Valg av HT Kabler og Bi-Amp

Jokke92

Medlem
Ble medlem
05.09.2012
Innlegg
11
Antall liker
3
Sted
Nord Norge
Heisann godtfolk!

Jeg skulle så gjerne hatt meg ett par nye høyttalerkabler da jeg pr.idag sitter med 2 par simple copper (?) kabler fra elektro-sjappa i Sverige.

Hva har egentlig kabler og si på lyden først og fremst? Jeg må ærlig innrømme at da jeg var på demo hos en fyr, så switchet han mellom ett par billige copper kabler til sølvbelagte kabler til høyttalerne, og må nesten si at jeg kunne høre stor forskjell på lyden. Enten var dette en innbillning, eller er det noe med det?

Jeg kjører for tiden 2 forskjellige copper kabler inn på høyttalerne og bruker Bi-Amp fra en Arcam Diva AVR-300 Receiver. 2 identiske kabler på nederste terminaler på Høyttalerne, og 2 andre identiske kabler på øverste terminaler (disse kablene er en del tynnere enn de som er koblet på nederste terminaler).

Jeg har forsket litt på om jeg skal importere kabler fra eBay, eller om jeg skal kjøpe 2 par av disse her: (https://swsg.no/lyd-og-bilde/lydkabler/hoyttalerkabel/qed-xtc-hoyttalerkabel-2-2-meter) <-- Hva mener dere kan være det beste alternativet?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.712
Antall liker
35.705
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg kan formelig høre bomben tikke under denne tråden. Dette er et nokså omdiskutert spørsmål, for å si det forsiktig.

Likevel, her er mitt synspunkt begrunnet i noen års erfaring og litt faglig ballast: Kablene betyr tilnærmet ingen ting for lyden. Jeg har lagt fem års arbeid ned i et par DIY-høyttalere, kostnad ingen hindring, og endte opp med Clas Ohlssons oksygenfrie høyttalerkabel (Amokabel) til kr 29 pr meter som internkabling. De oppfyller alle krav, både elektrisk og mekanisk, og det er ikke noe poeng å hive penger etter sære kabler som skaper andre problemer i stedet. I høyden blir det annerledes, ikke bedre. De utvendige kablene blir etterhvert Klotz proffkabler med Speakon kontakter. Det blir en litt mer kompakt løsning med flere ledere pr kabel til seksveis-høyttalere, heller enn mange strekk fra Clasern også der. Kabler skal være lange nok og ha riktig type kontakt i hver ende. Det er helt andre ting som betyr noe for lyden.

Du sier ingen ting om hvordan du har koblet opp biampingen eller hvilke høyttalere du bruker. Hvis du fortsatt bruker de passive delefiltrene i høyttalerne har du bare såvidt luktet på potensialet i biamping. Det forutsetter aktive delefiltre før effektforsterkerne.

Se også:
BiAmp (Bi-Amplification - Not Quite Magic, But Close) - Part 1
 
Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.712
Antall liker
35.705
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Her er litt mer om hva som kan gjøre at det oppstår helt relle, hørbare forskjeller når man bytter kabler:
http://www.hifisentralen.no/forumet...ne-ha-avsla-re-forskjeller-mellom-kabler.html

Kortversjon: Det kommer helt an på egenskapene hos komponentene i hver ende av kablingen. "Avslører kabelforskjeller" er ikke en positiv attest for hverken elektronikk eller høyttalere. Det er bedre å legge pengene i såpass robuste komponenter at det ikke lenger gjør noen forskjell hvilke kabler som er tilkoblet. Som regel er det billigere også.
 
Sist redigert:

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Heisann godtfolk!

Jeg skulle så gjerne hatt meg ett par nye høyttalerkabler da jeg pr.idag sitter med 2 par simple copper (?) kabler fra elektro-sjappa i Sverige.

Hva har egentlig kabler og si på lyden først og fremst? Jeg må ærlig innrømme at da jeg var på demo hos en fyr, så switchet han mellom ett par billige copper kabler til sølvbelagte kabler til høyttalerne, og må nesten si at jeg kunne høre stor forskjell på lyden. Enten var dette en innbillning, eller er det noe med det?

Jeg kjører for tiden 2 forskjellige copper kabler inn på høyttalerne og bruker Bi-Amp fra en Arcam Diva AVR-300 Receiver. 2 identiske kabler på nederste terminaler på Høyttalerne, og 2 andre identiske kabler på øverste terminaler (disse kablene er en del tynnere enn de som er koblet på nederste terminaler).

Jeg har forsket litt på om jeg skal importere kabler fra eBay, eller om jeg skal kjøpe 2 par av disse her: (https://swsg.no/lyd-og-bilde/lydkabler/hoyttalerkabel/qed-xtc-hoyttalerkabel-2-2-meter) <-- Hva mener dere kan være det beste alternativet?
Jeg synes disse er fine:

Rocket Series

Kan bestilles med 4 plugger i hver ende, på høyttalersiden er dem litt differensierte i lengden av "tampene" slik at de passer fint på de fleste bi-wire terminaler uten at det blir knotete å montere.
 
L

Larkus

Gjest
Heisann godtfolk!


Jeg kjører for tiden 2 forskjellige copper kabler inn på høyttalerne og bruker Bi-Amp fra en Arcam Diva AVR-300 Receiver. 2 identiske kabler på nederste terminaler på Høyttalerne, og 2 andre identiske kabler på øverste terminaler (disse kablene er en del tynnere enn de som er koblet på nederste terminaler).
Det du bedriver er ikke bi-amping, men biwiring. Bi-amping krever separate forsterkere for hvert kabelpar.
En annen ting er at biwiring ikke har noe for seg. Evt. hørbare effekter av det skyldes økning i tverrsnittt. Da er det faktisk bedre kjøre singlewiring med stort tverrsnitt, og bruke jumpere med bra tverrsnitt mellom HF og LF terminalene på høyttaleren.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Heisann godtfolk!

Jeg skulle så gjerne hatt meg ett par nye høyttalerkabler da jeg pr.idag sitter med 2 par simple copper (?) kabler fra elektro-sjappa i Sverige.

Hva har egentlig kabler og si på lyden først og fremst? Jeg må ærlig innrømme at da jeg var på demo hos en fyr, så switchet han mellom ett par billige copper kabler til sølvbelagte kabler til høyttalerne, og må nesten si at jeg kunne høre stor forskjell på lyden. Enten var dette en innbillning, eller er det noe med det?

Jeg kjører for tiden 2 forskjellige copper kabler inn på høyttalerne og bruker Bi-Amp fra en Arcam Diva AVR-300 Receiver. 2 identiske kabler på nederste terminaler på Høyttalerne, og 2 andre identiske kabler på øverste terminaler (disse kablene er en del tynnere enn de som er koblet på nederste terminaler).

Jeg har forsket litt på om jeg skal importere kabler fra eBay, eller om jeg skal kjøpe 2 par av disse her: (https://swsg.no/lyd-og-bilde/lydkabler/hoyttalerkabel/qed-xtc-hoyttalerkabel-2-2-meter) <-- Hva mener dere kan være det beste alternativet?
Anbefaler å kjøpe brukt så du får igjen pengene hvis du selger de igjen.

Basert på mine erfaringer:

Skal du legge ut i dyrere kabler, så hør først med Doxa.
Chord har og gode kabler hvis du velger litt opp i pris fra 2500kr i nypris.
Har meget gode erfaringer med chord til 2500,- for 3 meter singel, som jeg fikk gratis med et anlegg en gang.
Doxa var og litt bedre enn Chord kablene jeg har, men er og en del dyrere.

Men å kjøpe brukt til ok pris som du kan selge igjen er ok, hvis du ikke har erfaring.
Så kaster du ikke bort penger hvis du ikke hører forskjell.



Ellers her inne vil du se at noen sier det IKKE er forskjell og noen sier det er stor forskjell.

Sannheten er ofte ikke forskjell og det er forskjell. Det variere så mye.
Sølv i kablene kan og gi en opplevd raskere respons i f.eks trommeanslagene osv og mer nøytralitet i lyden.
Mens kobber gir en mer varmere klang.


Men bruk først penger på bedre utstyr, da det er der du henter mest.

Lykke til. :)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.712
Antall liker
35.705
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det du bedriver er ikke bi-amping, men biwiring. Bi-amping krever separate forsterkere for hvert kabelpar.
En annen ting er at biwiring ikke har noe for seg. Evt. hørbare effekter av det skyldes økning i tverrsnittt. Da er det faktisk bedre kjøre singlewiring med stort tverrsnitt, og bruke jumpere med bra tverrsnitt mellom HF og LF terminalene på høyttaleren.
Det er forsåvidt en multikanals receiver, så det kan hende at det er en forsterker pr kabelpar og element, men hvis forsterkerne får fullfrekvenssignal og bare dumper det overflødige i høyttalernes passive delefilter er det fortsatt ikke så mye poeng å "optimere" kabling. Men det kan virke som trådstarter har lyst på nye kabler av estetiske grunner heller enn lydmessige, og da så.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Ovenstående får tale for seg selv.

Her er litt mer om hva som kan gjøre at det oppstår helt relle, hørbare forskjeller når man bytter kabler:
http://www.hifisentralen.no/forumet...ne-ha-avsla-re-forskjeller-mellom-kabler.html

Kortversjon: Det kommer helt an på egenskapene hos komponentene i hver ende av kablingen. "Avslører kabelforskjeller" er ikke en positiv attest for hverken elektronikk eller høyttalere. Det er bedre å legge pengene i såpass robuste komponenter at det ikke lenger gjør noen forskjell hvilke kabler som er tilkoblet. Som regel er det billigere også.

Jeg legger merke til at kanskje alle må lese tråden din og bli overbevist om at det ikke er forskjell.
Fin tråd forresten. :)
Men ditt anlegg og komponenter er vel bygget opp for at kabler ikke skal være forskjell på?
Vertfall har du skrevet det.

Men andres anlegg, vil ofte gi en forskjell som de syns er dårligere eller bedre.
Da blir det ofte også feil å si at det ikke gjør lyden bedre.

Ja, de skal ikke kaste bort pengene sine på krydder og heller bruke de på rå materiellet som høyttalere osv.


Prøv høyttalerledningene til Europris og si hva du syns. :) Hva er galt med de? :) Og de eneste ledningene jeg kan si er hårreisende fy. :)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.712
Antall liker
35.705
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Balansert signaloverføring sammen med lav utgangsimpedans og høy inngangsimpedans på komponenter og høyttalere er en ganske effektiv kur mot kabelforskjeller, ja.

Problemet er at eventuelle kabelforskjeller er systemavhengige. Det som "låter bedre" hos deg kan "låte klin likt" hos meg, eller "låte verre" i et tredje anlegg. Mange av de velmente anbefalingene i kabeltråder er gjerne av "goddag mann, økseskaft"-typen. "Kabel X låter sånn og slik" uten å si noe om hva den var koblet til. Nokså meningsløs informasjon, uansett hvor velment det måtte være.

Har ikke prøvd de Europris-kablene du nevner.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Balansert signaloverføring sammen med lav utgangsimpedans og høy inngangsimpedans på komponenter og høyttalere er en ganske effektiv kur mot kabelforskjeller, ja.

Problemet er at eventuelle kabelforskjeller er systemavhengige. Det som "låter bedre" hos deg kan "låte klin likt" hos meg, eller "låte verre" i et tredje anlegg. Mange av de velmente anbefalingene i kabeltråder er gjerne av "goddag mann, økseskaft"-typen. "Kabel X låter sånn og slik" uten å si noe om hva den var koblet til. Nokså meningsløs informasjon, uansett hvor velment det måtte være.

Har ikke prøvd de Europris-kablene du nevner.

+1 Da er vi enige :)

Angående de Europris kablene ble de testet på Triangle høyttalere, rørforsterker og varmt lydende cd-spiller , men låt skrikende og forferdelig,
så de kan trådstarter gjerne unngå. :)
 
L

Larkus

Gjest
Så lenge en holder seg til fornuftig konstruerte forsterkere og høyttalere som ikke bryr seg noe særlig om hva du hekter på ht-terminalene av kabel, så er den kun forskjeller i kabeltverrsnitt det går an å høre litt forskjell på. Glem sølvkabler, superrent kryobehandlet kobber osv. Vanlig standard kobberkabel gjør jobben så det holder.
Og sjølsagt må termineringen også være i orden. Hvis du har lyst på nye kabler av estetiske årsaker, så gå for det visuelle fremfor pris.

Slike ht-kabler som dette i f.eks 4mm² fungerer perfekt.
 

ekstremsound

Banned
Ble medlem
10.06.2016
Innlegg
282
Antall liker
79
Nej det er ikke nødvendigvis den perfekte løsning , fordi du placerer en kondensator med et usædvanligt dårligt dialektrikum (dårlig plastik) over udgangen, og du præsenterer en dårlig serie-modstand ved at det er en flerkoret leder.
 
L

Larkus

Gjest
Det kan så være, men det har ingenting å si for lyden.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.712
Antall liker
35.705
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Kan jeg anbefale et lite DIY-prosjekt?
Klotz LSCF425SW - 4 x 2.5 mm² høyttalerkabel - Kabel - metervare - Kabler/Plugger
https://www.elfadistrelec.no/no/lab...r_Buyable=1&page=1&origPageSize=50&simi=97.29
https://www.elfadistrelec.no/no/lab...er_Buyable=1&page=3&origPageSize=50&simi=98.0
https://www.elfadistrelec.no/no/var...er_Buyable=1&page=6&origPageSize=50&simi=97.0
https://www.elfadistrelec.no/no/fle...e&page=9&origPos=6&origPageSize=50&simi=97.88

Tilsammen blir det vel ca 1500 kr inkl moms og frakt for et par tre meter lange fireledere, og da er krympeslangene den dyreste delen. Jeg har ikke dobbeltsjekket at alle målene stemmer her, men det kan være et referansepunkt for hva noe slikt bør koste. Det er helt sikkert mulig å kjøpe dette billigere andre steder.
 
Sist redigert:
A

ANM

Gjest
Sakta i backarna nu Asbjørn! Å bruke utrykket dumpe blir feil. Om du feks kjører signalet fra et effekttrinn inn i et lavpassfilter vil jo impedansen øke betraktelig utenfor grensefrekvensen og følgelig effektforbruket reduseres. Og med mindre du bruker en eller annen form for brickwall på et aktivt oppsett vil jo også den ha en gradvis avtagning av effektforbruk. Ingen diskusjon om at aktivt er mer effektivt, men du overdriver ulempen ved passivt.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Akkurat det samme har jeg gjort, men med 4x4mm Klotz og krympeslange og pyntestrømpe fra Biltema. Tror ikke det kom på mer enn 6-700 for 2x2m

På bildet mangler spader i alle endene.

 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Det du bedriver er ikke bi-amping, men biwiring. Bi-amping krever separate forsterkere for hvert kabelpar.
En annen ting er at biwiring ikke har noe for seg. Evt. hørbare effekter av det skyldes økning i tverrsnittt. Da er det faktisk bedre kjøre singlewiring med stort tverrsnitt, og bruke jumpere med bra tverrsnitt mellom HF og LF terminalene på høyttaleren.
Det er forsåvidt en multikanals receiver, så det kan hende at det er en forsterker pr kabelpar og element, men hvis forsterkerne får fullfrekvenssignal og bare dumper det overflødige i høyttalernes passive delefilter er det fortsatt ikke så mye poeng å "optimere" kabling. Men det kan virke som trådstarter har lyst på nye kabler av estetiske grunner heller enn lydmessige, og da så.
Der har jeg faktisk en motsatt erfaring (og til min egen store overraskelse). På min receiver (Yamaha), så hjelper biamping selv om den har bare en felles strømforsyning. På normalt bruk er det ingen forskjell, men begynner man å bevege seg opp i effekter hvor forsterker begynner å begrense, så har biampingen en hørbar effekt. Dersom jeg kjører single-amp, så hører man at bassen folder seg inn som skurring i mellomtone og diskant. Kjører jeg biamping, vil ikke denne knelingen høres like tidlig. Diskant og mellomtone forblir mindre påvirket lengre. Men som sagt, det er når man presser ampen til det ytterste.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.712
Antall liker
35.705
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Akkurat det samme har jeg gjort, men med 4x4mm Klotz og krympeslange og pyntestrømpe fra Biltema. Tror ikke det kom på mer enn 6-700 for 2x2m
Stilig! Selv går jeg for 4x4 mm og Speakon NLT-kontakter i hver ende.

Den Audioquest-kabelen som ble nevnt tidligere i tråden koster vel en 3500-4000 i tilsvarende lengde, men det er bare 2,6 mm2 lederareal. Til gjengjeld får man med mye mumbo-jumbo, som f eks
SPREAD-SPECTRUM TECHNOLOGY (SST): Any single size or shape of conductor has a specific distortion profile. Even though radially symmetrical conductors (solid or tubular) have the fewest discontinuities, any conductor of a particular size does have a sonic signature. SST is a method for significantly reducing the awareness of these character flaws by using a precise combination of different sized conductors. The different SST-determined conductor sizes used in Rocket 44 allow an exceptionally clear, clean and dynamic sound.
Yeah, right. Sikkert verdt noen tusen ekstra, det der. :rolleyes:
 
Sist redigert:
A

ANM

Gjest
Lurer veldig på hvor mange tips på PM trådstarter får, så lenge den onde målemafiaen ledet av don Asbjørn bidrar i tråden?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.712
Antall liker
35.705
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Godt spørsmål. I dette tilfellet ventet jeg et døgn før jeg skrev noe i tråden for ikke å skremme vekk sarte sjeler fra å bidra. Men da det ikke hadde kommet noen svar fra den kanten på 24 timer var det på tide at trådstarter fikk et svar.

De som brenner inne med tips får bare poste dem her. Vi biter ikke (eller kanskje, men bare litt).
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.817
Antall liker
723
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Du kan jo lage slike å selge dem for kr. 25000.- og folk kjøper gladelig :p
 
L

Larkus

Gjest
Javel? Hadde du betalt 25000,- for disse kablene? Uansett om svaret er ja eller nei, så er det fint med en saklig begrunnelse.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ta det som komplimentet det sannsynligvis var ment som. De ser bra ut, og kabler som blir solgt til 25K veil. er ikke noe mer enn disse.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Klotz fungerer ikke i mine ører da jeg hørte de... Men hver sin smak. Argumentet med at" bransjen bruker det så funker det ikke anlegget mitt" finner jeg fordummende all tid anlegg kan være såvidt forskjellige.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Så lenge en holder seg til fornuftig konstruerte forsterkere og høyttalere som ikke bryr seg noe særlig om hva du hekter på ht-terminalene av kabel, så er den kun forskjeller i kabeltverrsnitt det går an å høre litt forskjell på. Glem sølvkabler, superrent kryobehandlet kobber osv. Vanlig standard kobberkabel gjør jobben så det holder.
Og sjølsagt må termineringen også være i orden. Hvis du har lyst på nye kabler av estetiske årsaker, så gå for det visuelle fremfor pris.

Slike ht-kabler som dette i f.eks 4mm² fungerer perfekt.
+1 disse ligner på di jeg bruker i front rekka mi er dette monster sine tru uansett dette med god tversnitt er alfa omega.

Imagine
 
L

Larkus

Gjest
Regner med å få så ørene flagrer av enkelte her på hfs for følgende påstand: Hvis en ikke er veldig opptatt av det visuelle, så er kabelen som er avbildet i forrige innlegg god nok til bruk i et rendyrket highend-anlegg uten at anleggets lydmessige kvaliteter forringes det aller minste.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.712
Antall liker
35.705
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Vel, etter å ha testet, lyttet og regnet på mange tenkelige og noen utenkelige kabelvarianter var det altså den varianten ovenfor jeg endte opp med som internkabling i de "ultimate" høyttalerne mine. 4 mm2 til bassene og 2,5 mm2 til mellomtoner og diskanter, mest for å være sikker på at jeg ikke uforvarende koblet en basskanal til et element som ikke ville tåle det. Oppfyller alle krav uten å skape nye problemer med "spesielle" løsninger. Og altså tre sett Klotz 4x4 mm2 med Speakon kontakter som eksternkabling for å få det visuelt ryddigere. Seksveis høyttalere, drives av en halv palle monoblokker. Kostnad var ingen hindring i dette prosjektet, og denne internkablingen kostet hele kr 29,- pr meter.
 
Sist redigert:

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Vel, etter å ha testet, lyttet og regnet på mange tenkelige og noen utenkelige kabelvarianter var det altså den varianten ovenfor jeg endte opp med som internkabling i de "ultimate" høyttalerne mine. 4 mm2 til bassene og 2,5 mm2 til mellomtoner og diskanter, mest for å være sikker på at jeg ikke uforvarende koblet en basskanal til et element som ikke ville tåle det. Oppfyller alle krav uten å skape nye problemer med "spesielle" løsninger. Og altså tre sett Klotz 4x4 mm2 med Speakon kontakter som eksternkabling for å få det visuelt ryddigere. Seksveis høyttalere, drives av en halv palle monoblokker. Kostnad var ingen hindring i dette prosjektet, og denne internkablingen kostet hele kr 29,- pr meter.
Fint at de dekker dine egne behov. Altså ingen almen sannhet.. :)
 
L

Larkus

Gjest
Merkelig og en smule tvetydig kommentar fra HCS. Er det noen spesielle årsaker til at Asbjørn sitt valg av ledninger ikke skulle dekke andre sine behov for ht-kabling når det gjelder best mulig lyd?
 

Strømling

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.229
Antall liker
772
Sted
Nedre Romerike
Torget vurderinger
1
Har brukt titusenvis av kroner på kabler, hører også forskjell på de. Ikke hopp på nordost toget der må du opp på valhalla eller Odin for å få nok tverrsnitt. Har endt opp på rene kobberkabler fra Luxman uten terminering, disse gir meg mest musikkglede. Selges fra rull hos Stereofil. Luxman komponentene eller Wilson ht er også bare å holde seg unna da de gjør det ganske greit å høre forskjell på kabler og er derfor relativt dårlige komponenter ifølge Asbjørn.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Merkelig og en smule tvetydig kommentar fra HCS. Er det noen spesielle årsaker til at Asbjørn sitt valg av ledninger ikke skulle dekke andre sine behov for ht-kabling når det gjelder best mulig lyd?
Merkelig? Lær deg å les! Det handler om subjektiv sannhet ifht valg av kabler. Kabler som fungerer for Asbjørn i hans valg av løsninger. Et så dette fasit for all verdens anlegg? Nei. Deal with it!
 

Jokke92

Medlem
Ble medlem
05.09.2012
Innlegg
11
Antall liker
3
Sted
Nord Norge
Her var det mange svar om litt og hvert. Jeg vil bare informere om at jeg gikk for ett par brukte Xindak FS-0.5 Kabler.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Kan jeg anbefale et lite DIY-prosjekt?
Klotz LSCF425SW - 4 x 2.5 mm² høyttalerkabel - Kabel - metervare - Kabler/Plugger
https://www.elfadistrelec.no/no/lab...r_Buyable=1&page=1&origPageSize=50&simi=97.29
https://www.elfadistrelec.no/no/lab...er_Buyable=1&page=3&origPageSize=50&simi=98.0
https://www.elfadistrelec.no/no/var...er_Buyable=1&page=6&origPageSize=50&simi=97.0
https://www.elfadistrelec.no/no/fle...e&page=9&origPos=6&origPageSize=50&simi=97.88

Tilsammen blir det vel ca 1500 kr inkl moms og frakt for et par tre meter lange fireledere, og da er krympeslangene den dyreste delen. Jeg har ikke dobbeltsjekket at alle målene stemmer her, men det kan være et referansepunkt for hva noe slikt bør koste. Det er helt sikkert mulig å kjøpe dette billigere andre steder.

Kunne vert artig å testet.
Men fallgruven her er vel lodding.

Hvilke loddetinn og hvilke temperatur til dette?

Skal kabelen mettes med loddetinn før en stikk den inn i pluggen, slik at det ligg loddetinn rundt en hver leder?

Noe å miste på kvaliteten på selve loddingen? Hvordan gjør vi det for å unngå avvik?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg tipper det er like bra å bruke terminering av kabelsko-typen og skikkelig krympetang. Hvis du er skikkelig nervøs og pirkete, kan du alltids "forsegle" krympingen og fylle alle åpninger med loddetinn. Hvilket som helst loddetinn, men vanlig 63/37 er enkelt å jobbe med.
 
Topp Bunn