Vinylrengjøring

PerHB

Medlem
Ble medlem
02.10.2005
Innlegg
12
Antall liker
0
Antistatisk matte fjerner den statiske knitringen. En god stift plukker opp mindre av den som følger av støv og skader i overflaten. Kjemikalier er fy!!!
Mener du antistatisk klut, som man legger nedpå platen et par runder? Synes ikke jeg har oppnådd så fryktelig mye på den måten. Har nettopp skiftet stift, ergo kan jeg teste det siste du nevner på "problemplatene".
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
I siste Stereophile (11/2005) skriver MF side opp og side ned angående nettop dette temaet.
Del 2 av denne artikkelen om platerensevesker fra Mr Fremer i Stereophile ble i novembernummeret lovet å komme i desembernummeret (12/2005). Jeg ser at Michael Fremer nå i desembernummeret på grunn av sin omtale av CEDIA Expo & the London Show sier at del 2 nå er utsatt til 01/2006!
 
T

tjn

Gjest
The disc doctor sin rensevæske og prosedyre er det absolutt beste jeg har prøvd, best resultat får en ved å også bruke børstene fra samme produsent.
 
P

Parelius

Gjest
Er det veldig viktig å unngå fysisk kontakt med plata? Altså: det er bedre å benytte seg av kjemikalier og ikke bruke klut enn det er å bruke en fuktig klut uten kjemikalier?
En må vel i de fleste tilfeller nettopp også ha fysisk kontakt; derfor er børsten så viktig, slik at en kommer ned i rillen. Ultralydbehandling er noe annet.

DiscDoctor har jeg selv meget god erfaring med.
 
T

tjn

Gjest
Og så må vi ikke glemme at det er like viktig å rense nye plater som brukte plater. Det ligger mye rester fra pressingen nede i rillene.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
516
Eller blå Jif for vinduer og speil. Skylling med lunkent vann etterpå
Dette funker greit. Med ett unntak: Lunkent vann fra springen etterlater gufne kalkrester. I alle fall her midt i landet. Men jeg fant en løsning:
Kondensvannet fra tørketrommelen er fritt for alt unntatt vann :)

Løp og kjøp en kondenserende tørketrommel! Den produserer vinylskyllevann i store mengder.
 

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
976
Antall liker
4
Og så må vi ikke glemme at det er like viktig å rense nye plater som brukte plater. Det ligger mye rester fra pressingen nede i rillene.
Enig og samtidig kaste eller bytte (beholdes hvis den er noe å ha) innerposen med en antistatisk.

Det er bare en platerensemaskin som renser grundig i dybden og suger opp all væske. Og jeg vil aldri bruke vann fra springen, men sterilt vann som er å få kjøpt på apoteket.

Til daglig renhold bruker jeg en platebørste og passer på at diamanten på stiften er ren for skitt og lort.
 
T

tjn

Gjest
Eller hvis dere kjenner noen som jobber på ett laboratorium så be de lure med seg hjem 1 ltr. og 2 med ionisert vann, veldig bra! Personlig liker jeg veldig godt Lyra sin "Stylus treatment" for å holde diamanten ren. Audioquest sin børste burde være obligatorisk hos vinyl elskerene. Veldig enig i det med innerposen, bytter alltid ut til antistatiske.
 

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Innlegg
508
Antall liker
20
Torget vurderinger
1
Er der noen som har prøvt "gruv-glide" og har registrert noen endringer? Det siges at det skal redusere overflatestøy og fjerne statisk el. Og så kan den brukes på cd'er også.



Mvh Tom-Erik
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.119
Antall liker
4.995
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Problemet er å få all gugga ut av rillene igjen, med all skiten inkludert...eit solidt vakuum gjer susen.
Rensemiddel i følge Vidar P's oppskrift og ultralyd rensing. Absolutt det beste alternativet!
 

Bulter

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2003
Innlegg
1.674
Antall liker
3.152
Til daglig renhold bruker jeg en platebørste og passer på at diamanten på stiften er ren for skitt og lort.
Hvordan holder du stiften ren? Q-tips? Egen børste?
Det er vel ikke lurt å bruke rensemiddel - det kan kanskje løsne stiften i festet?

Jeg har en gammel flaske med rensemiddel til lydhoder på båndopptakere. Er det noe å bruke? Har ikke turt å prøve, Shure-stifter er nesten ikke til å oppdrive....
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.952
Torget vurderinger
24
Du får kjøpt renseveske i en del hi-fi sjapper (clearaudio hos hificenterkjeden f.eks). Kombinert med en liten børste (laget til formålet) funker dette glimrende. Disse børstene følger ofte med pickupen, ellers koster de sikker ikke mer enn noen ti-kroner.
 

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det er ulike måter å feste diamanten i stiften. Rensemidler kan inneholde løsemidler som kan ødelegge innfestingen.
I en artikkel i danske High-fidelity anbefaler man fint smergelpapir, grad 600. :eek:  ... for den som tør. I følge samme artikkel er diamanten så hard at den ikke tar skade. ::)

mvh
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Stiftrens må til. Har du spilt to-tre platesider som er støvtørket med kullfiberbørste, vil det være en del møkk på stifta allerede. Forskjellen etter rens er hørbar. Har bare gode erfaringer med Clearaudios "Diamond Cleaner". Det finnes imidlertid to kritiske punkter. Pass på å ha lite nok renseveske på børsten før du renser. Slurv her vil medføre spruting på deler av pick-upen som sikkert ikke liker det. Og når du etterpå tørker av med tørr børste, er det bare de korte hårene som må komme i kontakt.

Jeg vil anta at stiftrens forlenger livet både på plate og pick-up. Hvis du er noenlunde stå på hånda. Rensevæske koster lite og varer lenge.

Mvh
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Anbefaler Nitty Gritty basic hvis du ikke har lyst å bruke for mye penger. Kjøpte en slik fra MONO nylig til under 3500,-
Bedre rens og vask av platene har jeg aldri opplevd.
 

zorro

Fersking
Ble medlem
01.10.2005
Innlegg
3
Antall liker
0
Har vasket platene med mild Zalo-blanding over 30 år. Det virker og skader ikke platene. Bare en sjelden gang bruker jeg isopropanol.
Vær forsiktig med nye produkter - man veit jo ikke om platene tar skade.
 

lacerta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2006
Innlegg
173
Antall liker
28
Siden jeg har gått til innkjøp av ny stift vil det være på tide med platerens. Jeg vil bruke Vidar P`s oppskrift på rensemiddel. Men hvordan påføres dette? Bruker man spruteflaske og skyller av med vann? Eller bruker man børste og "skrubber" platene rene?
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.009
Antall liker
366
Torget vurderinger
10
Søk på nettet for å finne en ide hvordan du lager deg en platerensemaskin. Det du trenger er en platespiller tallerken , med brønn , en støvsuger som du får kjøpt for 500 kr og oppover. En suge anordning som legges på lp-plata. Har sett 3-4 beskrivelser på å bygge en sånn . En platespiller finner man på dynga , trenger ikke å være all verden , for den skal bare være et underlag for lp-plata. Motor trenger du praktisk talt ikke , du snurrer rundt med fingrene.Fikk en pakke med 40 lp-plater fra Sarpsborg Mynthandel i går. Noen av platene har behov for rensing. Når jeg tenker meg om så har jeg et behov for en slik sjøl. Har noen bygge prosjekter som må bli ferdige først(hodetelefon forsterker med rør+ rørtrinn), og så får jeg stikke innom en innsamlingsplass for elektronikk og finne meg en platespiller som passer til formålet. Sett i gang og søk , og ha en fin helg med reine lp-plater.
 

sara

Medlem
Ble medlem
12.03.2005
Innlegg
6
Antall liker
0
Bruk en halvdel med destilert vann, kjøpes på apoteket og en halv del med isopropanol, kjøpes i fargehandel.
Bland dette.
Tøm på en renset bommullsdott, eller slike som damene fjerner makeup med. Kjøpes også på apoteket. Tørk av til slutt med en tørr bommullsdott
Jeg garanterer at dette fungerer.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Siden jeg har gått til innkjøp av ny stift vil det være på tide med platerens. Jeg vil bruke Vidar P`s oppskrift på rensemiddel. Men hvordan påføres dette? Bruker man spruteflaske og skyller av med vann? Eller bruker man børste og "skrubber" platene rene?
Det beste er jo maskin, som det sies her. I mine yngre, fattige dager gikk vi sammen en gjeng musikkvenner og spleiset på en maskin, som gikk på rundgang.
Alternativt kan du børste på annet vis (sprute på, tørke/skylle av duger neppe), og evt skylle under springen. Da er det såklart liten vits i destillert vann i blandingen, du vil få en lett residual uansett. Allikevel bedre enn ingen rens dersom plata ikke er pen..

Mvh Vidar P
 

lacerta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2006
Innlegg
173
Antall liker
28
hmm.. ikke bare bare... Er det noen i Ås-omegn som har en rensemaskin og tar på seg å rense 20 plater?
 

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg er en gammel mann og i min verden har man Zalo på kjøkkenet og det får da greie seg ! Hverdagen bliver alt for kompliceret for husmoderen om hun skal holde rede på flere ulike chemikalier !
Jeg var av samme oppfatning (sikkert et gammel-mann syndrom 8)) helt til jeg vasket en ellers strøken Garbarek-skive, med kun noen fingermerker på. Resultat? :eek: Knitring! Nå gjør jeg ingen ting før platevaskemaskin m oppskriftsmessig gjenomprøvd suppe er på plass. Det er drøssevis med slike oppskrifter på forumet.

mvh
 
Topp Bunn