Wilson Benesch Curve

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Innlegg
1.334
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Disse frister meg meget om dagen, og lurer på om noen eier eller har hørt disse?

Skal inneha PRaT i bøtter og spann, pluss en bass som etter sigende skal være veldig hurtig og presis. Dessuten skal de passe i stuer med en viss størrelse. Enkel last for forsterkeren, samt at de innehar hi-end kvaliteter som gjør at de kan følge med videre selv om elektronikken oppgraderes.



Men vil jo gjerne høre om noen har erfaringer å dele (ikke bare basere seg på tester og uttaleleser fra utenlandske fora).

mvh
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
åh de var flotte de er altså !

Tør jeg spørre hva herligheten koster ?
 

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Innlegg
418
Antall liker
7
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
Berg skrev:
åh de var flotte de er altså !

Tør jeg spørre hva herligheten koster ?


Det beste er at den kan leveres med forskjellige typer treverk/materiale på siden, helt etter smak og behag. De er bare dritlekre!

Hilsen Tommy
 

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Innlegg
1.334
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Koster visst 8800 euro, men ikke funnet ut eksakt pris her til lands i skrivende stund...



Her snakker vi om høy WAF og en finish og utseende som nærmer seg SF.
 
O

om.s

Gjest
En prisliste jeg har fra siste Hortenmesse indikerer 65K, tror bare det skiller noen få lapper på mine Discovery´s, forøvrig enda en eminent høyttaler fra WB, nesten som alltid fra den kanten.

mvh
 

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Innlegg
1.334
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
C._Alshus skrev:
Hva med en slik?

Vakkert Alshus!

Selvfølgelig skal jeg lengre opp på Naim-stigen, men akkurat nå sitter jeg litt med følelsen av å lytte mer på ProAc enn Naim, om du forstår. Litt sånn moro/fest-brems på en måte.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.913
Antall liker
8.919
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Vanvittig flotte høytalere - skulle virkelig likt å høre de der en dag....

En annen ting...har leste flere steder om PRat....hva er det...?

Mvh
OMF
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Bare prat ;) Skrives forøvrig PRaT (Pace,Rhythm and Timbre)
Høyttaleren er både lekker og skulle vært artig å lyttet til hjemme i egen stue.
Mvh.KW
 
S

Stover

Gjest
KW skrev:
Bare prat ;) Skrives forøvrig PRaT (Pace,Rhythm and Timbre)
Høyttaleren er både lekker og skulle vært artig å lyttet til hjemme i egen stue.
Mvh.KW
Pace, Rythm and Timing

Pace, grunnrytmen, den underliggende fremdriften/ rytme og timing.

Utrolig flotte høyttalere Costello. Ikke bare vil de kunne overleve fremtidige oppgraderinger. De vil nok fordre oppgraderinger også. Spennende.
 

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Innlegg
1.334
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
stover skrev:
Utrolig flotte høyttalere Costello. Ikke bare vil de kunne overleve fremtidige oppgraderinger. De vil nok fordre oppgraderinger også. Spennende.
Det er jo positivt at høyttalerne henger med framover. De ble forøvrig testet i magasinet "Image Hi-Fi" i par med Naim 202/200. Selvfølgelig med en meget positiv konklusjon... :)

Mvh
 
S

Stover

Gjest
costello skrev:
stover skrev:
Utrolig flotte høyttalere Costello. Ikke bare vil de kunne overleve fremtidige oppgraderinger. De vil nok fordre oppgraderinger også. Spennende.
Det er jo positivt at høyttalerne henger med framover. De ble forøvrig testet i magasinet "Image Hi-Fi" i par med Naim 202/200. Selvfølgelig med en meget positiv konklusjon... :)

Mvh
Alt skulle ligge til rette for et nydelig møbel, god lyd og en ht man kan ha lenge.

Go for it !
 

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Innlegg
1.334
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
stover skrev:
Ja..jo, veldig fristende. Bruker man eliminasjonsmetoden pluss magefølelse, er det ikke SÅ mange høyttalere å velge mellom egentlig. Som skal passe til Naim-elektronikk. Selvfølgelig er Discovery bedre (men tungdrevne) og ACT er alt for dyr. Etter kontakten med Norman/UHES ang. høyttalere er Spendor ute av tankene.

Men er det virkelig ingen som har hørt Curve?
Importøren har da vitterlig en demo-modell.
 
O

om.s

Gjest
costello skrev:
stover skrev:
Ja..jo, veldig fristende. Bruker man eliminasjonsmetoden pluss magefølelse, er det ikke SÅ mange høyttalere å velge mellom egentlig. Som skal passe til Naim-elektronikk. Selvfølgelig er Discovery bedre (men tungdrevne) og ACT er alt for dyr. Etter kontakten med Norman/UHES ang. høyttalere er Spendor ute av tankene.

Men er det virkelig ingen som har hørt Curve?
Importøren har da vitterlig en demo-modell.
Jo jeg har hørt the Curve, meget bra men den har litt mer nedover og litt mindre oppover enn mine kjære Discovery, men vil tro de passer meget godt til Naim elektronikk, de er enklere å få til enn Discoveryéne, men du verden så forførende og musikalske, og ikke minst så estetisk lekre...

mvh
 

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Innlegg
1.334
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Ekspertene på Naim-forumet forteller om forskjellene i bassområdet. Discovery mer presis. Men testen i det tyske Image Hi-Fi derimot roser bassen til Curve opp i skyene. Det vil nok være forskjeller ute å går alt ettersom rom og plassering. Discovery er ikke så veldig mye dyrere, men krever mer power enn det jeg har nå, vil jeg tru...

Får se hva som skjer etter ferien... ;)

Mvh
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Står en AMP III og støver ned hos meg costello hvis du vil teste (les: kjøpe, så selge vis du er misfornøyd (ja jøss ;D ))
Da har du en god parring til curve vis du tester den.

Pk
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Sikkert en fantastisk byggekvalitet osv, men dette er sannsyligvis ikke en høyttaler for enhver smak, dømt etter kommentarene til bassen (slank, stram) i den engelske testen, kombinert med et litt høyt nivå på diskantenheten, som det fremgår av responskurven. Vi er jo en hel del som mener at frekvensresponsen ideelt bør helle svakt nedover med økende frekvens (gjelder ikke tyskererne, som alltid har ment det motsatte..).
Jaffal er det typisk at man må vise særdeles stor omhu ved matching og plassering med denne tendens i klangbalansen, ellers ender det med at man blir sittende å lytte bare til de best platene og de som har en fyldig klangkarakter.
(slike som selgerne setter på når de demonstrerer utstyr med denne type lyd).
No

PS
Her er eksempel på en som vet hva han snakker om, når det gjelder det med klangbalanse. Det med hellende respons hører til "de gamle sannheter" blandt erfarne lyttere, vel og merke de som har akustisk musikk som referanse.

http://www.regonaudio.com/Measurement Supplement Padua RR.html
 
K

kbwh

Gjest
Den Spendoren er ikke ulik de som står hos meg. Ser man det.
 
O

om.s

Gjest
costello skrev:
Dukket opp enda en test....for dem som er interessert. WB Curve testet med Audionet (hmmm kanskje det hadde vært noe?).
WB og Audionet har en fantastisk synergi, tror ikke som andre her nevner at du bør bekymre deg over noen klangbalanse disse par hestene produserer, etter nå flere år med med kombinasjonen WB Discovery/Audionet føler jeg meg ganske sikker på dette, ikke minst kommenterer fra de som virkelig har lyttet til ett slikt oppsett, inkl mitt, ikke minst fra en (Buster) som nettopp satte full Audionet elektronikk på sine WB ARC (se Audionet tråden)....

mvh
 
K

kbwh

Gjest
Enig med om.s. om Audionets klangbalanse.

Vi prøvde pks sin Amp III på mine Sf her i vinter, og det klang mørkere enn med mine vanlige B&O, riktignok med noen kabler som var vel tynne.
 
B

Back_Door

Gjest
om.s skrev:
WB og Audionet har en fantastisk synergi, tror ikke som andre her nevner at du bør bekymre deg over noen klangbalanse disse par hestene produserer, etter nå flere år med med kombinasjonen WB Discovery/Audionet føler jeg meg ganske sikker på dette, ikke minst kommenterer fra de som virkelig har lyttet til ett slikt oppsett, inkl mitt, ikke minst fra en (Buster) som nettopp satte full Audionet elektronikk på sine WB ARC (se Audionet tråden)....

mvh
Det du skriver her, viser viktigheten av å ikke bare lese, men også å lytte før en dom felles.
 
O

om.s

Gjest
Back_Door skrev:
om.s skrev:
WB og Audionet har en fantastisk synergi, tror ikke som andre her nevner at du bør bekymre deg over noen klangbalanse disse par hestene produserer, etter nå flere år med med kombinasjonen WB Discovery/Audionet føler jeg meg ganske sikker på dette, ikke minst kommenterer fra de som virkelig har lyttet til ett slikt oppsett, inkl mitt, ikke minst fra en (Buster) som nettopp satte full Audionet elektronikk på sine WB ARC (se Audionet tråden)....

mvh
Det du skriver her, viser viktigheten av å ikke bare lese, men også å lytte før en dom felles.
Presist mitt poeng også!! ;) :) ......

mvh
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
(det var ingenting)
 

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Innlegg
1.334
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Tror nok også at Naim og WB er en bra match...Naim har jo en litt sånn roll-off tendens i diskanten. Mange Naimister har ARC har jeg lagt merke til. På den tyske testen ble det brukt Naim forsterkere og Meridian CD-spiller.

Det finnes et demo-eksemplar, men vet ikke helt når de skal selges. Litt uklart.
Men, uansett, hjemlån først er et must dersom jeg skal kjøpe høyttalere i denne prisklassen.
 
O

om.s

Gjest
costello skrev:
Tror nok også at Naim og WB er en bra match...Naim har jo en litt sånn roll-off tendens i diskanten. Mange Naimister har ARC har jeg lagt merke til. På den tyske testen ble det brukt Naim forsterkere og Meridian CD-spiller.

Det finnes et demo-eksemplar, men vet ikke helt når de skal selges. Litt uklart.
Men, uansett, hjemlån først er et must dersom jeg skal kjøpe høyttalere i denne prisklassen.
Naim og WB høres også ut som en spennende kombinasjon, jeg har dessverre ikke hatt anledning til å legge ørene til denne kombinasjonen, men kanskje en dag.

100% enig at dette må testets ut hjemme, men der bruker ikke Pilar være vanskelig, er mine erfaringer...

mvh
 

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Innlegg
1.334
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Takk for den, bambadoo!

Dette er jo interessant lesning. WB Curve er tydeligvis spennende, annerledes høyttalere. Og lytting hjemme før kjøp er et must. Bet meg merke i bl.a dette...
The next obvious question then would be, which is preferable, the duller “thud-like” MDF woofer sound or the more “popping” metallic cabinet sound? Each has its merits, and I certainly would not suggest that across the board one is superior to the other. It was clear to me that the forcefulness of the bass was much appreciable with the Curves than almost any other speaker I’ve had in my room.
Litt metallisk klang fra kabinettet er nevnt, mens dette ikke blir nevnt i noen av de andre testene av Curvene.

Dagens pris er forresten 66000.
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
costello skrev:
"The next obvious question then would be, which is preferable, the duller “thud-like” MDF woofer sound or the more “popping” metallic cabinet sound? Each has its merits, and I certainly would not suggest that across the board one is superior to the other.

Litt metallisk klang fra kabinettet er nevnt, mens dette ikke blir nevnt i noen av de andre testene av Curvene.
Skal jeg forsøke å tolke hva skribenten mener her, så er det ikke metallisk klang.
Det er nok mer måten WB spiller bass på kontra "myke" kabinetter ala MDF.
WB spiller sprettent, kontant og stramt definert i bassen. Helt uten etterslep eller "buldring".
Når det funker så er det ytterst tilfredstillende.
For å få det til å funke så er min (lille) erfaring at det skal litt krefter til.

Mvh
Rolf
 

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Innlegg
1.334
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
RoDa skrev:
For å få det til å funke så er min (lille) erfaring at det skal litt krefter til.
Ja, akkurat, litt redd for at det skal en betydelig oppgradering til for mitt vedkommende for at jeg skal få disse høyttalerene til å "synge"....Men, på den annen side, testen fra det tyske Image Hi-Fi var basert på akkurat mine forsterkere.

Så igjen...prøve hjemme er et must!
 
U

utgatt60135

Gjest
costello skrev:
Etter kontakten med Norman/UHES ang. høyttalere er Spendor ute av tankene.
Nå ble jeg litt nysgjerrig ::)..

Har du vurdert Gradient forresten? Det blir spennende å se hva du ender opp med.
 

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Innlegg
1.334
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
costello skrev:
Etter kontakten med Norman/UHES ang. høyttalere er Spendor ute av tankene.
Nå ble jeg litt nysgjerrig ::)..

Har du vurdert Gradient forresten? Det blir spennende å se hva du ender opp med.
UHES i England hadde jo sine synspunkter om høyttalere. Der man hadde f.eks Spendor og ProAc, med sin litt laid-back spillestill på en side og f.eks Naim's egne, WB og Neat med sine mere frampå, kjappe spillestil på den andre side. Smak og behag.

Gradient er vurdert, men tror ikke de scorer så høyt på PRaT. Dessuten er de tungdrevne.
Kunne nok levd lykkelig med mine D15, men nå er tiden moden for endringer.

Så snart den norske importøren greier å hoste opp et par Neat Momentum 4i i rosenut skal jeg prøve dem,trur eg.. ;D
 
O

om.s

Gjest
RoDa skrev:
costello skrev:
"The next obvious question then would be, which is preferable, the duller “thud-like” MDF woofer sound or the more “popping” metallic cabinet sound? Each has its merits, and I certainly would not suggest that across the board one is superior to the other.

Litt metallisk klang fra kabinettet er nevnt, mens dette ikke blir nevnt i noen av de andre testene av Curvene.
Skal jeg forsøke å tolke hva skribenten mener her, så er det ikke metallisk klang.
Det er nok mer måten WB spiller bass på kontra "myke" kabinetter ala MDF.
WB spiller sprettent, kontant og stramt definert i bassen. Helt uten etterslep eller "buldring".
Når det funker så er det ytterst tilfredstillende.
For å få det til å funke så er min (lille) erfaring at det skal litt krefter til.

Mvh
Rolf
Som "mange årig" WB eier, bifaller jeg denne tolkningen" :) ...

mvh
 
Topp Bunn