Vinylplate: "Pink Floyd - Dark Side Of The Moon". Hvilken pressing?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Selv har jeg både Discovery- og EMI LP-100-utgaven av denne her..
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.510
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    /Fosse stemmer bra det var den jeg fikk av deg:) Vi får gjøre noe med allt for lenge siden!
    /Grumpy du har kjempe fine Japan presser:) men den du sendte med meg har noen skikkelige riper som likevel ikke høres da!:pMen slik er det vel og være Svensk og handle av Nordmenn nytter ikke og komme etter og reklamere.
    Ser du har flere:)
    Vi får gjøre et svenskeunntak denne gangen da. Du får se hva du finner i kassene neste gang :)
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.844
    Sted
    Hus
    Min solid blue triangle UK førstepress har SHVL 804 A-2 1GP B-2 2RM. Denne låter meget godt. Samme gjør MoFi sin utgave og den japanske solid blue triangle utgaven. Har ti utgaver av denne skiva på LP. Har ikke hørt 200 Gr. UHQR utgaven som bare ble presset i 5000 ex. Nimbus har visstnok også presset denne, men har aldri sett den for salg :)
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.087
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    10
    Min solid blue triangle UK førstepress har SHVL 804 A-2 1GP B-2 2RM. Denne låter meget godt. Samme gjør MoFi sin utgave og den japanske solid blue triangle utgaven. Har ti utgaver av denne skiva på LP. Har ikke hørt 200 Gr. UHQR utgaven som bare ble presset i 5000 ex. Nimbus har visstnok også presset denne, men har aldri sett den for salg :)
    Kan du ikke dele litt med oss andre? Jeg kjøper gjerne ett bra eksemplar av deg, slik at jeg får fordelt slitasjen fra bare 30th. Anniversari.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.844
    Sted
    Hus
    Skal visstnok være en 80 talls utgave som låter godt også, men husker ikke hvem av de det var ???
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.892
    Antall liker
    26.718
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Gjorde en kjapp sammenligning av mine ex igår på de to første sporen. Tidl var det den EMI plata som kom best ut, etter og fått ett ex av Oden EOP 80778 Japan så kommer den klart best ut nå! det høres godt på puls slagene på åpningen som har en helt annen tyngd og kraft og samtidl som det er luftigt med mye rom. EMI pressen savner bassen som Odeon har.
    Verre er det med den 30th ann som låter lukket/grå i lyden sammenlignet!
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.087
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    10
    Gjorde en kjapp sammenligning av mine ex igår på de to første sporen. Tidl var det den EMI plata som kom best ut, etter og fått ett ex av Oden EOP 80778 Japan så kommer den klart best ut nå! det høres godt på puls slagene på åpningen som har en helt annen tyngd og kraft og samtidl som det er luftigt med mye rom. EMI pressen savner bassen som Odeon har.
    Verre er det med den 30th ann som låter lukket/grå i lyden sammenlignet!
    Ja, sånn er det når man ikke vet bedre...Har alltid syntes min 30-års utgave spilte flott. Nå har dere sådd et frø og letingen etter denne lyseblå triangelen er allerede i gang.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Bartesam: Den samlinga vil jeg se!! Og har du en ekstra JPN SBT....:rolleyes:
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.844
    Sted
    Hus
    Gjorde en kjapp sammenligning av mine ex igår på de to første sporen. Tidl var det den EMI plata som kom best ut, etter og fått ett ex av Oden EOP 80778 Japan så kommer den klart best ut nå! det høres godt på puls slagene på åpningen som har en helt annen tyngd og kraft og samtidl som det er luftigt med mye rom. EMI pressen savner bassen som Odeon har.
    Verre er det med den 30th ann som låter lukket/grå i lyden sammenlignet!
    Ja, sånn er det når man ikke vet bedre...Har alltid syntes min 30-års utgave spilte flott. Nå har dere sådd et frø og letingen etter denne lyseblå triangelen er allerede i gang.
    Hvis du skal ha solid blue triangle Uk førstepress eller Japan førstepress, så koster disse en del. Skulle ikke tro at en skive som har solgt i så mange ex blir styggdyr, men det det første opplaget var vel ikke så veldig stort siden prisene er som de er. Min er komplett med plakater og stickers i UK utgave og med bok og OBI i Japan utgave :)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    15.757
    Torget vurderinger
    2
    Den britiske førsteversjonen SVHL 804 i A3/B3 pressing (stampernummer), er meget god. Svenskene fikk stamperne etter og Harvest-pressing fra disse, utgitt i Sverige, er også verdt å kikke etter. Ble også solgt i Norge. Stamperne før A3/B3 på førstepressingen er ikke like ettertraktede, problemer i diskanten. (Disse aller første pressingene har solid-blue trekant).

    Skjermbilde 2017-11-15 kl. 09.22.19.jpg
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.689
    Antall liker
    58.636
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet at Håkon på Vinyl&Kaffe, Hamar hadde en DSOTM Solid Blue til salg sist jeg var der.
    Regn med at den ikke er til "gibortpris".
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    15.757
    Torget vurderinger
    2
    Slik ser den svenske jeg nevner over ut.

    Matrix:

    Matrix / Runout (Label Side A): SHVL 804A
    Matrix / Runout (Label Side B): SHVL 804B

    Skjermbilde 2017-11-15 kl. 09.29.46.jpg
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Den britiske førsteversjonen SVHL 804 i A3/B3 pressing (stampernummer), er meget god. Svenskene fikk stamperne etter og Harvest-pressing fra disse, utgitt i Sverige, er også verdt å kikke etter. Ble også solgt i Norge. Stamperne før A3/B3 på førstepressingen er ikke like ettertraktede, problemer i diskanten. (Disse aller første pressingene har solid-blue trekant).

    Vis vedlegget 466640
    UK Førstepressingen er vel kun A2/B2, men førsteutgaven kan ha A3/B2 også.

    ...Og så ser det ut som andreutgaven/første reissue også ble presset i noen få med A2/B2, men mest A3/B2 og A3/B3.

    Dette er også verdt å merke seg:

    "Pressing Information: Pressings that use A-2 / B-2 lacquers have minor sound quality issues, particularly during the song, Money. Some copies also have a skip pressed into the grooves during the song Money. Such issues were corrected with the A-3 / B-3 cuttings, with the exception of the peak level distortion during the clocks at the beginning of the song Time (the MFSL UHQR LP is the only vinyl pressing without such distortion)."

    Pink Floyd Archives-U.K. Pink Floyd LP Discography
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    15.757
    Torget vurderinger
    2
    God presisering, Dazed. Har stusset på om de gjorde om trekanten fra solid blue til omriss pga dette kvalitetsproblemet.

    Fant en svensk pressing til småpenger en gang og den var upåklagelig. Verdt å se etter.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.689
    Antall liker
    58.636
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Dessverre hjelper det lite med gode gamle pressinger hvis de er innklint med øl og potetgull og etterpå brukt som freesbee i sandtaket,.
    Det er min erfaring.
    Altså bør de som kjøper platene sine for å spille dem, og ikke bare ha dem i hylla, være litt forsiktig ved kjøp.
    Samleres begreper om hva som er i god stand er ikke alltid samsvarende med hifi folkets kvalitetskrav.
    F.eks er VG, (Very Good) et tilsynelatende vidt begrep.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dessverre hjelper det lite med gode gamle pressinger hvis de er innklint med øl og potetgull og etterpå brukt som freesbee i sandtaket,.
    Det er min erfaring.
    Altså bør de som kjøper platene sine for å spille dem, og ikke bare ha dem i hylla, være litt forsiktig ved kjøp.
    Samleres begreper om hva som er i god stand er ikke alltid samsvarende med hifi folkets kvalitetskrav.
    F.eks er VG, (Very Good) et tilsynelatende vidt begrep.
    Samlere er gjerne mer kresne på kvaliteten enn de som kjøper bare for å spille plater og ikke trenger "samleobjektene", i min erfaring.

    Selvsagt må man vite hva man gjør når man handler brukt.

    VG betyr følgende, og begrepet er godt definert:

    (fra: https://support.discogs.com/en/support/solutions/articles/13000014664-how-to-grade-items- )

    "Very Good (VG)

    Generally worth 25% of Near Mint value. Many of the defects found in a VG+ record will be more pronounced in a VG disc. Surface noise will be evident upon playing, especially in soft passages and during a song's intro and fade, but will not overpower the music otherwise. Groove wear will start to be noticeable, as with light scratches (deep enough to feel with a fingernail) that will affect the sound. Labels may be marred by writing, or have tape or stickers (or their residue) attached. The same will be true of picture sleeves or LP covers. However, it will not have all of these problems at the same time. Goldmine price guides with more than one price will list Very Good as the lowest price. "

    Problemet er heller at mange selgere graderer noe optimistisk, men hvis man er flink til å luke ut selgere som er useriøse og upålitelige, går ting som regel fint.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.689
    Antall liker
    58.636
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ja Dazed, at MANGE selgere graderer noe optimistisk var poenget, og godt beskrevet av deg.

    Dette skjer selvsagt for å få solgt og det er utvilsomt et problem.
    Det er bare å ta en tur på hvilken som helst platemesse og bla fram plater med etiketter.
    Det har jeg gjort ganske mye, så dette er egne erfaringer.

    Nå er det ikke dette tråden skal handle om, men jeg ville gjøre oppmerksom på problemet ved kjøp av eldre pressinger.

    Edit:
    Dessuten:
    Hva tror du de fleste som graderer skivene som blir solgt, spiller dem av på?
    Ganske vanlig er f.eks. et eldre Tandberganlegg med Dual og gammal Shurestift.
    Låter bra i manges ører.
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nå er det ikke dette tråden skal handle om, men jeg ville gjøre oppmerksom på problemet ved kjøp av eldre pressinger.
    Trådstarter er ikke kjent for å være så svart/hvitt med offtopic innhold, og etter såpass lang tid er det nok i orden, med såpass relevant innhold. ;)

    Dessuten:
    Hva tror du de fleste som graderer skivene som blir solgt, spiller dem av på?
    Ganske vanlig er f.eks. et eldre Tandberganlegg med Dual og gammal Shurestift.
    Låter bra i manges ører.

    Tror ikke de som selger i litt stor skala har hørt på platene de selger, men graderer kun visuelt.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.087
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    10
    Den britiske førsteversjonen SVHL 804 i A3/B3 pressing (stampernummer), er meget god. Svenskene fikk stamperne etter og Harvest-pressing fra disse, utgitt i Sverige, er også verdt å kikke etter. Ble også solgt i Norge. Stamperne før A3/B3 på førstepressingen er ikke like ettertraktede, problemer i diskanten. (Disse aller første pressingene har solid-blue trekant).

    Vis vedlegget 466640
    Forstår dette slik at solid-blue triangle i seg selv ikke er noen garanti for god kvalitet, men at det finnes betydelige variasjoner også innenfor solid-blue. Gjelder dette kanskje også de japanske?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    15.757
    Torget vurderinger
    2
    Den britiske førsteversjonen SVHL 804 i A3/B3 pressing (stampernummer), er meget god. Svenskene fikk stamperne etter og Harvest-pressing fra disse, utgitt i Sverige, er også verdt å kikke etter. Ble også solgt i Norge. Stamperne før A3/B3 på førstepressingen er ikke like ettertraktede, problemer i diskanten. (Disse aller første pressingene har solid-blue trekant).

    Vis vedlegget 466640
    Forstår dette slik at solid-blue triangle i seg selv ikke er noen garanti for god kvalitet, men at det finnes betydelige variasjoner også innenfor solid-blue. Gjelder dette kanskje også de japanske?
    Som Dazed presiserte i innlegg #61, er SVHL 804 A3/B3 pressingene de første som er uten de tekniske problemene til de aller første, som er solid blue. A3/B3 kom med omriss-trekant, slik jeg illustrerte. Samme omriss-trekant ble brukt på de svenske pressingene, som kommer fra samme generasjon stampere.
    De japanske kan jeg ikke uttale meg om, de har jeg ikke erfaring med.

    Discogs har ganske god info om hva man skal se etter på etikett, matrix, osv.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Den britiske førsteversjonen SVHL 804 i A3/B3 pressing (stampernummer), er meget god. Svenskene fikk stamperne etter og Harvest-pressing fra disse, utgitt i Sverige, er også verdt å kikke etter. Ble også solgt i Norge. Stamperne før A3/B3 på førstepressingen er ikke like ettertraktede, problemer i diskanten. (Disse aller første pressingene har solid-blue trekant).

    Vis vedlegget 466640
    Forstår dette slik at solid-blue triangle i seg selv ikke er noen garanti for god kvalitet, men at det finnes betydelige variasjoner også innenfor solid-blue. Gjelder dette kanskje også de japanske?
    Som Dazed presiserte i innlegg #61, er SVHL 804 A3/B3 pressingene de første som er uten de tekniske problemene til de aller første, som er solid blue. A3/B3 kom med omriss-trekant, slik jeg illustrerte. Samme omriss-trekant ble brukt på de svenske pressingene, som kommer fra samme generasjon stampere.
    De japanske kan jeg ikke uttale meg om, de har jeg ikke erfaring med.

    Discogs har ganske god info om hva man skal se etter på etikett, matrix, osv.
    A3/B2 har vel heller ikke fylt trekant. Tror det bare er A2/B2. A3/B3 er dessuten langt billigere og låter nok like bra.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.087
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    10
    Den britiske førsteversjonen SVHL 804 i A3/B3 pressing (stampernummer), er meget god. Svenskene fikk stamperne etter og Harvest-pressing fra disse, utgitt i Sverige, er også verdt å kikke etter. Ble også solgt i Norge. Stamperne før A3/B3 på førstepressingen er ikke like ettertraktede, problemer i diskanten. (Disse aller første pressingene har solid-blue trekant).

    Vis vedlegget 466640
    Forstår dette slik at solid-blue triangle i seg selv ikke er noen garanti for god kvalitet, men at det finnes betydelige variasjoner også innenfor solid-blue. Gjelder dette kanskje også de japanske?
    Som Dazed presiserte i innlegg #61, er SVHL 804 A3/B3 pressingene de første som er uten de tekniske problemene til de aller første, som er solid blue. A3/B3 kom med omriss-trekant, slik jeg illustrerte. Samme omriss-trekant ble brukt på de svenske pressingene, som kommer fra samme generasjon stampere.
    De japanske kan jeg ikke uttale meg om, de har jeg ikke erfaring med.

    Discogs har ganske god info om hva man skal se etter på etikett, matrix, osv.
    A3/B2 har vel heller ikke fylt trekant. Tror det bare er A2/B2. A3/B3 er dessuten langt billigere og låter nok like bra.
    Da var drømmen om noe helt spesielt plutselig bare en drøm....
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    VG betyr følgende, og begrepet er godt definert:
    Mnja... Ikke vær for kategorisk. Det du linker til er én definisjon som Discogs-brukere (kanskje) forholder seg til. Det finnes ulike varianter av graderingsdefinisjoner ute i den vide vinylverden - der enkelte er mer presiserende beskrevet enn andre. I tillegg er det ulike graderingsbetegnelser. Discogs bruker f.eks ikke EX (+/-) osv.

    Så har vi videre det som @Blues er inne på. Hvert enkelt individ har sin egen "tolking" av slitasje/skade, og på hvilket grunnlag man setter gradering (visuell betraktning i godt/dårlig lys, gjennomspilling av rengjort/ikke rengjort plate osv)
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Mnja... Ikke vær for kategorisk.
    I og for seg alltid et godt råd. :)

    Det du linker til er én definisjon som Discogs-brukere (kanskje) forholder seg til.
    Ja, men når man selger på discogs, så skal man jo strengt tatt holde seg til dette.


    Det finnes ulike varianter av graderingsdefinisjoner ute i den vide vinylverden - der enkelte er mer presiserende beskrevet enn andre.
    Jepp. De to store er Record Collector's og Goldmine's graderingssystemer. Discogs bruker Goldmine.

    I tillegg er det ulike graderingsbetegnelser. Discogs bruker f.eks ikke EX (+/-) osv.
    Nei, fordi det er en Record Collector-grad. EX er ca. samme som Goldmine's NM.

    Jfr. Record Collector Magazine

    Og Goldmine rett fra kilden:

    http://www.goldminemag.com/collector-resources/record-grading-101

    Så har vi videre det som @Blues er inne på. Hvert enkelt individ har sin egen "tolking" av slitasje/skade, og på hvilket grunnlag man setter gradering (visuell betraktning i godt/dårlig lys, gjennomspilling av rengjort/ikke rengjort plate osv)
    Naturligvis, og det er derfor jeg har sagt mange ganger at det er viktig å sjekke selgeren litt før man kjøper brukte plater. :)
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.844
    Sted
    Hus
    Bartesam: Den samlinga vil jeg se!! Og har du en ekstra JPN SBT....:rolleyes:
    Har bare en Solid Blue Triangle av hver Japan og UK press :)
    Hvilken av dem kan du tenke deg å selge hvis du får en god pris?
    Ingen av de, for de er ikke så lett å få tak i lenger uten å måtte betale mye. UK er komplett med alt til og med sort originalt fòret innercover. Solgte en del vinyl i undommen, men det er slutt nå. Bærer bare vinyl inn i huset :)
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.087
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    10
    Bartesam: Den samlinga vil jeg se!! Og har du en ekstra JPN SBT....:rolleyes:
    Har bare en Solid Blue Triangle av hver Japan og UK press :)
    Hvilken av dem kan du tenke deg å selge hvis du får en god pris?
    Ingen av de, for de er ikke så lett å få tak i lenger uten å måtte betale mye. UK er komplett med alt til og med sort originalt fòret innercover. Solgte en del vinyl i undommen, men det er slutt nå. Bærer bare vinyl inn i huset :)
    Forstår du ikke spøk? Jeg er vel ikke interessert i noe av det gamle rasket...;)
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Den britiske førsteversjonen SVHL 804 i A3/B3 pressing (stampernummer), er meget god. Svenskene fikk stamperne etter og Harvest-pressing fra disse, utgitt i Sverige, er også verdt å kikke etter. Ble også solgt i Norge. Stamperne før A3/B3 på førstepressingen er ikke like ettertraktede, problemer i diskanten. (Disse aller første pressingene har solid-blue trekant).

    Vis vedlegget 466640
    Forstår dette slik at solid-blue triangle i seg selv ikke er noen garanti for god kvalitet, men at det finnes betydelige variasjoner også innenfor solid-blue. Gjelder dette kanskje også de japanske?
    Som Dazed presiserte i innlegg #61, er SVHL 804 A3/B3 pressingene de første som er uten de tekniske problemene til de aller første, som er solid blue. A3/B3 kom med omriss-trekant, slik jeg illustrerte. Samme omriss-trekant ble brukt på de svenske pressingene, som kommer fra samme generasjon stampere.
    De japanske kan jeg ikke uttale meg om, de har jeg ikke erfaring med.

    Discogs har ganske god info om hva man skal se etter på etikett, matrix, osv.
    Har en svensk SVHL 804 B5 pressing (klarer ikke å tyde A-siden, men skal vi anta A5 også). Denne er helt på høyde med MoFi Fra -78, men har i tillegg en mer autentisk lydsignatur noe som gjør at jeg foretrekker å sette på denne i stedet for MoFi-plata. En annen fordel med denne pressingen sammenlignet med en del andre tidlige utgaver er at den er helt støyfri. Ser slik ut:

    B5.jpg
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    15.757
    Torget vurderinger
    2
    ^Det er samme jeg har og som jeg har nevnt over. Min er også helt støyfri. Disse svenske er ettertraktede og verdt å kikke etter. Ble også solgt i Norge, påstås det. Jeg kjøpte min her.
     

    HSJ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2016
    Innlegg
    211
    Antall liker
    87
    Sted
    Ormåsen, Øvre Eiker
    Torget vurderinger
    5
    Hvordan er den nye remasteren som kom i fjor? Står at det er fra originaltapen og remastra av bl.a. Grundman ...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn