Vennetråd Wiim Streamer's

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.102
    Antall liker
    2.581
    merker ingen forskjell på fixed og 100% volum her. kjappere å skru ned innimellom fra pad mens man bytter spillelister etc.

    pro:
    Vis vedlegget 940381
    .
    Øret påvirkes nok i liten grad av THD med digital volume pga dens faktiske funksjon. Med digital volumekontrol (DSP) aktiv vil WiiM (og de fleste streamere) først legge på et digitalt filter som del av oppsampling til kvalitet intern DSP prosessering oppererer. Dette selv om volume er satt til 100%. For deretter nedsampler med enda et nytt filter før musikken sendes videre.

    Slik jeg ser det er dette egentlig eneste gevinsten man får med High Rez filer siden filtrene nødvending med resampling i liten om enn noe grad kan høres på sample rate (SR) fra 48 KHz selv om fase for resten av lydspektrum også endres i hvert filter på veien.

    Spiller man 44.1/16 er det nok enkelte som med A/B testing kan høre at øvre register er berørt av disse filtrene brukt ved digital volume som begge blir justert til original SR. Men når volume justeres lavere svinner nok også vår evne til å høre slike endringer.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ufo

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.812
    Antall liker
    36.172
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Eneste jeg var overrasket over var at den ikke hadde USB-lyd utgang, noe WiiM-teamet skrev på forumet at den skulle ha 🤔 Tror jeg la inn et skjermbilde av det tidligere her i tråden.
    Ja, det var meget rart synes jeg.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.467
    Antall liker
    1.384
    Sted
    Horten
    Grei test dette for å sjekke om det er selve settingen eller annet som gjør at den hoppet av LAN. (y)

    Hos meg så har jeg nå for noen dager siden satt Enable IPv6 til On, og enablet IPv6 på lokalnettet i huset. (Sleepmode er 5 min på min).
    Sålangt så ser det veldig bra ut!
    Min Pro er tilgjengelig på lokalnettet når som helst, har sjekket et par ganger om dagen.
    Skal se om jeg får latt den stå noen dager i strekk for siste verifikasjon.:cool:
    Da har min Pro stått noen dager med alenetid, og den er fortsatt tilgjengelig på lokalnettet/LAN.
    Basert på mine observasjoner og tester så langt, så vil jeg si at her hos meg så er problemet med at den hoppet av lokalnettet i stanby-mode fixet med firmware 4.8.524431 (datert 20230727). (y)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.834
    Antall liker
    8.278
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Da har min Pro stått noen dager med alenetid, og den er fortsatt tilgjengelig på lokalnettet/LAN.
    Basert på mine observasjoner og tester så langt, så vil jeg si at her hos meg så er problemet med at den hoppet av lokalnettet i stanby-mode fixet med firmware 4.8.524431 (datert 20230727). (y)
    Jeg kan også bekrefte at den har vært tilgjengelig her hos meg etter jeg deaktiverte IPv6 👍🏻
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.859
    Antall liker
    994
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.859
    Antall liker
    994
    merkelig at de fortsatt skal selge begge. pro er ikke mye pro når den har samme dac som mini og plus ser helt lik ut med samme funksjonalitet :rolleyes:
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.039
    Antall liker
    22.223
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Pro Plus låter bedre på analogutgangene enn Pro etter hva jeg forstår.
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Pro Plus låter bedre på analogutgangene enn Pro etter hva jeg forstår.
    Hmm bedre dac og OP amps, blir spennende å se om folk hører forskjell på Pro vs Pro+ og om det i hele tatt er verdt oppgradering.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.834
    Antall liker
    8.278
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Ja man må i alle fall benytte de analoge utgangene for at en oppgradering fra Pro til Pro Plus skal ha noe for seg. Sikkert supert for de som bruker den i anlegg nr 2 👍🏻 men benyttes streameren i et mer påkostet oppsett med allerede ekstern DAC spørs det nok om Pro Plus er nok oppgradert.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.467
    Antall liker
    1.384
    Sted
    Horten
    Pro Pluss kan ev spesielt vurderes av de som eks har analog signaler inn, for så bruke extern DAC ut i systemet.
    Antar at ADC-delen i Pro Pluss er oppgradert. 🤔
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.463
    Antall liker
    12.661
    Sted
    Sørlandet
    Conclusions

    I will be very short this time: The WiiM Pro Plus fixes most of the downsides of the original Pro, the biggest being the overall, and initially unremarkable, analog performance. It is now possibly one of the best measuring standalone streamer out there, and certainly the best at that price point for now (Yes, I do not consider the Allo Boss2 as a standalone streamer). Every quality I praised about the WiiM Pro are now adding to objectively excellent D/A abilities.
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Pro Pluss kan ev spesielt vurderes av de som eks har analog signaler inn, for så bruke extern DAC ut i systemet.
    Antar at ADC-delen i Pro Pluss er oppgradert. 🤔
    " To ruin the suspense, the WiiM Pro Plus is nothing but a WiiM Pro, with just an upgraded DAC (and ADC). When I reviewed the WiiM Pro, I gave it my recommendation considering the serious amount of features, the excellent digital performance and a decent app and ecosystem. Regarding analog circuit design, tho, the performance was nothing better than mediocre. The Pro Plus now comes with new OPAMPS and an AKM AK4493SEQ chip, which is claimed to be a significant upgrade over the TI (PCM5121?) DAC that we often see in Streamers in this price range. That, we will verify."
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.859
    Antall liker
    994
    Pro Plus låter bedre på analogutgangene enn Pro etter hva jeg forstår.
    ja vet det, men skønner ikke poenget med å selge begge når alle funksjoner og kassen er identisk. $70 i prisforskjell?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.039
    Antall liker
    22.223
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fordi delene i Plus er dyrere og de mener at disse delene gjør den god nok til årntli hifi uten ekstern dac. Plus er til og med tyngre. Det er jo tung haifai vi vil ha.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.467
    Antall liker
    1.384
    Sted
    Horten
    Skal ikke se bort ifra at noen på diverse forums har ønsket/foreslått at Plus-enheten blir tyngre sånn at den ble mere hifi ja... 😁
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Fordi delene i Plus er dyrere og de mener at disse delene gjør den god nok til årntli hifi uten ekstern dac. Plus er til og med tyngre. Det er jo tung haifai vi vil ha.
    Navnet er også lengre, slik at emballasjetrykkekostnadene øker.
     
    • Haha
    Reaksjoner: ufo

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.467
    Antall liker
    1.384
    Sted
    Horten
    Ny FW idag til Pro:

    4.8.525956 (Latest)
    Release date: 8/14/2023
    New Feature - AirPlay Cast (Compatible with App version 2.5.5 or higher)
    New Feature - Volume limit (Compatible with the new App to be updated in a few days)
    New Feature - Add entire album/playlist to the play queue for TIDAL (Compatible with the new app updated in a few days)
    Fixed - Occasional failure to stop Amazon Alexa multi-room playback
    Fixed - Pop noise with Amazon Alexa multi-room
    Fixed - Occasional crash issues for AirPlay 2 and Roon Ready
    Fixed – Fade-in/fade-out off
    Fixed - Incorrect playback order with the large Qobuz play queue
    Other bug fixes and performance improvements

    https://faq.wiimhome.com/support/solutions/articles/72000587188
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    870
    Antall liker
    468
    Torget vurderinger
    1
    ja vet det, men skønner ikke poenget med å selge begge når alle funksjoner og kassen er identisk. $70 i prisforskjell?
    Det er vel ganske logisk. De som har egen DAC fra før velger Pro. De som ikke har DAC (og heller ikke ser seg tjent med kjøp av separat DAC), velger Pro Plus, da den har bedre ADC og DAC.
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Noen som har prøvd alternativ strømforsyning til Wiim? sbooster osv... Usikker på om dette har noe for seg?
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.834
    Antall liker
    8.278
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    WiiM Amp skal etter planen komme i løpet av 2023:

    IMG_3958.png

    IMG_3959.png
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    WIIM mini her. Opplever at signalet er mye høyere enn alt annet digitalt og analogt. Flere med samme opplevelse? Kan man justere dette før DAC/forsterker?
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.834
    Antall liker
    8.278
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    WIIM mini her. Opplever at signalet er mye høyere enn alt annet digitalt og analogt. Flere med samme opplevelse? Kan man justere dette før DAC/forsterker?
    Har hørt om en annen med mini i denne tråden som også følte nivået digitalt var høyt. Løsningen må nok være å fjerne «fixed volume output» under Audio settings, også bare justere ned volumet med mobilen til passende nivå.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.467
    Antall liker
    1.384
    Sted
    Horten
    Merkelig.
    Min Pro er bunnsolid på kablet nettverk med IPv6 Enabled på den, etter firmware update i sommer.
    Aldri et feilslag, er tilgjengelig etter 1+ uke på standby. :cool:
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.329
    Antall liker
    23.769
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Merkelig.
    Min Pro er bunnsolid på kablet nettverk med IPv6 Enabled på den, etter firmware update i sommer.
    Aldri et feilslag, er tilgjengelig etter 1+ uke på standby. :cool:
    Ja det er merkelig for min er stikk motsatt. Kan det ha noe med hvilket nettverk/router den er koblet til?
    Jeg har for øvrig Altibox og den er tilkoblet direkte i "hovedsentralen"…

    Nå skal jeg uansett ned i kjelleren å sjekke om den har fått installert nyeste firmware.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.467
    Antall liker
    1.384
    Sted
    Horten
    Ja, kan være noe snagg. :unsure:
    Jeg har min Altibox i bridge mode og kjører en Netgear Orbi router opplegg. Wiim kablet via en TP-Link switch.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.329
    Antall liker
    23.769
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Nå er den i alle fall oppdatert, så får vi se hvordan det går nå…

    97C08AD0-21C0-4D38-BBE8-69FD8D0D59B4.jpeg
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.834
    Antall liker
    8.278
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Ja det er merkelig for min er stikk motsatt. Kan det ha noe med hvilket nettverk/router den er koblet til?
    Jeg har for øvrig Altibox og den er tilkoblet direkte i "hovedsentralen"…

    Nå skal jeg uansett ned i kjelleren å sjekke om den har fått installert nyeste firmware.
    Da har vi så godt som lik oppkobling. Kjører også Altibox, og forsåvidt direkte i hovedsentralen, bare at jeg har en slik sender/mottaker for å få signalet trådløst opp til loftstua. Men mottaker er plassert et stykke unna anlegget, så har en 5 meter nettverkskabel fra mottaker og rett i WiiM’en. Dette kun for å ha minst mulig switchmode-veggvorter bak tv-benken.

    IMG_4066.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn