Valg av kvalitetssub - trenger tips

edan

Medlem
Ble medlem
14.02.2016
Innlegg
15
Antall liker
2
Byttet fra hvilken Denon til hvilken Hegel?

Enig i at forskjellen fra Ikon til Rubicon er betydelig ja. Faktisk veldig stor. De har vel begge noe fokus på bass og diskant, men Rubicon har jo en presis og stram bass i forhold til Ikon. For øvrig er det B&W PV1 jeg har hørt samme med Rubicon, som var en meget god kombinasjon. Men det må sies at rommet var atskillig større enn ditt, som selvsagt vil påvirke sluttresultatet. Verdt å prøve uansett.

Fikk meg en overraskelse i går.

Koblet ut suben og lyttet til bare høyttalerne. På innspillinger som har tydelig dypbass i seg drar Rubicon bortimot like dypt som suben! Med deling på ca 40 Hz må suben opp på nær 2/3 styrke før den blander seg inn. Først da kan jeg høre (og føle) dypere frekvenser.

Siden Rubicon ifølge specsene skal rulle av ved ca 38Hz, vil jeg tro dette har med plasseringen å gjøre. Godt mulig at hele nisjen (se bilde lenger opp) fungerer som en slags basskasse som forsterker lave frekvenser. Begynte å lure på hva jeg skal med sub i det hele tatt.

Ser ut til at jeg har brukt suben som en slags EQ til å forsterke lave frekvenser på innspillinger som har lite bass. Jeg ser tydelig nå at min oppgradering til Rubicon fører til at dårlige innspillinger avsløres på en helt annen måte enn med Ikon MK II som jeg hadde før. Gøy og kjedelig på samme tid...

Samtidig kan jeg ikke helt tro at dette bare handler om nisjen i rommet. Sub ble innjøpt til Ikon-høyttalerne fordi de ikke dro dypt i det hele tatt... Merkelig at forskjellen skal være så stor når Hz-specsene er så like. Nå må det sies at jeg byttet fra Denon til Hegel samtidig.
Hegelen er H200A med HD10 DAC. Forøvrig er jeg enig i at fokuset til Rubicon er bass og diskant. Savner faktisk vekt på mellomtone. Den ene 6,5-høyttaleren går i hele frekvensspekteret. Den andre 6,5-en er ren bass. Ser at Rubicon 8 har dedikert mellomtone. Noen som har sammenlignet den med Rubicon 6? (Har ennå en uke igjen av 30-dagers returretten, og dermed mulighet til å evt bestille Rubicon 8.)
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.565
Antall liker
1.475
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Mine erfaringer et at "sub"er må spille rent i toppen av hva den skal spille. Ellers "mudder" den overgangen til hovedsystemet. En mister musikalitet i hovedsystemet/totalt av denne grunn.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.539
Antall liker
3.724
Torget vurderinger
96
Mine erfaringer et at "sub"er må spille rent i toppen av hva den skal spille. Ellers "mudder" den overgangen til hovedsystemet. En mister musikalitet i hovedsystemet/totalt av denne grunn.
Et godt poeng, og et kompromiss man ofte er nødt til å godta i større eller mindre grad. Kommersielle subwoofere, la oss si prisklasse 5000-15000 sliter ofte med dette. Og at delefilteret ikke er effektivt nok og ikke klarer å skjære bort nok over delefrekvensen. Men akustikktiltak og en god EQ løser en god del.
 

edan

Medlem
Ble medlem
14.02.2016
Innlegg
15
Antall liker
2
Jeg mener at selv en kvalitets sub av ypperste klasse vil slite med den plasseringen og i det rommet. Selv med DSP (som kan gjøre underverker) så er det vanskelig å unngå boom box lyden. Selv ville jeg plassert den ved siden av sofaen som ett første forsøk. Deretter ville jeg prøvd en liten, enkel DSP slik som denne: DSPeaker-Anti-Mode 8033

Med subwooferen vekk fra hjørnet så kan du midtplassere reolen og flytte TV`n litt lengre mot midten. Det hjelper også på det estetiske.

Mvh
BB
Hei, jeg har ikke hørt om DSP - kan du forklare litt?
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.437
Antall liker
12.549
Sted
Sørlandet
DSP = Digital signal processing.

Boksen jeg linket til kobler du mellom forsterkeren din og subwooferen. Så plugger du inn den medfølgende mikrofonen og trykker på knappen for kalibrering. Den vil da begynne en ca 5 minutt lang testprosedyre for å identifisere resonanser og utligne disse. Veldig enkelt, ekstremt effektiv.

Les mer her: http://www.dspeaker.com/fileadmin/datasheets/dspeaker/antimode8033CinemaSIIen.pdf

Mvh
BB
 

TrondW

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2012
Innlegg
543
Antall liker
162
Sted
Bergenser i Ålesund
Hegelen er H200A med HD10 DAC. Forøvrig er jeg enig i at fokuset til Rubicon er bass og diskant. Savner faktisk vekt på mellomtone. Den ene 6,5-høyttaleren går i hele frekvensspekteret. Den andre 6,5-en er ren bass. Ser at Rubicon 8 har dedikert mellomtone. Noen som har sammenlignet den med Rubicon 6? (Har ennå en uke igjen av 30-dagers returretten, og dermed mulighet til å evt bestille Rubicon 8.)
Fikk sammenlignet på demokvelden hos Klubben ja. 2, 6 og 8. 8 hadde ikke noe bedre lyd i mine ører, bare mer boom og trøkk. Tror nok at 6ern er enklere å få til i de fleste vanlige rom, selv om 8 definitivt fjernet ethvert behov for sub. Både kompisen og jeg satt igjen med inntrykket av at 8 ble litt for høy partyfaktor.
 

edan

Medlem
Ble medlem
14.02.2016
Innlegg
15
Antall liker
2
Takk for gode råd og deling av kunnskap i denne tråden. Føler jeg ble litt klokere.

Tror det blir vanskelig å integrere sub, og dessuten å få vekk ressonsanser i høyere frekvensområder slik plasseringen er. Kommer derfor til å fokusere mer på demping i stedet for bytte av høyttalere etc.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Løfter denne tråden jeg.

Har et problem med at lyden er lite inspirerende da rommet sluker mye bass/begrenset hva 8 toms element i en stativhøyttaler klarer å levere så da vil jeg ha 2 stk subwoofere. Fortrinnsvis i sort matt finish og har egentlig sett meg ut XTZ 12.17

Hvordan er de til musikk? Har de noen åpenbare svakheter? Ser de får god omtale i tester og er rimelige men personlige erfaringer veier mer.

Har plenty med headroom i monitorene og det blir enda mer hvis jeg kan ta bassen på subene og stille ned bass på monitor.
 
Sist redigert:
Topp Bunn