Trompetnerds nye stue! Jakten på det perfekte lytterom.....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.293
    Antall liker
    2.537
    Torget vurderinger
    1
    Trompetnerd skrev:
    Roald skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Skulle bare mangle med godord! Vil ikke akkurat si at bassene gjorde seg ut nei. :)

    8x12_TOM skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Trompetnerd mener at dempede rom "dreper" noe av den fine akkustikken på klassiske opptak, mens EHED mener at klangen jeg savner ikke finnes på opptaket, bare i rommet mitt. Tror vi har komplimentær kunnskap på dette området, noe som gjør at jeg tror vi skal komme nær en fasit etterhvert når vi blir enige. ;)
    Jeg er en av de som mener meget gode forsterkere som Gryphon, Dynamic Precision eller lignende makter trylle fram den aller fineste akustikken på klassisk musikk, selv om rommet er dempet ;D

    Eller må jeg takke for rosende ord av bass-systemet jeg har bygd

    Takker for en hyggelig kveld

    Tor



    Hei Trompetnerd du burde vurdere en tur til konstruktøren av bassløsningen også, gjør du det vil du stort sett oppleve de samme kvalitetene men med et litt livligere rom. Om dette ikke er nok er du velkommen til en lytt hos meg, da vil du ha pluss ca. 0.2s på RT60 i forhold til EHED sitt.

    Litt variasjon i lytteavstand og frekvensrespons er inkludert i opplevelsen :)
    Hei Roald! Konstruktøren av bassløsningen har tydeligvis noe på gang i rommet sitt, så han ba meg vente til utpå høsten. Det blir nok bra!

    Høres interessant ut. Kommer gjerne innom deg Roald hvis vi finner tid. Gøy å høre ambisiøse oppsett. :) :)


    Ja han har noen småfrekke elementer liggende å støve ned…… ;)

    Selv om det er travelt pleier jeg å finne tid til hifi, om enn ikke alltid på kort varsel.

    Det er noen musikere som har tilbrakt flere timer i ss her og tilbakemeldinger fra utøvende musikere skiller seg vanligvis fra hifinerder og er som oftest meget direkte og konstruktiv uten den vanlige tåkepraten.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Takk 8x12_TOM (hvorfor får jeg alltid lyst til å skrive 1812_Tom ;)) John Harald og Rojoh!

    He he, om det er bassrefleksen eller rommet som er problemet tror jeg vi skal komme tilbake til. 8) Kombinasjonen Gryphon og Respons Grand har noen kvaliteter i bassen også ;) Overraskende kvaliteter for noen....... ;D
    Synes Responsene mine ligner monitorer med gode klangkvaliteter i bassen etter at Diablo tok over føringen ja.

    Jeg er nysjerrig på hva en 10 tommers lukket kasse vil gjøre for lyden her. 100 liter er litt stort for stua mi dessverre, og jeg må jo ha to, hvis ikke åtte.
    Skal prøve å låne et par brukbare suber når jeg får mulighet.
    Takk for tips om element Rojoh!!! :) :) :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Roald skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Roald skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Skulle bare mangle med godord! Vil ikke akkurat si at bassene gjorde seg ut nei. :)

    8x12_TOM skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Trompetnerd mener at dempede rom "dreper" noe av den fine akkustikken på klassiske opptak, mens EHED mener at klangen jeg savner ikke finnes på opptaket, bare i rommet mitt. Tror vi har komplimentær kunnskap på dette området, noe som gjør at jeg tror vi skal komme nær en fasit etterhvert når vi blir enige. ;)
    Jeg er en av de som mener meget gode forsterkere som Gryphon, Dynamic Precision eller lignende makter trylle fram den aller fineste akustikken på klassisk musikk, selv om rommet er dempet ;D

    Eller må jeg takke for rosende ord av bass-systemet jeg har bygd

    Takker for en hyggelig kveld

    Tor



    Hei Trompetnerd du burde vurdere en tur til konstruktøren av bassløsningen også, gjør du det vil du stort sett oppleve de samme kvalitetene men med et litt livligere rom. Om dette ikke er nok er du velkommen til en lytt hos meg, da vil du ha pluss ca. 0.2s på RT60 i forhold til EHED sitt.

    Litt variasjon i lytteavstand og frekvensrespons er inkludert i opplevelsen :)
    Hei Roald! Konstruktøren av bassløsningen har tydeligvis noe på gang i rommet sitt, så han ba meg vente til utpå høsten. Det blir nok bra!

    Høres interessant ut. Kommer gjerne innom deg Roald hvis vi finner tid. Gøy å høre ambisiøse oppsett. :) :)


    Ja han har noen småfrekke elementer liggende å støve ned…… ;)

    Selv om det er travelt pleier jeg å finne tid til hifi, om enn ikke alltid på kort varsel.

    Det er noen musikere som har tilbrakt flere timer i ss her og tilbakemeldinger fra utøvende musikere skiller seg vanligvis fra hifinerder og er som oftest meget direkte og konstruktiv uten den vanlige tåkepraten.
    Bra, hvor bor du? Jeg jobber stort sett på tider som andre har fri og det kan derfor bli utfordrende å finne tid, men vi kan jo prøve... Jeg har hvertfall veldig lyst:)
    Jeg prøver i utgangspunktet å fokusere på de positive egenskapene når jeg er på besøk, men hvis du ønsker direkte og konstruktiv tilbakemelding skal jeg nok få til det. ;) Har du hatt noen klassiske musikere på besøk tidligere?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Foredrag/Konsert med Wolfgang Plagge (svadafilter på for de som ikke tåler sånt)

    Var på foredrag med Wolfgang Plagge i dag (i går): "Lytting i bredt perspektiv". Veldig bra både verbalt og musikalsk. WP kom som vanlige med faktaopplysninger som få har hørt tidligere om kjente komponister og musikere samtidig som han analyserer og tolker musikken på en sjeldent bra måte.

    Tenker at jeg kan dele noen få detaljer fra hans meninger om lytting. WP mener vi må være flinkere til å lytte kreativt og aktivt på musikk. Utfordre hjernen til å finne nye fokusområder og høre etter morsomme detaljer i musikken. WP fortalte (noe som ikke er helt overraskende) at de fleste komponister frem til slutten av romantikken var fulle av liv og humor. Hvis man vet hva man skal lytte etter finner man mange eksempler i for eks Beethovens og Bachs musikk som kan tyde på at de "lekte" seg frem til musikken ispedd mye humor. Ikke helt ulikt dagens låtskrivere.

    Han fortalte en vandrehistorie om Bachs Goldberg Variasjoner om at stykket ble skrevet til en Hertug med søvnproblemer. Hertugen ba Bach skrive musikk han kunne underholde seg med mens han var våken.
    Bach skrev en variasjon til hver natt basert på samme tema i bassen som er toner brukt i kjent godnattsang. Hertugen brukte en 12 år gammel chembalospiller som het Goldberg til å fremføre musikken, derav tittelen på stykket.

    WP fortalte at vi i dag lytter ovenfra og ned i lydbildet, mens det i barokkens tid var vanlig å lytte nedenfra og opp. Forsøk å høre gjennom stykket med det perspektivet at bassen er melodien mens de øvre stemmene er krydder.

    Mens jeg hørte WP spille på flygelet tenkte jeg over hvordan det lød i forhold til på plate. Man hører lite detaljer på anslag, men utrolig mye dynamikk og klangfarger.
    Har vært litt inne på dette tidligere at hifi som regel fokuserer på detaljer i anslagene i musikken, mens klangen ofte blir prioritert lavere.

    Dette er ikke et angrep på de som har gjort bryderiet av å dempe rommet, heller et klapp på skulderen til oss som ikke har muligheter til å ha et lyddødt rom til hifien. Ofte hører jeg at man bør prioritere kroner på rommet fremfor kroner på anlegget. Dette mener jeg selvsagt har mye for seg, men bare til en viss grad. Spesielt for de som lytter mest til klassisk musikk og annen akustisk musikk. Jeg mener at det er selvsagt an man hører forskjell på en bra pianist og en fantastisk pianist i en kirke med masse akkustikk.
    Jeg mener dette har direkte overføringsverdi til hifi. I kirken vil man knapt høre en tangent som blir slått ned og hammer som slår på strengen (dvs detaljer), men man vil høre dynamikk og klangfarger.
    Dette er også den forskjellen jeg opplever på anlegget mitt nå og før samtidig som jeg vil høre de samme forskjellene på anlegg som yter mindre. Jeg har etterklang i rommet mitt så det skiller ikke det store i detaljnivået i konturene i anslaget (med konturer i anslaget mener jeg finger på streng, harpiks på bue som møter streng osv), men det finnes så mye mer som gjør at musikken blir mer levende.
    Pianoopptak er ofte tatt opp ganske direkte, mens lyden vi hører ut i salen på en konsert er reflektert lyd fra flygelet. Tror lyden fra pianostrengen vil treffe lokket, metallplaten under strengene og gulvet før den treffer oss i salen. Er det da stor krise om vi hører reflektert lyd på anlegget så lenge frekvensresponsen er ok?

    Vil vi høre hva som er på plata eller illusjonen av virkeligheten?
    Går det ikke an å høre musikalske kvalitetsforskjeller på anlegg i et rom med akkustikk?

    Her er referanseinnspillingen på Goldberg Variasjonene (selvsagt for kjennere)


    PS noen som kan hjelpe meg med å poste bilde med Mac? Har tidligere kopiert URL-adressen, men finner ikke den nå..!?

    God natt!!
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.707
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    du har glemt "[" før "/img]"
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.293
    Antall liker
    2.537
    Torget vurderinger
    1
    Bra, hvor bor du? Jeg jobber stort sett på tider som andre har fri og det kan derfor bli utfordrende å finne tid, men vi kan jo prøve... Jeg har hvertfall veldig lyst:)
    Jeg prøver i utgangspunktet å fokusere på de positive egenskapene når jeg er på besøk, men hvis du ønsker direkte og konstruktiv tilbakemelding skal jeg nok få til det. Blunker Har du hatt noen klassiske musikere på besøk tidligere?
    Oslo

    Jeg jobber mye men har det fleksibelt så det ordner seg nok……….

    Jeg foretrekker helt klart kommentarer om forbedringsområder, litt skryt er alltid ok men det bringer deg ikke videre, og Jeg forbeholder meg selvsagt retten til å være uenig ;)

    Ja en cello utøver, jeg tror han ble ferdig på musikkhøgskolen i vår…..
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.953
    Antall liker
    14.192
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Trompetnerd skrev:
    WP fortalte at vi i dag lytter ovenfra og ned i lydbildet, mens det i barokkens tid var vanlig å lytte nedenfra og opp. Forsøk å høre gjennom stykket med det perspektivet at bassen er melodien mens de øvre stemmene er krydder.
    Spennende! ;D
    Faktisk har Naim gjort at jeg hørte mer på bassgang og hørte den som utgangspunktet. Moro var det!






    Mens jeg hørte WP spille på flygelet tenkte jeg over hvordan det lød i forhold til på plate. Man hører lite detaljer på anslag, men utrolig mye dynamikk og klangfarger.
    Har vært litt inne på dette tidligere at hifi som regel fokuserer på detaljer i anslagene i musikken, mens klangen ofte blir prioritert lavere.
    Tenker at denne manglende klangen kan være noe som opptaket ikke får med seg?
    Er forresten ikke Respons meget gode på klang?









    Dette er ikke et angrep på de som har gjort bryderiet av å dempe rommet, heller et klapp på skulderen til oss som ikke har muligheter til å ha et lyddødt rom til hifien. Ofte hører jeg at man bør prioritere kroner på rommet fremfor kroner på anlegget. Dette mener jeg selvsagt har mye for seg, men bare til en viss grad. Spesielt for de som lytter mest til klassisk musikk og annen akustisk musikk. Jeg mener at det er selvsagt an man hører forskjell på en bra pianist og en fantastisk pianist i en kirke med masse akkustikk.
    Jeg mener dette har direkte overføringsverdi til hifi. I kirken vil man knapt høre en tangent som blir slått ned og hammer som slår på strengen (dvs detaljer), men man vil høre dynamikk og klangfarger.
    Dette er også den forskjellen jeg opplever på anlegget mitt nå og før samtidig som jeg vil høre de samme forskjellene på anlegg som yter mindre. Jeg har etterklang i rommet mitt så det skiller ikke det store i detaljnivået i konturene i anslaget (med konturer i anslaget mener jeg finger på streng, harpiks på bue som møter streng osv), men det finnes så mye mer som gjør at musikken blir mer levende.
    Pianoopptak er ofte tatt opp ganske direkte, mens lyden vi hører ut i salen på en konsert er reflektert lyd fra flygelet. Tror lyden fra pianostrengen vil treffe lokket, metallplaten under strengene og gulvet før den treffer oss i salen. Er det da stor krise om vi hører reflektert lyd på anlegget så lenge frekvensresponsen er ok?
    Spørsmålet er hva du mener? At opptaker mangler noe som anlegget/rommet ditt må legge til?
    Hvis opptaket har med seg det samme som du hører på favorittplassen i salen så skal da ikke anlegget og rommet ditt legge på noe ekstra?









    Vil vi høre hva som er på plata eller illusjonen av virkeligheten?
    Går det ikke an å høre musikalske kvalitetsforskjeller på anlegg i et rom med akkustikk?
    Det store spørsmålet er jo igjen hva som ligger på plata. Er det noen mangler i opptaket eller er det rubb og stubb med?
    Jeg mener det går an å høre kvalitetsforskjeller fra ute i gangen, iboende kvalitet og klang høres ikke kun i sweetspot eller i dempet rom.



    Mange korte kommentarer, håper det ikke ble bare surr ... :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Cdrelease konsert/turne!

    I dag er dagen for releasen for plata jeg har nevnt noen ganger i denne tråden.

    BalkanBeatParty arrangerer konserten på Parkteateret i Oslo.

    Dørene åpner 23.00. Vi spiller fra 23.30.
    100 kr i inngang.
    Kom kom!

    En liten smakebit fra plata:
    http://open.spotify.com/album/1DUPNXnRsPTjvOJp2thqYD

    Norsk audioteknikk har vært så snille at de vil selge cden over disk for oss, så hvis dere er fristet og ikke kan komme i kveld, så kan plata kjøpet hos NAT.

    Lover balkanfest i kveld! ;D
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Endelig har jeg tid til å svare innlegget ditt Roda. Håper ikke det går så lenge en annen gang.
    Dette er første dagen jeg har hatt noen ledige timer som kan kalles fritid på lenge, men som musiker er det et godt tegn :)

    Jeg tror at det kommer til å ta tid før jeg finner fasit på denne problemstillingen, men pr nå vil jeg si at klangen finnes på opptaket. Slik jeg oppfatter det så har lyder som luftsus og harpikslyd en tendens til å drukne romklangen. Veldig mange oppsett har et større fokus på disse "lydene" enn det jeg opplever som riktig på akustiske opptak. Det hjelper ikke at mikrofonplasseringen er nærme og fanger opp disse lydene tydeligere enn i virkeligheten fra en konsertsal. Jeg tror likevel at akustikken var med i miksingen av de fleste platene.

    Respons er veldig gode på klang synes jeg. Jeg har dessverre tilgode å høre de i et ordentlig dempet rom bortsett fra NAT sitt rom i 7 etasje før i tiden. Der var det antydninger til litt mye bass, men akustikken satt alltid som et skudd.

    Jeg ser at mange har hodetelefoner som referanse. Jeg lytter mye til opptak av egne konserter og øvelser. Mange ganger har jeg vært overlykkelig etter å ha hørt meg selv på mine High-end sennheiser hodetelefoner. Det låter supert, men så setter jeg det samme opptaket på anlegget mitt i et lite dempet rom og hører at jeg låter fortsatt som meg dessverre. ;)

    Jeg tror i dag at rommets etterklang har en positiv effekt på anleggets fremførelse av akustisk musikk. Dessverre er mesteparten av musikken jeg spiller tatt opp i tørre studioer som gjør at jeg må dempe etterklangen for å bli lykkelig. ;D Tiden vil vise om det er Respons eller rommets bidrag som gjør at det lyder "riktig".

    Hører nå på en plate med German Brass Bach 2000 som jeg har hatt med meg på demoer rundt omkring. Denne lyder fort som om den er spilt inn i tørt studio med masse luft på klangen av brassen. For eks på AP Avanti og Dynamic Precision på OHFC for noen år tilbake. Har ikke spilt denne her før, men her hører jeg rotorventilene på trompetene og den tyske klangen på brasset. Ingen tvil om at denne er spilt inn i en kirke, dog med nære mikrofoner.

    RoDa skrev:
    Trompetnerd skrev:
    WP fortalte at vi i dag lytter ovenfra og ned i lydbildet, mens det i barokkens tid var vanlig å lytte nedenfra og opp. Forsøk å høre gjennom stykket med det perspektivet at bassen er melodien mens de øvre stemmene er krydder.
    Spennende! ;D
    Faktisk har Naim gjort at jeg hørte mer på bassgang og hørte den som utgangspunktet. Moro var det!






    Mens jeg hørte WP spille på flygelet tenkte jeg over hvordan det lød i forhold til på plate. Man hører lite detaljer på anslag, men utrolig mye dynamikk og klangfarger.
    Har vært litt inne på dette tidligere at hifi som regel fokuserer på detaljer i anslagene i musikken, mens klangen ofte blir prioritert lavere.
    Tenker at denne manglende klangen kan være noe som opptaket ikke får med seg?
    Er forresten ikke Respons meget gode på klang?









    Dette er ikke et angrep på de som har gjort bryderiet av å dempe rommet, heller et klapp på skulderen til oss som ikke har muligheter til å ha et lyddødt rom til hifien. Ofte hører jeg at man bør prioritere kroner på rommet fremfor kroner på anlegget. Dette mener jeg selvsagt har mye for seg, men bare til en viss grad. Spesielt for de som lytter mest til klassisk musikk og annen akustisk musikk. Jeg mener at det er selvsagt an man hører forskjell på en bra pianist og en fantastisk pianist i en kirke med masse akkustikk.
    Jeg mener dette har direkte overføringsverdi til hifi. I kirken vil man knapt høre en tangent som blir slått ned og hammer som slår på strengen (dvs detaljer), men man vil høre dynamikk og klangfarger.
    Dette er også den forskjellen jeg opplever på anlegget mitt nå og før samtidig som jeg vil høre de samme forskjellene på anlegg som yter mindre. Jeg har etterklang i rommet mitt så det skiller ikke det store i detaljnivået i konturene i anslaget (med konturer i anslaget mener jeg finger på streng, harpiks på bue som møter streng osv), men det finnes så mye mer som gjør at musikken blir mer levende.
    Pianoopptak er ofte tatt opp ganske direkte, mens lyden vi hører ut i salen på en konsert er reflektert lyd fra flygelet. Tror lyden fra pianostrengen vil treffe lokket, metallplaten under strengene og gulvet før den treffer oss i salen. Er det da stor krise om vi hører reflektert lyd på anlegget så lenge frekvensresponsen er ok?
    Spørsmålet er hva du mener? At opptaker mangler noe som anlegget/rommet ditt må legge til?
    Hvis opptaket har med seg det samme som du hører på favorittplassen i salen så skal da ikke anlegget og rommet ditt legge på noe ekstra?









    Vil vi høre hva som er på plata eller illusjonen av virkeligheten?
    Går det ikke an å høre musikalske kvalitetsforskjeller på anlegg i et rom med akkustikk?
    Det store spørsmålet er jo igjen hva som ligger på plata. Er det noen mangler i opptaket eller er det rubb og stubb med?
    Jeg mener det går an å høre kvalitetsforskjeller fra ute i gangen, iboende kvalitet og klang høres ikke kun i sweetspot eller i dempet rom.



    Mange korte kommentarer, håper det ikke ble bare surr ... :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.953
    Antall liker
    14.192
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Trompetnerd skrev:
    Endelig har jeg tid til å svare innlegget ditt Roda. Håper ikke det går så lenge en annen gang.
    Dette er første dagen jeg har hatt noen ledige timer som kan kalles fritid på lenge, men som musiker er det et godt tegn :)

    Jeg tror at det kommer til å ta tid før jeg finner fasit på denne problemstillingen, men pr nå vil jeg si at klangen finnes på opptaket. Slik jeg oppfatter det så har lyder som luftsus og harpikslyd en tendens til å drukne romklangen. Veldig mange oppsett har et større fokus på disse "lydene" enn det jeg opplever som riktig på akustiske opptak. Det hjelper ikke at mikrofonplasseringen er nærme og fanger opp disse lydene tydeligere enn i virkeligheten fra en konsertsal. Jeg tror likevel at akustikken var med i miksingen av de fleste platene.

    Respons er veldig gode på klang synes jeg. Jeg har dessverre tilgode å høre de i et ordentlig dempet rom bortsett fra NAT sitt rom i 7 etasje før i tiden. Der var det antydninger til litt mye bass, men akustikken satt alltid som et skudd.

    Jeg ser at mange har hodetelefoner som referanse. Jeg lytter mye til opptak av egne konserter og øvelser. Mange ganger har jeg vært overlykkelig etter å ha hørt meg selv på mine High-end sennheiser hodetelefoner. Det låter supert, men så setter jeg det samme opptaket på anlegget mitt i et lite dempet rom og hører at jeg låter fortsatt som meg dessverre. ;)

    Jeg tror i dag at rommets etterklang har en positiv effekt på anleggets fremførelse av akustisk musikk. Dessverre er mesteparten av musikken jeg spiller tatt opp i tørre studioer som gjør at jeg må dempe etterklangen for å bli lykkelig. ;D Tiden vil vise om det er Respons eller rommets bidrag som gjør at det lyder "riktig".

    Hører nå på en plate med German Brass Bach 2000 som jeg har hatt med meg på demoer rundt omkring. Denne lyder fort som om den er spilt inn i tørt studio med masse luft på klangen av brassen. For eks på AP Avanti og Dynamic Precision på OHFC for noen år tilbake. Har ikke spilt denne her før, men her hører jeg rotorventilene på trompetene og den tyske klangen på brasset. Ingen tvil om at denne er spilt inn i en kirke, dog med nære mikrofoner.
    Der var gutten, ja!
    Godt med tanker fra trompeten, da trigges det tanker her også.

    Det jeg tenker på er om det skal legges til noe i opptakene (live, da) for å få de til å låte live hjemme.
    Enten i form av 2de harmonisk forvrengning i elektronikken. 2de harmonisk er visstnok tilsvarende hva luften legger til, altså jo mer 2de harmonisk jo lengre unna mikene. :)
    At det skal legges til refleksjoner i eget rom, i tillegg til det som finnes på opptaket klarer jeg ikke å mene med tyngde.
    For at det skal stemme så må det være noe som er borte i opptaket.
    Men forsåvidt så kan det hende at refleksjonene er dempet i forhold til hva de skal være som hørt ute i salen grunnet nærmiking?

    Noe som jeg tenker mer og mer på er hvor mye det er rommet vi hører når vi hører på anlegg rundt forbi.
    Det vi skulle gjort er å drasse med egne høyttalere rundt til hverandre for å høre hvordan det låter.
    Tror vi kunne blitt lettere sjokkert. :eek:

    Respons er klangfulle og er høyttalere som både digger og behøver sterke og stramme forsterkere.
    Uten krefter kan de bli litt daffe imo. Det gamle NATrommet er nettopp rom som låter - om enn bra - så tydelig og ensartet.
    Hørte ikke masse i det rommet selv, men har en kjenning som hørte både respons og dynaudio 1.3SE i samme rom og det låt veldig likt visstnok. Igjen, hvor mye rom er det vi hører?

    - VELDIG OT - Steike så bra Katie fra O2 er her nå!!!!! (Vinyl, seff)

    Forsto ikke helt den med hodetelefoner? Låt det bedre/dårligere eller mer eller mindre avslørende på hodetelefoner/høyttalere?

    Hva mener du skjer med opptakene fra tørre studioer? Hva behøver de av anlegg/rom?

    - OT IGJEN - Hvorfor i Fn funker vinyl så bra? Dette teknisk tragiske greiene?

    Tenker litt på Audiolense selv, men grøsser på ryggen ved tanken på å tulle med vinyldelen av oppsettet.
    Digitalisert vinyl, usj!

    Håper å få vært med på "høyttaler som besøker andre lytterom" utover høsten.
    Lassemanns ProAc kloner hos Lagga, og så lurer jeg på å ta med mine egne 805s til Destiny en tur.

    Takk for gode tanker igjen, Trompetnerd :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    RoDa skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Endelig har jeg tid til å svare innlegget ditt Roda. Håper ikke det går så lenge en annen gang.
    Dette er første dagen jeg har hatt noen ledige timer som kan kalles fritid på lenge, men som musiker er det et godt tegn :)

    Jeg tror at det kommer til å ta tid før jeg finner fasit på denne problemstillingen, men pr nå vil jeg si at klangen finnes på opptaket. Slik jeg oppfatter det så har lyder som luftsus og harpikslyd en tendens til å drukne romklangen. Veldig mange oppsett har et større fokus på disse "lydene" enn det jeg opplever som riktig på akustiske opptak. Det hjelper ikke at mikrofonplasseringen er nærme og fanger opp disse lydene tydeligere enn i virkeligheten fra en konsertsal. Jeg tror likevel at akustikken var med i miksingen av de fleste platene.

    Respons er veldig gode på klang synes jeg. Jeg har dessverre tilgode å høre de i et ordentlig dempet rom bortsett fra NAT sitt rom i 7 etasje før i tiden. Der var det antydninger til litt mye bass, men akustikken satt alltid som et skudd.

    Jeg ser at mange har hodetelefoner som referanse. Jeg lytter mye til opptak av egne konserter og øvelser. Mange ganger har jeg vært overlykkelig etter å ha hørt meg selv på mine High-end sennheiser hodetelefoner. Det låter supert, men så setter jeg det samme opptaket på anlegget mitt i et lite dempet rom og hører at jeg låter fortsatt som meg dessverre. ;)

    Jeg tror i dag at rommets etterklang har en positiv effekt på anleggets fremførelse av akustisk musikk. Dessverre er mesteparten av musikken jeg spiller tatt opp i tørre studioer som gjør at jeg må dempe etterklangen for å bli lykkelig. ;D Tiden vil vise om det er Respons eller rommets bidrag som gjør at det lyder "riktig".

    Hører nå på en plate med German Brass Bach 2000 som jeg har hatt med meg på demoer rundt omkring. Denne lyder fort som om den er spilt inn i tørt studio med masse luft på klangen av brassen. For eks på AP Avanti og Dynamic Precision på OHFC for noen år tilbake. Har ikke spilt denne her før, men her hører jeg rotorventilene på trompetene og den tyske klangen på brasset. Ingen tvil om at denne er spilt inn i en kirke, dog med nære mikrofoner.
    Der var gutten, ja!
    Godt med tanker fra trompeten, da trigges det tanker her også.

    Det jeg tenker på er om det skal legges til noe i opptakene (live, da) for å få de til å låte live hjemme.
    Enten i form av 2de harmonisk forvrengning i elektronikken. 2de harmonisk er visstnok tilsvarende hva luften legger til, altså jo mer 2de harmonisk jo lengre unna mikene. :)
    At det skal legges til refleksjoner i eget rom, i tillegg til det som finnes på opptaket klarer jeg ikke å mene med tyngde.
    For at det skal stemme så må det være noe som er borte i opptaket.
    Men forsåvidt så kan det hende at refleksjonene er dempet i forhold til hva de skal være som hørt ute i salen grunnet nærmiking?

    Noe som jeg tenker mer og mer på er hvor mye det er rommet vi hører når vi hører på anlegg rundt forbi.
    Det vi skulle gjort er å drasse med egne høyttalere rundt til hverandre for å høre hvordan det låter.
    Tror vi kunne blitt lettere sjokkert. :eek:

    Respons er klangfulle og er høyttalere som både digger og behøver sterke og stramme forsterkere.
    Uten krefter kan de bli litt daffe imo. Det gamle NATrommet er nettopp rom som låter - om enn bra - så tydelig og ensartet.
    Hørte ikke masse i det rommet selv, men har en kjenning som hørte både respons og dynaudio 1.3SE i samme rom og det låt veldig likt visstnok. Igjen, hvor mye rom er det vi hører?

    - VELDIG OT - Steike så bra Katie fra O2 er her nå!!!!! (Vinyl, seff)

    Forsto ikke helt den med hodetelefoner? Låt det bedre/dårligere eller mer eller mindre avslørende på hodetelefoner/høyttalere?

    Hva mener du skjer med opptakene fra tørre studioer? Hva behøver de av anlegg/rom?

    - OT IGJEN - Hvorfor i Fn funker vinyl så bra? Dette teknisk tragiske greiene?

    Tenker litt på Audiolense selv, men grøsser på ryggen ved tanken på å tulle med vinyldelen av oppsettet.
    Digitalisert vinyl, usj!

    Håper å få vært med på "høyttaler som besøker andre lytterom" utover høsten.
    Lassemanns ProAc kloner hos Lagga, og så lurer jeg på å ta med mine egne 805s til Destiny en tur.

    Takk for gode tanker igjen, Trompetnerd :)
    Takk for innlegg!

    Ja, jeg er kanskje villspor når jeg sier at rommets etterklang er viktig, men det er noe der som ofte ikke går opp i hodet mitt, men som sagt, noe må man jo holde på med. ;)

    Interessant at 2de harmonisk forvrengning forsterker luft..

    Da jeg begynte hifi fikk jeg mange av de samme generelle tipsene i de forskjellige hifibutikkene om hvordan bygge opp et oppsett:
    1. rommet har 70% og si for lyden.
    2. Finn en høyttaler du liker i rommet.
    3. Kjøp en forsterker som driver høyttalerene.
    4. Kjøp cdspiller og kabler for det som er igjen av budsjettet.

    Har tenkt mange ganger på hvor enkelt det egentlig er. Tror du har rett at to høyttalere ofte lyder veldig likt i samme rommet, men etter lang tid venner man seg til rommet og anlegget kommer frem likevel.

    Når det gjelder hodetelefonhistorien mente jeg at anlegget i stua er mye mer detaljert når det kommer til klangen. Ting som høres bra ut på hodetelefonene kan høres "surt" ut på anlegget. Vil tro det er på grunn av overtoner.

    Når jeg hører studioopptak bør lytterommet være så tørt som mulig. Den elektroniske klangen som er lagt til i studio harmonerer ikke like godt sammen med rommets egen etterklang vanligvis. Jeg har dog ingen problemer med å høre at et opptak er helt tørt selv om rommet bidrar.

    Auliolense synes jeg virker veldig spennende, men sammen med vinyl?
    Gleder meg til å sitte med målemikk å se hvordan anlegget spiller svart på hvitt i rommet.
    Dessverre lar skatteoppgjøret vente på seg.....

    Tenkte jeg skulle invitere EHED en dag for å hjelpe til med demping. Har i det siste fått mange ideer på hvor jeg kan plassere uten at det synes.

    God natt!

    Off topic
    I morgen spiller Rakija konsert i Ås kl 17.00 (barnekonsert) og 21.00 på Stasjonscafeen.
    Plata har fått to gode andmeldelser siste uka, i Kulturnytt på P2 og i Dagsavisen. Moro å være i platebransjen. :)
    For de som skal til Horten neste helg spiller vi i Tønsberg natt til lørdag på TOTAL. Kom kom!!

    For brassbandinteresserte er det konsert med østlandets to beste brassband Oslofjord brass og Oslo Brass i Majorstuen kirke kl 18.00 på søndag.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.888
    Antall liker
    4.331
    Nå må jeg visst hive meg inn i tråden igjen ;D

    Jeg er jo av den oppfatning at kort etterklangstid gjør at etterklangen på plata høres bedre. I vår loftstue hjemme i Norge høres det nesten harry ut med den etterklangen som er kunstig lagt på en del plater. Det blir rett og slett for mye. Enkelte "audiofile" plater fra KKV etc... Det blir rett og slett for mye av det gode... Men gode klassiske opptak med naturlig etterklang.... ummm .... noen av de låter fortreffelig. Den eneste ulempen er at man trenger mye effekt og mye SPL kapasitet for å ta den helt ut hvis etterklangstiden er kort. Min trofaste DP 6.12 med 50 W klasse A og 200w / 4 ohm blir rett og slett for pinglete. Jeg har ingen problemer med å dra full nytte av IcePowers største effekttrinn (1000w / 4 ohm).

    Nede i hovedetasjen har vi også et høvelig anlegg. Det kan fylle hele huset med mye og god lyd vha 50 watt effekt. Men det blir mere fynd og klem og mindre følelsen av å komme innerst inn i sjelen på musikken. Det er alle de små, fine nyansene, som på gode opptak og med god akustikk, løfter opplevelsen til nye høyder - de kommer jeg ikke i nærheten av nede i stua.

    Jeg hadde også et squeezebox anlegg i kjøkkenet før vi dro til Katy. Og i kjøkkenet har vi lydhimling i taket. Når jeg spilte klaverkonserter av Mozart der, så hørtes det ut som orkesteret sto ute på verandaen - dvs - ut av kjøkkenet, gjennom 4 meter stue og ut på verandaen. Disse høyttalerne var selfølgelig også korrigert med Audiolense og de hang på veggen, så bakveggrefleksjonene kom ekstremt tidlig. Med korreksjon så tror jeg nok de ikke var hørbare og det gjorde at dybdeopplevelsen ble hinsides alt hva jeg har hørt i noen anlegg noe annet sted. Og dette med Ice 20 watt og en coax fra Seas.

    Så jeg deler ikke din opplevelse om at man trenger levende akustikk for å formidle levende musikk, Tromp.

    Når det gjelder Audiolense og LP så må jeg bare si: Go for it. RIAA korreksjon medfølger, og den er mer transparent enn det du får i svært påkostede analoge / mekaniske løsninger. Men du trenger en meget god mikrofonforsterker eller tilsvarende og et bra lydkort for å få LP signalet inn på PC-en i ship shape, men hvis du klarer det så har du verdens beste RIAA.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.888
    Antall liker
    4.331
    PS: Dette er en av mine desiderte favoritt-tråder på HFS for tiden. Den har den rette blandingen mellom musikk og teknologi.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Et lite innspill. Det er refleksjoner som er positive og refleksjoner som er negative. Innenfor seriøst akustisk behandling, så handler det ikke om å fjerne hele rommet med demping. Man demper der det trengs (og ikke mer) og bruker diffusjon på de rette stedene. Da bevarer man naturlig ambiens og liv, men samtidig fjerner det som farger opptakene på en negativ måte. Hva som bør gjøres akustisk er godt dokumentert gjennom mange års psykoakustiske studier. Men det er ikke så mange kjenner til det ser det ut som.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    7.976
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Trompetnerd skrev:
    Foredrag/Konsert med Wolfgang Plagge (svadafilter på for de som ikke tåler sånt)

    Var på foredrag med Wolfgang Plagge i dag (i går): "Lytting i bredt perspektiv". Veldig bra både verbalt og musikalsk. WP kom som vanlige med faktaopplysninger som få har hørt tidligere om kjente komponister og musikere samtidig som han analyserer og tolker musikken på en sjeldent bra måte.

    Tenker at jeg kan dele noen få detaljer fra hans meninger om lytting. WP mener vi må være flinkere til å lytte kreativt og aktivt på musikk. Utfordre hjernen til å finne nye fokusområder og høre etter morsomme detaljer i musikken. WP fortalte (noe som ikke er helt overraskende) at de fleste komponister frem til slutten av romantikken var fulle av liv og humor. Hvis man vet hva man skal lytte etter finner man mange eksempler i for eks Beethovens og Bachs musikk som kan tyde på at de "lekte" seg frem til musikken ispedd mye humor. Ikke helt ulikt dagens låtskrivere.

    Han fortalte en vandrehistorie om Bachs Goldberg Variasjoner om at stykket ble skrevet til en Hertug med søvnproblemer. Hertugen ba Bach skrive musikk han kunne underholde seg med mens han var våken.
    Bach skrev en variasjon til hver natt basert på samme tema i bassen som er toner brukt i kjent godnattsang. Hertugen brukte en 12 år gammel chembalospiller som het Goldberg til å fremføre musikken, derav tittelen på stykket.

    WP fortalte at vi i dag lytter ovenfra og ned i lydbildet, mens det i barokkens tid var vanlig å lytte nedenfra og opp. Forsøk å høre gjennom stykket med det perspektivet at bassen er melodien mens de øvre stemmene er krydder.

    Mens jeg hørte WP spille på flygelet tenkte jeg over hvordan det lød i forhold til på plate. Man hører lite detaljer på anslag, men utrolig mye dynamikk og klangfarger.
    Har vært litt inne på dette tidligere at hifi som regel fokuserer på detaljer i anslagene i musikken, mens klangen ofte blir prioritert lavere.

    Dette er ikke et angrep på de som har gjort bryderiet av å dempe rommet, heller et klapp på skulderen til oss som ikke har muligheter til å ha et lyddødt rom til hifien. Ofte hører jeg at man bør prioritere kroner på rommet fremfor kroner på anlegget. Dette mener jeg selvsagt har mye for seg, men bare til en viss grad. Spesielt for de som lytter mest til klassisk musikk og annen akustisk musikk. Jeg mener at det er selvsagt an man hører forskjell på en bra pianist og en fantastisk pianist i en kirke med masse akkustikk.
    Jeg mener dette har direkte overføringsverdi til hifi. I kirken vil man knapt høre en tangent som blir slått ned og hammer som slår på strengen (dvs detaljer), men man vil høre dynamikk og klangfarger.
    Dette er også den forskjellen jeg opplever på anlegget mitt nå og før samtidig som jeg vil høre de samme forskjellene på anlegg som yter mindre. Jeg har etterklang i rommet mitt så det skiller ikke det store i detaljnivået i konturene i anslaget (med konturer i anslaget mener jeg finger på streng, harpiks på bue som møter streng osv), men det finnes så mye mer som gjør at musikken blir mer levende.
    Pianoopptak er ofte tatt opp ganske direkte, mens lyden vi hører ut i salen på en konsert er reflektert lyd fra flygelet. Tror lyden fra pianostrengen vil treffe lokket, metallplaten under strengene og gulvet før den treffer oss i salen. Er det da stor krise om vi hører reflektert lyd på anlegget så lenge frekvensresponsen er ok?

    Vil vi høre hva som er på plata eller illusjonen av virkeligheten?
    Går det ikke an å høre musikalske kvalitetsforskjeller på anlegg i et rom med akkustikk?

    Her er referanseinnspillingen på Goldberg Variasjonene (selvsagt for kjennere)


    PS noen som kan hjelpe meg med å poste bilde med Mac? Har tidligere kopiert URL-adressen, men finner ikke den nå..!?

    God natt!!
    Veldig interessant! Så bra sental-folk går på slike føredrag, og tek seg tid til å skrive om det etterpå. Takk for interessant innlegg.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.953
    Antall liker
    14.192
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    orso skrev:
    Hva som bør gjøres akustisk er godt dokumentert gjennom mange års psykoakustiske studier. Men det er ikke så mange kjenner til det ser det ut som.
    Nei, dere er noen heldige få, dere opplyste. :D
    Poenget med denne tråden er at trompetnerd er musiker og det veldig veldig spennende er at trompetnerd da kanskje hører litt annerledes enn dere opplyste og vi andre hifivinklede. ;)
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.292
    Torget vurderinger
    4
    Veldig bra sang (ojda, ojda) :D
    Digger balkanmusikk!
    Kan man kjøpe den i platebutikker?
    Hvis ikke får jeg kontakte NAT og se om han vil sende til Bergen (eller kanskje han kan selge den på sin stand på Hortenmessa?).
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Bx skrev:
    Nå må jeg visst hive meg inn i tråden igjen ;D

    Jeg er jo av den oppfatning at kort etterklangstid gjør at etterklangen på plata høres bedre. I vår loftstue hjemme i Norge høres det nesten harry ut med den etterklangen som er kunstig lagt på en del plater. Det blir rett og slett for mye. Enkelte "audiofile" plater fra KKV etc... Det blir rett og slett for mye av det gode... Men gode klassiske opptak med naturlig etterklang.... ummm .... noen av de låter fortreffelig. Den eneste ulempen er at man trenger mye effekt og mye SPL kapasitet for å ta den helt ut hvis etterklangstiden er kort. Min trofaste DP 6.12 med 50 W klasse A og 200w / 4 ohm blir rett og slett for pinglete. Jeg har ingen problemer med å dra full nytte av IcePowers største effekttrinn (1000w / 4 ohm).

    Nede i hovedetasjen har vi også et høvelig anlegg. Det kan fylle hele huset med mye og god lyd vha 50 watt effekt. Men det blir mere fynd og klem og mindre følelsen av å komme innerst inn i sjelen på musikken. Det er alle de små, fine nyansene, som på gode opptak og med god akustikk, løfter opplevelsen til nye høyder - de kommer jeg ikke i nærheten av nede i stua.

    Jeg hadde også et squeezebox anlegg i kjøkkenet før vi dro til Katy. Og i kjøkkenet har vi lydhimling i taket. Når jeg spilte klaverkonserter av Mozart der, så hørtes det ut som orkesteret sto ute på verandaen - dvs - ut av kjøkkenet, gjennom 4 meter stue og ut på verandaen. Disse høyttalerne var selfølgelig også korrigert med Audiolense og de hang på veggen, så bakveggrefleksjonene kom ekstremt tidlig. Med korreksjon så tror jeg nok de ikke var hørbare og det gjorde at dybdeopplevelsen ble hinsides alt hva jeg har hørt i noen anlegg noe annet sted. Og dette med Ice 20 watt og en coax fra Seas.

    Så jeg deler ikke din opplevelse om at man trenger levende akustikk for å formidle levende musikk, Tromp.

    Når det gjelder Audiolense og LP så må jeg bare si: Go for it. RIAA korreksjon medfølger, og den er mer transparent enn det du får i svært påkostede analoge / mekaniske løsninger. Men du trenger en meget god mikrofonforsterker eller tilsvarende og et bra lydkort for å få LP signalet inn på PC-en i ship shape, men hvis du klarer det så har du verdens beste RIAA.
    Hei BX!
    Dine innspill er ALLTID velkommen!
    Synes Roda og undertegnede trengte litt drahjelp nå :)

    Det er betryggende at du mener at et riktig oppsett ikke trenger rommets bidrag, det er bare sjelden man opplever det sånn.

    Kan du utdype det med at DPen din blir for pinglete? Sikkert dumt spørsm men hva er SPL-kapasitet? Tror du er inne på noe vesentlig her. Hører mye mer akustikk med den nye forsterkeren enn med den gamle. Opplevde også at akustikken kom dårligere fram da jeg brukte min gamle forforsterker med Diablo som effekt enn når alt gikk gjennom Diablo.

    Tror at grunnen til at jeg opplever at studioopptak bør har tørrere rom fordi referansen min er fra studio, mens referansen min på akustiske opptak er fra konsertsalen. Jeg opplever at akustikken i rommet mitt forsterker opplevelsen på akustiske opptak, mens roter til litt i studioopptak, men dette blir litt for generelt.

    Spennende med Audiolense!
    Takk for at du liker tråden selv om mye av mine tanker om teknikk sikkert er litt lavmål for deg og dine likesinnede.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    orso skrev:
    Et lite innspill. Det er refleksjoner som er positive og refleksjoner som er negative. Innenfor seriøst akustisk behandling, så handler det ikke om å fjerne hele rommet med demping. Man demper der det trengs (og ikke mer) og bruker diffusjon på de rette stedene. Da bevarer man naturlig ambiens og liv, men samtidig fjerner det som farger opptakene på en negativ måte. Hva som bør gjøres akustisk er godt dokumentert gjennom mange års psykoakustiske studier. Men det er ikke
    så mange kjenner til det ser det ut som.
    Bra Orso! :)
    Utdyp gjerne!
    Har også et inntrykk av at dette ikke er allemanskunnskap i bransjen.
    Hvordan avgjør man hva som farger på en positiv og negativ måte?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Audiophile-Arve skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Foredrag/Konsert med Wolfgang Plagge (svadafilter på for de som ikke tåler sånt)

    Var på foredrag med Wolfgang Plagge i dag (i går): "Lytting i bredt perspektiv". Veldig bra både verbalt og musikalsk. WP kom som vanlige med faktaopplysninger som få har hørt tidligere om kjente komponister og musikere samtidig som han analyserer og tolker musikken på en sjeldent bra måte.

    Tenker at jeg kan dele noen få detaljer fra hans meninger om lytting. WP mener vi må være flinkere til å lytte kreativt og aktivt på musikk. Utfordre hjernen til å finne nye fokusområder og høre etter morsomme detaljer i musikken. WP fortalte (noe som ikke er helt overraskende) at de fleste komponister frem til slutten av romantikken var fulle av liv og humor. Hvis man vet hva man skal lytte etter finner man mange eksempler i for eks Beethovens og Bachs musikk som kan tyde på at de "lekte" seg frem til musikken ispedd mye humor. Ikke helt ulikt dagens låtskrivere.

    Han fortalte en vandrehistorie om Bachs Goldberg Variasjoner om at stykket ble skrevet til en Hertug med søvnproblemer. Hertugen ba Bach skrive musikk han kunne underholde seg med mens han var våken.
    Bach skrev en variasjon til hver natt basert på samme tema i bassen som er toner brukt i kjent godnattsang. Hertugen brukte en 12 år gammel chembalospiller som het Goldberg til å fremføre musikken, derav tittelen på stykket.

    WP fortalte at vi i dag lytter ovenfra og ned i lydbildet, mens det i barokkens tid var vanlig å lytte nedenfra og opp. Forsøk å høre gjennom stykket med det perspektivet at bassen er melodien mens de øvre stemmene er krydder.

    Mens jeg hørte WP spille på flygelet tenkte jeg over hvordan det lød i forhold til på plate. Man hører lite detaljer på anslag, men utrolig mye dynamikk og klangfarger.
    Har vært litt inne på dette tidligere at hifi som regel fokuserer på detaljer i anslagene i musikken, mens klangen ofte blir prioritert lavere.

    Dette er ikke et angrep på de som har gjort bryderiet av å dempe rommet, heller et klapp på skulderen til oss som ikke har muligheter til å ha et lyddødt rom til hifien. Ofte hører jeg at man bør prioritere kroner på rommet fremfor kroner på anlegget. Dette mener jeg selvsagt har mye for seg, men bare til en viss grad. Spesielt for de som lytter mest til klassisk musikk og annen akustisk musikk. Jeg mener at det er selvsagt an man hører forskjell på en bra pianist og en fantastisk pianist i en kirke med masse akkustikk.
    Jeg mener dette har direkte overføringsverdi til hifi. I kirken vil man knapt høre en tangent som blir slått ned og hammer som slår på strengen (dvs detaljer), men man vil høre dynamikk og klangfarger.
    Dette er også den forskjellen jeg opplever på anlegget mitt nå og før samtidig som jeg vil høre de samme forskjellene på anlegg som yter mindre. Jeg har etterklang i rommet mitt så det skiller ikke det store i detaljnivået i konturene i anslaget (med konturer i anslaget mener jeg finger på streng, harpiks på bue som møter streng osv), men det finnes så mye mer som gjør at musikken blir mer levende.
    Pianoopptak er ofte tatt opp ganske direkte, mens lyden vi hører ut i salen på en konsert er reflektert lyd fra flygelet. Tror lyden fra pianostrengen vil treffe lokket, metallplaten under strengene og gulvet før den treffer oss i salen. Er det da stor krise om vi hører reflektert lyd på anlegget så lenge frekvensresponsen er ok?

    Vil vi høre hva som er på plata eller illusjonen av virkeligheten?
    Går det ikke an å høre musikalske kvalitetsforskjeller på anlegg i et rom med akkustikk?

    Her er referanseinnspillingen på Goldberg Variasjonene (selvsagt for kjennere)


    PS noen som kan hjelpe meg med å poste bilde med Mac? Har tidligere kopiert URL-adressen, men finner ikke den nå..!?

    God natt!!
    Veldig interessant! Så bra sental-folk går på slike føredrag, og tek seg tid til å skrive om det etterpå. Takk for interessant innlegg.
    Fint du liker det! Det er vel dette jeg kan bidra med. Har ikke så mye valg egentlig enn å gå på
    slike foredrag, men av og til er det så bra at man bare må spre det glade budskap. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    kjoenik skrev:
    Veldig bra sang (ojda, ojda) :D
    Digger balkanmusikk!
    Kan man kjøpe den i platebutikker?
    Hvis ikke får jeg kontakte NAT og se om han vil sende til Bergen (eller kanskje han kan selge den på sin stand på Hortenmessa?).
    Så gøy du at liker vår Crazy låt!!!!
    Vi selger dessverre ikke i platebutikker. Det vil ikke lønne seg for oss.
    Du kan kjøpe den på:
    www.rakijaband.com
    På plateselskapet mitt: www.rakijarecords.no
    Av NAT i butikk eller på messa.
    Av EHED på nettbutikk eller kanskje på messa.
    Eller du kan komme på vår konsert i Bergen neste helg og kjøpe der.
    Jeg er distribisjonsansvarlig i selskapet så jeg skal nok klalre å sende til deg jeg også.
    Anbefaler selvsagt å kjøpe av NAT og EHED som er så sporty og selger platen vår.
    :) :) :) :)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Trompetnerd skrev:
    orso skrev:
    Et lite innspill. Det er refleksjoner som er positive og refleksjoner som er negative. Innenfor seriøst akustisk behandling, så handler det ikke om å fjerne hele rommet med demping. Man demper der det trengs (og ikke mer) og bruker diffusjon på de rette stedene. Da bevarer man naturlig ambiens og liv, men samtidig fjerner det som farger opptakene på en negativ måte. Hva som bør gjøres akustisk er godt dokumentert gjennom mange års psykoakustiske studier. Men det er ikke
    så mange kjenner til det ser det ut som.
    Bra Orso! :)
    Utdyp gjerne!
    Har også et inntrykk av at dette ikke er allemanskunnskap i bransjen.
    Hvordan avgjør man hva som farger på en positiv og negativ måte?
    Det frister ikke å skrive mer her når man får slike stikk ifra RoDa. Jeg tror jeg holder meg unna.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    orso skrev:
    Trompetnerd skrev:
    orso skrev:
    Et lite innspill. Det er refleksjoner som er positive og refleksjoner som er negative. Innenfor seriøst akustisk behandling, så handler det ikke om å fjerne hele rommet med demping. Man demper der det trengs (og ikke mer) og bruker diffusjon på de rette stedene. Da bevarer man naturlig ambiens og liv, men samtidig fjerner det som farger opptakene på en negativ måte. Hva som bør gjøres akustisk er godt dokumentert gjennom mange års psykoakustiske studier. Men det er ikke
    så mange kjenner til det ser det ut som.
    Bra Orso! :)
    Utdyp gjerne!
    Har også et inntrykk av at dette ikke er allemanskunnskap i bransjen.
    Hvordan avgjør man hva som farger på en positiv og negativ måte?
    Det frister ikke å skrive mer her når man får slike stikk ifra RoDa. Jeg tror jeg holder meg unna.
    Hei, jeg kan selvsagt ikke tvinge deg til å poste, men det er synd for tråden at slike som deg som sitter på mye kunnskap om emner som blir tatt opp ikke vil bidra. :'(
    Uten at jeg vet det, tror jeg kanskje at Roda opplevde din post som et lite stikk og besvarte det.
    Dette er min tråd og jeg ønsker å ha begge to her, dog for å oppklare lydens mysterier uten å stikke på hverandre. :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.953
    Antall liker
    14.192
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Trompetnerd skrev:
    orso skrev:
    Trompetnerd skrev:
    orso skrev:
    Et lite innspill. Det er refleksjoner som er positive og refleksjoner som er negative. Innenfor seriøst akustisk behandling, så handler det ikke om å fjerne hele rommet med demping. Man demper der det trengs (og ikke mer) og bruker diffusjon på de rette stedene. Da bevarer man naturlig ambiens og liv, men samtidig fjerner det som farger opptakene på en negativ måte. Hva som bør gjøres akustisk er godt dokumentert gjennom mange års psykoakustiske studier. Men det er ikke
    så mange kjenner til det ser det ut som.
    Bra Orso! :)
    Utdyp gjerne!
    Har også et inntrykk av at dette ikke er allemanskunnskap i bransjen.
    Hvordan avgjør man hva som farger på en positiv og negativ måte?
    Det frister ikke å skrive mer her når man får slike stikk ifra RoDa. Jeg tror jeg holder meg unna.
    Hei, jeg kan selvsagt ikke tvinge deg til å poste, men det er synd for tråden at slike som deg som sitter på mye kunnskap om emner som blir tatt opp ikke vil bidra. :'(
    Uten at jeg vet det, tror jeg kanskje at Roda opplevde din post som et lite stikk og besvarte det.
    Dette er ikke min tråd og jeg ønsker å ha begge to her, dog for å oppklare lydens mysterier uten å stikke på hverandre. :)
    Kunnskap som går utenpå hva renommerte høyttalerprodusenter, erfarne hififorhandlere og andre hifiinteresserte kan, det har jeg ikke.
    På dette området er det orso som viser hvor skapet skal stå. Jeg luter meg godt tilbake i sofaen og venter på konstruktive konkrete tiltak for deg i din stue. ;)
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Skal ta en tur innom deg en dag, Trompeten, men det må bli en stund etter messa.

    LITT å finne på for tiden med forberedelser og innspilling av nye høyttalere ;)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.888
    Antall liker
    4.331
    Trompetnerd skrev:
    Kan du utdype det med at DPen din blir for pinglete? Sikkert dumt spørsm men hva er SPL-kapasitet? Tror du er inne på noe vesentlig her. Hører mye mer akustikk med den nye forsterkeren enn med den gamle. Opplevde også at akustikken kom dårligere fram da jeg brukte min gamle forforsterker med Diablo som effekt enn når alt gikk gjennom Diablo.

    Tror at grunnen til at jeg opplever at studioopptak bør har tørrere rom fordi referansen min er fra studio, mens referansen min på akustiske opptak er fra konsertsalen. Jeg opplever at akustikken i rommet mitt forsterker opplevelsen på akustiske opptak, mens roter til litt i studioopptak, men dette blir litt for generelt.
    I et vanlig oppholdsrom gir refleksjonene et helt avgjørende bidrag til hvor høyt det spiller. Når man spiller i et dempet rom så kreves det mye mere lyd ut av høyttalerne for å oppleve det samme lydtrykket. I mitt tilfelle betyr det at jeg noen ganger ønsker å spille høyere enn det DP klarer å levere før den begynner å gå i vreng. Det er nesten litt skummelt, for det føles OK å spille så høyt at det synger litt i ørene etterpå. Den lysten har jeg aldri i rom med mye klang...

    Jeg opplever at akustikken på alle opptak gjengis mye mer presist (og stort sett mye mer tydelig) i mitt "døde" rom enn i stort sett alle stuer jeg har vært i.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.953
    Antall liker
    14.192
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Bx skrev:
    I mitt tilfelle betyr det at jeg noen ganger ønsker å spille høyere enn det DP klarer å levere før den begynner å gå i vreng. Det er nesten litt skummelt, for det føles OK å spille så høyt at det synger litt i ørene etterpå. Den lysten har jeg aldri i rom med mye klang...
    Denne effekten trer også inn på "bedre" stereoanlegg, uavhengig av rom. Med det mener jeg at er det mindre forvrengning fra anlegget, spesielt høyttalerne, så tåler/liker/vil man spille høyere.
    Merker dette veldig godt på 805s kontra CM9, og det er som du skriver litt skummelt.

    Vil ikke Audiolense gjøre at det låter riktig uansett hvordan rommet er? Med det mener jeg at døde rom livner til og livlige rom dempes?
    Så om ditt rom er dødt så betyr ikke det at lyden fra anlegget oppleves like død som den kunne gjort med en U-lenset rom?
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Du kan nok rette opp en del med Audiolense, men refleksjonene er der fortsatt.
    Skal mye til å få til det samme som man får til med et godt dempet rom.

    Først dempe og korrigere rommet, så finpusse og legge inn sin egen preferanse.
    Dessverre ingen vei utenom dette, bortsett fra veldig store rom med god takhøyde.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.292
    Torget vurderinger
    4
    Trompetnerd skrev:
    kjoenik skrev:
    Veldig bra sang (ojda, ojda) :D
    Digger balkanmusikk!
    Kan man kjøpe den i platebutikker?
    Hvis ikke får jeg kontakte NAT og se om han vil sende til Bergen (eller kanskje han kan selge den på sin stand på Hortenmessa?).
    Så gøy du at liker vår Crazy låt!!!!
    Vi selger dessverre ikke i platebutikker. Det vil ikke lønne seg for oss.
    Du kan kjøpe den på:
    www.rakijaband.com
    På plateselskapet mitt: www.rakijarecords.no
    Av NAT i butikk eller på messa.
    Av EHED på nettbutikk eller kanskje på messa.
    Eller du kan komme på vår konsert i Bergen neste helg og kjøpe der.
    Jeg er distribisjonsansvarlig i selskapet så jeg skal nok klalre å sende til deg jeg også.
    Anbefaler selvsagt å kjøpe av NAT og EHED som er så sporty og selger platen vår.
    :) :) :) :)
    Plukkern opp i Horten ;)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    RoDa skrev:
    Trompetnerd skrev:
    orso skrev:
    Trompetnerd skrev:
    orso skrev:
    Et lite innspill. Det er refleksjoner som er positive og refleksjoner som er negative. Innenfor seriøst akustisk behandling, så handler det ikke om å fjerne hele rommet med demping. Man demper der det trengs (og ikke mer) og bruker diffusjon på de rette stedene. Da bevarer man naturlig ambiens og liv, men samtidig fjerner det som farger opptakene på en negativ måte. Hva som bør gjøres akustisk er godt dokumentert gjennom mange års psykoakustiske studier. Men det er ikke
    så mange kjenner til det ser det ut som.
    Bra Orso! :)
    Utdyp gjerne!
    Har også et inntrykk av at dette ikke er allemanskunnskap i bransjen.
    Hvordan avgjør man hva som farger på en positiv og negativ måte?
    Det frister ikke å skrive mer her når man får slike stikk ifra RoDa. Jeg tror jeg holder meg unna.
    Hei, jeg kan selvsagt ikke tvinge deg til å poste, men det er synd for tråden at slike som deg som sitter på mye kunnskap om emner som blir tatt opp ikke vil bidra. :'(
    Uten at jeg vet det, tror jeg kanskje at Roda opplevde din post som et lite stikk og besvarte det.
    Dette er ikke min tråd og jeg ønsker å ha begge to her, dog for å oppklare lydens mysterier uten å stikke på hverandre. :)
    Kunnskap som går utenpå hva renommerte høyttalerprodusenter, erfarne hififorhandlere og andre hifiinteresserte kan, det har jeg ikke.
    På dette området er det orso som viser hvor skapet skal stå. Jeg luter meg godt tilbake i sofaen og venter på konstruktive konkrete tiltak for deg i din stue. ;)
    He he, det har du ærlig fortjent. :)
    Synd vi ikke fikk til et besøk før sommermodusen plutselig gikk over. Kanskje du likevel synes det er mer interessant å høre når noen flere planer er satt til live.
    Sitter fortsatt og nyter hvor klart Diablo spiller i forhold til tidligere. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    EHED skrev:
    Skal ta en tur innom deg en dag, Trompeten, men det må bli en stund etter messa.

    LITT å finne på for tiden med forberedelser og innspilling av nye høyttalere ;)
    Jeg skjønner! Høres moro ut, nyt det.
    Ikke noe stress her. Dårlig med fritid her et par uker til. ;)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Bx skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Kan du utdype det med at DPen din blir for pinglete? Sikkert dumt spørsm men hva er SPL-kapasitet? Tror du er inne på noe vesentlig her. Hører mye mer akustikk med den nye forsterkeren enn med den gamle. Opplevde også at akustikken kom dårligere fram da jeg brukte min gamle forforsterker med Diablo som effekt enn når alt gikk gjennom Diablo.

    Tror at grunnen til at jeg opplever at studioopptak bør har tørrere rom fordi referansen min er fra studio, mens referansen min på akustiske opptak er fra konsertsalen. Jeg opplever at akustikken i rommet mitt forsterker opplevelsen på akustiske opptak, mens roter til litt i studioopptak, men dette blir litt for generelt.
    I et vanlig oppholdsrom gir refleksjonene et helt avgjørende bidrag til hvor høyt det spiller. Når man spiller i et dempet rom så kreves det mye mere lyd ut av høyttalerne for å oppleve det samme lydtrykket. I mitt tilfelle betyr det at jeg noen ganger ønsker å spille høyere enn det DP klarer å levere før den begynner å gå i vreng. Det er nesten litt skummelt, for det føles OK å spille så høyt at det synger litt i ørene etterpå. Den lysten har jeg aldri i rom med mye klang...

    Jeg opplever at akustikken på alle opptak gjengis mye mer presist (og stort sett mye mer tydelig) i mitt "døde" rom enn i stort sett alle stuer jeg har vært i.
    Lydnivået er selvfølgelig vesentlig for denne debatten her. Bra du tar det opp.
    På grunn av lite demping spiller jeg nok lavere enn jeg hadde gjort med demping. Skal ikke spille veldig høyt før rommet bidrar for mye.
    På den annen side, så skal det spille ganske mye høyere i et dødt rom før man får samme energien og da er det kanskje noen forsterkere og høyttalere som blir stresset på veien.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Valentino skrev:
    Er det egentlig noe poeng å spille høyere?
    Usikker på om jeg forstår poenget ditt. Mener du uten demping?
    Nei, det er egentlig ikke det. Det ideelle må nok være å beholde energien i rommet, men dempe
    de frekvensene som synger.
    Slik jeg tror min løsning blir før jeg får ekspertene på besøk er å dempe av førsterefleksjonene, sidene med akkustikkplater, taket med isopordiffusor som jeg har fått tak på, gulvet teppe. Akkustikkplater gjemt bak gardinene bak høyttalerene og skjulte plater i bokhyllene på bakveggen som kanskje vil fungere som bassfeller.
    Alt dette finpusset med Audiolense til slutt.
    Tror det blir et greit kompromiss.
    Gleder meg!
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.951
    Antall liker
    22.067
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Huff, den ble litt kort den der ja.

    Jeg mener at den trangen til å spille høyere som gjerne kommer av et rentspillende anlegg er verd å trene bort.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Valentino skrev:
    Huff, den ble litt kort den der ja.

    Jeg mener at den trangen til å spille høyere som gjerne kommer av et rentspillende anlegg er verd å trene bort.
    Nå skjønner jeg :)
    Litt usikker.
    Ørene venner seg jo veldig raskt til og hvis det ikke er noen kvalitetsforskjeller å spore på middels høyt og høyt volum burde det kanskje ikke være noe problem.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.888
    Antall liker
    4.331
    Med lite nok bakgrunnstøy, kort etterklangstid, bra utstyr og innspillinger med skikkelig dynamisk spenn mellom så vil man høre mer av det som er på plata etterhvert som man skrur opp. Men alt har sin grense, selvsagt.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.508
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    GRATULERER med omtaler som:
    "Dette er faktisk på nivå med Farmers Markets enorme mesterverk, «Surfin’ USSR», men betydelig bedre produsert og adskillig mer sobert og lekkert"

    Dette er kred for din jobb som musiker og produsent.
    Det gledes her i heimen på dine vegne for jobben med Rakija - Ojda!

    Vel overstått A og er deg vel unt :) :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn