Digitale avspillere Trenger litt hjelp - valg av DAC (nok en gang)

Ole Borgenvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2010
Innlegg
730
Antall liker
413
Sted
Sandefjord
Hallo! Jeg er for tiden litt på utkikk etter ny DAC, da jeg skal gå over til streaming. Apple Airport Express - DAC, der jeg bruker Wimp HiFi og Ipad som avspiller\fjernkontroll.

jeg har sett meg ut noen, deriblant Hegel HD25, NAD M51. Det jeg trenger litt hjelp\tips til, er om folket har andre forslag til en bedre DAC til ca. samme pris.

Jeg ønsker meg mest mulig dynamikk, oppløsning, stort lydbilde. De tre kriteriene er viktigst. Vil heller ikke ha veldig varm lyd. Spiller mest blues, rock, country og noe pop.

Stort fundament, samtidig som bassen ikke må bli "pløsete" er også noen stikkord her.

Jeg fant denne Audio GD NFB 7.32 - Mala Audio som ser helt fantastisk ut, hva tror dere om denne?

Jeg har også sjekket ut Xindak, som også ser meget imponerende ut under panseret.

Mytek DACen er sjekket ut, men den fungerte ikke helt her hos meg.

Innspill fra dere andre? Det ville jeg satt pris på. :)

PS: Bruker pr. i dag Dacen i Oppo BDP-105EU, som også fungerer ganske OK, men som ren DAC, tror jeg det finnes bedre ting til prisen? Trenger ikke drivverk pr. dags dato

Med vennlig hilsen
Ole Borgenvik
 

rolfb*123

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.08.2008
Innlegg
615
Antall liker
574
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Hei,
Jeg kan av personlig erfaring anbefale Bryston BDA 1.
Til Wimp og Spotyfie har jeg også AirPort Express og dette fungerer utmerket:)

Mvh
Rolf
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Den ligger litt under de alternativene du nevner i pris, men ut fra hvilke egenskaper du nevner i førsteinnlegget så kan jeg ihvertfall nevne at jeg selv er veldig godt fornøyd med Parasound zDac. Jeg synes den er god på de parametrene du vektlegger. Anbefaler en lytt på denne, tross lav pris.
 

Ole Borgenvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2010
Innlegg
730
Antall liker
413
Sted
Sandefjord
Den ligger litt under de alternativene du nevner i pris, men ut fra hvilke egenskaper du nevner i førsteinnlegget så kan jeg ihvertfall nevne at jeg selv er veldig godt fornøyd med Parasound zDac. Jeg synes den er god på de parametrene du vektlegger. Anbefaler en lytt på denne, tross lav pris.
Har du sammenlignet denne med noe annet? evt. hva?
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.021
Antall liker
2.111
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Eastern Electric, les deg opp på den.
GLem rørdelen i den.
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.986
Antall liker
3.863
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Metrum DACene spiller også veldig bra
Er den dynamisk også? Jeg leser at den er ganske analog i lyden. Jeg ønsker ikke typisk LP-lyd, heller ikke analytisk, men en mellomting. Dynamikk er det veldig viktig at min neste DAC har. :)
du vil neppe få "typisk LP" lyd fra en DAC vil jeg tro... ;)
Dynamikk har den i bøtter og spann (Metrum Hex). Den spiller meget oppløst og rask uten at den brisker seg med det, hvis du skjønner hva jeg mener. Jeg tror du burde vurdere denne DACen hvis den ligger i budsjettet. Den har IMHO akkurat denne mellomtingen du er ut etter. Samtidig leverer den musikken i en helhet - vanskelig å forklare - alt er der uten at noe stikker ut. Du har HiFi hvis/når du vil, men samtidig kan du dykke ned i musikken og glemme hele HiFi biten i neste øyeblikk... Jeg tror den kommer til å gjøre seg meget bra med Roar sine amper...
 

Ole Borgenvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2010
Innlegg
730
Antall liker
413
Sted
Sandefjord
Metrum DACene spiller også veldig bra
Er den dynamisk også? Jeg leser at den er ganske analog i lyden. Jeg ønsker ikke typisk LP-lyd, heller ikke analytisk, men en mellomting. Dynamikk er det veldig viktig at min neste DAC har. :)
du vil neppe få "typisk LP" lyd fra en DAC vil jeg tro... ;)
Dynamikk har den i bøtter og spann (Metrum Hex). Den spiller meget oppløst og rask uten at den brisker seg med det, hvis du skjønner hva jeg mener. Jeg tror du burde vurdere denne DACen hvis den ligger i budsjettet. Den har IMHO akkurat denne mellomtingen du er ut etter. Samtidig leverer den musikken i en helhet - vanskelig å forklare - alt er der uten at noe stikker ut. Du har HiFi hvis/når du vil, men samtidig kan du dykke ned i musikken og glemme hele HiFi biten i neste øyeblikk... Jeg tror den kommer til å gjøre seg meget bra med Roar sine amper...
Tusen takk! Skal sjekke den enda nærmere. :)
 
T

tce-teams

Gjest
Parasound z dac har fått bra på testen gjort hos fidelity bladet.
 

JoHoo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2013
Innlegg
4.278
Antall liker
4.190
Torget vurderinger
16
Bruker Metrum Octave mk II med Airport Express via toslink. Gikk fra en Hegel hd20 og er meget fornøyd med byttet. Hegel er en fin dac, men heller mot det varme og er noe ullen sammenlignet med octave. Syntes Metrum gir mer luftighet og dynamikk samtidig som det er en minimalistisk konstruksjon som slipper kildematerialet mer eller mindre ufarget igjennom. Octave kan kjøpes hos Bebop hifi og er rimeligere enn hegel og nad
 

Ole Borgenvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2010
Innlegg
730
Antall liker
413
Sted
Sandefjord
Bruker Metrum Octave mk II med Airport Express via toslink. Gikk fra en Hegel hd20 og er meget fornøyd med byttet. Hegel er en fin dac, men heller mot det varme og er noe ullen sammenlignet med octave. Syntes Metrum gir mer luftighet og dynamikk samtidig som det er en minimalistisk konstruksjon som slipper kildematerialet mer eller mindre ufarget igjennom. Octave kan kjøpes hos Bebop hifi og er rimeligere enn hegel og nad
Hvor får man tak i denne? HEX blir nok noe dyr akkurat nå.. Kanskje det blir en Octave.. :)
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.986
Antall liker
3.863
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Har hatt Okctave mkI en kort stund før Hex... Hex er på en måte det samme, bare "mer av alt" ;)
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.021
Antall liker
2.111
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Denne saken har jo fått ganske så bra omtaler rundt omkring.
H.R testet den i sitt anlegg, husker jeg ikke feil foretrakk han den foran NAD M51.

Hos meg spiller denne klokkeklart og åpent. Masse detaljer uten å være påtrengende. Passer godt hos meg siden jeg har rør i kjeden over alt. Likte godt AN dac'en jeg hadde og savner den til tider. Litt vanskelig å uttale meg om dens dynamiske egenskaper da anlegget ellers er dynamisk nok for meg. Jeg jaktet en dac som var litt mer "korrekt" enn AN da jeg bestemt meg. Hvis du vil kan du låne den, teste den ut.

Håvard

Eastern Electric, les deg opp på den.
GLem rørdelen i den.
Nå har jeg lest litt. Hvordan vil du beskrive lyden i ditt anlegg? Har du sammenlignet den mot noe annet?
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.021
Antall liker
2.111
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Jeg har forresten sammenlignet den med Bryston BDA1. I mitt oppsett grisebanker Eastern Electric Bryston dac'en.
Den var på alle måter kjedelig og "grå" hos meg. Men dette er hos meg!

Håvard
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.021
Antall liker
2.111
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Har også hatt Aune innom for en kort sjekk.
Er det ikke den som har ulike filtre? Ble ikke helt fortrolig med disse filtrene.
Fin dac. Ikke langtestet den så jeg skal ikke være bastant om dens egenskaper.
 

JoHoo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2013
Innlegg
4.278
Antall liker
4.190
Torget vurderinger
16
Metrum Octave kan kjøpes fra bebophifi.com i Asker.
 

Ole Borgenvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2010
Innlegg
730
Antall liker
413
Sted
Sandefjord
Tusen takk for svar til alle, det settes stor pris på.

Når jeg leser litt på nett, samt fra Haavard og JoHoo, så står det akkurat nå mellom Octave og Eastern Electric. Forske litt til.

Mvh. Ole

Edit: Samt Audio GD NFB 7.32, den synes jeg ser spennende ut.
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.021
Antall liker
2.111
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Har en helt vanvittig bra Audionet DVD spiller som er bygd som en tanks, er et fantastiski drivverk. Og det beste av alt, og som få vet om, det er og en veldig god musikkformidler.

Haavard
Låne den, Haavard? Men hva skal du spille med da? :confused:
 
Sist redigert:
C

Cyber

Gjest
Generelt sett låter jo de fleste DACer av en viss kvalitet ganske likt. Rega DAC er god til prisen. NAD M51 er meget god og der får du jo en veldig fin preamp med i pakken.
 

Cobalt

Medlem
Ble medlem
19.08.2004
Innlegg
37
Antall liker
12
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
4
Enig i at Nad M51 er meget god. Jeg brukte den som dac/pre rett i Parasound A21 med bra resultat.
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.088
Antall liker
6.561
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Testet eastern electric vs nad vs qnktc. Selv likte jeg nok qnktc med ekstra strøm best, selv om den er litt frempå. Ulempen er kun usb. Eastern låt bra med masse gode tilkoblinger og virker som en godt skrudd sammen dac og nad låt svært analogt.

Endte uansett opp med en marantz na11s1 i hovedanlegget og qnktc havnet på soveromsanlegget.

Nå var jo dette hos meg da.
 

Ole Borgenvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2010
Innlegg
730
Antall liker
413
Sted
Sandefjord
Testet eastern electric vs nad vs qnktc. Selv likte jeg nok qnktc med ekstra strøm best, selv om den er litt frempå. Ulempen er kun usb. Eastern låt bra med masse gode tilkoblinger og virker som en godt skrudd sammen dac og nad låt svært analogt.

Endte uansett opp med en marantz na11s1 i hovedanlegget og qnktc havnet på soveromsanlegget.

Nå var jo dette hos meg da.
Så det du sier her, er at Eastern ikke er fullt så analog? Hvordan låt Eastern i bassen og dynamikk kontra NAD? Jeg spør, siden jeg selv har eid NAD og var i grunn ganske fornøyd. :)
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.088
Antall liker
6.561
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Jeg oppfattet eastern som mindre ullen, spesielt i bassen uten å være påtrengende analytisk oppover.
 

Ole Borgenvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2010
Innlegg
730
Antall liker
413
Sted
Sandefjord
OK, takk!

Haavard er så snill å låne meg sin Eastern, så da får jeg se hvordan den låter her hjemme.

-Ole
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.730
Antall liker
32.984
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Generelt sett låter jo de fleste DACer av en viss kvalitet ganske likt. Rega DAC er god til prisen. NAD M51 er meget god og der får du jo en veldig fin preamp med i pakken.
Ang Rega dacen, hvorfor henger de fleste, som omtaler seg om den, på "til prisen" :cool:
Jeg har hørt dens "spilleglede" ved flere anledninger og syns den er god "langt over" prisen;)

gismo
 
C

Cyber

Gjest
Generelt sett låter jo de fleste DACer av en viss kvalitet ganske likt. Rega DAC er god til prisen. NAD M51 er meget god og der får du jo en veldig fin preamp med i pakken.
Ang Rega dacen, hvorfor henger de fleste, som omtaler seg om den, på "til prisen" :cool:
Jeg har hørt dens "spilleglede" ved flere anledninger og syns den er god "langt over" prisen;)

gismo
Ja, jeg er helt enig, burde ikke skrevet det - har jo selv hatt den og den er rett og slett god. Punktum.

Ellers er jo som sagt mange DAC nokså like. Forskjellene over her føler jeg er overdrevne. Har du en god dac er det ingen DACer jeg har hørt som spiller på et helt annet nivå. Det er små forskjeller i det store og hele.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.906
Antall liker
2.096
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Med trådstarteres preferanser m.h.t. klang og lyd, kunne en Benchmark DAC2 være midt i blinken. Den kommer i flere varianter. Full pakke - Benchmark DAC2 HGC - koster ganske nøyaktig 15.000 kroner hos ProLyd i Oslo. Klarer man seg uten analoge innganger, sparer man 1.250 kroner - og så kommer det visstnok en variant uten hodetelefonutgang også - og den blir vel rimeligvis enda litt billigere.
 

Ole Borgenvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2010
Innlegg
730
Antall liker
413
Sted
Sandefjord
Med trådstarteres preferanser m.h.t. klang og lyd, kunne en Benchmark DAC2 være midt i blinken. Den kommer i flere varianter. Full pakke - Benchmark DAC2 HGC - koster ganske nøyaktig 15.000 kroner hos ProLyd i Oslo. Klarer man seg uten analoge innganger, sparer man 1.250 kroner - og så kommer det visstnok en variant uten hodetelefonutgang også - og den blir vel rimeligvis enda litt billigere.
Jeg har hørt mye bra om DAC1, så dette er også interessant. Ankepunkter er vel kanskje at man betaler en del for volumkontroll også? Trenger egentlig kun en ren DAC. :)

-Ole
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.485
Antall liker
4.323
Torget vurderinger
10
APL DAC-S, koster 4900 USD. Denne hamler opp med ting til doble prisen. :cool:
Impulse/ Trond Torgnesskar byttet ut sin supermodda AN dac til fordel APL DAC-S! Fyldig test i Fidelity nr. 54.

Sjekkes ut litt nærmere her: APL Hi-Fi - No Boundaries

PS. Har volumkontroll.

Mvh.
SAL
 
Sist redigert:

pak.k

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
489
Antall liker
157
Sted
Charlottenberg
Torget vurderinger
1
Glöm inte bort Wadia 121!
Borde vara ungefär det du söker...
Jag ångrar inte att jag köpte denna ;)
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.437
Antall liker
11.262
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
To kommentarer: dacer er ikke like, eller om de er det så er de like "like" som ulike riaa trinn er;

Selv har jeg en Metrum Octave mk 1 og den er åpen og hurtig; jeg kjenner igjen beskrivelsen til Slartibartfast (og blir nysgjerrig på hex..)
 
Topp Bunn