Forsterkere Trenger tips til valg av forsterker til Triangle Titus Ez høyttalere

leVel-69

Medlem
Ble medlem
13.04.2018
Innlegg
10
Antall liker
0
Sted
Vestfold
Vurderer å kjøpe et par Triangle Titus høyttalere hovedsakelig til lytting av musikk fra pc, men er usikker på valg av forsterker/DAC til disse (evt. intergrert forsterker) Vil helst at lyden skal være åpen og engasjerende (God lyd viktigere enn høy lyd)
Har lest at enkelte foretrekker rørforsterkere til dette merket, men disse er vel gjerne litt dyrere. Håper noen har kjennskap til hva som kunne passe. Setter pris på forslag. Budsjett +/- 10.000,-
 
Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Trenger ikke være dyrere, du kan finne mange kompetente, brukte rørforsterkere til den prisen. Spørsmålet er hvor mange innganger du har behov for i DAC-en. Det finnes også noen få nye og demobrukte i den prisklassen som er av helt kul kvalitet hvis du ønsker å utforske rør på de høyttalerne.

En som har fått til Triangle godt her på forumet er Retep. Han bruker ikke rør, men har jobbet seriøst med både akustikk og DSP/EQ for å få det til å låte helt enormt bra med sine Triangle, som nok er en klasse eller to over dine. Det jeg har lest er at Triangle yter fantastisk flott når du har jobbet med plassering og rommet de står i. Andre rapporter fra de som ikke har fått dem like godt til som Retep tyder på at de lett kan tippe over i det skarpe hvis ikke alt det som Retep har styring på er tilstede.

Mange liker nok rør på Triangle fordi det tøyler toppen som kanskje kan bli litt vilter hvis ikke alt stemmer. Så hvis du ikke ønsker å jobbe like mye med godlyden som Retep har gjort kan det være lurt for deg å se på en brukt eller ny EL34-forsterker. Jeg tror kanskje ikke KT88 er det rette ut fra det jeg har lest. Mala har LM 211 IA til 9999 kroner for tiden. Sleng på en brukt DAC til mellom et og to tusen kroner så er du i havn. Hvis du bare trenger USB så kan jeg anbefale Henry Audio (annonsebanner på toppen av Hifisentralen) til like over 2000 kroner. Det finnes også rimeligere DAC-er som sikkert gjør jobben tilfredsstillende for deg, slik at du kan ende på under 11.000 kroner til sammen.
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Jeg hadde Triangle Comete (en litt tidligere versjon) for en del år siden, så det er ikke sikkert at disse nyere modellene låter helt likt. Jeg opplevde også Triangle til å være litt kilne med utstyrsmatch. Best resultat fikk jeg nok med litt rørutstyr i kjeden. Den litt friske spillestilen vil skinne gjennom hele veien, men hvis du liker det så kan du sikkert få bra resultat bare du finner de riktige komponentene. Hvis du bor i nærheten av en Hifi-Klubbenbutikk kan du kansje få prøvd med f.eks Marantz. Kanskje det vil passe fint til Trianglene? Det beste er å teste ut litt forskjellig da det kan være vrient å peke på konkret utstyr/komponenter.
 
Sist redigert:

tno

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2010
Innlegg
3.252
Antall liker
8.823
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
19
Stiller meg bak de tips som er gitt over.

Har hatt mine kun i et par uker, så de er knapt innspilt og inntrykkene er derfor begrenset. Har så langt spilt på Luxman SQ38U (EL34) og Dared Saturn (KT120), noe som har fungert utmerket, spesielt Dared som også burde ligge godt innenfor ditt budsjett og er å finne på brukten fra tid til annen. Dared har forøvrig også en USB DAC innebygd.

Kommer også etterhvert til å spille på Sony TA F606 ES og Roksan Kandy. Ut i fra lydsignatur i disse og de inntrykk jeg har av Triangle så kort, vil jeg i hvert fall tro Sony er en grei match, kanskje også Roksan, dynamikken bør i hvert fall bli bra da.

Erfarer så langt at plassering av høyttalerne er avgjørende for lyden, mer enn på andre høyttelere jeg har hatt.
 
Sist redigert:

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Har hatt Altea.
Brukte Music Angel KT88 rør.
Som fjernkontroll til den rørforsterkeren brukte jeg Rotel pre mod 1580 ? (dyrere pre med ønske om ikke farging i lyden). Dette låt ubeskrivelig bra
Høyttalerne spilte som langt dyrere høyttalere. Prøvde og Electrocompaniet AW 180 på de. Spilte mye tyngre men mørkere lydbilde. Syns ikke de var svingod i en kjeller, men oppe i stua var det kanon. Kan og skyldes den lange innspillinga. Hos meg gikk det 3/4 år før bassen satt.
Igjen så spilte de med lydkvalitet som langt dyrere høyttalere.
Og så har de en eller annen x-faktor som jeg har tenkt på i alle år. Pløyd gjennom mange merker nå. Triangel kan nok dukke oppigjen her hos meg. Dvs det gjør de nok etter hvert.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Folk kan okke seg så mye de vil om måledata, men faktum er at har du lite å rutte med av penger så er det vanskelig å finne noe som spiller mer engasjerende enn en rimelig rørforsterker og høyttalere med denne typen karakter. En slik kombinasjon kan gjerne by på feil og mangler i lyden, men faktum er at sluttresultatet blir den mest engasjerende lyden som kan frambringes for pengene, selv om det er fullt mulig å sette sammen kombinasjoner som måler bedre.

Kjekt å lese at MA med KT88 ikke trigget noen unoter i franskmennene. Da er det bare å kjøre igang og finne en passende brukt forsterker innenfor budsjettet.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Enig med Baluba.
Men kjøper du music angel så forvisse deg om at den er ok og utgangskondensatorene er skiftet ut hvis det er en 220volt utgave.
Denne er bygget opprinnelig for kinesisk marked som har 220v
Prima Luna er en fin rørforsterker også, men dyrere og mer seriøs bygget.
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Vintage kan også være en god idé. Ikke utenkelig at en gammel NAD 3020 hadde spilt fint med Triangle.
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
Hvis du bor i nærheten av en Hifi-Klubbenbutikk kan du kansje få prøvd med f.eks Marantz. Kanskje det vil passe fint til Trianglene?
Hifi Klubben har ikke Marantz lenger da... Generelt har de vel mindre og mindre utvalg i de butikkene.

Hva topic angår, har jeg veldig troen på Triangle og EL34. Line Magnetic 211IA syns jeg er et meget solid produkt til prisen. Vil også tro den er mulig å spore opp brukt?

Hvis du vil ha transistor, tenker jeg Abrahamsen V2 UP bør være en stødig match.
 
Sist redigert:

leVel-69

Medlem
Ble medlem
13.04.2018
Innlegg
10
Antall liker
0
Sted
Vestfold
Takk for fine svar!

Vurderte først å kjøpe en Quad Vista integrert forsterker fra Audio-freaks, men mer usikker nå. Penger å spare på en en Vista, men sikkert lønnsomt å ofre noen ekstra kroner på rør og separat DAC.

Ellers har jeg 2 hodetelefoner som trenger nytt liv også, så vil helst at DAC eller forsterker har utgang til disse. Dvs. enten DAC med hodetelefonforsterker + høyttalerforsterker, eller DAC + høyttalerforsterker med hodetelefonutgang. Vet ikke hva som er best jeg, men kanskje blir det hipp som happ.

Klør meg litt i hodet egentlig, for vet ikke helt hva jeg skal velge. Skyldes nok mest at jeg er litt nybegynner innen feltet og at det hadde vært mye enklere å bare kjøpt en integrert forsterker og ferdig med det. Nå ser det derimot ut som budsjettet kommer til å ryke med noen kroner :p

Dersom jeg skrinlegger Quad’en står jeg igjen med følgende oppsett i tankene ut fra forslagene som er gitt:

1) LM 211 IA forsterker + ?? DAC med hodetelefonforsterker
2) Dared Saturn Signatur KT150 med hodetelefonutgang
3) Kanskje en Marantz, NAD eller Abrahamsen + EQ + ??
4) MA med KT88 + ??

Får lese litt om alternativene og ta en tur i tenkeboksen, så klarer jeg vel etterhvert å bestemme meg. Må forøvrig se om jeg kan finne en passende DAC. Tar gjerne imot tips her også :)
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
Quad Vena mener du? Jeg har ikke hørt den, men jeg tror egentlig den er et knallbra kjøp til den prisen. Og den har innebygget DAC og hodetelefonforsterker og alt du ønsker deg. Når Hifi-freaks også har 30 dager returrett, frister det egentlig å si, kjøp den og se hva som skjer.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Marantz eller Abrahamsen er sikkert flott på de høyttalerne.
 

tno

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2010
Innlegg
3.252
Antall liker
8.823
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
19
Koplet opp mine Titus mot Roksan Kandy K2 i dag og dette spiller meget bra, solid i bunn, klar i toppen uten tegn til å bli påtrengende, og spiller med autoritet og dynamikk.

Om du spiller mye rock, kan jeg anbefale K2, jeg betalte 3k+ for min på brukten og til den prisen blir den vanskelig å slå. Ingen dac på K2, men det finnes innebygd på aktuell modell K3. Hodetelefonutgang, men kun 3,5mm. MM riaa innebygd.
 
Sist redigert:

leVel-69

Medlem
Ble medlem
13.04.2018
Innlegg
10
Antall liker
0
Sted
Vestfold
Quad Vena mener du? Jeg har ikke hørt den, men jeg tror egentlig den er et knallbra kjøp til den prisen. Og den har innebygget DAC og hodetelefonforsterker og alt du ønsker deg. Når Hifi-freaks også har 30 dager returrett, frister det egentlig å si, kjøp den og se hva som skjer.
Jepp, jeg mente Vena. Skjønner ikke hvor jeg fikk Vista fra :p

Litt ulike meninger om Vena der ute, så er litt usikker på denne. Får se om jeg kanskje tar en hjem for testing. Leste i et forum et sted om én som hadde stor tro på Vena, men som etter å ha testet den opp mot 3 ulike høyttalere ble litt skuffet. På blog.son-video.com testet de en Marantz PM-6005 og beskrev denne som bedre enn Quad Vena på flere områder lydmessig (selv om den koster bare litt over halvparten) Ikke for det, Vena fikk likevel bra omtale på siden. WhatHifi gir også brukbar omtale av Vena, men ikke top score. Personlig vil jeg heller betale for lydkvalitet enn for ekstrafunksjoner som bluetooth osv. I allfall hvis jeg ikke kan få begge deler ;)

Tror kanskje jeg vil satse på en Marantz eller en rørforsterker fra Line Magnetic. Er også interresert i Music Angel, men spørs om jeg finner den til en god bruktpris nå. Den Abrahamsen har fått mye skryt for lyden, men også litt kritikk for feil med teknikken. Vet ikke, kanskje var feilene kun enkelttilfeller
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Ville kanskje prøvd en Marantz hvis mulig.
En slipper mye tull kontra en rørforsterker. De krever litt mer omtanke og kanskje frustrasjon også. Men når det virker skikkelig er det himmelen.
 
Topp Bunn