Trenger råd angående høytalere

Elisabeth

Medlem
Ble medlem
15.09.2007
Innlegg
18
Antall liker
0
Hei :)

Jeg har en NAD T744 reciever. Har tenkt å kjøpe nye front høytalere + senter til denne. Vurderer å kjøpe Dali Ikon 6 + Dali Ikon Vokal 2. Jeg er klar over at min NAD er i minste laget til disse, men har tenkt å bytte denne ut med en bedre etterhvert.

Så er spørsmålet, vil dette fungere greit frem til jeg bytter reciever (ca.1 år til)? Vil min NAD klare jobben? :-\ :eek:

NB: Har en XTZ 99 W10.16 sub i tillegg 8)


- Elisabeth -
 
J

Jurassic

Gjest
Hei og velkommen til sentralen.

Kjenner ikke til reciveren din men hvis du ikke går helt bananas med volumet går det nok bra.
 

Elisabeth

Medlem
Ble medlem
15.09.2007
Innlegg
18
Antall liker
0
Har også fått tips om at B&W CM7 er bra. Den er noe dyrere, og krever kanskje mer av forsterkeren? ???
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Ja, B&W er generelt mer tungdrevne enn Dali.

Mvh. Frank
 
O

OldBoy

Gjest
Jeg har vært på Hifiklubben med en del unge slektninger og hørt på et par av NADs receivere, og mitt inntrykk er at de gir mye "bang for the bucks". NAD billigste hi-fi- og surroundprodukter leverer neppe noen typisk lyd for den ekstremt hi-fi-kresne, men godt nok til at du sikkert kan leve med din T744 et års tid. Men du bør gjøre som Jurassic sier: "ikke gå bananas med volumet". Med en sub i bakhånd, som du har, kan du få mye moro uten å overanstrenge NAD'en din, så dette går nok bra. Du har tydeligvis en plan, og ett sted må du jo begynne. Så får du heller leve med at det kanskje ikke blir like perfekt hele tiden.
 

Elisabeth

Medlem
Ble medlem
15.09.2007
Innlegg
18
Antall liker
0
Wow, det høres jo veldig bra ut. Jeg leste Lyd og bilde sin anmeldelse, og det er ganske enkelt forklart nøyaktig hva jeg er ute etter. Rett og slett høytalere som spiller klart, rent og fint, og som passer både til film og alle typer musikk. Med sub'en min koblet til vil nok bassen også bli bra. Dette høres lovende ut - men sammen med min NAD T744? :eek:

Hva tror du?
Stua mi er forresten liten, ca.25kvm og avlang om det har noen betydning? :)
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Tror du skal ta deg en tur på Hifi-klubben og høre selv. Ser ikke bort fra at det kan funke bra. Husk å spørre om høyttalerne er innspilte. Mellomtonen de skryter sånn av trenger visstnok ganske lang spilletid før den blir skikkelig bra.

Mvh. Frank
 

Elisabeth

Medlem
Ble medlem
15.09.2007
Innlegg
18
Antall liker
0
Det skal jeg gjøre :) Masse takk for god hjelp. Jo mer jeg leser om hva folk skriver om B&W CM7, jo mer vurderer jeg dem fremfor Dali. De er en tanke dyrere, men jeg tror jeg vil bli bedre fornøyd med dem :)
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Ikke glem å gi tilbakemelding om hvordan det endte ;).

Mvh. Frank
 
O

omholt

Gjest
Tror ikke Nad receiveren din vil drive verken Ikon 6 eller B&W CM7 spesielt bra. Det er tross alt en budsjett surround receiver. Du må kanskje være litt forsiktig med volumet og så vil du ha mye å gå på med en bedre receiver eller en effektforsterker. Vil tippe det vil låte litt innesluttet. Både forforsterkeren og DACen som sitter i NADen har nok sine begrensinger som er normalt i denne prisklassen. Ikon 6 er forresten ikke spesielt lettdrevne.

Men har du planer om å skifte ut NADen senere, så er det helt klart lurt å gå for så gode høyttalere som du har råd til nå. Ikon serien til Dali kan være litt skarp i toppen. Dali sin Mentor serie er etter min mening mye bedre. CM7 har jeg ikke hørt, men liker selv mange av B&W sine høyttalere. Kef og Tannoy har også gode høyttalere i denne prisklassen som du kan vurdere.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Uansett anbefales det IKKE å ta alt Lyd & Bilde skriver for god fisk.
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.459
Antall liker
470
Torget vurderinger
2
Elisabeth skrev:
Wow, det høres jo veldig bra ut. Jeg leste Lyd og bilde sin anmeldelse, og det er ganske enkelt forklart nøyaktig hva jeg er ute etter. Rett og slett høytalere som spiller klart, rent og fint, og som passer både til film og alle typer musikk. Med sub'en min koblet til vil nok bassen også bli bra. Dette høres lovende ut - men sammen med min NAD T744? :eek:

Hva tror du?
Stua mi er forresten liten, ca.25kvm og avlang om det har noen betydning? :)
Det har det jo,sørg bare for litt avstand til vegger :) Forsøk ulike plasseringer hvis dette er mulig,vanligvis er det lettest å få det til å spille bra på langvegg,men dette er ikke alltid et must,selv spiller jeg på kortvegg i et enda mindre rom med mye større høyttalere og det funker også. Ble bare mye mer kritisk med plassering,flyttet mye rundt på dem for å få sammenheng,tok 10cm i gangen+mye eksprimentering med vinkling innover mot sweetspot. Mitt råd: Still opp fronthøyttalere og hør på kun disse til du blir mest fornøyd mht sammenheng mellom bass og resten av frekvensområde,så skal du vinkle høyttalere til du får maks bredde på lydbildet uten "hull" i midten,da sitter det som regel bra.Husk at mest bass ikke er best bass :) Så kan du koble til sub,kjør denne med lavest mulig deling(50Hz),da er det lettest å få bra integrering med hovedhøyttalere,dette merkes best på musikk,mindre merkbart på film.Husk å ikke overdrive med for mye nivå her,denne skal bare fylle opp nederst,skal bare føles tyngre med den tilkoblet,ikke mer bass. Så kan du prøve med avlasting av hovedhøyttalere ved å kjøre høypassdeling,selvsagt samme frekvens som brukt til sub,dette avlaster receiveren mer enn du tror,det er jo i bassen strøm trengs. Når dette er gjort er du stort sett i mål(bortsett i fra senter og bakhøytt da),da er det småtuning på disse parametrene igjen så har du nok fått MYE mer ut av anlegget ditt ;D Håper ikke dette ble for basic :) men mange vet ikke hva som bor i anlegget nettopp pga dårlig plassering og innjustering...
mvh Filip
 

Elisabeth

Medlem
Ble medlem
15.09.2007
Innlegg
18
Antall liker
0
Hei Filip :)

Takk for god info. Ikke for basic, jeg trenger det på det nivå, er bare barnet i faget enda ;-)

Hva mener du forresten med avlasting av hovedhøyttalere ved å kjøre høypassdeling? Skjønte ikke helt den ???


Var forresten innom HiFi-klubben idag og fikk høre B&W CM7. Det ble full klaff, likte dem veldig godt!! Hørte dem også på recieveren jeg har nå, NAD T744, og det funket helt fint. Så da blir det nok til at jeg kjøper disse, og oppgraderer reciever senere. Jeg hørte også Dali Ikon 6, men likte mye bedre B&W CM7. Think I'm in love ;D
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.459
Antall liker
470
Torget vurderinger
2
Elisabeth skrev:
Hei Filip :)

Takk for god info. Ikke for basic, jeg trenger det på det nivå, er bare barnet i faget enda ;-)

Hva mener du forresten med avlasting av hovedhøyttalere ved å kjøre høypassdeling? Skjønte ikke helt den ???


Var forresten innom HiFi-klubben idag og fikk høre B&W CM7. Det ble full klaff, likte dem veldig godt!! Hørte dem også på recieveren jeg har nå, NAD T744, og det funket helt fint. Så da blir det nok til at jeg kjøper disse, og oppgraderer reciever senere. Jeg hørte også Dali Ikon 6, men likte mye bedre B&W CM7. Think I'm in love ;D
Avlasting av høyttalere og forsterker ved at disse kjører høypassdeling,dvs de spiller ikke under delefrekvens,f.eks 50Hz,det avlaster voldsomt,det er i bassen det trengs krefter og elementene tvinges ikke til så store membranutsving.Bonus er at høyttalerne spiller renere siden de ikke trenger slite med dypbass. Disse innstillingene finner du i oppsett av receiveren. Ja B&W er bra greier ;) Men forlang å få prøve disse hjemme,noe helt annet hjemme enn i butikk,det kan plutselig klaffe dårlig i et annet rom dessverre,men skal ikke ta motet fra deg,går nok bra det skal du se ;)
mvh Filip
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Elisabeth; det du liker best ER best. Siste steg blir å sjekke hvordan de oppfører seg i ditt rom; det kan (dessverre) noen ganger by på overraskelser; rom/høyttaler-interaksjon er uforutsigbare greier; men du kan aldri gjøre et bedre valg enn de høyttalerne du selv liker best.
Vær obs på å skille lort og kanel; ikke la deg henrive av imponatoreffekter ila en timinutters demo, men hør primært etter hvordan høyttalerne formidler musikernes og instrumentenes uttrykk; ikke luft, rom, basstrykk og andre utenommusikalske hifiparametre (kontroversielt nok blant enkelte lydfokuserte hifibuffs, men dog min rigide mening; dette er et system som skal formidle musikk).

Til overmål responderer disse høyttalerne mer enn ivrig nok på oppgraderinger på kilde og forsterker,
så man har noe å "vokse i".. så og si, hvis og når oppgraderingslysten evt skulle melde seg.

Mvh Vidar P
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Elisabeth skrev:
Var forresten innom HiFi-klubben idag og fikk høre B&W CM7. Det ble full klaff, likte dem veldig godt!! Hørte dem også på recieveren jeg har nå, NAD T744, og det funket helt fint. Så da blir det nok til at jeg kjøper disse, og oppgraderer reciever senere. Jeg hørte også Dali Ikon 6, men likte mye bedre B&W CM7. Think I'm in love ;D
Høres bra ut! Gratulerer med det raske valget. Noen leter i årevis og blir allikevel ikke fornøyd. Tipper det blir bra hjemme hos deg også. Min erfaring er at det hører til unntakene at rommet ødelegger fullstendig. Regner med at vi får høre mer fra deg senere ;).

Mvh. Frank
 

eidsheim

Medlem
Ble medlem
10.03.2003
Innlegg
12
Antall liker
0
Tror du har gjort et klokt valg. Har selv erfaring med både Dali og B&W i denne priskassen, og vil helt klart anbefale sistnevnte. Spesielt i diskant og mellomtone får man etter min mening veldig mye for pengene hos B&W. Siden du uansett har en sub i bunn, tror jeg som sagt at valget er klokt.

Som det er sagt tidligere i tråden er samspillet mellom rommet og høyttalerne viktig, men mye viktigere, etter min mening, er samspillet mellom forsterker og høyttaler. Det er derfor bra at du fikk testet dette i butikken. Dette er dyrekjøpt erfaring fra mitt første høyttaler-kjøp, hvor jeg fikk dem demonstrert på mye dyrere, og klangmessig annerledes, forsterkeri.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.046
Antall liker
1.851
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
el_mariachi skrev:
Uansett anbefales det IKKE å ta alt Lyd & Bilde skriver for god fisk.
Støttes! Dette gjelder også alle andre blader og alle andre skribenter ;)
 

Elisabeth

Medlem
Ble medlem
15.09.2007
Innlegg
18
Antall liker
0
Hei Mr.L 8)

Kjekt å høre at du likte mitt valg av høytaler ;). Jeg har nå så smått begynt å lete litt etter en reciever som vil passe disse. Har du noen gode råd å gi meg? Hva med Yamaha? Vil ikke dem tilføre litt "varme" i lyden?
 

eidsheim

Medlem
Ble medlem
10.03.2003
Innlegg
12
Antall liker
0
Elisabeth skrev:
Hei Mr.L 8)

Kjekt å høre at du likte mitt valg av høytaler ;). Jeg har nå så smått begynt å lete litt etter en reciever som vil passe disse. Har du noen gode råd å gi meg? Hva med Yamaha? Vil ikke dem tilføre litt "varme" i lyden?
Når det gjelder receivere er jeg desverre på veldig tynn is. Det jeg kan si, ut fra egne erfaringer og preferanser, er at høyttalere fra B&W med hell kan matches med litt varme forsterkere.

Nå vet jeg ikke hvilket prisnivå du ønsker å legge deg på, men hvis jeg var deg ville jeg ha startet med å gå til samme forhandler som du kjøpte høyttalerne hos og få satt opp disse med en av de største receiverne fra Cambridge Audio. Disse ligger i 5 til 8-høvdinger-klassen tror jeg. Cambridge har, ihvertfall på stereosiden, mye krefter, moro og en smule varme ift pris!

Forhåpentligvis kan noen komme med mer konkrete anbefalinger.
 

Elisabeth

Medlem
Ble medlem
15.09.2007
Innlegg
18
Antall liker
0
De er jo i en fin prisklasse så jeg skal notere meg dem. Jeg tenker også litt på Yamaha, evntuelt Denon. Er veldig usikker.. Mange som sverger til Onkyo også. Det er masse å velge i.. Ikke lett da jeg overhodet ikke har peiling. Godt jeg har dere da ;)
 
O

omholt

Gjest
Skal man tro tester et det Yamaha og Pioneer som gir mest for pengene. Denon har kommet litt svakt ut i de siste testene. Onkyo sin receiver til rundt 10-12 høvdinger har fått knall tester, men den er kanskje for dyr?
Jo, Yamaha er er litt varm i lyden og rund i toppen. Pioneer tror jeg er mer nøytral og dynamisk. Marantz har også en litt varm lydsignatur, fin mellomtone og myk fremføring som er lett og like. Marantz mangler derimot litt dynamikken og trøkket sammenlignet med de andre. Marantz og B&W har også gode tradisjoner å matche bra sammen, men vil tro at det favoriserer litt rolig musikk og god vokalfremføring.

Yamaha tror jeg er det et sikkert valg. De kommer alltid bra ut i tester og passer bra til de fleste høyttalerne. Hva som matcher allers best og hva du foretrekker er umulig å si før man har testet.
 

Elisabeth

Medlem
Ble medlem
15.09.2007
Innlegg
18
Antall liker
0
Hei :D

Har nå bestemt meg. Det blir B&W CM7 + B&W CMC og Yamaha RX-V1800 på meg. Gleder meg stort ;D

Takk for god hjelp til dere i forumet :D


- Elisabeth -
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.459
Antall liker
470
Torget vurderinger
2
Elisabeth skrev:
Hei :D

Har nå bestemt meg. Det blir B&W CM7 + B&W CMC og Yamaha RX-V1800 på meg. Gleder meg stort ;D

Takk for god hjelp til dere i forumet :D


- Elisabeth -
Har du sett den Yamaha RX-V1800 som står på børsen?
mvh Filip
 

Elisabeth

Medlem
Ble medlem
15.09.2007
Innlegg
18
Antall liker
0
Jepp, har sett den annonsen :) Hvordan er regelverk angående kjøp på Bruktbørsen? Om det f.eks. skulle vise seg å være noe galt med recieveren når jeg får den hjem, hva gjør jeg da? :eek: Har ingen erfaring med å kjøpe brukt. Kjenner du til ham som selger denne?
 
O

omholt

Gjest
Elisabeth skrev:
Jepp, har sett den annonsen :) Hvordan er regelverk angående kjøp på Bruktbørsen? Om det f.eks. skulle vise seg å være noe galt med recieveren når jeg får den hjem, hva gjør jeg da? :eek: Har ingen erfaring med å kjøpe brukt. Kjenner du til ham som selger denne?
Du kjøper på eget ansvar. Er du ikke komfortabel med forhåndsbetaling, så kan du be om at den sendes i oppkrav. Du kan også be selger skrive en kjøpskontrakt som dere begge underskriver. Dette produktet er jo forøvrig såpass nytt at både garanti og reklamasjon gjelder i flere år. Pass bare på at du får kjøpskvittering.
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.459
Antall liker
470
Torget vurderinger
2
Elisabeth skrev:
Jepp, har sett den annonsen :) Hvordan er regelverk angående kjøp på Bruktbørsen? Om det f.eks. skulle vise seg å være noe galt med recieveren når jeg får den hjem, hva gjør jeg da? :eek: Har ingen erfaring med å kjøpe brukt. Kjenner du til ham som selger denne?
omholt har nok helt rett her dessv...litt risk er det,kjenner ikke vedkommende,ser det er første annonse også..men de fleste her virker passe seriøs,selfølgelig enklere hvis han bor i nærheten av deg,du får sende en PM
mvh Filip
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.046
Antall liker
1.851
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Elisabeth skrev:
Hei Mr.L 8)

Kjekt å høre at du likte mitt valg av høytaler ;). Jeg har nå så smått begynt å lete litt etter en reciever som vil passe disse. Har du noen gode råd å gi meg? Hva med Yamaha? Vil ikke dem tilføre litt "varme" i lyden?
Matching av komponenter er veldig vanskelig, men ønsker du å tilføre litt "varme" i lyden er rørforsterkere et bra tips. Den største muligheten til å tilføre litt "varme" i lyden er å jobbe med romakkusikken. Anbefaler uansett ikke å kjøpe enkeltkompnenter utestet i eget lytterom basert på andres anbefalinger, fordi maching, lytterom, humør, egne preferanser og musikk smak varierer enormt. F. eks at det blad har kåret en resiver som "Best i test" og beskriver denne som varm betyr ikke at denne komponenten vil oppleves som "varm" hjemme hos deg.. ;)
 
Topp Bunn