Welcome to the Leisuredome

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.505
    Antall liker
    84.382
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Kamfertrekister kommer gjerne fra fjerne østen, som Thailand, japan osv.
    En gang var disse svært populære og min mormor kjøpte fire stk da hun og morfar var i Thailand på 1950 tallet. Hun kjøpte i fire forskjellige størrelser og fikk de sendt med båt derfra. Kistene gikk i hverandre som disse russiske figurene og betalte dermed frakt for bare et kolli. Disse kistene lukter kamfertre inni og det var visstnok bra å oppbevare duker ol i. Lukten satte seg i dukene og dette skulle være litt eksklusivt dengang da. Muttern fikk den mellomstore og de andre søsknene hennes hver sin. ☺
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.380
    Antall liker
    63.416
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kamfertrekister kommer gjerne fra fjerne østen, som Thailand, japan osv.
    En gang var disse svært populære og min mormor kjøpte fire stk da hun og morfar var i Thailand på 1950 tallet. Hun kjøpte i fire forskjellige størrelser og fikk de sendt med båt derfra. Kistene gikk i hverandre som disse russiske figurene og betalte dermed frakt for bare et kolli. Disse kistene lukter kamfertre inni og det var visstnok bra å oppbevare duker ol i. Lukten satte seg i dukene og dette skulle være litt eksklusivt dengang da. Muttern fikk den mellomstore og de andre søsknene hennes hver sin. ☺
    Takker! Der lærte jeg noe (igjen) 🥰
    Blir forbannet hvis whiskyen begynner å smake kamfer 😆
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.380
    Antall liker
    63.416
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    I morgen kommer en særdeles hyggelig haifai-kar på besøk i et par dager. Bør vel sjekke vekt på PU, fase på sub, tørke støv av komponentene, finne frem musikk som får anlegget til å skinne og polere opp høyttalere og sub så pianolakken skinner. Næh, har kjøpt øl, så føler meg tålig forberedt 😊
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    13.001
    …….verre er de besøkene hvor man må drikke seg ned etter at de har dradd 😆
    Har du slike i din bekjentskapskrets :rolleyes:

    Ut i fra den assorterte øl buffeen vil jeg tro det er Blåskogens store sønn som har ankommet eders residens.
    Når vedkommende i tillegg sies å inneha flatpakkede høyttalere fra De Forenklede Stater uten suffikset i, så snakker vi vel Magnepan 3.7.
    Besøket har nylig drukket seg kraftig opp i London i og ved barene i Camden, så dette kan bli vondt caftein.
    Det lukter en runde med å drikke seg ned etter besøket dette ;)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.897
    Antall liker
    13.959
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hehe, ikke skråstilt topp på høyttalerne, ingen supertweeter og dødt kabinett…….det bør helst gå bra 😄 Haifai som blir ødelagt er ikke farlig. Det er tross alt døde ting og gir bare nye muligheter 😊
    Aller morsomst var en liten flokk med menn som fortvilt prøvde å høre om supertweeteren, som spiller over det hørbare frekvensområde, faktisk virker etter fall i gulvet 🤣🤣🤣🤣
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.702
    Antall liker
    58.723
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ted Nugent is in da house.

    Vis vedlegget 1016388
    Det der er faen ikke Nugent!
    Han har nemlig atskillig mer hår i bakskolten. 🙈

    Sikkert en sånn besserwisser som har best musikksmak, og fasit på hvordan ting skal låte. En sånn ubehøvlet østlending som drikker alt som lukter sprit eller humle.
    Pføøy! 🤪
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.380
    Antall liker
    63.416
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Det der er faen ikke Nugent!
    Han har nemlig atskillig mer hår i bakskolten. 🙈

    Sikkert en sånn besserwisser som har best musikksmak, og fasit på hvordan ting skal låte. En sånn ubehøvlet østlending som drikker alt som lukter sprit eller humle.
    Pføøy! 🤪
    Nå har vel Nugent også etter hvert blitt litt tynnere i hyssingen 😆 Mer skandaløst er at du ofte streamer Ted Nugent. En del tøff musikk, men mannen er jo nesten like blåst som Steven Segal. Regner med at deler av Nugents streaminginntekter går i valgkampkassen til Trump, og vi derfor kan konkludere med at du er delvis skyldig hvis Trump vinner valget til høsten 😆😆😆
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.380
    Antall liker
    63.416
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Innlandets store sønn er på vei hjemover i sleden sin, og besøket var like hyggelig som foventet 🥰

    Litt fikk vi gjort på halvannet døgn selv om tiden fløy altfor fort; sett på tv at Brann knuste småbylaget fra Hamar, hørt på anlegget mitt, spist raspeballer i havgapet og sett utsikten mot havet fra losstasjonen på Viksøy, lekt med spennende PUer i casa tkr og hørt på det imponerende oppsettet til OMF 😊 I tillegg til masse hyggelig skravling fikk vi selvfølgelig også mesket oss med en del godt øl, og det kjennes i dag ut som det er søndag og ikke fredag 😆

    Takk for et veldig hyggelig besøk, og så får jeg heller se mellom fingrene med at du aldri hadde hørt om 16 Horsepower 😆

    IMG_6272.jpeg
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.380
    Antall liker
    63.416
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    En skillingsbolle, litt kaffe og noen refleksjoner rundt det imponerende oppsettet til @OMF 😊

    Ole Martin åpnet gjestfritt dørene kl 19 i går kveld for bluesbreaker, meg og et hyggelig nytt bekjentskap, @Nido. Jeg har hørt dette flotte systemet tidligere og gledet meg, men var nok ikke like spent som Maggieholikeren bluesbreaker, som var litt som en unge foran godteridisken 😆

    Så var det disse refleksjonene da. Burde sikkert lest hva jeg skrev om oppsettet tidligere, men det er jo litt feigt 😊

    Ole Martin har gått «vitenskapelig» og metodisk til verks. Du merker med en gang at han har jobbet med det stooore rommet sitt. Det er behagelig å snakke sammen og å oppholde seg i rommet. Ole Martin sa vel at rommet er litt overdempet, noe jeg kommer indirekte tilbake til senere. Vi streamet fra Tidal, og musikkbiblioteket hans blir sydd sammen med Roon. Han søker mest mulig transparens frem mot høyttalerne, og bruker tre Topping DACer og Hypex NCore amper. Delefilteret er nappet ut av de svære Maggiene og lyden styres og perfeksjoneres gjennom Audiolense. Veggene er kledd med basser hvor de bak spiller i motfase med de fremme. I tillegg har «Trompet-Atle» fintunet på Audiolense siden sist jeg var så heldig å få besøke Ole Martin.

    Hvordan låter det da? Det låter fantastisk bra, men mest på godt og litt på vondt kan jeg høre at det spilles med Magnepan. Selv om transparens og Audiolense regjerer i oppsettet kan du liksom ta Mowgli ut av jungelen, men ikke jungelen ut av Mowgli 😆 Det er heller ikke noe poeng da det låter slik Ole Martin ønsker det skal låte. Han ønsker lyden av Maggies, samtidig som han gjennom aktiv deling ønsker å rydde litt opp i noen «unoter» som jeg ofte synes kjennetegner denne typen høyttalere; mangel på dybde og luft mellom instrumentene. Dette har han klart. I tillegg har han beholdt den besnærende luftigheten som kjennetegner paneler. Egentlig alt av dette trukket mot det ekstreme. Det spiller rett og slett utrolig flott og ikke minst svææært med et bass-system som kun gjør noe av seg når musikken krever det, og da virker det som om det er utømmelige krefter å dra på med.

    Men, jeg er nå en kritisk jævel, så hva kan jeg eventuelt kritisere ut fra mine subjektive preferanser. Da må vi gå til dyreriket 😆 Lydbildet fremstår på mange måter som en elefant. Den er svær og tung med bein og armer plassert der de skal være på kroppen. Elefanter kan likevel være forbausende raske, men er selvfølgelige ikke de raskeste og mest lettbente i dyreriket. De kan også være farlige og trampe deg ihjel hvis de blir truet. Men, dette anlegget er ikke en leopard. Til det mangler det den ekstreme lettbente hurtigheten og farligheten. Elefanten kan nok trampe deg ihjel, men ikke flerre opp strupen din eller skremme deg med sine lange skarpe klør. Nok om dyreriket 😆 Motsatsen til dette oppsettet er nok det største Avantgarde-systemet jeg har hørt et par ganger i München. Der er det fullt tivoli og moro, og jeg blir ør og lyttetrett etter en halvtime, mens Ole Martin sitt oppsett kan du høre på i timevis uten å bli lyttetrett. Jeg ville selv valgt Ole Martin sitt oppsett hvis jeg fikk velge, men preferansene mine drar nok mer i retningen Avantgarde hvor en skarptromme får deg til å skvette og en trompet ikke alltid høres ut som behagelig vellyd. Hos Ole Martin får jeg liksom følelsen av at alle transienter er polert litt i kantene.

    Til de som leser bibelen som fanden og leser dette som kritikk av lyden hos Ole Martin (vi er tross alt på HFS). Tell til ti, tenk deg om og snakk gjerne med en venn 😆 Dette er et anlegg som er sydd sammen etter preferansene til Ole Martin med et svært vellykket resultat. Jeg synes det låter fantastisk bra, men mine preferanser heller nok mer mot hornsystemet han hadde tidligere (langt fra alt, men noe av det). Jeg liker å føle humpene i veien uten at det fjæres for lett over dem 😆 Hovedkonklusjonen er likevel at dette helt sikkert er blant de mest vellykkete oppsettene i kongeriket som mange flere burde hatt gleden av å oppleve 😊

    IMG_6271.jpeg
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.615
    Antall liker
    14.572
    Sted
    Langesund
    Du din kritiske jævel. Du gjenoppfrisker mine opplevelser fra besøkt hos OMF for et par år siden (726 dager). Flottanes lyd
    Du treffer bra synes jeg, og jeg håper du er like flink når du kommer hit:LOL:
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.380
    Antall liker
    63.416
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Du din kritiske jævel. Du gjenoppfrisker mine opplevelser fra besøkt hos OMF for et par år siden (726 dager). Flottanes lyd
    Du treffer bra synes jeg, og jeg håper du er like flink når du kommer hit:LOL:
    Jepp, kritisk jævel! Blir nok et nytt kapittel i dagboken min når jeg får hørt anlegget ditt 😆

    IMG_0089.jpeg
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.702
    Antall liker
    58.723
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ikke så veldig lenge siden jeg kom inn døra hjemme. Sklir merkelig nok innom HFS og tråden din @Karmana .🙈
    Først, - takk for et par strålende fine dager.
    Og da mener jeg ikke været, selv om det faktisk ikke var så verst. Det er spennende for en innlending å komme helt ut i havgapet for å se den uendelige horisonten og ane hvilke naturkrefter havet representerer.
    Mektig og flott. Super sightseeing med høyt kvalifisert guiding.
    Raspeball med kålrotstappe, salt kjøtt og grov pølse, var et uvanlig og eksotisk måltid for meg.
    Et veldig hyggelig sted vi var på, og maten var skikkelig laget fra bunnen av.
    Det smakte nydelig, og antagelig slik en veldig dreven, matflink, vestlandskone kan tilberede og servere.
    Det er jo god tradisjon for å poste matbilder her på sentralen, og her er det virkelig på sin plass!
    IMG_20240419_195801.jpg

    Hvis noen lurer, så ble jeg mett!

    Vi fikk oss noen gode øl i løpet av oppholdet også. Både lokalt og medbragt 😊
    Screenshot_20240419_200757.jpg

    Var forresten helt nydelig den Salikatten.

    @tkr tok godt i mot oss, og ga oss en meget spennende demo av 3 ulike topp-pickuper på en MASKIN av en Verdier-spiller. 🤩
    Vi fikk høre Dynavector Te Kaitura, Ortofon Anna og Decca London Reference (tror jeg)
    Etter mitt valg, spilte vi stort sett samme sporene fra kun to ulike plater for å sammenligne. Lou Reed Transformer og Lyle Lovett, Joshua Judges Ruth.
    Skal si det var forskjeller!
    Det mest bemerkelsesverdige var hvor ulik mengde støy fra rillene man hørte ved avspilling med de ulike plogene. En skulle tro at det var tre ulike eks av platene som ble spilt. Men det var altså samme.
    Så stor forskjell altså.
    Veldig lærerikt og et tankekors for meg.
    IMG_20240418_160507.jpg

    Stor takk til @tkr som var så hyggelig og tok seg tid. 👍

    På kvelden var vi som omtalt over her, på besøk hos @OMF.
    Karmanas omtale over her bør vel nomineres til en Nobelpris i litteratur... 👍🥰
    Jeg gir min tilslutning til det som står skrevet. Ikke fordi jeg er lat eller uberørt. Tvert i mot. Hva mer skal man egentlig si?
    Jeg nøyer meg med å rette en stor takk til @OMF som tok i mot oss og ga oss en fantastisk lydopplevelse.
    Et uvanlig oppsett (med Maggies) som er svært vellykket.
    Godt gjort! Tror jeg vil huske dette lenge. 🙏

    Hvis man kikker på bildet fra seansen som Karmana har satt inn over her, så ser de som er gode observatører at Ted Nugent er tiltrodd styring av Tidal via Roon på paden.
    Verten lot oss få holde på som vi ville, og det meste av all slags musikk ble prøvd ut.
    Verten ga også flere morsomme tips som jeg har med meg hjem på Shazam. Bl a et konsertopptak med Lou Reed og Kris Kristofferson ( sammen ! ). 😊
    IMG_20240419_203921.jpg


    Her på HFS er det mange kunnskapsrike og hyggelige folk som åpner opp dørene og "bjuder på".
    Her hadde vi to gode eksempler. 👍👍

    Takk til alle involverte. Ikke minst vertens hustru og sønn, som lot oss store guttunger få fritt spillerom.
    Albus også, for god underholdning.
    Maken til artig krabat av en energibombe! 😆
    IMG_20240419_204436.jpg

    Vel verdt turen. 🙂

    PS Jeg har hørt OM 16 Horsepower, men du satte meg fast på gjettekonkurransen.
    Jeg har lagt merke til at det blir vanskeligere spørsmål for hver gang vi møtes, så jeg skjønner at du har moro når jeg sliter. Tok Ricochets og Christer Falck! Må være fornøyd med meg sjøl, tenker jeg.
    Kan ikke vinne hver gang. 🤪😊
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.589
    Antall liker
    27.762
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Stor takk til @tkr som var så hyggelig og tok seg tid. 👍
    @bluesbreaker: Takk for besøket, det skulle bare mangle! Det er alltid veldig fint å bli kjent med ansiktet bak nicket. Kjekt å bli kjent med deg!

    -For å ta `an ett hakk opp: Noe av det kjekkeste med HFS og vår felles hobby er nettopp det å kunne bli tatt imot hos vilt fremmede/få vilt fremmede med samme interesse på besøk. Du er hjertelig velkommen på nytt besøk, og er jeg på dine kanter, lover jeg å banke på døra di.

    Og for å få det helt nøyaktig: Det var DV Te Kaitora Rua, Ortofon Mc Anna Diamond og London Decca Reference du lyttet til, satt opp på hhv. SAEC 506/30, SAEC 308 L og SME V armer.

    Mvh
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn