Høyttalere Valg av subwoofer?

entusiasten

Medlem
Ble medlem
28.09.2011
Innlegg
41
Antall liker
5
Hei,

Tenker å kjøpe en sub for å få litt mer "fundament" i oppsettet mitt, bestående av bl.a gamle Maggie høyttalere. Har etterhvert tenkt å bytte disse ut med Klipsch RP280, men de får nå holde en stund til.

Bruker anlegget til 90% musikk, samt 10% tv/film. Lurer på hva som spiller mest musikalsk av XTZ 12.17, eller SVS PC-13 Ultra 750W (gammel modell)?
Kan også tenke meg innspill på andre subwoofere i prisklassen 7 tusen kroner.

entusiasten
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.781
Antall liker
1.089
Torget vurderinger
2
Prøv en Arendal Sound Sub1.1723 Subwoofer 1 - arendalsound.no
Selv har jeg nettopp kjøpt AS Sub2 , og det er uten tvil den beste suben jeg har hatt.
Gikk fra XTZ cinema 1x12 , og det var en stor opptur både til musikk og film.
Der har du også 60 dager Buy & Try og det er jo ganske betryggende.
 

entusiasten

Medlem
Ble medlem
28.09.2011
Innlegg
41
Antall liker
5
Muligens Arendal Sound kan være et alternativ ja. Nå er jo subben din dobbelt så dyr som XTZ Cinema, så den bør jo være bedre. Men det er vel kansje muligheter for at Sub 1 også klarer seg bra mot XTZ'en? De ser ihvertfall bra ut, og det er heller ikke negativt. At den er "utviklet som match i små rom" er jo en fordel for meg, da lytterommet er ganske lite.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.781
Antall liker
1.089
Torget vurderinger
2
Joda , jeg er enig i at mtp. prisforskjellen så bør det være forskjell også.
Du kan jo spørre dem hos Lsound om Sub 1 og Sub 2 er like i spillestil , og om det er kun kapasitet som skiller dem..
 

PatSharpX

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2006
Innlegg
558
Antall liker
100
Sted
Oslo
Du har ikke vurdert en REL sub da?
De skal jo være veldig gode på musikk.
 

SVS Inderøy

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2009
Innlegg
1.448
Antall liker
452
Sted
Inderøy i Nord Trøndelag
De som kjøper arendal sound sin subwoofer-1 ender som regel opp med og oppgradere til subwoofer-2. (60 dagers kjøp og prøv garanti på arendal sound)
Det sies Subwoofer-2 er like rå, eller litt råere en Ken Kreisel 12012.


Men, hva som passer romet, og dine ører ? Lukket eller Portet ?
 

entusiasten

Medlem
Ble medlem
28.09.2011
Innlegg
41
Antall liker
5
Takk for svar folkens. Har generelt veldig lite erfaring med subwoofer, annet enn fra tiden i rånebilen..
Det jeg kan si er at jeg liker den litt mer "fyldige" lydkarakteren, med skikkelig fundament og attack om det er forståelig sagt? Er ekstremt fornøyd med oppløsningen, og detaljrikdommen på Maggiene, men det er for slankt nedover. Tipper over til pinglete egentlig. (Tror dette er blitt en del bedre på modellene de par siste tiårene, så "no offence" Maggie fans). Tenker etterhvert å kjøpe Klipsch RP280, som nevnt over her. De er nok på langt nær så detaljert, men har en ganske engasjerende og livlig spillestil etter de jeg har hørt på de.

Om subben bør være lukket eller portet, har jeg ingen spesielle preferanser på. Men blåselyder, kasseresonans og rumling er ikke interessant. Så er det jo greit at modellen er enkel å intigrere, siden jeg ikke har erfaring med sub.

Begynte å tenke på... Maggies + sub, eller Klipsch RP280, så sub på Klipchene etterhvert..?
 
Topp Bunn