Venner av QNKTC/Henry Audio

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Til dere som har laget egen psu til dacen, hvor har dere kjøpt chassiet hen? Funderer på å ta den "enkle" veien å gå for en LC Audio regulator og koble på min, men trenger ett kurrant chassis som gjerne huser både psu og dac.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Dersom en ikke er såå kresen men først og fremst ønsker å bli kvitt støy, vil en USB hub med ekstern strømforsyning kunne hjelpe?
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Jeg merket ingen endringer når jeg prøvde det ihvertfall.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Hmmm, hadde vært greit å lokalisert årsak til støyen og jeg tenkte strøm fra PCen via USB kabel kunne være en svært sannsynlig årsak... er ikke mye støy men nok til at det irriterer litt.
     

    borge

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    274
    Antall liker
    136
    Hei Ketil,

    galvanisk skille er noe jeg vurderer seriøst. Det to måter å gjøre det på: Skille selve USB-kabelen. Dette er visstnok vanskelig på USB2.0 men mulig på USB1.1. Gi meg beskjed hvis det ikke er tilfellet lenger. Med galvanisk skilt USB-kabel må det til en egen strømforsyning på DAC-siden av skillet.

    Den andre metoden er å skille inne i selve DACen slik at DAC-chippen og klokkene er på den analoge siden av et skille og digital-delen på den digitale siden (samme som datamaskinen). Dette krever enten en ekstern strømforsyning eller en galvanisk skilt intern strømforsyning.

    Jeg har begynt å sysle litt med sistnevnte metode, basert på Linear sin LT3439. Hvis det er noen her som har peiling på å designe med små transformatorer, syng ut! Hvis dette noen gang blir noe av, blir det en helt ny DAC. Dette er omtrent umulig å ettermontere på AB-1.2.


    Børge
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.704
    Antall liker
    5.155
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Da har jeg jaggu fått bestilt meg min første DAC ikveld :)

    Den skal i hovedsak erstatte min Squeezebox løsning, og kobles mellom Macbook air og Marantz-prosessoren min. Liten tvil om at kombinasjonen pris og modde muligheter som var utslagsgivende her. Primær avspilling blir via vinylriggen.

    Men, ønsker tips på en billig USB kabel, ser det anbefales en med ferrittkjerne, men finner ingen sånn uten videre.. Er det USBA til miniusb B som er riktig spesifikasjon? Ser for meg at jeg trenger ca 2m lang kabel.
     

    borge

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    274
    Antall liker
    136
    Dette med USB-kabel er spennende. Jeg vil gjerne høre om det er mye forskjell på kablene. Jeg _tror_ at AB-1.2 er mindre følsom enn annet utstyr fordi den kjører asynkront.

    Børge
     

    ketilb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Innlegg
    483
    Antall liker
    135
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Jeg bruker den Kimber MBUS kabel, som også er nevnt tidligere i tråden. Et alternativ er Supra usbA-miniB (uten ferritt), denne er dog ikke på lager hos importør, og forventet leveringstid ble opplyst til ca 2 uker. Må bestilles via forhandler. Ferrittkjerner til selvmontage kjøpes enkelt på ebay. De som sitter på Kimber kabelen ser ettermonterte og helt vanlige ut


    Dette er kanskje ikke direkte relevant i forhold til m/u ferritt, men hos meg ser det i øyeblikket ut som herunder. Det er et lite eksperiment med kabel vs kortest mulig forbinnelse. Har ikke noe støy på denne korte forbinnelsen. Får prøve å fjerne ferrittkjernene på Kimber kabelen ved leilighet og se hva som skjer lyd-/støymessig.

     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.704
    Antall liker
    5.155
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Takker for linken, Kimber kablen var absolutt ikke avskrekkende i pris - så den er nok ett godt alternativ. Blir antageligvis kimber kabler på analog siden også, så hadde jo passet fint i så måte :)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.704
    Antall liker
    5.155
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Da er boksen mottatt :) Rask service - men får nok ikke testet den før nærmere jul! Blir spennende.
     

    ketilb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Innlegg
    483
    Antall liker
    135
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Dette med USB-kabel er spennende. Jeg vil gjerne høre om det er mye forskjell på kablene. Jeg _tror_ at AB-1.2 er mindre følsom enn annet utstyr fordi den kjører asynkront.

    Børge
    Har fjernet ferritt-kjernene fra Kimber usb-kabelen. Får ingen støy, hverken med eller uten ferritt. Nå er ikke jeg sikker på, hvilken type støy det skulle være snakk om her, men synes som sagt ikke jeg hører noe galt.

    Har også en AQVox tilkoblet, føder dac'en med 5V/1A, dvs erstatter strøm fra computerens usb-port. Det gjør heller ingen forskjel i forhold til eventuell strøy, hvorvidt psu'en er tilkoblet, eller ikke.

    AQVox strømforsyningen ble forøvrig anskaffet av to årsaker; for å teste om det ville gi bedre lyd, og fordi den eldre MacBook'en jeg bruker som kilde har svakere strømstyrke på usb-porten enn dagens modeller.

    Det første, lydforbedringen, er ennå til vurdering. Må bryte handshake med dac og genstarte avspiller (Audirvana+), hver gang det skiftes. Forsinkelsen gjør meg usikker på den reelle forskjellen. Må nok prøve og sammenligne med og uten over tid.

    Det andre, strømtrekket, har ved en tidligere anledning gitt sporadiske utfall (med M2Tech Hiface, tror jeg det var). Med QNKTC kan det virke som det går fint uten psu. Har dog hittil kun spilt i korte perioder uten.

    Om dette med strøm og QNKTC er det et par ting jeg lurer på. Hvor mye strøm trekker egentlig dac'en fra usb-porten? Vil det teoretisk/generelt være en fordel med noe som AQVox (eller liknende), eller er det dac'ens oppbyggning som avgjør dette? Er den oppgradering af strømforsyning, som nevnes tidligere i tråden, noe som skjer et annet sted og på en annen måte, enn det jeg prøver på med AQVox?

    Beklager, hvis spørsmålene mine er litt 'dumme', men er blott interessert i se, hvordan jeg eventuelt kan forbedre dac'en. DIY-evnene rekker desverre ikke så langt, ser derfor etter alternative angrepsvinkler :) Synes egentlig QNKTC gjør det veldig bra hos meg, i dette rene head-fi oppsettet, men mer vil som bekjent alltid ha mer :)
     

    Finnogangela

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    83
    Antall liker
    56
    Hvor mye strøm trekker egentlig dac'en fra usb-porten?
    En bruger på DIY-Audio: "Right just measured the current over the pads where R26 used to be - total current draw is only 24.4mA."

    - Om denne er universel eller f.eks ændrer sig ved konvertering af forskellige formater er uvist (Borge?)

    Om målemetoden:

    "Word of caution to anyone else that needs to measure this - as soon as my probes were touching the R26 pads, my Mac mini that the Audio Widget is connected too suddenly shut down, & the fan suddenly started whirring at high speed. Thankfully no damage appears to have been done - whew!
    touch wood!). Next time I'd disconnect the USB cable first...


    - John "

    "
    You probably crashed the sound engine in the Mac with the USB going on and off and the box rebooted. The better way to measure the current is to have a 1 Ohm or smaller resistor on the board and measure the voltage drop. Or insert an ammeter in the USB cable.
    __________________
     Demian Martin
    Product Design Services "
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Støyen jeg får via QNKTC kommer tydligvis av at jeg bruker en laptop, kjører jeg den på kun batteri og ikke lader tilkoblet er det tyst. (Det var dog ikke slik på forrige USB DAC når jeg kjørte ballansert) Er der noen gode tips for å komme rundt dette?
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.676
    Antall liker
    3.157
    Dette høres merkelig ut. Jeg kjører laptop tilkoblet nettet uten problemer. Er det en feil i din pc?
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.704
    Antall liker
    5.155
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Er det slik å forstå at man burde/kunne/må oppgradere noe firmware ved kjøp av ny dac, eller er det bare å sette den i uac2 (mac) og spille i vei?
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Sålenge du kjører uac2 er det vel ikke noe poeng, de fleste endringene på firmwaren har vel vært forbeholdt pc og eller uac 1.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.704
    Antall liker
    5.155
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Den er god, da begynner jeg å bli klar psykisk for testing, gjenstår bare litt tid og hardware :)
     

    ketilb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Innlegg
    483
    Antall liker
    135
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Jeg hadde litt problemer med UAC1 på min MacBook, skiftet til UAC2 og da gikk alt uten problemer.
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Melder meg inn jeg også, og er storfornøyd. Først med denne har jeg begynt å like Spendor A5, som jeg synes har hørtes vel kjedelig og tilbakelent ut hjemme hos meg. Egentlig en konge høyttaler. :)

    Angående USB-kabel, har lengde og kvalitet direkte innspill på ren lydkvalitet, eller bidrar en bedre kabel kun til mindre støy?
    Fjerning av støy vil jo automatisk forbedre lydkvaliteten, men dere skjønner hva jeg spør om. :)

    Edit: Når jeg først lager et innlegg her kan jeg like godt skrive litt om mine erfaringer ang. UAC1 og UAC2 i Windows 7 64bit.

    UAC1 og foobar med wasapi fungerte rett ut av boksen.
    Installasjon av driveren som støtter UAC2 var veldig enkel. Lydmessig vil jeg si det var et godt løft fra UAC1. Dog har jeg av og til problemer med avspilling i foobar med asio. Noen ganger vil plutselig ikke låter spille av når jeg har _et_ album i spillelista. Jeg må da spille av fra et annet album før jeg igjen legger til albumet jeg ordinært ville høre på. Virker ikke som dette forekommer når spillelista får gå av seg selv, men heller hvis jeg ofte og fort bytter sang.
    Jeg har aldri brukt foobar med asio før. Er dette en kjent bug?

    Jeg bruker en billig lakris-kabel, og kan ikke si at jeg hører noe støy. Men hvem vet hva som ville skjedd om jeg prøvde en litt dyrere kabel? Fare for at det går inn ei bestilling på Kimber-kabelen som er nevnt flere ganger her. :)
     
    Sist redigert:

    borge

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    274
    Antall liker
    136
    I tilfellet noen er sent ute med julegavene i år, så har jeg nå fått inn en ny ladning DACer.

    Børge
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.676
    Antall liker
    3.157
    Høres ut som en veldig god ide!

    God jul til deg Børge, og alle QNKTC-venner! Og godt nyttår! Som Richard Quest i CNN pleier å si: Whatever you're up to, I hope it's profitable :)
     

    borge

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    274
    Antall liker
    136
    :)

    God Jul til alle som har kjøpt DAC av meg!


    Børge
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.704
    Antall liker
    5.155
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Har nå endelig fått koblet opp dac-en her, og det å få den til å spille i UAC2 gikk som en lek her. Skal ikke si så altfor mye i lyden da jeg først og fremst koser meg med musikken nå, som må være ett godt tegn :)

    God jul!
     

    borge

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    274
    Antall liker
    136
    Stemmer det, den har fått mye god mottagelse i det siste.


    Børge
     

    Finnogangela

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    83
    Antall liker
    56
    Godt nytår!

    Har nu taget springet til ekstern strøm.

    Fjernet først R26 (tak til HR for goe bilder - de er næsten for go´e - damn, den er lille, den smd modstand..:rolleyes:

    Fik klaret det ved at varme midt på den og trykke i midten af komponenten med retning ind usb-delens connector med en bittelille skruetrækker; den hoppet forholdsvis problemfrit af og jeg fik ikke ødelagt noet..

    Også inspireret af HR loddet jeg et pc-stik på (lufter 3 benet han-stik fra pc med et midterste ben fjernet, de 2 resterende passet med loddepunktene i pcb´en)

    Batterier er 4x AA Nimh 1900 mAH i serie, opladet måler ca. 5.4V uten last; har siddet og lyttet nu det meste af dagen (ca. 8 timer og kører stadig (har ikke et fungerende multimeter lige nu..)). Daglig brug vil vise hvordan det fungerer i praksis med opladning osv.

    Jeg har ekstra sæt batterier og bør vel anskaffe endnu en batteriholder og måske en switch på +ledningen (slukker nu ved at tage stikket af batteri-holderen)

    Og lyden :)?

    Må først sige at jeg er begrænset af 2 ting:

    - ufærdige Diy-Duelund HT-kabler, der ikke har fået linolie og ja, de har (med Drossels ord) "overdrevne sibilianter" + mine Ht´er er Kef Ls/5a, så ingen reel dybbas

    Men: Mere "full-bodied Sound", som de siger: Flere detaljer, som samtidig hænger sammen på en mere homogen måde (det er vel det, der hedder mere "analogt" ?) - og mer information fra bunden end før (trods mine små Kef´er)

    Jeg er glad, der er klar forbedring (lytter nu til Jethro Tull: Benefit (den akustiske guitar står lige i skabet) - og Aqualung; (DCC gold disc, Steve Hoffman 1997 - sjov historie mht. den mastering, i øvrigt): Det hele lyder godt:))

    2 næste skridt er givet: Forskriftmæssigt udvalsede og udglødede, med silke og linolie isolerede HT-kabler, som så også skal bruges som intern kabling i skridt 2: Full-range højttalere. Dac´en er på plass for nu.

    Et par bilder af musik-pc set-up´et: Alix-kort med Mpdpup Linux musikserver og Usb-Dac´en, nu begge med batteri :):

    Setuup.jpg


    dac.jpg
     
    Sist redigert:

    Dopus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.12.2013
    Innlegg
    84
    Antall liker
    17
    Sted
    Rogaland
    Har bestillt meg denne jeg også. som en "oppgradering" fra xindak 6950(09) sin innebygde usb dac..Venter i spenning at den skal ligge i postkassen i løpet av uken.
     

    Dopus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.12.2013
    Innlegg
    84
    Antall liker
    17
    Sted
    Rogaland
    Ja da var den allerede kommet i postkassen. Har så vidt fått testet den. Planen er å koble den mot min raspberry pi med raspyfi eller volumio distro for avspilling av flac filer fra nas boks. Har testet i dag og får lyd..men popper litt. Tror lasten blir for stor for Pi strømm forsyningen. Skal få tak i en usb hub med strøm som en midlertidig løsning. Blir en ok budsjett streaming løsning men funket greit med xindak xa 6950(09) sin innebygde DAC, så skal nok få det til med qnktc dacen også
     

    ketilb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Innlegg
    483
    Antall liker
    135
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Har du prøvd UAC2? Mener min QNKTC ankom i UAC1-modus, og det ga meg visse problemer med MacBook. Skiftet til UAC2, og så gikk alt greit. Vet ikke noe om Raspberry Pi, så kan ikke si, om den fungerer med UAC2.
     

    borge

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    274
    Antall liker
    136
    Nyeste firmware har fikset problemene som var med Mac og UAC1.

    Børge
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    2.665
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    – Jeg jobber også med en high-end USB-DAC til 3–4 ganger prisen, og som må bli så bra at den kan forsvare det. Men målet er å videreutvikle denne CD-spilleren til et high-end-produkt og få den veldig, veldig bra, avslutter han.
    Fin artikkel i på klikk . no
    Intr dette... Blir denne balansert?

    mvh
     
    Sist redigert:

    borge

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    274
    Antall liker
    136
    CD-spilleren er balansert og blir (hvis jeg kan forsvare det) et riktig så eksklusivt produkt. USB-DACen forblir sannsynligvis single-ended.

    Kult at L&B har den med, jeg har ikke sett den der selv ennå.

    Børge
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn