Tips til RIIA for VPI Classic / Lyra Kleos

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
764
Antall liker
454
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Hei. Vil gjerne ha tips om MC Riia trinn for oppsettet i overskriften. Det er en jungel der ute i markedet. Jeg har ingen erfaringer utover at jeg lånte en Cary PH301 med rør. Denne hadde for lav gain, men likte veldig godt lyden. Spesielt bassen syntes jeg var helt rått. Alternativt kan MKII versjonen være aktuell da denne har dip switch på baksiden og litt høyere gain.
Jeg har ingen budsjettgrense. Fyr løs med deres anbefalinger.

På forhånd takk
Hva med en ASR Basis exclusive.
Har selv en slik koblet til kleosen på classicen.
Batteridrift så innmari lite egenstøy.
Enormt spenn på justering av last mot pickup da du har ett motstandsnettverk hvor du kan mikse mellom de forskjellige for å få lasten du ønsker (ikke låst til 5-6 nivå).
Stort spenn i gain, så lett å optimalisere mot resten av gain strukturen i anlegget ditt.
Balansert inngang, som blir summert etter lasttrinnet ett sted, men summeres skikkelig slik at innstrålt støy mellom pickup og riaa kanselleres (er 2 sett motstandsnettverk, 1 for hver aktiv leder).
Finnes med 1 eller 2 innganger.
Balansert utgang (fasen snus for negativ leder) og ubalansert utgang.

Finnes det noe bedre der ute, sikkert.
Har jeg sett meg om etter noe annet siden den kom i hus, nei!
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Fugazi: Exclusive leverer som en Mini Basis , bare mer av det gode. Den bør kunne gå rett inn, den..En nyere ARC likeså.
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
^
Kan du utdype litt rundt dine erfaringer med produktet, antar selvfølgelig at du har hands on kjennskap?
Eller er det bare vanlig ordgyteri Auditor?
 
A

ANM

Gjest
Har bladd gjennom den første. Men det er lite prosa og mest matematikk og blokkdiagrammer. På det nivået forstår jeg mest av prosaen...

http://www.pearl-hifi.com/06_Lit_Ar...apers/Vogel_Burkhard/The Sound of Silence.pdf

Den andre ligger ikke ute som PDF.
Det er bra å lese slike bøker og faktisk veldig spennende. Regner med at du forstår at mye av innholdet i slike bøker er presentasjoner av teoretiske modeller. Mange av de kretsene er høyst realiserbare, men i virkeligheten unødig perfekte. Følger du Asbjørns lille chipamp odyssè her inne ser du et eksempel på det å tøye strikken.

Poenget jeg vil frem til er at det absolutt er morsomt å se hvor grensen går, men selv med min -80dB preamp er vi på elementsprengende volum før jeg hører støy og jeg bruker 30kr kabling med svært enkel skjerming. Jeg håper forøvrig å få mer innsikt i hvordan den er satt sammen de kommende ukene, da jeg igjen har en dialog med leverandør. :)
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.378
Antall liker
4.025
Torget vurderinger
0
Har bladd gjennom den første. Men det er lite prosa og mest matematikk og blokkdiagrammer. På det nivået forstår jeg mest av prosaen...

http://www.pearl-hifi.com/06_Lit_Ar...apers/Vogel_Burkhard/The Sound of Silence.pdf

Den andre ligger ikke ute som PDF.
Det er bra å lese slike bøker og faktisk veldig spennende. Regner med at du forstår at mye av innholdet i slike bøker er presentasjoner av teoretiske modeller. Mange av de kretsene er høyst realiserbare, men i virkeligheten unødig perfekte. Følger du Asbjørns lille chipamp odyssè her inne ser du et eksempel på det å tøye strikken.

Poenget jeg vil frem til er at det absolutt er morsomt å se hvor grensen går, men selv med min -80dB preamp er vi på elementsprengende volum før jeg hører støy og jeg bruker 30kr kabling med svært enkel skjerming. Jeg håper forøvrig å få mer innsikt i hvordan den er satt sammen de kommende ukene, da jeg igjen har en dialog med leverandør. :)
Her er en artikkel om Vogel & co om et balansert phonotrinn de lagde i samarbeid med et universitet:

Innovativer Phono-Vorverstärker

Med andre ord: Litt praksis også (for Vogel).
 
A

ANM

Gjest
Til tross for 3 år med tysk, lederhosen i skapet og stor kjærlighet til Bayern må jeg innrømme at en slik leseøvelse blir for mye for meg.

Edit: Jaggu på engelsk også...
 

aiso

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2010
Innlegg
1.536
Antall liker
4.350
Sted
Glåmdalen
Torget vurderinger
16
Prøv en DP DPR 2.2. Fungerer meget godt hos meg med Classic og Kleos.
 

aiso

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2010
Innlegg
1.536
Antall liker
4.350
Sted
Glåmdalen
Torget vurderinger
16
Mulig det, men er ikke ECP2 en forenklet utgave av DPR 2.2?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Det er sikkert både en og to her som kan gjøre bedre rede for likheter og forskjeller enn meg, jeg har ikke en gang hørt noen av dem. Men det er vel mer slektskap enn 'inspirert av' ute og går.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg brukar EAT-e-glo, som eg trur er vanskeleg å toppe når det gjeld mitt bruk (vil ha aktiv forsterking, rør, massevis av gain og ulike justeringsalternativ sidan eg har mange pickupar, og gjerne vil ha fleire). Denne er ganske dyr, men har no fått ein veslebror med mange av dei same fasilitetane. Bør prøvast ut om du får sjansen.
 

Fugazi

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.05.2009
Innlegg
917
Antall liker
259
Sted
Bærum
Torget vurderinger
13
Takk for alle tips. Jeg har fått tak i en ASR basis mini Excusive MK3. Så da er jeg spent på hva denne kan tilføre.
Hvis ikke går den på hue og ræva ut igjen. ☺
 

Fugazi

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.05.2009
Innlegg
917
Antall liker
259
Sted
Bærum
Torget vurderinger
13
Blir sikkert bra dette. Lurer på om noen med samme pickup og RIIA kan tipse om hvilken last som anbefales.
Har satt dip switch på 470 ohm. Låter slett ikke værst, men tar gjerne imot erfaringer ☺
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.705
Sted
Kongsberg
Du kan lese mine erfaringer med Lyra Kleos (og VPI Classic) her (s. 76) :

http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/59_hele.pdf

390 Ohm og 50 pF var det jeg endte opp på når pickupen var vel innspilt.
Det kan tenkes jeg kan gå enda litt lenger ned i impedans nå som den har
fått noen tusen timer på seg. Det var med NLE-17 som lydmessig (tonalt)
er ganske lik ASRen.

Men, under demo på Kleosen sammen med Technics SL-1200G spiller og
Avid Pulsare II RIAA, måtte man opp til mer enn 10 ganger den verdien
for at pickupen skulle fremstå som dynamisk nok (mulig den pickupen
ikke var innspilt (nok)).

Man vet aldri helt i forkant, husk at justeringene skal gjøres for å tilpasse
pickupen til RIAAen, men også tonalt til tonearmen, drivverket, resten av
anlegget samt sist, men ikke minst, til din smak. Så prøv deg fram med
motstandsverdier mellom 50 Ohm og 5 kOhm. Men 470 Ohm er sikkert ikke
halvgærent...

mvh
Gunnar Brekke
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Fugazi: Så polert og raffinert som den der er, tror jeg den blir..Ellers er Gunnars artikkel om Kleos/Classic meget bra lesning.
 

Bulter

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2003
Innlegg
1.663
Antall liker
3.091
Noen tusen timer, Gunnar? Hvor lenge spiller du egentlig med dem?
 
Topp Bunn