Vinyl - neste oppgradering?

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Innlegg
1.334
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Må si at vinyl begynne å friste meg mer og mer.

I et svakt, idiotisk øyeblikk solgte jeg platespilleren og mesteparten av platene for 10 år siden.

Trenger noen tips her. Budsjett: 15-20 Kkr.
Tenker (selvfølgelig) britisk, Rega P5 eller brukt LP12, samt RIAA-trinn fra Naim, kanskje. Eller Rega's Fono...?

Tenker bare litt høyt her.

Fikk forresten inspirasjon til dette imorges, når nye Tom Waits CD'n ankom inkludert en 45! MORO....

mvh
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Costello; du må spørre deg om hvordan du liker musikken din presentert. Masse gode spillere på markedet; men om du skal holde deg til din Naim elektronikk, så må du ha en spiller som er kompatibel lydmessig. Det ekskluderer en rekke (ellers gode) spillere, som ikke får vist sitt beste i et Naim-system.
Du nevner Rega P5 som jeg liker kjempegodt, og brukt LP12 som har større potensiale. Begge er gode valg i Naim-kontekst, LP12'en gir deg selvsagt fremtidssikkerhet og oppgraderbarhet.
Tenk på flg; det er en god sjanse for at dagens utvalg av høykvalitets platespillere ikke vil være tilgjengelig "til evig tid". Det er sikkert lurt å ta i det betraktning, og tenke på fremtidighet.

Bare et tips til riaa; du kan kjøpe en Naim Stageline eller Prefix UTEN psu, og strømforsyne den fra din NAC202 (den øverste AUX2-inngangen har strøm ut også)! Dette sparer deg for masse penger (psu er ofte den dyreste delen av en riaa).
Videre; en Prefix skal helst inn i en LP12. Der gjør den det magiske trikset å eliminere armkabel. Dette sparer deg selvsagt for alle slags kvaler om T-Kable, andre kabler osv. Videre sparer den deg en hylle i en evt Fraim eller annen support.

Mvh Vidar P
 

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Innlegg
1.334
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Føler meg ganske grønn på dette området.

Men hva ligger prisen på brukt LP12 på? Virker jo genialt dette med Prefix!

Fant denne, men uten pris...i Danmark.

Linn LP12

beautifull LP12 with basik power & tonearm
Naim hicap
Naim prefix riaa K
no cartridge
Får sende en mail for nysgjerrighetens skyld, denne oppgraderingen litt inn i framtiden, men ikke godt å si..... ;)


mvh
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Men hva ligger prisen på brukt LP12 på?
Helt umulig å si på et generelt grunnlag. De er laget i over 30 år, og har hatt alle mulige spec'er..

Hva jeg ville ha gjort; kjøpt en så ny som mulig, gjerne med Lingo 2, og bruk heller mindre på arm/pu inntil videre.

Mvh Vidar P
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.722
Antall liker
7.994
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg veit iallfall at eg vil ha 12-14 kkr for min LP12 om eg skulle kvitte meg med han. Dette er ein strøken spelar frå -97, men ganske nøktern med Aktio-arm og det enklaste straumopplegget. Dersom du finn ein eldre, har eg høyrt at dei kan fåast ned i 4 -5kkr, men treng då betydeleg oppussing for å vere "skikkelege". Og motsett er dei finaste nye med ekstra straumopplegg og spesielt den nyaste armen ganske sikkert langt dyrare, om du no skulle finne ein brukt.
Elles er VPI Scout, Nottingham Spacedeck og Clearaudio sine i same prisklasse svært interessante, dei og.....
 

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Innlegg
1.334
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
;)




Det er slike bilder som gjør at jeg får en nostalgisk tåre i øyekroken...

Husker selv min egen kombo med Systemdek IIX, Rega arm og Dynavector Karat 23D PU. Synes det låt bra.


mvh
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Dette er en DV på en Sondek, med ny Aro arm, jmf newline kabelterminering.
Husker jeg ikke feil, så refererte vel DV til lengden på cantilever i modellnavnet? 17 hadde kortere cantilever enn 23 osv..? Eller husker jeg feil nå?

Når du får deg en slik spiller, så sies det at Rua skal være en av de beste pu'ene til den..

Mvh Vidar P
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.805
Antall liker
364
Torget vurderinger
3
Dette er en DV på en Sondek, med ny Aro arm, jmf newline kabelterminering.
Husker jeg ikke feil, så refererte vel DV til lengden på cantilever i modellnavnet? 17 hadde kortere cantilever enn 23 osv..? Eller husker jeg feil nå?

Når du får deg en slik spiller, så sies det at Rua skal være en av de beste pu'ene til den..

Mvh Vidar P
Hvis jeg ikke husker feil har DV 17 cantilever i diamant med lengde 17mm og DV 23 hadde cantilever i rubin med lengde 23mm.

Hadde en 23 for >25 år siden. Kostet den gang 1200,-

Edit: Ved nærmere ettertanke må enheten være feil. Disse har jo veldig korte nåler. Kan det være 1,7 og 2,3 mm? (Nja, det ble veldig kort)
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.025
Antall liker
2.111
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Må si at vinyl begynne å friste meg mer og mer.

I et svakt, idiotisk øyeblikk solgte jeg platespilleren og mesteparten av platene for 10 år siden.

Trenger noen tips her. Budsjett: 15-20 Kkr.
Tenker (selvfølgelig) britisk, Rega P5 eller brukt LP12, samt RIAA-trinn fra Naim, kanskje. Eller Rega's Fono...?

Tenker bare litt høyt her.

Fikk forresten inspirasjon til dette imorges, når nye Tom Waits CD'n ankom inkludert en 45!  MORO....

mvh

Kanskje du skal kjøpe min Systemdek IIX med Helius Scorpio arm og Goldring pick up, og i tillegg hele platesamlinga mi på ca 600 lp plater?

Tenker bare høyt jeg og  ;D
Skal, skal ikke ???

Fikk litt nostalgi tårere jeg også i dag, fikk lånt meg en cambridge riaa og satte opp platespilleren. Hørte på  Girl at her volcano av Rickie Lee Jones, MTV unplugged med Nirvana og låte Senor (som jeg liker veldig godt)med Bob Dylan. Det låt veldig ok. Likte den lille cambridge tassen. Lite omtalt riaa her på forumet, men kan anbefales.

Håvard
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hvis jeg ikke husker feil har DV 17 cantilever i diamant med lengde 17mm og DV 23 hadde cantilever i rubin med lengde 23mm.
Det var akkurat det samme som jeg syntes jeg husket ja.. :D
Nå til dags har jo DV blitt litt mer... vel, kreative, i sin navngiving.

Jeg gleder meg til å bli kjent med Rua eller XV1/s i min Aro; håper det blir snarlig heller enn sent.

Mvh Vidar P
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Det ligger en Rega P9 på bruktbørsen nå, Costello. Til den prisen som forlanges, tror jeg ikke det kan gjøres bedre.....for å si det forsiktig.
 

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Innlegg
1.334
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Yes, jeg vet...må tenke litt...kom litt brått på dette.

Først må jeg få den nye Naim spilleren i hus... :D

Ett skritt ad gangen.

mvh.
 

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Innlegg
556
Antall liker
3
Kanskje du skal kjøpe min Systemdek IIX med Helius Scorpio arm og Goldring pick up, og i tillegg hele platesamlinga mi på ca 600 lp plater?

Kan godt bytte cd-samlingen min mot platesamlingen din!
;D
 

hansterje

Medlem
Ble medlem
21.11.2006
Innlegg
12
Antall liker
0
The Funk Firm har visst satt standarden med sine nye Funk V - skal i følge AbsoluteSound, Stereophile, hifinews, hifi + , hifichoise og hifi world være markedets beste kjøp for tiden.

prisen i norge er lavere enn i England faktisk...

9'990 for toppmodellen funk V

det er maxwell import som tar inn disse - i følge ryktene har maxwell nettopp startet med OriginLive også - det skal visst lanseres noen pakker her...

www.thefunkfirm.co.uk

www.originlive.com

maxwellimport.com - her blir det vist oppdatert med info etter hvert...

jeg lyttet selv til lillebroren Funk på hifi messen - da spilte den med en 1600kr'ers rega arm og en 1000kr'ers Clearaudio pu som angeivelig også var ganske slitt - det spilte virkelig overraskende bra !! vi var flere som var mektig imponerte..

håper du sjekker denne ut - jeg tror du går glipp av noe stort i livet dersom du ikke gjør det... jeg skla i alle fall til bunns i denne saken (jeg har LP12 og kunne tenke meg å bytte til FunkV med originlive silver tonearm ) jeg er lovet en head to head test her...

-
hans terje
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.419
Antall liker
1.127
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
The Funk Firm har visst satt standarden med sine nye Funk V - skal i følge AbsoluteSound, Stereophile, hifinews, hifi + , hifichoise og hifi world være markedets beste kjøp for tiden.

prisen i norge er lavere enn i England faktisk...

9'990 for toppmodellen funk V

det er maxwell import som tar inn disse - i følge ryktene har maxwell nettopp startet med OriginLive også - det skal visst lanseres noen pakker her...

www.thefunkfirm.co.uk

www.originlive.com

maxwellimport.com - her blir det vist oppdatert med info etter hvert...

jeg lyttet selv til lillebroren Funk på hifi messen - da spilte den med en 1600kr'ers rega arm og en 1000kr'ers Clearaudio pu som angeivelig også var ganske slitt - det spilte virkelig overraskende bra !! vi var flere som var mektig imponerte..

håper du sjekker denne ut - jeg tror du går glipp av noe stort i livet dersom du ikke gjør det... jeg skla i alle fall til bunns i denne saken (jeg har LP12 og kunne tenke meg å bytte til FunkV med originlive silver tonearm ) jeg er lovet en head to head test her...

-
hans terje
Helt enig! Det spillte veldig flott, behagelig å lytte til.
Som du nevner; ikke arm og PU i verdensklasse.

Tenk så mye lettere/enklere det må være å leve i lag med en Funk V i forhold til en Linn. :D
 
Topp Bunn