Vinyl vs Vinyl vs Vinyl vs CD vs CD vs FLAC.....

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.761
Antall liker
21.638
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Pfft. Ur-innspillingen av Das Rheingold med Solti og Flagstad etc. er audiofil så det holder med tapekompresjon, rørkompresjon, mikrofonkompresjon og det hele.
 
Sist redigert:

fiske

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.12.2010
Innlegg
70
Antall liker
23
Ja, ja. Men bra lyder det.
Poenget mitt er at det er mange gode Vinyl plater, CDer pluss andre formater som er OOP (Out Of Production) som det er mulig å tilgjengeliggjøre via nedlastbare formater som FLAC og DSD filer.
Kan nevne noen andre formater som Quad LP, Q8 og Reel2Reel. I tillegg til SACD, DVD-Audio, DVD-V og DTS-CD og nyere som BluRay audio.

Helt enig med Erlandsen om at alle formater har sine fordeler og ulemper.
Det viktigste er å lytte og høre på muskk. Hvis den i tillegg er velinnspilt og er en god mastering så blir lydopplevelsen desto bedre. CD eller Vinyl.
 
W

WayAhead

Gjest
Det er mengder av norsk musikk mest klassisk og vel noe "MODERN JAZZ" i 192/352 24 Bia Lindberg Lyd. (Det er vel LL so det referes til)
 

fiske

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.12.2010
Innlegg
70
Antall liker
23
Jeg har flere BluRay/SACD'er fra 2L. De har sendt med begge formater i samme pakke. Så kan du selv velge hva du ønsker å høre på, SACD eller DTS-HD.
2L har vært forkjemper for god lyd i mange år. Det er jo mest klassisk og jazz som Lindberg Lyd spiller inn, men de har et stort publikum rundt om i verden.
Og de holder til i andedammen vår.
 
S

Syncrolux

Gjest
I mitt hode (og ører) er det en ting man ikke må tukle med hvis ting skal låte bra, og det er dynamikken. På mange såkalt bejublede plater er det tuklet mye, altfor mye.
Jeg kan godt forstå fasinasjonen for gamle gode opptak siden de har en viss sjarm, men fra et teknisk ståsted er det mye lydkvalitet som har gått tapt.
 

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
2.006
Antall liker
780
Sted
Nesodden
Jeg synes det er utrolig at jeg likevel foretrekker lyden av vinyl!? Jeg elsker friheten strømming gir, spill av på hvilken som helst digital dings du har, spill tilfeldig rekkefølge, last ned nye skiver på 'impuls' osv. Dog, når jeg hører på en rippet låt fra egen CD-samling, eller noe jeg har lastet ned fra nettet (gjerne 192/24) så tenker jeg med meg selv at "denne låter da bedre på vinyl?". Så, etter å ha slitt meg opp av sofa'n, funnet frem riktig plate (og jeg har dessverre bare noen få LP-er sammenliknet med CD/Flac osv), og satt den i gang, kan jeg bare konstatere at jeg hadde rett; den lyder bedre! At det er sånn skjønner jeg ikke, annet enn at digital-miksen/masteringa må ha vært annerledes? Det er spesielt 'attakk' og driv som er så mye bedre på vinyl. Kall det gjerne presisjon og timing, t.o.m. 'mikrodetaljer' er bedre. Det eneste som er dårligere, er en og annen knitring, hvis ikke plata er _veldig_ slitt da, men det er ikke platene mine ... :)
 
W

WayAhead

Gjest
Har hatt muligheten til å sammenligne forskjellige innspillinger nyere artister - hitlistekapasiteter som feks Pink og GaGa, både original CD og samlecd med forskjellige artister.

Mixen på samlcdn var helt utrolig forferdelig. Det var åpenbart at den var remixet til MP3 publikumet eller så.

Er også på et annet forum hvor bla filmlyd er et av temaene. En fyr der fra USA forteller at alle CDer i dag mikses for FM radio - dvs solid komprimert for å ta seg best ut på radio. De gidder naturligvis ikke lage egne mixer for CD i dag.

Så, hør "nyheten" på radio ell - og stream den når en ønsker...

Ser det ut til.
 
S

Syncrolux

Gjest
Youtube kan ofte låte best på en del moderne innspillinger har jeg erfart.
 

JonsenH

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.04.2012
Innlegg
64
Antall liker
20
Torget vurderinger
5
Mer nytelse å høre på vinyl.
vel... nå har ikke jeg det ypperste av dac, eller digital avspiller. Det skal sies.
Men jeg har grei pickup og rør for- og effekt forst.
Noen cd'er jeg foretrekker fremfor på vinyl. Fikk meg forrsten Real Gone med Tom waits på LP igår, som jeg allerede har på CD. Ikke noen spesielt topp innspilling, men jeg hørter ting der jeg ikke hadde hørt fra CD'n, og lydene låter annerledes også. Sant skal sies jeg har en del 'sure' LP'er.
 

fiske

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.12.2010
Innlegg
70
Antall liker
23
Jeg føler meg som Ole Brumm. Ja takk begge deler.
 

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
Jeg synes det er utrolig at jeg likevel foretrekker lyden av vinyl!? Jeg elsker friheten strømming gir, spill av på hvilken som helst digital dings du har, spill tilfeldig rekkefølge, last ned nye skiver på 'impuls' osv. Dog, når jeg hører på en rippet låt fra egen CD-samling, eller noe jeg har lastet ned fra nettet (gjerne 192/24) så tenker jeg med meg selv at "denne låter da bedre på vinyl?". Så, etter å ha slitt meg opp av sofa'n, funnet frem riktig plate (og jeg har dessverre bare noen få LP-er sammenliknet med CD/Flac osv), og satt den i gang, kan jeg bare konstatere at jeg hadde rett; den lyder bedre! At det er sånn skjønner jeg ikke, annet enn at digital-miksen/masteringa må ha vært annerledes? Det er spesielt 'attakk' og driv som er så mye bedre på vinyl. Kall det gjerne presisjon og timing, t.o.m. 'mikrodetaljer' er bedre. Det eneste som er dårligere, er en og annen knitring, hvis ikke plata er _veldig_ slitt da, men det er ikke platene mine ... :)
Jeg tror ikke det er disse ting som trådstarter fokuserer på som giver de helt store forskelle, men jeg vil godt prøve at komme med en forklaring på at Kanutus mange gange foretrækker vinyl.

Først må det konstateres at det er absolut muligt at overfører "vinyl sound " til CD ikke noget problem overhovedet, der kan endda tydeligt høres hvilken pickup der eventuelt er benyttet.
Så forskellen ligger et andet sted det er ikke fordi vinyl er et bedre medie end en digital fil.

En del af forskellen ligger i mastrering/miksning , men der fremkommer også forskelle i selve processen med de forskellige medier..

Jeg må også igen konstaterer at det hele drejer sig om hjernedøde halvdøve producerer som mikser til Iphone Ipod, minianlæg osv.

Producerer som generelt er meget begejstret for alle de tekniske muligheder de har fået med årene, og de bruger det så meget at det er lige før at de bliver mere vigtige end selve kunstneren.
Det kan bestemt også være en fordel ved nogle "kunstrer" helt sikkert. Men det er ikke fordel ved dem som virkelig kan noget.

Jeg mener også som flere andre at det kan være en befrielse at gå tilbage i tiden til dengang man bare optog musikken som den var , selv på trods af den manglerne kvalitet.

jeg har tidligere forsøgt at finde ud hvorfor mange foretrækker vinyl frem for CD/flac osv , jeg er kommet frem til følgende konklusion som er forsøgt forklaret i dette anlæg som fremkom efter en lang diskussion omkring dynamik på CD vs vinyl osv.
nerds.dk • Vis emne - stinker den digitale lyd som aldrig før?
 
Sist redigert:

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
2.006
Antall liker
780
Sted
Nesodden
men jeg vil godt prøve at komme med en forklaring på at Kanutus mange gange foretrækker vinyl.
Ja, vi venter...sikker på at Kanutus venter i spenning også.
Øhh.. den er i linket. sidst i indlægget
Ja, mastring kan kanskje være en stor del av det hele, men jeg tror ikke det bare er det. Dessverre har jeg ingen god forklaring selv på hva som skjer, men jeg innbiller meg at 'digitaliseringen' både i form av mastring, men også som avspillingsmetode, er med på å legge et slags filter på hele opplevelsen. Når har jeg ikke gjort veldig nøyaktige 'målinger' (subjektive vurderinger) av egne rippede LP-er, men det kan jeg jo gjøre en dag ... :)
 

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
Øhh.. den er i linket. sidst i indlægget
Det var oppklarende! En gjeng dansker som grøter.:confused:
Synes du skulle prøve at læse igen, hele pointen er bl.a. at du kan komme med en digital-fil som er helt flad på toppen på grund af brug af limiter, men i det øjeblik du skal lave en LP , RIAA tilføjes, pladen skæres , lytteren tilføjer anti RIAA plus nåle slinger .
Resultatet er at musikken ikke ser ud som på den digitale-master mere, den er faktisk kommet til at ligne musik og DR dynamic range value stiger i forhold til CD udgaven, som beholder sin flade top som er forårsaget af brugen af bl.a limiter. Jeg viser et eksempel med Duffy i linket

Hvis man selv overfører vinyl lyd til CD og ikke overstyrer så skulle det kunne lade sig gøre at får de to kildeoutput vinyl og CD til matche/blive ens (få vinyl sound på CD), derfor kan der godt være forskel på lyden, men så skyldes det andre ting dårlig AD konverter osv.
I dag laves alle vinylplader jo ud fra en digtal-master, og det har man gjort længe.
 
Sist redigert:
A

ANM

Gjest
Takk, for sammendraget! Det du skrev nå forsto jeg. ;) Når jeg leser eller hører dansker kommunisere med hverandre bruker grøtfilteret all hjernekraft slik at det ikke er noe igjen til forståelse.
 
W

WayAhead

Gjest
Tar ikke stilling til en del av innleggene mht vinyl vs digital men kan dele noen av min erfaringer - slik jeg oppfatter de mmed mitt system.

FLAC (eller andre lossless filer - jeg synes det er visse forskjeller mellom de ulike men holder en knapp på FLAC som jeg synes er litt rundere i lyden) er formatet jeg synes er en regelrett forbedring av de beste vinylalternativene jeg postet først i denne tråden om en tar utgangspunkte i de.

Men, mine erfaringer er at lossless musikkfiler krever mye mer av HiFisystemet for at de skal komme til sin rett. Dvs, ekstremt høy oppløsning, dynamikk (stige og synketider) krefter til å drive musikken ut. Jeg utelukker ikke at om man spiller en "full grade" losslessfil på et anlegg som kanskje er optimalisert for vinyl kan låte for skarp, "tynn" mv. Flere av losslesfilene uten noen form for komprimering kan virke nokså "skarpe" på toppen. På HD Tracks kunne en laste ned to forskjellige mixer av McCartneys Band on The Run, en "plain" fil og en noe komprimert og det var stor forskjell på disse. I følge omtalene ville den noe komprimerte filen låte best på de fleste HiFi systemer men dette har jeg ingen ytterligere erfaringer med.

En annen faktor som er nevnt tidligere er miksen. Mine erfaringer er - igjen - at det er enorme forskjeller og i flere tilfeller synes jeg at losslessfiler ikke lyder en bit bedre enn "vanlig" cd lyd eller kanskje dårligere enn det men om det er opptaket som ikke holder mål eller miksen eller at det ikke er noe særlig å hente ved å remikse.

Konkret er dette musikk jeg kunne tenke meg å laste ned/kjøpe men som låt så dårlig at det ikke var noe tema.
 
Topp Bunn