Høyttalere Top stander højtaler ?

pierre

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Innlegg
109
Antall liker
67
Jeg er på udkig efter en standerhøjtaler som skal matche resten af mit setup.
Den kommer til at afløse Sonus Faber Amati Anniversario og før dem havde jeg Avalon Transcendent.


Min første tanke var, at et naturligt valg ville være at gå efter Sonus Faber Guarnieri Evolution og dem er jeg faktisk også temmeligt hug på.
Men hvad er der ellers i det prisleje som er interessant ??? :confused:

De skal spille i en stue på 4x5 meter og sammen med resten af mit udstyr.
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Du er jo i den rigtig dyre ende her. Hvilke kvaliteter er det du gerne vil de skal have? Lyd, spillestil, udseende etc?
 

pierre

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Innlegg
109
Antall liker
67
Du er jo i den rigtig dyre ende her. Hvilke kvaliteter er det du gerne vil de skal have? Lyd, spillestil, udseende etc?
Nu nævnte jeg Sonus Faber mest fordi at jeg havde sådan et sæt iforvejen og set bort fra deres størrelse og evne til ikke at spille i mit rum, så syntes jeg om deres lyd.

Men jeg er jo egenligt mest til den dynamiske, live feeling, men varme lyd.
Det skal swinge og fange mig. Så mellemtonen er vigtig, men de skal samtidigt være udstragte i toppen med en flot udklingning (klaver er meget vigtigt) og så skal bunden være fyldig og dynamisk.
Jeg ved det er svært med en stander, derfor jeg også spørger ind til hvilke der kan være interesante....


:p
 

fry

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2012
Innlegg
802
Antall liker
437
Torget vurderinger
10
Langt under budsjett, men Harbeth er de beste stativhøyttalerene jeg har hørt, og på mange måter de beste uavhengig av type. Men de faller ikke i smak hos alle, det må sies. Det spruter ikke ut detaljer og bassen slår ikke, men et piano høres ut som et piano og en stemme høres ut som en stemme. Og med det kommer man ganske langt.
 

pierre

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Innlegg
109
Antall liker
67
Langt under budsjett, men Harbeth er de beste stativhøyttalerene jeg har hørt, og på mange måter de beste uavhengig av type. Men de faller ikke i smak hos alle, det må sies. Det spruter ikke ut detaljer og bassen slår ikke, men et piano høres ut som et piano og en stemme høres ut som en stemme. Og med det kommer man ganske langt.
Harbeth har jeg lyttet til og det er ikke lige det jeg søger. De mangler dynamik og slagkraft, som du selv er inde på.
Men ellers tak for forslaget :rolleyes:
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
De eneste jeg ved om der kan det du er ude efter er WHT. Jeg har ikke selv hørt de, men fået de beskrevet af en sikker kilde. Der er ikke så meget info om standermodellen, men du kan læse lidt her. Lyden er vel i samme boldgade. Super sweet mellemtone, udstragt top og livefølelse.
6moons audio reviews: WHT PR1
.::W H T L o u d s p e a k e r s - Products::.

Ved ikke om der er en forhandler i DK, men der er en i Norge. Jeg vil prøve at få en lyt snart.
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
De eneste jeg ved om der kan det du er ude efter er WHT. Jeg har ikke selv hørt de, men fået de beskrevet af en sikker kilde. Der er ikke så meget info om standermodellen, men du kan læse lidt her. Lyden er vel i samme boldgade. Super sweet mellemtone, udstragt top og livefølelse.
6moons audio reviews: WHT PR1
.::W H T L o u d s p e a k e r s - Products::.

Ved ikke om der er en forhandler i DK, men der er en i Norge. Jeg vil prøve at få en lyt snart.
PR3 har samme elementer og såvidt jeg vet samme kondensator på diskanten som på PR1. Fra info jeg har funnet på nett så er det 45hz-40khz på +/- 3db og 32hz-48khz på +/- 6db på PR3 i frekvensgang som skulle stemme bra overens med det jeg har testet med frekvensspor og øret som måleinstrument. Bassen er nesten totalt borte under 30hz, tipper den detter med 4-6db per hz under 32hz. Lydmessig er det mye likt mellom PR1 og PR3, men PR1 har et mer solid fundament. Føler dynamikk, mellomtone, oppløsning og livefølelse er omtrent den samme på begge modellene, men får ikke samme skyvet i bånn som det jeg har hørt på PR1. Har kun hørt PR3 i egen stue og PR1 (pluss de andre modellen unntatt PR4) hos Audioart, men slektskapet er meget tydelig.
 
Sist redigert:

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Må vel kanskje helst ha en sub på stativmodellen for å få fullrange. Jeg fikk høre pr1 nå i helgen og det var jammen meg imponerende. Utrolige musikkformidlere. De har fått samla de beste egenskaper fra horn og kasseht i en pakke. Helt fantastiske ht etter min smak
 
Topp Bunn