848.jpg


    Tester den litt med lokket på etter å borret ventilasjonshull i topp og bunn.
    Planen var å lakke topplokket sort, men jeg fant ikke lakk i garasjen.
    Er usikker på om fronten skal børstes eller lakkeres.
    IMG_20191027_185741.jpg
     
    Sist redigert:

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Tabbe å bygge chassis med kortene montert. Etter litt høytspilling døde plutselig den ene kanalen. Sikringene røk på både + og - rail.
    Resultatet var at alle utgangstransistorene takket for seg.
    Regner med at driverene har fått seg en trøkk også.

    Ved demontering fant jeg aluminiumspon som hadde kortsluttet to bein på transistoren som sitter midt under kortet.
    Dette har antagelig fått biasen til å fly til himmels med brent utgangstrinn som resultat.

    Mulig at jeg kan få plass til 2 par sanken istedet med litt kreativ bøying av komponentben.

    IMG_20191225_174923.jpg
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Jeg fikk en Denon DL103R til bursdagen og skulle endelig teste Muffsy MC head amp for første gang.
    Jeg koblet alt opp, men fikk ikke en lyd.
    Jeg prøvde å koble Chromecast inn på Muffsy mm trinnet for å verifisere at det fungerte. Det vrengte fælt i starten, men det kom seg når jeg skrudde volumet til minimum. Mm trinnet fungerer altså.

    Etterpå prøvde jeg i ren desperasjon å koble Chromecast til inngangen på MC head og videre gjennom mm trinnet.
    På laveste volum, kom det musikk i høyttalerene, men det var forvrengt på samme måte som jeg opplevde med for høyt signal inn på mm trinnet.

    Jeg har ohmet fra armkablene og inn til MC head og har kontakt på alle lederene. Jeg har også ohmet pickupen. Den måler rundt 14 ohm.
    Hva kan være galt?
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Jeg fikk en Denon DL103R til bursdagen og skulle endelig teste Muffsy MC head amp for første gang.

    snip

    Hva kan være galt?
    Gratulerer med dagen og ny pickup. Har du testet feilsøkingsstegene på slutten av instruksjonene for MC Head Amp?
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Fant ut av det til slutt. Jeg hadde brukt nylonskiver mellom mutterene og jord på RCA kontaktene, dermed ble jordingen svært dårlig.
    Det ble lyd når jeg fjernet disse, men jeg har litt jordstøy å bli kvitt før jeg kan nyte musikk.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Er det støy i begge kanalene, eller bare i venstre?

    Er det bare i venstre, forsøk å dra AC-kablene over PP-4-kortet istedenfor igjennom.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn