Vibrasjonsdempende føtter til platespillere / Subwoofere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.617
    Antall liker
    3.149
    Torget vurderinger
    0
    Mange vil helt sikkert foretrekke et unikt produkt, spesielt hvis det ser bra ut, men hvis man vil ha det som gjør den beste jobben....
    .....så hvilke "føtter" vil du anbefale å kjøpe til platespilleren ?
    Ser ut som Q-feet er et alternativ, men så står det at de inneholder kreftfremkallende stoffer....... :unsure:

    sorbothane_feet_audioquest.png
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.617
    Antall liker
    3.149
    Torget vurderinger
    0
    Såpass bør en ofre for dempingen...
    Ja, men er det Sorbothane generelt, slik at man er garantert effekt, og ikke bare fra AudioQuest ?
    Hva med stoffene i andre tilsvarende produkter som sendes ut i markedet ?
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.398
    Antall liker
    3.801
    Torget vurderinger
    1
    Ja, men er det Sorbothane generelt, slik at man er garantert effekt, og ikke bare fra AudioQuest ?
    Hva med stoffene i andre tilsvarende produkter som sendes ut i markedet ?
    Det gjelder nok alt fra det merket..
    Kobber er også ansett som en miljøgift.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.398
    Antall liker
    8.526
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Kreftfremkallende stoffer er det i Asbest også.
    Hus med eternitt plater er ikke farlige før du begynner å rive det. Dette er det jo mye Asbest i.
    Støvet som er farlig. Men alt skal jo merkes i hode og ræva for tiden. Ikke misforstå meg, synes det er bra jeg.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.751
    Antall liker
    36.009
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Grunnen til at jeg byttet på min Music Hall mmf 9.3.
    Vis vedlegget 1021035
    Vis vedlegget 1021036
    1) Orginalføttene er spikes med undeldel, ikke noe problem med støy når jeg går eller spiller musikk (resonans), men derimot når jeg skal lete etter ny musikk i hyllen som er under spilleren, så får jeg dunkelyder gjennom spilleren.

    2) Hvis jeg løfter opp spilleren så detter ofte underdelen av og helst forflytter seg lenger vekk så jeg må sikte inn på nytt igjen.

    3) Ønsker å teste noe "litt annerledes"

    Jeg har ennå ikke utført noen test da sommerværet har tatt kontroll over mitt hifi-liv.
    Jeg har kjøpt og prøvd føtter fra @EgelandDesign, har testet de i dag.
    Punkt en har jeg lemger ikke noe problem med lenger
    Punkt to er et "ikke tema".
    Punkt tre sier seg selv.
    Er meget godt fornøyd.
    1000020507.jpg
     

    EgelandDesign

    Medlem
    Ble medlem
    17.04.2024
    Innlegg
    44
    Antall liker
    66
    Sted
    Fusa
    Er de 3D-printet alle disse tingene?
    Det stemmer 😊 teknologien er kommet et stykke fra det du kanskje ser for deg. Alt testes grundig og en margin på 50% legges inn for maks belastning av disse stabilsatorene f.eks. Jeg bruker utelukkende et filament som inneholder 20% karbonfiber så det er vanvittig solid. Tester og over tid og med 50% ekstra vekt for å forsikre meg om at det ikke gir etter 😊
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.182
    Antall liker
    6.740
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hvor stor plate kunne du i teorien printet? Altså maks antall cm i hver retning hvis du skulle printet ut f.eks en firkant eller sirkel?
     

    EgelandDesign

    Medlem
    Ble medlem
    17.04.2024
    Innlegg
    44
    Antall liker
    66
    Sted
    Fusa
    Hvor stor plate kunne du i teorien printet? Altså maks antall cm i hver retning hvis du skulle printet ut f.eks en firkant eller sirkel?
    Merk deg at testen avbildet over er helt i ytterpunktene, Dvs ikke realistisk i forhold til virkeligheten. Her ser du samme saken med 30kg / 120kg total belastning, men med en realistisk belastning. Tenker da på lengde x arm prinsippet.

    Maskinen er en bambu lab X1C, med maksimalt oppgitt byggevolum på 256x256x256mm, men realistisk ca 25 cm³.
    Nå tullet jeg forsåvidt til over tid testen.... Litt tidlig på morran :)

    20240509_091037.jpg
    20240509_091031.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.979
    Antall liker
    22.114
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Du mener at den max kan printe en kube på ca 15,6 l?
     

    EgelandDesign

    Medlem
    Ble medlem
    17.04.2024
    Innlegg
    44
    Antall liker
    66
    Sted
    Fusa

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.094
    Antall liker
    2.572
    Er det kreativ bruk av geometri som gir ønsket resultat? 75A virker jo være relativ stiv gummi skal vi tro på denne tabellen:

    1715261356443.png


    Selv mente jeg å forsøkte med jelly bears, men det ble problematisk av grunner vi ikke skal snakke om her.
     

    EgelandDesign

    Medlem
    Ble medlem
    17.04.2024
    Innlegg
    44
    Antall liker
    66
    Sted
    Fusa
    Er det kreativ bruk av geometri som gir ønsket resultat? 75A virker jo være relativ stiv gummi skal vi tro på denne tabellen:

    Vis vedlegget 1022568

    Selv mente jeg å forsøkte med jelly bears, men det ble problematisk av grunner vi ikke skal snakke om her.
    Riktig :) Selve materialet er relativt hard, sånn som du ser ut fra den skalaen der. Om jeg lager en solid klump med materialet så blir det som en gummihammer. Trikset er som du sier i geometrien og "innmaten". Og måten jeg tilpasser de ulike vektklassene er å justere tetthet, temperatur, hastighet, laghøyde, innmat og antall "vegger". Legger ved et bilde fra helt i begynnelsen av utviklingen slik at du kan se :) Ingenting av det på bildet er slik det er i dag, men kanskje det kan forklare litt hvorfor det virker. Gummibjørner hadde jo vært artig å putte under hifi-utstyret.. :ROFLMAO:
     

    Vedlegg

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.094
    Antall liker
    2.572
    Har selv laget føtter en gang av en størknet Sicaflex tube. Delte tuben opp på kappsagen. Også dem ble for harde så jeg endte med å bore masse huller i dem. Laget for poden sin sub, men ble senere erstattet av en tykk treningsmatte*.

    Dette er hva jeg satt sammen av info den gangen. Multibond er fra Biltema sitt sortement.
    1715264223918.png


    *) Nei, jeg fikk ikke skryt for å endelig finne et bruksområde til konas innkjøpte trenginsdingser...
     
    • Haha
    Reaksjoner: HoJ

    EgelandDesign

    Medlem
    Ble medlem
    17.04.2024
    Innlegg
    44
    Antall liker
    66
    Sted
    Fusa
    Har selv laget føtter en gang av en størknet Sicaflex tube. Delte tuben opp på kappsagen. Også dem ble for harde så jeg endte med å bore masse huller i dem. Laget for poden sin sub, men ble senere erstattet av en tykk treningsmatte*.

    Dette er hva jeg satt sammen av info den gangen. Multibond er fra Biltema sitt sortement.
    Vis vedlegget 1022592

    *) Nei, jeg fikk ikke skryt for å endelig finne et bruksområde til konas innkjøpte trenginsdingser...
    Her snakker vi jaggu DIY!! 😂
     

    EgelandDesign

    Medlem
    Ble medlem
    17.04.2024
    Innlegg
    44
    Antall liker
    66
    Sted
    Fusa
    De gjør i hvert fall jobben hos meg.
    Varmer hjertet på ekte! :) Det er noe jobbing i motbakke her da folks forutinntatthet om 3D printing er fullstendig feil. Før jeg begynte så tenkte jeg "Hva er poenget med å printe restavfall?" Men det har omtrent uendelig potensiale i disse dager. Skikkelig kjekt å få tilbakemeldinger, og de er helt nødvendig for at jeg skal klare å komme noe vei med dette! 😁
     

    Myhrer

    Fersking
    Ble medlem
    04.06.2023
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Sted
    Lørenskog
    Klart det! :) https://polyalkemi.no/produkt/bambu-lab-pa6-cf/ Dette er for skall/harde deler.
    Dette er for den dempende delen. https://3dnet.no/collections/1-75-filament/products/ninjatek-chinchilla-1-75

    Akkurat sammensetning, geometri og innstillinger for hvordan jeg produserer dem må jeg desverre holde for meg selv :)
    Spennende! Har selv prøvd begge typer filament, men til andre prosjekter. Har du tips til hvor jeg bør starte lese for å nærme meg noe lignende du produserer?
     

    EgelandDesign

    Medlem
    Ble medlem
    17.04.2024
    Innlegg
    44
    Antall liker
    66
    Sted
    Fusa
    Spennende! Har selv prøvd begge typer filament, men til andre prosjekter. Har du tips til hvor jeg bør starte lese for å nærme meg noe lignende du produserer?
    Dette er ikke et sånn veldig stort marked så tror ikke jeg kan hjelpe noe videre enn hvilket filament som brukes :)
     

    EgelandDesign

    Medlem
    Ble medlem
    17.04.2024
    Innlegg
    44
    Antall liker
    66
    Sted
    Fusa
    Måten disse tilpasses hver enkelt bestilling er ved justering av tetthet på infill og antall solide vegger på demperen. Jeg justerer temperatur på maskinen, hastighet, tykkelse på hver linje og antall lag på topp/bunn for å få ønsket resultat.

    Jeg har ingen oversikt over hvor mye tid, penger og sene kvelder som er gått til å få dette helt perfekt.
    Jeg legger nå ved bilde av hvordan disse ser ut innvendig. Noe redd for å bli kopiert, men jeg tenker det er hensiktsmessig for potensielle kjøpere å se at dette ikke bare er en solid klump, men at det er hundrevis av timer med R&D for å komme frem til et sluttprodukt. I tillegg ser jeg for meg det er et noe begrenset antall mennesker som er like nerd som meg på dette her.
     

    Vedlegg

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.747
    Antall liker
    6.008
    Måten disse tilpasses hver enkelt bestilling er ved justering av tetthet på infill og antall solide vegger på demperen. Jeg justerer temperatur på maskinen, hastighet, tykkelse på hver linje og antall lag på topp/bunn for å få ønsket resultat.

    Jeg har ingen oversikt over hvor mye tid, penger og sene kvelder som er gått til å få dette helt perfekt.
    Jeg legger nå ved bilde av hvordan disse ser ut innvendig. Noe redd for å bli kopiert, men jeg tenker det er hensiktsmessig for potensielle kjøpere å se at dette ikke bare er en solid klump, men at det er hundrevis av timer med R&D for å komme frem til et sluttprodukt. I tillegg ser jeg for meg det er et noe begrenset antall mennesker som er like nerd som meg på dette her.
    Ærlig talt så ser det overbevisende og seriøst ut.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.499
    Antall liker
    17.290
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hvor liten diameter og hvor lav høyde er det mulig å produsere - og få akseptabel effekt - ved et eksempel for 3 stk føtter til platespiller m/total vekt på 8 kg?
    I tillegg - vekttrykket er ulikt fordelt med ca 50 % på en fot, 30 % på den andre og 20 % på den tredje.
     

    EgelandDesign

    Medlem
    Ble medlem
    17.04.2024
    Innlegg
    44
    Antall liker
    66
    Sted
    Fusa
    Hvor liten diameter og hvor lav høyde er det mulig å produsere - og få akseptabel effekt - ved et eksempel for 3 stk føtter til platespiller m/total vekt på 8 kg?
    I tillegg - vekttrykket er ulikt fordelt med ca 50 % på en fot, 30 % på den andre og 20 % på den tredje.
    Hvor lite trenger du? 😊 Kan alltids prøve meg frem og sjekke. Fordeling er enkelt👍
     

    EgelandDesign

    Medlem
    Ble medlem
    17.04.2024
    Innlegg
    44
    Antall liker
    66
    Sted
    Fusa
    Hvor liten diameter og hvor lav høyde er det mulig å produsere - og få akseptabel effekt - ved et eksempel for 3 stk føtter til platespiller m/total vekt på 8 kg?
    I tillegg - vekttrykket er ulikt fordelt med ca 50 % på en fot, 30 % på den andre og 20 % på den tredje.
    Hørtes forresten ut som en rega planar 🤔
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.499
    Antall liker
    17.290
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Nope. Sterkt mod. Thorens TD-150
    Ser for med Ø= max 30mm og høyde så lite som mulig. M8 for finjustering av høyde (vatring).

    IMG_0188.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn