Høyttalere Trenger råd angående oppkobling

SD88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.05.2013
Innlegg
124
Antall liker
47
Sted
Norge
Hei,

Jeg har et kanskje litt spesielt problem, som jeg ikke vet hvordan jeg skal løse. Jeg har et par Chario høyttalere hvor det sitter 2 stk basser i bunnen av hver kasse. Disse sitter i det som kalles for en push-pull konfigurasjon, om jeg ikke tar helt feil, altså de er vendt mot hverandre i kassen. Problemet jeg har nå er at 1 stk høyttaler er defekt, mens de 3 andre spiller helt fint. Så spørsmålet mitt er: Kan jeg bruke kun 2 stk istedenfor alle 4? Og i så fall, hvordan kobler jeg dette opp uten at det blir noe problem?

Er det nok å bare koble bort og ta ut 2 stk (for eksempel de 2 som sitter øverst) og la kun de 2 i bunnen være igjen, eller går ikke dette? Blir det noe tull med lyden og delefilter dersom jeg kun bruker 1 høyttaler i hvert kabinett?

Sjekket med Hifiklubben angående reparasjon, men det var visst ikke mulig for dem, og jeg aner ikke hvem andre som driver med slikt.

Høyttalerne er Chario Hiper 4 mk2, og bassene er 10" elementer.

Har prøvd å bytte membraner; det fungerte helt topp på 3 av høyttalerne, men den siste "subber" langs kanten uansett hva jeg gjør, og det er mye "skitt" i bunnen av magneten. Har prøvd å justere og skimme så godt jeg kan, men til ingen nytte, så her ser jeg for meg at hele elementet må overhales.

Noen tips, spesielt med tanke på oppkobling? Hadde vært gøy å kunne bruke dem, selv om jeg må klare meg med 2 stk mindre elementer.

Takk på forhånd.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.393
Antall liker
3.787
Torget vurderinger
1
Mål elementet, så er det bare å kjøpe nytt element i samme størrelse også bytte ut alle 4. Mål Ohm på et som fungerer først, så slipper man å bytte delefilter også. Selv om det kanskje er lurt å bytte noen kondensatorer der også?
 

SD88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.05.2013
Innlegg
124
Antall liker
47
Sted
Norge
Mål elementet, så er det bare å kjøpe nytt element i samme størrelse også bytte ut alle 4. Mål Ohm på et som fungerer først, så slipper man å bytte delefilter også. Selv om det kanskje er lurt å bytte noen kondensatorer der også?
Jeg har ikke utstyr til å gjøre dette, men kjenner noen som kan sjekke det for meg.

Så det er altså det eneste jeg trenger å passe på, at hvis disse måler 8 eller 4 ohm, så trenger jeg bare å kjøpe nye elementer som er på samme motstand og dimensjon? Det gjør det i så fall MYE enklere å finne erstatning, da jeg trodde at jeg måtte finne 100% likt elementer, noe som er så og si umulig med eldre høyttalere.

Til info så satt jeg inn bare 2 elementer (måtte bare teste), og det spiller overraskende bra. Jeg kan egentlig ikke høre noe særlig forskjell. Jeg trodde ikke det skulle fungere engang.... men de spiller som bare det, og med fortsatt utrolig godt trykk i bassen. Er nesten litt forvirret egentlig nå hehe :)

Jeg ønsker uansett å få dem tilbake slik de var, så jeg skal høre med noen jeg kjenner som kan måle det ene elementet som er i orden, og se om jeg ikke kan finne noe nytt til en ok pris.

Tusen takk for tilbakemeldingen!
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.393
Antall liker
3.787
Torget vurderinger
1
Jeg har ikke utstyr til å gjøre dette, men kjenner noen som kan sjekke det for meg.

Så det er altså det eneste jeg trenger å passe på, at hvis disse måler 8 eller 4 ohm, så trenger jeg bare å kjøpe nye elementer som er på samme motstand og dimensjon? Det gjør det i så fall MYE enklere å finne erstatning, da jeg trodde at jeg måtte finne 100% likt elementer, noe som er så og si umulig med eldre høyttalere.

Til info så satt jeg inn bare 2 elementer (måtte bare teste), og det spiller overraskende bra. Jeg kan egentlig ikke høre noe særlig forskjell. Jeg trodde ikke det skulle fungere engang.... men de spiller som bare det, og med fortsatt utrolig godt trykk i bassen. Er nesten litt forvirret egentlig nå hehe :)

Jeg ønsker uansett å få dem tilbake slik de var, så jeg skal høre med noen jeg kjenner som kan måle det ene elementet som er i orden, og se om jeg ikke kan finne noe nytt til en ok pris.

Tusen takk for tilbakemeldingen!
Helt likt blir det jo ikke å gjøre det slik, men fungere vil det jo. Om du ser bak på elementene så står det nok noe merke fra produsent og en kode etc. på hvilket element det er. Trolig kan du bruke denne for å finne eksakt likt element som det originale. Delefilteret sørger uansett for rett deling, bare man gjør det likt på begge sider så blir det nok ganske ok uansett så lenge følsomheten og impedanse kurven er noenlunde lik.
F.eks: Celestion, Jensen og Eminence lager utrolig mange elementer som rebrandes og brukes i forskjellige høyttalere. Ved å se på produktnummeret så kan det være mulig å finne eksakt hvem som har lagd det og tilsvarende element om det ikke allerede står i klartekst fra før.
 

SD88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.05.2013
Innlegg
124
Antall liker
47
Sted
Norge
Helt likt blir det jo ikke å gjøre det slik, men fungere vil det jo. Om du ser bak på elementene så står det nok noe merke fra produsent og en kode etc. på hvilket element det er. Trolig kan du bruke denne for å finne eksakt likt element som det originale. Delefilteret sørger uansett for rett deling, bare man gjør det likt på begge sider så blir det nok ganske ok uansett så lenge følsomheten og impedanse kurven er noenlunde lik.
F.eks: Celestion, Jensen og Eminence lager utrolig mange elementer som rebrandes og brukes i forskjellige høyttalere. Ved å se på produktnummeret så kan det være mulig å finne eksakt hvem som har lagd det og tilsvarende element om det ikke allerede står i klartekst fra før.
Her er info jeg fikk fra Chario om basserne som sittet i høytalerne. Jeg vet ikke om det sier deg noe?

Skal se om jeg ikke får lastet opp et bilde av høyttalere fra baksiden. Usikker på hvordan blir seende ut her og om det mulig å tyde det som står på baksiden, men jeg har prøvd å google det som står der uten noe resultat dessverre. Mulig du skjønner deg litt bedre på det som står på bilde jeg fikk av chario og av høyttalerne?
TS Pararameters Sub Woofer Hiper4 mkII.png
20231129_071511.jpg
 
Topp Bunn