UST Lerret - mal på veggen / DIY

Animator

Medlem
Ble medlem
04.10.2005
Innlegg
21
Antall liker
6
Sted
Rogaland
Hei,

Har prøvd å søke etter alternativer til sykt dyr lerret maling. De kommersielle selger jo spesial tilpasset maling til alle mulige formål..

Jeg klarer ikke helt forestille meg at det er noe ut over annen matt grå / hvit, etc..

Noen som har noe å foreslå?
Skal brukes til en UST prosjektor.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.986
Hadde for mange år siden malt huntonitt-plate som lerret - malt med lys grå, matt maling. Fungerte faktisk bra.

Husker at det den gangen fantes spesialmaling for slik bruk - dyrere selvsagt.

Nå har jeg hatt opptrekkbart lerret i over 10 år - som jeg er meget fornøyd med.

Jeg ser at AV Shop har noen typer lerretmaling - litt dyrt men...


En gammel tråd på AVForum med litt fargekoder osv:

 
Sist redigert:

Animator

Medlem
Ble medlem
04.10.2005
Innlegg
21
Antall liker
6
Sted
Rogaland
Jeg kan godt forestille meg at en god grå farge, er alt som trengs. Hadde det gått an å bestilt en fargeprøve 😂😂

Eller kanskje noen har en liten skvett og selge, så skal jeg finne ut hvilken farge det er...
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.111
Antall liker
20.459
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Det danske malingfirma "Flügger" hadde engang (husker ikke typen) en matt, hvit grunnmaling, der inneholdet
av hvit pigment var større enn i alm maling. Dette var optimalt til det bruket.
Når du har funnet ditn størrelse på bildet, er et tip å male en 50-100mm bred beksvart matt kant/ramme runnt bildet.
En såkallt "kontrastramme", som lurer øyet til at oppfatte bilde som lysere med mere kontrast ;)
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.986
Når du driver med projektor er matt sort din venn :) jo mer overflate du dekker med matt sort i rommet - jo bedre sortnivå får du. Fordi ditt sortnivå på lerretet er summen av reflektert lys fra vegger & tak osv og det som kommer fra projen (og eventuelt lys gjennom vinduer). Også at rommet "forsvinner" når man ser film gir en bedre filmopplevelse.

Jeg har vanlig stue som "kino-rom" lyse vegger osv. Stua er 10 meter bred - så refleksjon fra sidevegger er ikke noe problem. Men taket er ille - hvitt og veldig nærme toppen av lerretet - reflekterer veldig og ødelegger sortnivået. Derfor har jeg montert en sort rullgardin i taket som er like bred som lerretet og trekkes ut ved titting - den går ut nærmere 2 meter. Fungerer veldig bra og løfter bildekvaliteten noen hakk.

Jeg hadde nærmere batcave der jeg bodde tidligere - veldig bra bilde, men kanskje ikke så hyggelig å oppholde seg i unntatt når man så film. Litt metal da 🕷🎸 😁
 

Animator

Medlem
Ble medlem
04.10.2005
Innlegg
21
Antall liker
6
Sted
Rogaland
Her har jeg et loft med knevegger og relativt mye tak..
Taket blir malt i en matt grå farge og totalt er det tre vinduer med full blending.
Så det er en del lys kontroll.
Gulvet er parkett, men skal nok legge en del teppe fliser for mindre refleksjon og en lunere følelse.

Huset har valmet tak, så planen er å bygge vegg på kortsiden til å prosjektere på.
Har lekt med tanken å male området som ikke blir opplyst på veggen med slik super svart maling. Black 2.0 eller hva de nå kalles..
 
Topp Bunn