Valg av hodetelefoner til 3000kr.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • T

    Tittentei

    Gjest
    Jeg håper ingen verdens ting, jeg lurte på om det fantes noen standard praksis der man brukte TRRS-hun-terminaler selv om kabelen var TRS. Siden det ikke er normalt, så tviler også jeg på at terminalen er TRRS. Dette hadde vi allerede kommet frem til i dette innlegget, 38 minutter før ardilla kom med sitt svar.

    Hvis man svarer på tekniske spørsmål, så bør man i det minste gi en begrunnelse for et gitt utsagn. Men folk får svare som de vil.
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Min fars Sennheiser 598 trenger kanskje bytte på hans 70-års dag :cool: Fidelio X1 er da en kandidat opp mot hans Audioengine amp/DAC. Jeg leser en del om kabelen til X1, og min far har allerede en aftermarket kabel til 598ene. Har disse samme terminering på høretelefonsiden?
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Hvis det er 3,5mm TRS på HD598 så er svaret ja. Det er ikke låsemekanisme eller noe rundt pluggen.
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Pluggen på hodetelefonsida vris vel inn med en kvart omdreining for å låse kabelen i 598ene
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Låsemekanismen kommer ikke til anvendelse på X1, siden det bare er en 3,5mm jack som plugges rett i. Den befinner seg på utsiden slik at forskjellige dimensjoner på pluggen ikke har noen virkning. Kjør på. X1 er bra.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Synes ikke det er noe galt med kabelen som følger med. Nylontrukket og relativt lang kabel. Tyllebissen klager over høy impedanse på den og foreslår å bruke kabel fra V-moda. Papsen din kan helt sikkert bruke aftermarketkabelen han har til HD 598.
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Jrg fikk svar fra fabrikanten av aftermarketkabelen og svaret var litt tvetydig så jeg har etterspurt et litt mer bestemt svar ;) kan den eller kan den ikke brukes :cool:
     

    SD88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2013
    Innlegg
    124
    Antall liker
    47
    Sted
    Norge
    Synes ikke det er noe galt med kabelen som følger med. Nylontrukket og relativt lang kabel. Tyllebissen klager over høy impedanse på den og foreslår å bruke kabel fra V-moda. Papsen din kan helt sikkert bruke aftermarketkabelen han har til HD 598.
    Siden du allerede sitter med X1, kan du ikke prøve å teste ut andre kabler? :rolleyes: Leste på et forum at det var noen som hadde testet ut en annen type kabel og de mente at lyden ble forbedret. Har hørt at bytte av kabel har minimalt å si, men kanskje det spiller en "stor" rolle når det kommer til X1?
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Grunnen til at kabelbytte for X1 kan ha noe for seg, er fordi kabelen som følger med har høy impedanse og at dette i tur skaper såkalt dampening. Jeg synes det låter fortreffelig med kabelen som følger med, men planlegger å lage min egen kabel etterhvert. Et kabelbytte kan potensielt gi flere detaljer og et klarere/lysere lydbilde. På en annen side så tenker jeg at ingeniørene hos Philips har valgt å gjøre kabelen slik den er for en grunn. De mener det låter best.
     

    SD88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2013
    Innlegg
    124
    Antall liker
    47
    Sted
    Norge
    Grunnen til at kabelbytte for X1 kan ha noe for seg, er fordi kabelen som følger med har høy impedanse og at dette i tur skaper såkalt dampening. Jeg synes det låter fortreffelig med kabelen som følger med, men planlegger å lage min egen kabel etterhvert. Et kabelbytte kan potensielt gi flere detaljer og et klarere/lysere lydbilde. På en annen side så tenker jeg at ingeniørene hos Philips har valgt å gjøre kabelen slik den er for en grunn. De mener det låter best.
    Skjønner. Har du noen andre kabler å anbefale av høy kvalitet, men som ikke koster fjell? Hadde vært litt morro å teste/høre forskjellen selv. Synes det er litt rart at Philips ikke har inkludert en kabel med mindre impedans, slik at folk selv kunne avgjøre hva som gir best lyd.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Grunnen til at kabelbytte for X1 kan ha noe for seg, er fordi kabelen som følger med har høy impedanse og at dette i tur skaper såkalt dampening. Jeg synes det låter fortreffelig med kabelen som følger med, men planlegger å lage min egen kabel etterhvert. Et kabelbytte kan potensielt gi flere detaljer og et klarere/lysere lydbilde. På en annen side så tenker jeg at ingeniørene hos Philips har valgt å gjøre kabelen slik den er for en grunn. De mener det låter best.
    Skjønner. Har du noen andre kabler å anbefale av høy kvalitet, men som ikke koster fjell? Hadde vært litt morro å teste/høre forskjellen selv. Synes det er litt rart at Philips ikke har inkludert en kabel med mindre impedans, slik at folk selv kunne avgjøre hva som gir best lyd.
    Nå vet jeg ikke hvor mye motstand den orginale kabelen til X1 leverer, men det kan neppe være så veldig mye mer enn det som er "vanlig". Kanskje du vil tape litt effekt hvis du driver hodetelefonene dine fra en Ipod eller annen batteridrevet lavspenningskilde, men driver du dem fra PC eller forsterker tør jeg nesten garantere at du ikke kommer til å klare å skille orginalkabelen ut fra en repro-kabel i en dobbel blindtest. Da har du overmenneskelige evner. ;)
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Grunnen til at kabelbytte for X1 kan ha noe for seg, er fordi kabelen som følger med har høy impedanse og at dette i tur skaper såkalt dampening. Jeg synes det låter fortreffelig med kabelen som følger med, men planlegger å lage min egen kabel etterhvert. Et kabelbytte kan potensielt gi flere detaljer og et klarere/lysere lydbilde. På en annen side så tenker jeg at ingeniørene hos Philips har valgt å gjøre kabelen slik den er for en grunn. De mener det låter best.
    Har en relativt stor mistanke om at det er økonomien som styrer dessverre.
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Grunnen til at kabelbytte for X1 kan ha noe for seg, er fordi kabelen som følger med har høy impedanse og at dette i tur skaper såkalt dampening. Jeg synes det låter fortreffelig med kabelen som følger med, men planlegger å lage min egen kabel etterhvert. Et kabelbytte kan potensielt gi flere detaljer og et klarere/lysere lydbilde. På en annen side så tenker jeg at ingeniørene hos Philips har valgt å gjøre kabelen slik den er for en grunn. De mener det låter best.
    Skjønner. Har du noen andre kabler å anbefale av høy kvalitet, men som ikke koster fjell? Hadde vært litt morro å teste/høre forskjellen selv. Synes det er litt rart at Philips ikke har inkludert en kabel med mindre impedans, slik at folk selv kunne avgjøre hva som gir best lyd.
    Nå vet jeg ikke hvor mye motstand den orginale kabelen til X1 leverer, men det kan neppe være så veldig mye mer enn det som er "vanlig". Kanskje du vil tape litt effekt hvis du driver hodetelefonene dine fra en Ipod eller annen batteridrevet lavspenningskilde, men driver du dem fra PC eller forsterker tør jeg nesten garantere at du ikke kommer til å klare å skille orginalkabelen ut fra en repro-kabel i en dobbel blindtest. Da har du overmenneskelige evner. ;)
    Kabel målt til 1,8 ohm av Tyll det er ca dobbelt av normalt og legger seg i serie med musikk signalet, det er ikke alltid optimalt for alle forsterkere, noe som er omtalt her tidligere.


    Omtalt kabel verdi start ved ca: 4,40
     

    SD88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2013
    Innlegg
    124
    Antall liker
    47
    Sted
    Norge
    Grunnen til at kabelbytte for X1 kan ha noe for seg, er fordi kabelen som følger med har høy impedanse og at dette i tur skaper såkalt dampening. Jeg synes det låter fortreffelig med kabelen som følger med, men planlegger å lage min egen kabel etterhvert. Et kabelbytte kan potensielt gi flere detaljer og et klarere/lysere lydbilde. På en annen side så tenker jeg at ingeniørene hos Philips har valgt å gjøre kabelen slik den er for en grunn. De mener det låter best.
    Skjønner. Har du noen andre kabler å anbefale av høy kvalitet, men som ikke koster fjell? Hadde vært litt morro å teste/høre forskjellen selv. Synes det er litt rart at Philips ikke har inkludert en kabel med mindre impedans, slik at folk selv kunne avgjøre hva som gir best lyd.
    Nå vet jeg ikke hvor mye motstand den orginale kabelen til X1 leverer, men det kan neppe være så veldig mye mer enn det som er "vanlig". Kanskje du vil tape litt effekt hvis du driver hodetelefonene dine fra en Ipod eller annen batteridrevet lavspenningskilde, men driver du dem fra PC eller forsterker tør jeg nesten garantere at du ikke kommer til å klare å skille orginalkabelen ut fra en repro-kabel i en dobbel blindtest. Da har du overmenneskelige evner. ;)
    Ok. Tenkte jeg skulle kjøpe Fiio E12 Mont Blanc. Har sjekket litt "review's" og lest en del på nette, og det virker som et godt kjøp. Sikkert mer enn godt nok til mitt bruk :)
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Analog EQ "Cello Audio Palette" Highend analog vintage gear.

    lol :D Det går nok ikke så langt, litt bias får man tillate seg. Komponentene er i det minste pene å se på, lol.

    Men alvorlig talt, effekten av EQ var upåklagelig.
    For oss litt voksne er Cello Audio Palette hvor bla mannen Mark Levinson var med på utviklingen av det som skulle bli kanskje den beste EQ som var laget den gang.

    CelloAudioPalette.jpg

    fd1718b4-1.jpg


    All About Cello

    Founded in 1984 by Mr. Mark Levinson shortly after his departure from the Mark Levinson Company (now owned by Harman Specialty group and the premium audio provider for Lexus) Cello was once the pinnacle of ultimate audiophile performance in the late 1980's through most of the 1990's.

    Cello was originally sold in only the best retail locations such as Christopher Hansen Ltd. in Beverly Hills, Sound Components in Miami or Glenn Poor's in Champaign, Illinois - the brand ultimately opened a New York showroom operated by Mark Levinson and a Los Angeles showroom operated by Joseph Cali (an actor known for his work in Saturday Night Fever). Unlike many audiophile companies popular in the day such as Levinson's namesake, Krell, Audio Research and Threshold - Cello marketed complete audio systems into lifestyle environments that included studio-grade acoustical
    treatments, lighting control, HVAC control and beyond. In the early 1990's, this level of integration was a relatively new phenomenon

    Cello Audio Palette
    Designed by Dick Berwin, the Cello Audio Palette is still used nearly 20 years after its release as a studio-grade analog audio equalizer. Mark Levinson's famous 59 point potentiometer gives this shining silver audio icon the feel of a Patek Philippe watch. The Cello Audio Palette also came in an "MIV" version which allowed an Audio Palette to be a preamp as well as an EQ

    The Cello Demo And Why It Worked So Well

    The Cello Demo And Why It Worked So Well - Audiophile Review

    CELLO AUDIO PALETTE VERY RARE EQUALIZER

    review33 - 影音天地

    Litt redigert info.
    The Cello Audio Palette, when introduced quickly reached the status of the best equalizer ever seen and because of its price (approx $22,000.00) and quality (all handcrafted in the USA) and limited number, quickly became a mythic processor.

    Designed by the legendary Richard Burwen at the request of Mark Levinson when he owned and was head of Cello. Under Mark Levinson's supervision this equalizer was built around the concept of "money is no object"; which created this most unique equalizer, with no equivalent, even to this day.

    Built completely with discrete circuitry and all electronics being "class A" from input to output with balanced inputs and outputs throughout their signal paths, this equalizer sounds absolutely
    astonishing.

    This unit has had only 2 owners, an audiophile doctor and my friend. He used it in a professional environment for mastering music video by performers that included: Anita Baker, Natalie Cole, Tracy Chapman, Natalie Merchant, Linda Ronstadt, Metallica, The 3 Tenors and many others

    The unit was updated and overhauled by Cello in 2001.

    This unit includes: the original Cello 4 x cables (Fisher to XLR connectors), the separate Power Supply and is multiconductors/
    connectors cable, and a print out of the user manual.

    Cello is still in business, if maintenance is ever necessary.

    Denne klasse A enheten burde passe bra sammen med ditt øvrige utstyr. :D

    Da slipper du digital EQ på PC / MAC
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Grunnen til at kabelbytte for X1 kan ha noe for seg, er fordi kabelen som følger med har høy impedanse og at dette i tur skaper såkalt dampening. Jeg synes det låter fortreffelig med kabelen som følger med, men planlegger å lage min egen kabel etterhvert. Et kabelbytte kan potensielt gi flere detaljer og et klarere/lysere lydbilde. På en annen side så tenker jeg at ingeniørene hos Philips har valgt å gjøre kabelen slik den er for en grunn. De mener det låter best.
    Har en relativt stor mistanke om at det er økonomien som styrer dessverre.
    Tror ikke det er prisen på kabelen, men et lydmessig? bevisst valg av produsenten at de har valgt denne kabelen. Som Tittentei sier vil en kabel med lavere motstand i teorien gi en tightere bass og kanskje til og med flere detaljer, men om forskjellen er hørbar er en annen sak.

    Når motstanden øker tvinges kilden til å produsere mer spenning og dette skaper mer bevegelse og mindre damping. Mer bevegelse skaper mer trykk og trolig bedre bass, men på bekostning av en mer presis lydgjengivelse. Er to ohm hørbart? Kanskje for et fin innstillt øre. Blir musikken bedre? Det er en smaksak.

    PS. Et voldsverk den EQ en der. :)
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Jeg bestilte like godt et sett X1 som kommer på mandag :cool:
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Får du prøvd dem før papsen din blir overrukket disse herlige hodetelefonene? :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn