Yngve bygger Honey Badger og annet småtteri

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Det andre phonosteget har jeg planer om å putte i en boks og gi til far som akuratt har anskaffet seg platespiller. :)
    Jeg har gått for ekstra plass for å ha mulighet til å bygge inn en evt buffer, dac El.

    Har forøvrig to regulatorer i kabinettet, den store skal gi 5v til ardunioen mens den lille skal kobles gjennom ett relé og gi 12v trigger ut igjennom minijacken i bakkant. Grevlingen skal åpnes for å montere minijack, 12v relé og en ny softstartmodul.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Det elektriske funker :-D
    Nå gjenstår bare audiokablene.
    DSC_0318.jpg
    DSC_0317.jpg
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Jeg sjekket AMB's sider i går, all arduino-kode er tilgjengelig. Du burde kunne endre teksten i displayet til i prinsipp hva som helst om du har en FTDI-adapter.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Teksten kan endres i config menyen, har bare ikke bestemt meg for hva som skal stå enda. :p
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Det spiller pent nå (placeboeffekten gjør nok mer med lyden enn skjermingen i kabinettet gjør), men jeg har oppdaget noen ting jeg vil endre:
    Lyset i powerknappen må dempes.
    Jeg må få tak i en trafo med lavere spenning da lm317 får 50 grader på kjøleribba når jeg regulerer fra 18vac til 5vdc.
    Det frister å bytte ut skjermen i en grønn VFD da det er vanskelig å lese den på avstand. Den har heldigvis en displaymodus som fungerer fra lytteposisjon.
    DSC_0338.jpg
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Har byttet softstart modul, montert temperaturbrytere og 12v trigger relé på grevlingen. Spanderte på den en jording i samme slengen, den er litt unødvendig da jeg ikke har jordet kurs til anlegget, men det kan jo være greit å få koblet chassiene sammen i padda.

    Nå slår den seg av og på sammen med pre-ampen og skrur seg av om kjøleribbene blir over 75 grader.

    DSC_0351.jpg
    DSC_0350.jpg
    DSC_0348.jpg
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Viste seg at jeg hadde bommet litt på resistansen i attenuatoren da grevlingen har 25k input impedans og ikke 100k som jeg hadde bygget for. Kjørte kalkulatoren på ny med 25k på inngang og utgang. Da viste det seg at jeg skulle ha de samme resistorene på alle steg, men at 33k motstandene "rt" skulle bort.
    Løsnet de i ene enden for å teste og fikk bra resultat. Jeg innbiller meg at lyden ble litt fyldigere.

    Ellers lekte jeg meg med ett pot-meter forran lyset på powerknappen og fant en passende motstand som jeg loddet på plass for å dempe lyset en del. Nå kan jeg se på den i mørke uten å bli blendet. :)
    DSC_0368.jpg
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Tja... du har jo Klipsch, så det naturlige er vel å havne på hornkjøret ;)
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Jeg er nesten like håpløs med tre som jeg er med metall, så det sitter ganske langt inne å bygge høyttalere selv.

    Edit: en litt kjedelig oppdatering idag. Psu til phonotrinnet har blitt utstyrt med både sikring og jording. Latskap gjorde at jordingen ble hvit da den gule og grønne kabelen lå i garasjen.
    Lite spennende på lydfronten, men bra for elsikkerheten.

    DSC_0380.jpg
     
    Sist redigert:

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Det har en tendens til å hope seg opp med mouser esker med noen komponenter og div skrot. Fant denne kassen på coop extra som var perfekt til å samle reservedeler i. :)
    DSC_0400.jpg
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Det andre phonosteget har jeg planer om å putte i en boks og gi til far som akuratt har anskaffet seg platespiller. :)
    Jeg har gått for ekstra plass for å ha mulighet til å bygge inn en evt buffer, dac El.

    Har forøvrig to regulatorer i kabinettet, den store skal gi 5v til ardunioen mens den lille skal kobles gjennom ett relé og gi 12v trigger ut igjennom minijacken i bakkant. Grevlingen skal åpnes for å montere minijack, 12v relé og en ny softstartmodul.
    Er du snill og gir en hvem-hva-hvor for triggerdingsen? :)
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Og 12V kommer fra trafoen?
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Har en 18v trafo som mater 12v regulatoren.
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Akkurat, jeg tenkte ikke på at regulatoren sjølsagt regulerer spenninga sjøl :p

    Funderer på å bruke en 12V led-driver til driftsstrøm for trigger-reléer av industritype; veldig enkelt, men jeg er litt bekymra i forhold til støy fra driveren...
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Fikk nytt volumhjul i posten igår. Synes kanskje det ble litt for stort og litt for blankt. Er på leting etter ett børstet hjul i samme størrelse som det svarte jeg hadde. Hva syns dere?
    DSC_0423.jpg
     

    hifiasylet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2004
    Innlegg
    393
    Antall liker
    90
    Sted
    Vestlandet
    Enig, litt for stort og blankt ;-)

    Ellers - kudos for et solid gjennomført prosjekt! Imponert og litt misunnelig... ;)
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Personlig syns jeg volumkontrollen blir litt i største laget, men det er jo først og fremst en smakssak.

    Synd du kjøpte en streamer, ellers kunne ditt neste prosjekt blitt en mediespiller. Her er (noen kjempegamle, in progress) bilder av min:





    Det er en headless Raspberry Pi med en HifiBerry DAC og strømforyning i et 0905-kabinett. Den kjører RuneAudio, som styres fra en web-browser eller hvilken som helst MPD-klient.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Jeg har en Raspberry PI liggende også, men måtte gå til innkjøp av streamer for å få Spotify connect. Vurderer å bygge ny effektforsterker til det andre anlegget nå. ;-)

    Ellers fant jeg ut at det har blitt mye hifi og bygging i det siste, men lite musikk. Så idag har jeg vært på platebutikk og handlet litt brukt vinyl. :)
    Ny musikk kan være vel så spennende som nye komponenter.
     
    Sist redigert:

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Litt stresstesting på høyt volum. Her er grunnen til at pre-amp ikke kunne stå oppå grevlingen.
    DSC_0434.jpg
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Ble pen den preampen din,hvordan er lyden.
    Takk for det :) Lyden er bra så lenge kilden er bra da denne er helt passiv. Jeg synes at det ble bedre separasjon mellom kanalene i forhold til little bear pre-ampen.

    Hei,
    noen "innvendige" bilder av pre-ampen ?
    Her er ett par bilder av kråkereiret. Jeg har ikke orket å reterminere de gule kablene til riktig lengde enda da det ikke går lydsignal i dem likevel.
    DSC_0450.jpg
    DSC_0451.jpg
    DSC_0452.jpg
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Da ser det ut til at Sunfire forsterkeren kommer til å forlate huset, dermed må jeg bygge en effektforsterker til.
    Jeg sliter med å bestemme meg for hva jeg skal bygge, First watt forsterkerene ser litt kjedelige ut å bygge, så jeg tror utfordringen blir for liten.
    Ett alternativ er å prøve meg på Slewmaster som er utviklet av samme mann som står bak Honey Badger.
    Det jeg vurderer sterkest for øyeblikket er å bestille kort og komponenter for å bygge enda en Honey Badger evt som monoblokker for forandringens skyld. ;)
    Noen bedre forslag?

    Ellers har jeg sendt forespørsel om kort eller kit til Salas Hot rod DCB1 til å putte i "pre-ampen".

    Edit: Da var følgende bestilt til pre-ampen:
    Salas Hot rod DCB1 Hypnotize buffer, 50va 2x15v trafo til bufferen, en liten 9v trafo til lcdunio (regulatoren som regulerer ned til 5v blir alt for varm med 18v inn som jeg bruker nå.), 12v rele for å slå av og på strømmen til buffer.
    Gleder meg til å svinge loddebolten igjen. :)
     
    Sist redigert:

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    LCDuino blir nå VFDuino :) Satser på at den blir litt mer lesbar på avstand nå.
    m0216sd-162sdar2-1_front.jpg
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    f5 er jo litt kjedelig og bygge,men de høres jo bra ut :)
    har vel ikke vurdert jlh2003 eller hiraga 30w?
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Har satt meg på wishlist for ett par slewmaster 5 par kort med spooky input stage, så hvis det blir noe av gruppekjøpet har jeg visst allerede bestemt meg.
    Ostripper gjorde en god jobb med å utvikle Honey Badger, jeg stoler på at han har gjort en vel så god jobb her.
    Det kjekke med slewmaster er at inputstage og output er delt opp i to kort. Dermed kan jeg bygge ett nytt input stage når jeg begynner å kjede seg eller vil endre lyden. ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: JCP

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Jeg ser det er noen kjente navn på den lista; ligger kanskje an til noen flere prosjekttråder :)
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Flere byggetråder er ikke å forakte , uten bom og build guide blir denne en ordentlig utfordring å bygge.
    Honey Badgeren var så godt dokumentert at jeg ikke hadde lært noe av den hvis den hadde fungert på første forsøk. Sånn sett er jeg glad for at jeg monterte lysdiodene feil vei og fikk kontakt mellom transistorer og kjøleribbe. Da måtte jeg gå dypere inn i hvordan den var oppbygd og lærte litt av det.
    Det er kanskje litt sært, men jeg blir litt skuffet hvis det fungerer med en gang. :p
     
    • Liker
    Reaksjoner: JCP

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Vi er nok litt forskjellige; jeg foretrekker absolutt at det virker på første forsøk :D
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Det er kjedelig hvis man ødelegger dyre komponenter, men så lenge det ikke knekker økonomien synes jeg at litt motgang er greit for å sette seg bedre inn i tingene.
    Kom hjem fra jobb igår og fikk endelig høre på musikk gjennom høyttalere istedenfor headset, herlig!
    Her er dagens tilstand i diystua mens jeg venter på nye deler.
    DSC_0457.jpg
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Det ble mye bedre med VFD :)
    DSC_0465.jpg
    DSC_0463.jpg
    DSC_0461.jpg


    Edit: trodde det skulle følge med filter til skjermen, men det gjorde det ikke. Løsningen ble å stjele filteret fra en defekt nad blu-rayspiller jeg har liggende.
    Synes det ble litt tøft, så jeg er usikker på om jeg skal beholde dette eller få tak i ett grønt filter.
    DSC_0468.jpg
    DSC_0467.jpg
     
    Sist redigert:

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Det blir trangt under lokket med Hypnotizen, men satser på at det går bra.
    Har dessverre 30m2 gulv å legge før jeg kan begynne på byggingen.
    DSC_0469.jpg
     

    liliya

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    751
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    Hvorfor ikke gå for Slewmaster. Da kan du velge om du vil gå for FET eller "vanlige" transer. Slewmaster er svært godt dokumentert på diyAudio. Selv hadde jeg bestemt meg for å bygge den i FET utgaven, men så oppdaget jeg at med Sanken utgangstransistorer, som jeg har liggende, er det mulig å hente ut ca 400W (klasse AB). Tror jeg går for det. Vil passe fint til 2x2 12 tommer subber.

    Eivind Stillingen
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Det er Slewmaster som er planen så sant jeg får tak i kort. ;)
    Jeg har tenkt til å bygge med 5 par njw for å ende opp med en bad ass Honey Badger (har 3 par liggende i tilfelle grevlingen dør), men Sanken er under vurdering hvis budsjettet strekker til. ;)
    Den skal drive klipsch rp280 eller sp1, så å skyte spurv med kanon blir det uansett.
    Skal du selge Sanken Transistorene?
     
    Sist redigert:

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Litt sysselsetting på en søndags formiddag.
    Det står dessverre oppussing på planen idag også, men når trafoen kommer i posten blir jeg nok utålmodig etter å lodde den sammen. ;-)
    DSC_0477.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn