Diverse Tips til et godt agentur

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.660
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Mer her
http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/22252-innmat-hva-du-vil-134.html#post2667291

Yes, they bought an off-the-shelf switchmode power supply, cut its DC lead and soldered it to the board above. Then they soldered two more wires to its AC input and ran that through the secondary of that big transformer to mains!!! The big transformer is only acting as a filter, not as the mains supply to the unit.
Så et godt råd å holde seg unna tulleprodukter/produsenter. Synd det er så mange av dem. Blir lengre mellom de seriøse..

Hva med Musical Innovation og få orden på logistikk, retur, markedsføring etc...? Er jo glitrende produkter.
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.835
Antall liker
961
høres lovende ut heh. ville holdt meg langt unna alle enslige subjektivist produsenter egentlig, enten er det mye rart elektrisk eller så er de bare ute etter å sko seg. "jeg skal bygge på garasjen neste år, da bare øker jeg prisene så og så mye..kaller det ekstra-upgrade, anmelderene tror jo på hva som helst" osv heh.
kommersielle aktører holder prisene nede og vet som regel hva de gjør under design. de "tror" ikke på svada som f.eks bare en type spesiell type transistor, ingen feedback med 10% thd og annet bs fordi de ikke klarer å montere en høyttaler som virker..
hadde verden bestått av noen få storprodusenter for alle audioprodukter så hadde ting alltid fungert akkurat som vitenskapen forutsir. :p
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
høres lovende ut heh. ville holdt meg langt unna alle enslige subjektivist produsenter egentlig, enten er det mye rart elektrisk eller så er de bare ute etter å sko seg. "jeg skal bygge på garasjen neste år, da bare øker jeg prisene så og så mye..kaller det ekstra-upgrade, anmelderene tror jo på hva som helst" osv heh.
kommersielle aktører holder prisene nede og vet som regel hva de gjør under design. de "tror" ikke på svada som f.eks bare en type spesiell type transistor, ingen feedback med 10% thd og annet bs fordi de ikke klarer å montere en høyttaler som virker..
hadde verden bestått av noen få storprodusenter for alle audioprodukter så hadde ting alltid fungert akkurat som vitenskapen forutsir. :p
Det finnes en mellomløsning. Spesifiser og kjøp en ferdig konstruksjon av en etablert konstruktør, få apparatet designet og produsert i lavkostland, selg under eget merkenavn.

Men ellers er det allerede nevnt flere gode, veletablerte produkter her, f. eks. Cyrus er jo strålende apparater, som burde ha et visst marked.

Mvh
Håkon Rognlien
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Er ikke her for å forsvare VR. Blåser i om han får konk. Men ja, han startet med modding, men utviklet etter hvert egne produkter. Fikk bra suksess med RWA, og VR Audio har også høstet masse lovord. Bare å Google og lese seg opp - både RWA og VRA har gode tester/produktomtaler å vise til - hvis man er interessert, eller forbli uvitende.
 

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Innlegg
4.145
Antall liker
777
Sted
Oslo
Torget vurderinger
123
her er en av de første produktene fra Vinni Rossi:
Vis vedlegget 481227

han kjøpte ferdige sonic impact t-amper til $25. reiv ut kretskortet, satt på et par kondensatorer og mc batteri +chassis og solgte til $500 som et slags eksklusivt mye bedre produkt.
vet ikke om fyren har noen som helst utdanning innenfor elektronikk heller? potensielt bare finner diverse løsninger andre har laget, modder ebay saker eller kopierer.. ikke vet jeg?
Har flere historier om han vinnie fyren..hahahah
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Urk, isf er det nok best å holde seg vekk, ja. Jeg bare forholdt meg til de ferdige, og velomtalte, produktene som konsument.
At han visstnok ikke har utdannelse innen eletronikk, plager ikke meg. Det er da flere slike eksempler av slike, feks hos Gryphon. Vi har jo flere DIY'ere, bla her inne, som ikke er utdannet innen "høyttalerkonstruksjon", men mekker jo fine saker likevel, såpass gode at de mener selv at deres produkter overgår det som er å få kjøpt.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Pass lab burde vel være noe som bør kunne selge litt?
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.847
Antall liker
38.587
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Mer her
http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/22252-innmat-hva-du-vil-134.html#post2667291

Yes, they bought an off-the-shelf switchmode power supply, cut its DC lead and soldered it to the board above. Then they soldered two more wires to its AC input and ran that through the secondary of that big transformer to mains!!! The big transformer is only acting as a filter, not as the mains supply to the unit.
Så et godt råd å holde seg unna tulleprodukter/produsenter. Synd det er så mange av dem. Blir lengre mellom de seriøse..

Hva med Musical Innovation og få orden på logistikk, retur, markedsføring etc...? Er jo glitrende produkter.
Er ikke det Roar Malmin?

Det er fyr man etter min erfaring skal holde seg langt unna, makan til rotekopp.
veldig synd at det har blitt slik , mannen er veldig dyktig. Han bygde forsterkere for meg tidlig på 90 tallet. (91)

mvh

mvh
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.847
Antall liker
38.587
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Ser den Fosse, at ting er som dem er har nok en grund.
Hvis mannen sliter i det daglige er det ikke rett å dømme mannen nord og ned. har også tunge dager så jeg vet hvordan det er.
men som levandør så ser jeg problemet.

Det er bare synd at de beste på visse områder har mye bagasje

mvh
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Ser den Fosse, at ting er som dem er har nok en grund.
Hvis mannen sliter i det daglige er det ikke rett å dømme mannen nord og ned. har også tunge dager så jeg vet hvordan det er.
men som levandør så ser jeg problemet.

Det er bare synd at de beste på visse områder har mye bagasje

mvh
Hadde vi hatt en stor nok audioindustri i Norge burde mannen heller vært ansatt som sjefsutvikler i en bedrift enn slik det er nå. Det hadde vært greiere for alle parter, og han hadde sikkert hatt bedre inntekt også. Men vi er et bittelite land, og da blir slike dyktige folk jobbende alene på hver sin tue.
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.892
Antall liker
26.714
Sted
Oslo/Grebbestad
Som ganske fersk eier av Pass Labs utstyr, men såpass kjent med lyden nå! så er det mer enn merkeligt??? att det ikke finnes en aktør som har det tilgjengligt i butikk.
20171228_171954.jpg
 
Sist redigert:

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.972
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Slik det er i dag er det vanskelig å tjene nok til å overleve uten å ha noe annet å støtte seg på i denne bransjen.
Noen få er store nok og passe proffe.
Alt for mange er entusiaster uten teknisk eller kommersiell bakgrunn / kompetanse.
Import av HiFi utstyr er en virkelig risikosport.
Noen blir importør mest for å skaffe seg drømmeanlegget til en grei pris.
Selv er jeg kanskje kompetent nok, men risikosport er jeg ikke noe for.
I 10-12 år har jeg vært "ambassadør" for en engelsk høyttaler produsent.
Det har innebært at disse har vært tilgjengelige til ca 50% av veiledende pris.
Om jeg noen gang har tenkt å importere for salg?
Aldri.
Litt OT kanskje.
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
718
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Jeg går også med en butikk i magen og har ideer om merker og eventuelt agenturer. Men jeg går ikke ut med mine ideer her.
 
M

MusicBear

Gjest
Trådstarter ber om forslag til ledige merker, samtidig som noen benytter anledningen til å skjelle ut mannen bak Music Innovation.

Godtfolk; trådstarter kjenner Roar Malmin meget godt, bare så dere er klar over det.

Jeg skal ikke med dette forsvare Roar Malmin, men det sitter så mange av hans type med super-dyktighet innenfor elektronikk, rundt omkring, at en hver forsterkerprodusent burde siklet seg ihjel etter å få de i hus...

Men, de vil ikke, de vil drive for seg selv bokstavelig talt drevet av interessen for faget - ikke styrt av en bedrifts markedssjef sin strategi om hva som skal lages. Eller at de vil holde seg på anonymt selvbyggernivå.

- Hva evne til å lage gode apparaturer, også evne til å være ydmyk og ta til seg gode råd (Armand, som er like rå på sitt område) - får Malmin terningkast 6
- Hva evne til å opptre strukterert utad og sikkert noe av det samme overfor sin egen del - et godt stykke ned i tallrekka på terningen vil jeg tro...
Men, for de som har NYTTIGGJORT seg av Malmins styrker - eksempelvis fått bygget amper som "ser" hvilke høyttalere de skal kobles til og dermed yter maksimalt - så er kvaliteten så høy og prisen så riktig at man blir glad i mannen.

Jeg syntes dette burde sies, da trådstarter ikke bad om negative karakteristikker over enkeltpersoner. Og jeg har blitt så pass kjent med Roar Malmin selv (uten så langt å ha kjøpt et eneste MI produkt) at jeg tør stå frem og si han er en av de få som har lagt igjen inntrykk av seg selv - så jeg vil erklære han for en stor personlighet som kunne gjort og stått for mye uten en loddebolt som verktøy.
 
M

MusicBear

Gjest
Skulle jeg jaktet ledige agenturer ville jeg utelukkende sett på merker.

Deretter sett hvem i Norge som har agenturet - om det er et agentur skaffet for å ha flest mulige i agenturlista si - fatter ikke at store utenlandske produsenter lat postordrefirmaer representere dem i verdens rikeste land. Men, det bor jo færre folk i Norge enn byen de selv holder til i, så de blåser kanskje i det.

Men, hadde jeg vært Høvdingen ville jeg videreutviklet dette nettstedet, for den jobben og det resultat han her har fått til - sågar aleine - er det bare de store gigantene som ser kvaliteten av. Med dette; fatter ikke at han ikke har fått fete oppkjøpstilbud, for "grunnkjernen" i Hifisentralen er STOR.

Når jeg sier videreutvikle mener jeg selvfølgelig ikke "chatte-delen" men innenfor noen områder som gjør at Høvdingen kunne ha dette som en næring og i en klasse (økonomisk) som ville rettferdiggjort det han har vært gründer på og fått til.

Jeg har flere ting jeg ville gjort hadde jeg vært Høvdingen, er han nysgjerrig så er PM et bedre sted enn i offentlighet for alle og en hver.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Ingen får «fete oppkjøpstilbud» for noe som har med hifi å gjøre, Bjørn. Det er bare ikke mye penger i det.
 

Fredag

Medlem
Ble medlem
08.03.2016
Innlegg
40
Antall liker
7
Sted
Tjøme
Hei
Cambridge audio har jo avsluttet samarbeidet med Hifi klubben ! Noen som vet hvem som har fått agenturet det merket Norge
Mvh Geir
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.281
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Skal man ha et bein i hifibransjen og et annet bein i håndverkerbransjen, NAV, whatever så er det kanskje ikke så nøye hvordan forretningspartnerne er, men hvis man går all in og ønsker å leve av det og ikke bare for det så må man jo ha stabile, seriøse samarbeidspartnere. Og butikklokaler med "vanlige" åpningstider. Stereofil er en butikk jeg har sansen for. Kjellerbutikkene med ukjente priser og alt må bestilles, not so much.
 
M

MusicBear

Gjest
Ingen får «fete oppkjøpstilbud» for noe som har med hifi å gjøre, Bjørn. Det er bare ikke mye penger i det.
Trond; den "grunnkjernen" som foreligger på Hifisentralen - Nyheter er for den rette bokstavelig talt gull verdt. Vil ikke kommentere det ut over denne setning, skal dele resten med eieren dersom han viser interesse, han har gått opp en sti bredere og lengre enn han aner :)
 
M

MusicBear

Gjest
Skal man ha et bein i hifibransjen og et annet bein i håndverkerbransjen, NAV, whatever så er det kanskje ikke så nøye hvordan forretningspartnerne er, men hvis man går all in og ønsker å leve av det og ikke bare for det så må man jo ha stabile, seriøse samarbeidspartnere. Og butikklokaler med "vanlige" åpningstider. Stereofil er en butikk jeg har sansen for. Kjellerbutikkene med ukjente priser og alt må bestilles, not so much.
Forholdet mellom en høyttaler og forsterker er/kan være så "komplisert" for maksimal ytelse, at man som regel må kjøpe en mye dyrere forsterker enn nødvendig for å sikre seg at forsterkeren takler alle parametere i høyttalerkonstruksjonen. Her, har de gode "kjellerbyggerne" levert mye "riktige" forsterkere som har spart kunden for mange penger. Se bare hvor galt det kan gå, forholdet mellom for- og effektforsterker, dersom de ikke jobber godt nok på lag.

Enig med deg at Stereofil er en særdeles bra forretning.
Norsk Audio Teknikk og Oslo Hifisenter også - disse to i hver sin ende butikkmessig men allikevel like bra.

Og tenk alle importørene som sitter med go'biter som eksempelvis Arcam (kunne nevnt 20 eksempler til) og nærmest bare har det i import-lista si...
 
C

Cyber

Gjest
Litt på si, men jeg synes mange av disse merkene er merker som har tiden bak seg - jeg ser en fremtid for de som har klart å begynne å endre seg. Komme med aktive høyttalere med DSP, trådløs overføring, digitale innganger. Jeg synes selskaper som Dynaudio har noe på gang med Xeo og Focus XD.

Jeg tror markedet for anlegg med "boks på boks" er ganske marginalt og smalner stadig inn.
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.892
Antall liker
26.714
Sted
Oslo/Grebbestad
Ser man på Sverige så har fex Stockholm/Göteborg ett stort utbud av butikker med stort utvalg av produkter og velge blandt, mens rundt stor byene:rolleyes: her ser det ut og gå motsatt vei?
 
X

X186841

Gjest
Ingen i Norge som har Arcam import lenger i følge Arcam.

Skal man ha et bein i hifibransjen og et annet bein i håndverkerbransjen, NAV, whatever så er det kanskje ikke så nøye hvordan forretningspartnerne er, men hvis man går all in og ønsker å leve av det og ikke bare for det så må man jo ha stabile, seriøse samarbeidspartnere. Og butikklokaler med "vanlige" åpningstider. Stereofil er en butikk jeg har sansen for. Kjellerbutikkene med ukjente priser og alt må bestilles, not so much.
Forholdet mellom en høyttaler og forsterker er/kan være så "komplisert" for maksimal ytelse, at man som regel må kjøpe en mye dyrere forsterker enn nødvendig for å sikre seg at forsterkeren takler alle parametere i høyttalerkonstruksjonen. Her, har de gode "kjellerbyggerne" levert mye "riktige" forsterkere som har spart kunden for mange penger. Se bare hvor galt det kan gå, forholdet mellom for- og effektforsterker, dersom de ikke jobber godt nok på lag.

Enig med deg at Stereofil er en særdeles bra forretning.
Norsk Audio Teknikk og Oslo Hifisenter også - disse to i hver sin ende butikkmessig men allikevel like bra.

Og tenk alle importørene som sitter med go'biter som eksempelvis Arcam (kunne nevnt 20 eksempler til) og nærmest bare har det i import-lista si...
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.281
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Ser man på Sverige så har fex Stockholm/Göteborg ett stort utbud av butikker med stort utvalg av produkter og velge blandt, mens rundt stor byene:rolleyes: her ser det ut og gå motsatt vei?
Ja, det er en interessant observasjon. Og så kan man jo lure på hvorfor det er slik? Antall potensielle kunder? Kjøpekraft? Kultur?
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Ingen får «fete oppkjøpstilbud» for noe som har med hifi å gjøre, Bjørn. Det er bare ikke mye penger i det.
Trond; den "grunnkjernen" som foreligger på Hifisentralen - Nyheter er for den rette bokstavelig talt gull verdt. Vil ikke kommentere det ut over denne setning, skal dele resten med eieren dersom han viser interesse, han har gått opp en sti bredere og lengre enn han aner :)
Antallet støttemedlemskap er på vei ned. Med satsing på foto og nett-dating er fokus spredt over mer enn dette nettstedet. Noe som er fullt forståelig med tanke på den begrensede mengden aktive audiofile som finnes.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Ingen får «fete oppkjøpstilbud» for noe som har med hifi å gjøre, Bjørn. Det er bare ikke mye penger i det.
Trond; den "grunnkjernen" som foreligger på Hifisentralen - Nyheter er for den rette bokstavelig talt gull verdt. Vil ikke kommentere det ut over denne setning, skal dele resten med eieren dersom han viser interesse, han har gått opp en sti bredere og lengre enn han aner :)
Nuvel, tror ikke vi skal overvudere den sk "grunnkjernen" her inne som kunder hvis en har som hensikt å faktisk tjene noen kr på slitet sitt. Her går det stort sett i "dirt cheap" bruktkjøp, DIY og billigst-mulig-løsninger. Og er det noen som ymter frem om at de ønsker å bruke penger på et nytt produkt, så jobbes det iherdig fra flere hold om å ovebevise vedkommende om at det er botkastede/sløsing (med) penger.:rolleyes:
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Ser man på Sverige så har fex Stockholm/Göteborg ett stort utbud av butikker med stort utvalg av produkter og velge blandt, mens rundt stor byene:rolleyes: her ser det ut og gå motsatt vei?
Jeg tror det beror på at dere svensker har en mer kulturkonservativ holdning på tross av ekstreme utsving i politikken noen ganger. Sverige er mer kulturvernende og kulturvennlig enn Norge, så det at musikk tas mer på alvor av menigmann er naturlig. Det er trist at nordmenn er så lite kulturvennlige og konserverende, selv de som hevder å forsvare norske verdier er uinteressert i den kulturelle siden av det.
 

PowerMetal

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2010
Innlegg
1.944
Antall liker
1.277
Torget vurderinger
2
Hei
Cambridge audio har jo avsluttet samarbeidet med Hifi klubben ! Noen som vet hvem som har fått agenturet det merket Norge
Mvh Geir
Vet du om er er Cambridge som har avsluttet samarbeidet med HiFi klubben, eller motsatt?
 

Fredag

Medlem
Ble medlem
08.03.2016
Innlegg
40
Antall liker
7
Sted
Tjøme
Hei
Mere ifo står på Hifi Klubben hjemme side .At de begge har avslutte samarbeid men det ingenting om hvem som fører det vidre. Synd de har mye bra produkter!
Mvh Geir
 
M

MusicBear

Gjest
Ingen får «fete oppkjøpstilbud» for noe som har med hifi å gjøre, Bjørn. Det er bare ikke mye penger i det.
Trond; den "grunnkjernen" som foreligger på Hifisentralen - Nyheter er for den rette bokstavelig talt gull verdt. Vil ikke kommentere det ut over denne setning, skal dele resten med eieren dersom han viser interesse, han har gått opp en sti bredere og lengre enn han aner :)
Nuvel, tror ikke vi skal overvudere den sk "grunnkjernen" her inne som kunder hvis en har som hensikt å faktisk tjene noen kr på slitet sitt. Her går det stort sett i "dirt cheap" bruktkjøp, DIY og billigst-mulig-løsninger. Og er det noen som ymter frem om at de ønsker å bruke penger på et nytt produkt, så jobbes det iherdig fra flere hold om å ovebevise vedkommende om at det er botkastede/sløsing (med) penger.:rolleyes:

Med "grunnkjernen" mener jeg det antall IP adresser Høvdingen kan skryte å ha innom, som for den rette (som godt kan være Høvdingen selv) kan generere mer enn en fet årslønn.

Høvdigen må være en av de beste nett site byggere i dette land, og som et forum teknisk sett er dette nettsted så gjennomført perfekt at bedrifter som driver med utvikling av sånt ville tatt syvsiffret beløp for det Høvdingen har klart selv.

Jeg er abslutt IKKE noen datafreak, ei heller har jeg møtt mannen bak det noen gang, men jeg har skjønt han må kunne betegnes for en guru for siden vi her skravler med hverandre på. Jeg jobber bl.a. for en bedrift som driver mye med nettutvikling, og når jeg hører hvor skoen trykker og hva det koster og alle andre megaproblemer så tenker jeg hver gang på Høvdingen vår :)

En annen ting, tenk hvor mye dette nettsted i praksis har stimulert til interesse for hi-fi produkter, som også de lett tilgjengelige og gratis klubbavisene til Hifiklubben har gjort. Hehe, denne enrome kjeden mangler bare utvalg i hyllene sine - hvordan er DET mulig anno 2018 ;)

Hehe, jeg erklærer meg gjerne som data-hater og er ikke på Fæisbukk, men dette sted kan skrytes av til månen og tilbake igjen.
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
718
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Helt enig. Jeg tror aktive høyttalere og eventuelt 1 boks, "just add speakers" også er den veien trenden er på vei. Naim og Linn er flotte eksempler på det og kan være en vei inn til de ikke audiofile som helst vil unngå flere store bokser.
YBA skal ifølge Tor da han levde og Lyric var importør, ha god kompetanse på digitale produkter som for eksempel CD-spillere og dacer.
 
Topp Bunn