Vinyloppbevaring NOT!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.155
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Se innlegg #35 for alle mål:)

    Sammenføyd slik:

    images-3.jpeg
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    ^ Se innlegg #35 for alle mål:)

    Sammenføyd slik:

    Vis vedlegget 429922
    Ah, roter fælt når jeg leser på mobilen. Takk, ptb. Da gjenstår bare å se hva den tåler av belastning i praktisk bruk. Kallx bruker jo åtte feite og lange skruer og gjør at jeg føler meg tryggere:rolleyes:
     

    ahe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2002
    Innlegg
    1.476
    Antall liker
    482
    Torget vurderinger
    4

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.155
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Hmmm - sikker på de innermålene der? Jeg er temmelig sikker på at jeg målte de til 32,7 innvendig (dog med IKEA papirmålebånd).
    Om de innvendig måler 31,6 vil det tilsi at materialet de er produsert av er 1,7mm tykt?

    Men - uansett har du rett. Har sett bilder i en annen tråd at de akkurat er for trange til plater med plastcover:(
     

    ahe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2002
    Innlegg
    1.476
    Antall liker
    482
    Torget vurderinger
    4
    ^ Hmmm - sikker på de innermålene der? Jeg er temmelig sikker på at jeg målte de til 32,7 innvendig (dog med IKEA papirmålebånd).
    Om de innvendig måler 31,6 vil det tilsi at materialet de er produsert av er 1,7mm tykt?

    Men - uansett har du rett. Har sett bilder i en annen tråd at de akkurat er for trange til plater med plastcover:(
    De to jeg kjøpte er produsert med materiale nærmere 1,7cm enn 1,6, og er akkurat litt for trange.:(
    Men hyllene med 4 bur er 70x70cm. Dvs. 70 - (3x ca.1.6) /2 = 32.6cm.
    Da vil det gå greit, selv materialet skulle være 1.7cm.
    Så det er altså hyllene med kun ett bur jeg advarer mot.
     

    Kanki

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.08.2014
    Innlegg
    219
    Antall liker
    63
    Apropos IKEA og kortere "forflytninger" av vinyl som ble diskutert tidligere - her er en kjekk sak jeg kjøpte på IKEA for en tid tilbake.
    a.jpg

    Denne får en nok aldri montert hjul på, men størrelsen er perfekt! 8)
     

    FuaOslo

    Fersking
    Ble medlem
    25.05.2021
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Sted
    OlsO
    Ser tråden er noen år gammel - tema er like aktuelt. Hva ble erfaringene med bruk av IKEA EKET og oppbevaring av plater. Anyone?
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.510
    Antall liker
    15.394
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    For en stund siden så legde jeg et par Eket kasser til å ha vinyl i. Det en skal være oppmerksom på er innermålene da det er mange covere som er for store for åpningen. De fleste coverene går akkurat på mm😛

    IKEA EKET.jpg
     

    breuer

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2006
    Innlegg
    814
    Antall liker
    583
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    7
    Ette at plateselskapene har innført stadig mindre fontstørrelse på sine plater, og med tilbakevirkende kraft, har eg vært på utkikk etter fliptype oppbevaring. Finns mye fint der, men forferdelig dyrt.

    Med Gloriuos har eg kommet ut av "Kallax-helvete", selv om det er en liten Kallax seksjon her ennå :).

    IMG-3404.jpg
    IMG-3403.jpg

    Til venstre er en Kallax med to mindre Glorious seksjoner på toppen.

    En enhet tar ca 330 plater
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.155
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ser tråden er noen år gammel - tema er like aktuelt. Hva ble erfaringene med bruk av IKEA EKET og oppbevaring av plater. Anyone?
    Fungerer helt fint :)

    IMG_2038.JPG


    Men - det er kun modulen m/4 rom som har rom som akkurat er høye nok til plater m/plastcover. Samtidig bør de settes den vei jeg har gjort, slik at midthyllen hviler på skilleveggen. Videre ville jeg ikke brukt Eket om jeg skulle hatt flere moduler stablet på hverandre. Konstruksjonen er i svakeste laget for å tåle det, men slik jeg har valgt det fungerer det fint - med fulle hyller.
     
    Sist redigert:

    FuaOslo

    Fersking
    Ble medlem
    25.05.2021
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Sted
    OlsO
    For en stund siden så legde jeg et par Eket kasser til å ha vinyl i. Det en skal være oppmerksom på er innermålene da det er mange covere som er for store for åpningen. De fleste coverene går akkurat på mm😛

    Vis vedlegget 725034
    Lekkert løsning! Men ser det er rimelig thight.. Og jeg er en som har nesten alle platene mine i plastcover.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.155
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Og jeg er en som har nesten alle platene mine i plastcover.
    Har, for ordens skyld, korrigert mitt innlegg over med å angi at det i 4-roms moduler akkurat går inn plater med plast beskyttelsescover.
     

    danelectro

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.08.2010
    Innlegg
    1.317
    Antall liker
    1.301
    Ette at plateselskapene har innført stadig mindre fontstørrelse på sine plater, og med tilbakevirkende kraft, har eg vært på utkikk etter fliptype oppbevaring. Finns mye fint der, men forferdelig dyrt.

    Med Gloriuos har eg kommet ut av "Kallax-helvete", selv om det er en liten Kallax seksjon her ennå :).

    Vis vedlegget 725045 Vis vedlegget 725046
    Til venstre er en Kallax med to mindre Glorious seksjoner på toppen.

    En enhet tar ca 330 plater
    Fin de der, men 330 12" per enhet høres optimistisk ut - 200 er kanskje mer reelt? Særlig om man har plastcover på de. Hvor mange har du per enhet, ca?
     

    breuer

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2006
    Innlegg
    814
    Antall liker
    583
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    7
    Vet ikke hvor mange jeg har i hver. Har gjort god plass til nykjøp :). 330 er leverandørens ca. antall, men går nok en plass mellom 250-300 hvis en unngår for stor slakke.
    Fin de der, men 330 12" per enhet høres optimistisk ut - 200 er kanskje mer reelt? Særlig om man har plastcover på de. Hvor mange har du per enhet, ca?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Ette at plateselskapene har innført stadig mindre fontstørrelse på sine plater, og med tilbakevirkende kraft, har eg vært på utkikk etter fliptype oppbevaring. Finns mye fint der, men forferdelig dyrt.

    Med Gloriuos har eg kommet ut av "Kallax-helvete", selv om det er en liten Kallax seksjon her ennå :).

    Vis vedlegget 725045 Vis vedlegget 725046
    Til venstre er en Kallax med to mindre Glorious seksjoner på toppen.

    En enhet tar ca 330 plater
    Synes nå best om den brune rundet pappkartongen nede, nesten helt inderst.
    Kunne kjørt langt for å smakt noe slikt 😁.
    Men får vel heller ta en bestilling i morgen når jeg er nedover.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.796
    Antall liker
    21.705
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ikea Eket er kjempefint. Her vegghengt hos en gærning som oss.
    1712593471888.png

    Men boksene med operaer og sånn får ikke plass inni dessverre. Det sagt så er det ikke plass til heftene med 10" Master Musicians i Kallax heller. De heftene er 35,5 cm høye. Utgåtte Ikea Bonde var mer fleksibel og har også plass til pizzasteiner til plateretting, eskene med 78-plater, The Times Atlas of the World og det er i det minste orden i det hifirelaterte.
    IMG_4806.jpeg
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.796
    Antall liker
    21.705
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Et par LS3/5A inni der (på den ledige veggen som ikke finnes antar jeg) og du har det perfekte furterom.
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.529
    Antall liker
    4.984
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Prøvde meg på Eket i starten, men det ble litt for tight over/under.
    Har bygget et par av disse, med Ikea Metod kjøkkenskapstamme som er kappet til 33 cm. dybde, fått en hylleplate brukt som midtdeler og med beiset/lakkert hobbyplate oppå. Hjul under.
    Blir å lage en til etterhvert, men den blir på høykant. Her telles hver centimeter i bøttekottet :)

    IMG_9423.jpg
    IMG_9424.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.796
    Antall liker
    21.705
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    IKEA har akkurat senket prisen på minst én Kallax-variant.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn