Tips til Billig kabler som er like god som dyre HI-END.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Lars Kristensen, før Nordost nå Ansuz og Raidho, mente Supra laget veldig gode kabler i budsjettklassen. Jeg har selv Supra CAT8 Ethernet og den er veldig bra til prisen. Gå inn på Supra sine hjemmesider og les all omtale/tester der. Ellers, som vanlig får du noe helt annet med toppmodellene til de store produsentene. Limer her inn en tekst fra Chord Company (Facebook), om nok et musikkstudio som har investert i kvalitetskabler. Det er vel profesjonelle som disse man bør høre på, og ikke alle andre meninger fra hvermannsen.

    Matt Colton from Alchemy on Chord Sarum Super ARAY Mains Cables and ATC SCM 150 monitors:

    “ From the moment I put the Chord Sarum Super ARAY power cables on my main ATC monitors I heard a significant improvement in the dynamics, stereo image and an increased smoothness in the top end. They are a no brainer – everything sounds better in my studio now! “

    Alchemy Mastering is one of the UK’s foremost facilities. The team have been mastering hits across all genres of music for over fourteen years.
    Det er alltid lurt å gå på produsentens sider for å finne tester, ihvertfall hvis man allerede har bestemt seg og ikke ønsker å finne negativ omtale.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Har bare ved noen få tilfeller lest en negativ test av en svindyr kabel eller et svindyrt sett med kabler fra en kjent produsent: Eks: "Denne kabelen ble helt totalt feil i mitt referance system" "Min Class Ohlson kabel laget et mye bedre definert dynnamisk lydbilde, stort holografisk magi" Eller "Jeg klarte ikke å høre forskjell på en svindyr og Class."...
     

    Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    Satt i flere timer i går og ble kalt for godtroende nisse og idiot som lot meg lure av humbug og at jeg ikke hadde peiling og totalt har mistet bakkekontakten. Flere andre nedsettende gloser tok jeg i mot uten å svare like usaklig tilbake.
    Det sterkeste jeg sa var at folk som ikke tror på at kabler KAN låte forskjellig mangler erfaring. Dermed slo stormen løs. Dette på et annet forum.
    Alltid tar jo denne diskusjonen helt av, og var jo godt forberedt på det. :)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Satt i flere timer i går og ble kalt for godtroende nisse og idiot som lot meg lure av humbug og at jeg ikke hadde peiling og totalt har mistet bakkekontakten. Flere andre nedsettende gloser tok jeg i mot uten å svare like usaklig tilbake.
    Det sterkeste jeg sa var at folk som ikke tror på at kabler KAN låte forskjellig mangler erfaring. Dermed slo stormen løs. Dette på et annet forum.
    Alltid tar jo denne diskusjonen helt av, og var jo godt forberedt på det. :)
    Been there, done that - and even beyond....
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Dårlige eller ikke matchende looms kan totalt ruinere et anlegg. For min egen del har jeg kommet frem til Audience au24se kabler. Storkoser meg med klarheten og hvor lettspillende dem er. Fløyene sitter som et skudd og mellomtone er plassert der jeg mener den skal og har forførende "vibrant" hals. Når mikrodynamikken sitter så kommer dybden og dynamikken på lavt lyttevolum. Det er viktig. :)
     
    Sist redigert:

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Satt i flere timer i går og ble kalt for godtroende nisse og idiot som lot meg lure av humbug og at jeg ikke hadde peiling og totalt har mistet bakkekontakten. Flere andre nedsettende gloser tok jeg i mot uten å svare like usaklig tilbake.
    Det sterkeste jeg sa var at folk som ikke tror på at kabler KAN låte forskjellig mangler erfaring. Dermed slo stormen løs. Dette på et annet forum.
    Alltid tar jo denne diskusjonen helt av, og var jo godt forberedt på det. :)
    Ahh, du må ikke ta deg nær av disse folkene, de har ikke erfaring til å lytte..la stormen spre seg med full tyngde, den roer seg til slutt
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dårlige eller ikke matchende looms kan totalt ruinere et anlegg. For min egen del har jeg kommet frem til Audience au24se kabler. Storkoser meg med klarheten og hvor lettspillende dem er. Flyene sitter som et skudd og mellomtone er plassert der jeg mener den skal og har forførende "vibrant" hals. Når mikrodynamikken sitter så kommer dybden og dynamikken på lavt volum. Det er viktig. :)
    Vet du, jeg forstår ikke fnugget av hva du sier her. "Looms"? "Lettspillende"? "Flyene sitter som et skudd"? "Vibrant hals"? "Mikrodynamikken sitter?"

    Det jeg vet er at Au24 har uvanlig lite tverrsnitt og derfor høy seriemotstand. For høyttalerkabler betyr det at de vil tilføre en mild eq-kurve som demper frekvenser rundt høyttalernes impedanseminimum, ofte 50-100 Hz, og fremhever frekvenser rundt impedansemaksimum, ofte 30-40 Hz og igjen ved ca 2 kHz. Det er ganske små utslag, typisk noen tiendedeler av en dB. Subjektivt vil det kanskje fremheve "detaljer" fremfor "rockefot", i den grad det blir hørbart. Kanskje passer den "eq-profilen" i ditt anlegg, i ditt rom og med dine preferanser?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Dårlige eller ikke matchende looms kan totalt ruinere et anlegg. For min egen del har jeg kommet frem til Audience au24se kabler. Storkoser meg med klarheten og hvor lettspillende dem er. Flyene sitter som et skudd og mellomtone er plassert der jeg mener den skal og har forførende "vibrant" hals. Når mikrodynamikken sitter så kommer dybden og dynamikken på lavt volum. Det er viktig. :)
    Vet du, jeg forstår ikke fnugget av hva du sier her. "Looms"? "Lettspillende"? "Flyene sitter som et skudd"? "Vibrant hals"? "Mikrodynamikken sitter?"

    Det jeg vet er at Au24 har uvanlig lite tverrsnitt og derfor høy seriemotstand. For høyttalerkabler betyr det at de vil tilføre en mild eq-kurve som demper frekvenser rundt høyttalernes impedanseminimum, ofte 50-100 Hz, og fremhever frekvenser rundt impedansemaksimum, ofte 30-40 Hz og igjen ved ca 2 kHz. Det er ganske små utslag, typisk noen tiendedeler av en dB. Subjektivt vil det kanskje fremheve "detaljer" fremfor "rockefot", i den grad det blir hørbart. Kanskje passer den "eq-profilen" i ditt anlegg, i ditt rom og med dine preferanser?
    Hadde noen iphone autoretting / speller / tastefeil. Har rettet "flyene" :) (Looms = vev/stoler) Alt mitt kabelvev. Forsøke meg på litt dårlig humor. Beklager dette.
    Kanskje disse kablene da passer i mitt rom/smak/anlegg ellers. Uansett så tror jeg at et rom påvirker i større grad rundt 50/100Hz en hva en htkabel er i stand til.

    Hos meg spiller Au24 breiere og med større dybde. Samtidig beholder jeg mellomtonefokus og organisk tyngde eller innhold. Håper du kan forstå "organisk tyngde eller innhold" og ikke misforstå dette. Dvs at stemmer blir veldig lett gjenkjennelig. :confused:

    Jeg syns det er kjempegøy og hele tiden styre i retning av å perfeksjonere mitt eget og noen andres anlegg etter min egen oppfatning om hva som virker. Jeg bruker kun øra og dem har jeg brukt på hifi i ca 40år.
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Sitert fra audience selv:
    "There is a common misconception that loudspeaker cable must be large in diameter and have a low DC resistance in order to provide good bass response. DC resistance is relatively unimportant. What really matters is the characteristic impedance (AC resistance) of the cable. Music is an AC signal after all. Most of these large diameter/low DC resistance cables have excessively high characteristic impedance anywhere from 100 to 600 ohms with some measuring in the 1000’s of ohms. The Au24 Loudspeaker Cable is only 4mm or 1/8" in diameter. Although the DC resistance may be slightly higher than the garden hose variety speaker cables the characteristic impedance is only 16 ohms. Musical signals from the bass to the overtones pass through this cable with less actual impedance than a cable with a lower DC resistance. The Au24 Loudspeaker Cable provides nearly perfect bass timbre and extension. Plus, the low eddy-current resistance means the cable is very quick and linear in the time domain. Voices and instruments sound strikingly real with this loudspeaker cable."
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Karakteristisk impedans på høyttalerkabler er stort sett bare tull. Kablene er så kort regnet i bølgelengder, at alle betraktinger og beregninger ender med såkalt lumped constant verdier, slik at man ender med R-L-C som eneste verdier av betydning. L-C har nok størst betydning, ettersom motstandsverdien blir noen skarve titalls milliohm i de fleste tilfeller. Resistansen har en sammenheng med dempingsfaktor, for de som er opphengt i det.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    Aurora har rett. Sitatet fra Audience er ikke mye tillitsvekkende når det inneholder såpass med sludder..
    Men det kan jo låte helt ålreit for det
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sitert fra audience selv:
    "There is a common misconception that loudspeaker cable must be large in diameter and have a low DC resistance in order to provide good bass response. DC resistance is relatively unimportant. What really matters is the characteristic impedance (AC resistance) of the cable. Music is an AC signal after all. Most of these large diameter/low DC resistance cables have excessively high characteristic impedance anywhere from 100 to 600 ohms with some measuring in the 1000’s of ohms. The Au24 Loudspeaker Cable is only 4mm or 1/8" in diameter. Although the DC resistance may be slightly higher than the garden hose variety speaker cables the characteristic impedance is only 16 ohms. Musical signals from the bass to the overtones pass through this cable with less actual impedance than a cable with a lower DC resistance. The Au24 Loudspeaker Cable provides nearly perfect bass timbre and extension. Plus, the low eddy-current resistance means the cable is very quick and linear in the time domain. Voices and instruments sound strikingly real with this loudspeaker cable."
    Karakteristisk impedans for høyttalerkabler er bare tull og avsporing. I den ene enden har du en effektforsterker med en utgangsimpedans på kanskje 0,01 ohm, i den andre en høyttaler med en frekvensavhengig impedanskurve som varierer mellom kanskje 3 og 150 ohm i audiobåndet og bratt stigende impedans over det pga induktansen i høyttalermotorene. Audience oppgir kabelens karakteristiske impedans som en grenseverdi når frekvensen går mot uendelig, men ved lave frekvenser som audio er den karakteristiske impedansen av disse kablene formodentlig noen hundre tusen ohm, og ved DC er den lik DC-motstanden mellom pluss- og minusleder i kabelen gjennom isolasjonen uten at kabelen er koblet til noe i endene. Forhåpentligvis er isolasjonen mellom lederne såpass at den motstanden er noen megaohm. Matche - hva da?

    Hvis en kabelprodusent virkelig forsøker å lage en høyttalerkabel som skal "matche" høyttalerens nominelle impedans, uten hensyn til at det er kanskje 8 ohm i audiobåndet og kabelens karakteristiske impedans er noe som gjelder når frekvensen går mot uendelig, så vil de ende opp med å lage noe med så høy kapasitans at de brenner opp utgangstrinnet i mange effektforsterkere. Det er "utrullede kondensatorer" som Goertz og flettede Cat-6-trosser som ender opp der. Styr unna. Audience påberoper seg litt mer moderate 16 ohm, men denne beskrivelsen er likevel nok til at jeg ikke ville hatt den i anlegget sammen med en klasse AB effektforsterker. Den er tryggere med enten en rørforsterker med utgangstrafoer eller en klasse-D-forsterker med spole på utgangen.

    Mer her: Loudspeaker Cable Characteristic Impedance

    Ellers er den karakteristiske impedansen av en kabel ved riktig høye frekvenser gitt som kvadratroten av induktansen delt på kapasitansen. Selv om den karakteristiske impedansen som sådan ikke har noen betydning for analog audio, vil L og C ha litt betydning i den øverste oktaven. Hvis det de mener å si er at kabelen har lav induktans og relativt høy kapasitans, betyr det en noe flatere frekvensgang gjennom diskanten enn med en mer induktiv kabel, på samme måte som f eks Kimber 4TC og lignende. Forutsatt at utgangstrinnet holder. Det kommer i tillegg til den generelle eq-kurven på grunn av lavt tverrsnitt.

    "Eddy currents" i denne sammenhengen er også avsporing. Det er et virkelig fenomen, men får betydning først ved langt høyere frekvenser eller større tverrsnitt. For en kabel gjør "eddy currents" seg mest gjeldende som skinneffekten, som i praksis bare reduserer det effektive tverrsnittet med noen få prosent oppe ved 15-20 kHz. "Low eddy-current resistance" betyr her at den vanlige ohmske motstanden pga lavt tverrsnitt er såpass høy at man helt kan se bort fra skinneffekter ved audiofrekvenser. Det gjør jeg uansett, så lenge vi ikke snakker om høyspentlinjer.
     
    Sist redigert:

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    896
    Antall liker
    579
    Sitert fra audience selv:
    "There is a common misconception that loudspeaker cable must be large in diameter and have a low DC resistance in order to provide good bass response. DC resistance is relatively unimportant. What really matters is the characteristic impedance (AC resistance) of the cable. Music is an AC signal after all. Most of these large diameter/low DC resistance cables have excessively high characteristic impedance anywhere from 100 to 600 ohms with some measuring in the 1000’s of ohms. The Au24 Loudspeaker Cable is only 4mm or 1/8" in diameter. Although the DC resistance may be slightly higher than the garden hose variety speaker cables the characteristic impedance is only 16 ohms. Musical signals from the bass to the overtones pass through this cable with less actual impedance than a cable with a lower DC resistance. The Au24 Loudspeaker Cable provides nearly perfect bass timbre and extension. Plus, the low eddy-current resistance means the cable is very quick and linear in the time domain. Voices and instruments sound strikingly real with this loudspeaker cable."
    Med en højere dc modstand bliver dæmpningsfaktoren jo forringet. Jo lavere modstand i serie med udgangsimpedansen jo bedre.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg husker da DP var i salg, disse Silk kablene, så mange gikk god for disse og nesten ingen sa noe negativt om de.

    For en som på en søndagskveld ikke orker lese seg 2493 innlegg tilbake...
    ...Finnest det noen "Silk anno 2019" som noen har lyst til å anbefale uten at man må utvide huslånet?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Sitert fra audience selv:
    "There is a common misconception that loudspeaker cable must be large in diameter and have a low DC resistance in order to provide good bass response. DC resistance is relatively unimportant. What really matters is the characteristic impedance (AC resistance) of the cable. Music is an AC signal after all. Most of these large diameter/low DC resistance cables have excessively high characteristic impedance anywhere from 100 to 600 ohms with some measuring in the 1000’s of ohms. The Au24 Loudspeaker Cable is only 4mm or 1/8" in diameter. Although the DC resistance may be slightly higher than the garden hose variety speaker cables the characteristic impedance is only 16 ohms. Musical signals from the bass to the overtones pass through this cable with less actual impedance than a cable with a lower DC resistance. The Au24 Loudspeaker Cable provides nearly perfect bass timbre and extension. Plus, the low eddy-current resistance means the cable is very quick and linear in the time domain. Voices and instruments sound strikingly real with this loudspeaker cable."
    Karakteristisk impedans for høyttalerkabler er bare tull og avsporing. I den ene enden har du en effektforsterker med en utgangsimpedans på kanskje 0,01 ohm, i den andre en høyttaler med en frekvensavhengig impedanskurve som varierer mellom kanskje 3 og 150 ohm i audiobåndet og bratt stigende impedans over det pga induktansen i høyttalermotorene. Audience oppgir kabelens karakteristiske impedans som en grenseverdi når frekvensen går mot uendelig, men ved lave frekvenser som audio er den karakteristiske impedansen av disse kablene formodentlig noen hundre tusen ohm, og ved DC er den lik DC-motstanden mellom pluss- og minusleder i kabelen gjennom isolasjonen uten at kabelen er koblet til noe i endene. Forhåpentligvis er isolasjonen mellom lederne såpass at den motstanden er noen megaohm. Matche - hva da?

    Hvis en kabelprodusent virkelig forsøker å lage en høyttalerkabel som skal "matche" høyttalerens nominelle impedans, uten hensyn til at det er kanskje 8 ohm i audiobåndet og kabelens karakteristiske impedans er noe som gjelder når frekvensen går mot uendelig, så vil de ende opp med å lage noe med så høy kapasitans at de brenner opp utgangstrinnet i mange effektforsterkere. Det er "utrullede kondensatorer" som Goertz og flettede Cat-6-trosser som ender opp der. Styr unna. Audience påberoper seg litt mer moderate 16 ohm, men denne beskrivelsen er likevel nok til at jeg ikke ville hatt den i anlegget sammen med en klasse AB effektforsterker. Den er tryggere med enten en rørforsterker med utgangstrafoer eller en klasse-D-forsterker med spole på utgangen.

    Mer her: Loudspeaker Cable Characteristic Impedance

    Ellers er den karakteristiske impedansen av en kabel ved riktig høye frekvenser gitt som kvadratroten av induktansen delt på kapasitansen. Selv om den karakteristiske impedansen som sådan ikke har noen betydning for analog audio, vil L og C ha litt betydning i den øverste oktaven. Hvis det de mener å si er at kabelen har lav induktans og relativt høy kapasitans, betyr det en noe flatere frekvensgang gjennom diskanten enn med en mer induktiv kabel, på samme måte som f eks Kimber 4TC og lignende. Forutsatt at utgangstrinnet holder. Det kommer i tillegg til den generelle eq-kurven på grunn av lavt tverrsnitt.

    "Eddy currents" i denne sammenhengen er også avsporing. Det er et virkelig fenomen, men får betydning først ved langt høyere frekvenser eller større tverrsnitt. For en kabel gjør "eddy currents" seg mest gjeldende som skinneffekten, som i praksis bare reduserer det effektive tverrsnittet med noen få prosent oppe ved 15-20 kHz. "Low eddy-current resistance" betyr her at den vanlige ohmske motstanden pga lavt tverrsnitt er såpass høy at man helt kan se bort fra skinneffekter ved audiofrekvenser. Det gjør jeg uansett, så lenge vi ikke snakker om høyspentlinjer.
    Jeg er alltid åpen for noe nytt. Hvilke htkabler bør jeg da teste ut, siden det Audience kommer med bare er tull og en avsporing.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er det de sier som er bare tull og en avsporing. De gjør ting mye vanskeligere enn de behøver å være, og snakker om andreordens egenskaper uten betydning (karakteristisk impedans, virvelstrømmer) i stedet for de førsteordens egenskapene som i det minste betyr litt (resistans, induktans).

    For hva det er verdt: I de nye høyttalerne mine som jeg brukte flere år på å bygge til høyest mulige standard brukte jeg 2,5 mm2 OFC høyttalerkabel fra Clas Ohlson som internkabling og bruker 4-leder Klotz 4 mm2 proffkabel med Speakon-kontakter mellom dem og effektforsterkerne. Da hadde jeg sett på stort sett det som finnes av kabling og forsøkt å forstå hva som er best egnet som høyttalerkabel. Det er faktisk vanlig to-leder høyttalerkabel fra snelle. Vanlig skjøteledning fungerer også helt fint. Tidligere brukte jeg parallelle strekk av Kimber 4TC og 8TC i bi-amp-konfigurasjon. Høyere i kapasitans enn det ville jeg ikke gå. Your mileage may vary.
     
    Sist redigert:

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Sitert fra audience selv:
    "There is a common misconception that loudspeaker cable must be large in diameter and have a low DC resistance in order to provide good bass response. DC resistance is relatively unimportant. What really matters is the characteristic impedance (AC resistance) of the cable. Music is an AC signal after all. Most of these large diameter/low DC resistance cables have excessively high characteristic impedance anywhere from 100 to 600 ohms with some measuring in the 1000’s of ohms. The Au24 Loudspeaker Cable is only 4mm or 1/8" in diameter. Although the DC resistance may be slightly higher than the garden hose variety speaker cables the characteristic impedance is only 16 ohms. Musical signals from the bass to the overtones pass through this cable with less actual impedance than a cable with a lower DC resistance. The Au24 Loudspeaker Cable provides nearly perfect bass timbre and extension. Plus, the low eddy-current resistance means the cable is very quick and linear in the time domain. Voices and instruments sound strikingly real with this loudspeaker cable."
    Med en højere dc modstand bliver dæmpningsfaktoren jo forringet. Jo lavere modstand i serie med udgangsimpedansen jo bedre.
    Jeg bruker både Silk signal kabler og sillspeak høyttaler kabler. De kan leveres som metervare av den svenske levrandøren. De er forholdsvis rimelige også:) Det er bare å google!
    Ellers så bruker jeg noen gamle audioquest indigo 2 høyttaler kabler for mid og high frekvensen. Disse var også anbefalt av Stereophile i sin tid. Enten så må man finne ut selv som er best, eller så man høre på teoretikerne eller gjerrig knarkene:)
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Det er det de sier som er bare tull og en avsporing. De gjør ting mye vanskeligere enn de behøver å være, og snakker om andreordens egenskaper uten betydning (karakteristisk impedans, virvelstrømmer) i stedet for de førsteordens egenskapene som i det minste betyr litt (resistans, induktans).

    For hva det er verdt: I de nye høyttalerne mine som jeg brukte flere år på å bygge til høyest mulige standard brukte jeg 2,5 mm2 OFC høyttalerkabel fra Clas Ohlson som internkabling og bruker 4-leder Klotz 4 mm2 proffkabel med Speakon-kontakter mellom dem og effektforsterkerne. Da hadde jeg sett på stort sett det som finnes av kabling og forsøkt å forstå hva som er best egnet som høyttalerkabel. Det er faktisk vanlig to-leder høyttalerkabel fra snelle. Vanlig skjøteledning fungerer også helt fint. Tidligere brukte jeg parallelle strekk av Kimber 4TC og 8TC i bi-amp-konfigurasjon. Høyere i kapasitans enn det ville jeg ikke gå. Your mileage may vary.
    Jeg har et par 8TC, Van Damme blue 4mm2, audioquest CV4,2, Audioquest CV8, Canare 4S11, Van Damme UP-LCOFC. Syns ingen av disse kan måle seg med au24se. Dette er kanskje ikke «språket» ditt, men jeg forsøker meg allikevel. Det jeg reagerer på er at lydbildet kollapser og blir mindre, eller "mudder bassen" eller så er toppen "flat" og kjedelig. Mellomtonen mister naturlig "kant" med de ovennevnte. Mellomtonen får et slags "felles preg" over seg.

    Jeg er en gammel radio/tv -reparatør og forstår godt ohms lov. Har ikke giddet og satt meg lengere inn materien ifm kabler etc.
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Van Damme UP-LCOFC er en rimelig kabel. Satt den inn i anlegget akkurat nå. HJELP! for en nedtur i forhold til Au24. For en "ulldott". Skal la dem stå en stund for å se om jeg kunne leve med disse.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg personlig liker hardcore kabler bedre, da de virker mere gjennomsiktig(detaljert). Det er lettere å høre det ved biamping eller elektronisk deling.Det kan være Audioquest eller Kimber kabler. Disse har også fått gode tester tidligere! Hvis man vil rette seg etter disse:)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.659
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Jeg personlig liker hardcore kabler bedre, da de virker mere gjennomsiktig(detaljert). Det er lettere å høre det ved biamping eller elektronisk deling.Det kan være Audioquest eller Kimber kabler. Disse har også fått gode tester tidligere! Hvis man vil rette seg etter disse:)
    Mener du solidcore? :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Van Damme UP-LCOFC er en rimelig kabel. Satt den inn i anlegget akkurat nå. HJELP! for en nedtur i forhold til Au24. For en "ulldott". Skal la dem stå en stund for å se om jeg kunne leve med disse.
    Generelt råd: Hvis det du ønsker er equalizing for å finjustere klangbalansen og fremheve eller dempe enkelte frekvensbånd, så bør du kjøpe en equalizer i stedet. Slike er lagd for å gjøre akkurat det. Det kan virke som det du opplever som "gode" og "matchende" kabler er noe jeg ville ordnet med noen museklikk.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg personlig liker hardcore kabler bedre, da de virker mere gjennomsiktig(detaljert). Det er lettere å høre det ved biamping eller elektronisk deling.Det kan være Audioquest eller Kimber kabler. Disse har også fått gode tester tidligere! Hvis man vil rette seg etter disse:)
    Mener du solidcore? :)
    Selvsagt så mener jeg solidcore:) Skulle ha tenkt hardcore i annen sammenheng!
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Van Damme UP-LCOFC er en rimelig kabel. Satt den inn i anlegget akkurat nå. HJELP! for en nedtur i forhold til Au24. For en "ulldott". Skal la dem stå en stund for å se om jeg kunne leve med disse.

    Opplevde det samme med Klotz mikrofon kabel.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Måtte sette på et par audioquest cv4.2 for å sjekke ut om det var meg som hadde blitt lyttetrøtt. Nei da! AQ CV4.2 låt langt bedre en van damme. ;-)
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde et kabel rally for en del år siden og endte på hjemmelaget sølv - silke - linolje kabler som ht kabler og analoge signalkabler. Kostet på meg de «beste» plugger og kontakter. Disse er svært gjennomsiktig, fri for EQ og ikke minst rimelig. Litt styr med linolja som tar lang tid å herde. Strømkabler kjøper jeg. Har kommet frem til at kilder gjerne skal ha slank kabel uten skjerm men effetforsterker og PS Audio P10 får feit skjermet kabel. Pass på å få hele anlegget i samme fase. Dette bør måles og kan være hørbart. Digitale kabler kjøper jeg.
    EQ og smak skal settes i pick up, DAC eller så tidlig så mulig i kjeden. Kabler skal slippe gjennom. Unngå multicore kobber i plast isolasjon og feite kontakter. Dette slører. Teflon er OK for strømkabler.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    Interessante observasjoner Zerostat. At det er så markant forskjell . Selv har jeg rimelige Kimber Kwik som har lavere kapasitanse enn 4TC/8TC og ble anbefalt av NAT fremfor disse siden jeg har ganske lange strekk 6m. Hadde vanlig skjøteledning og Chlas spesial før. Syns lyden ble mindre ullen med Kwik men har intet teknisk belegg for det.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.826
    Antall liker
    5.472
    Sted
    Holmestrand
    Interessante observasjoner Zerostat. At det er så markant forskjell . Selv har jeg rimelige Kimber Kwik som har lavere kapasitanse enn 4TC/8TC og ble anbefalt av NAT fremfor disse siden jeg har ganske lange strekk 6m. Hadde vanlig skjøteledning og Chlas spesial før. Syns lyden ble mindre ullen med Kwik men har intet teknisk belegg for det.
    Tidligere så benyttet jeg 8 kvadrat jordlisser (egentlig for jording av disker, computerer, etc i datarom), men disse var ikke merket så det var litt pes med pluss/minus for å benytte det utttrykket.
    Da jeg la høytalerledningene under gulv fra forsterker til høyttaler kjøpte jeg Kimber KWIK-12, som faktisk er en installasjonsledning (for høyttalere).
    De spiller akkurat like fint som jordlissene, og har ikke bekymret meg en drue i løpet av alle de årene de har tilbragt under gulvet mitt.
    Tror de kostet meg snaue 30 kr/m, men da kjøpte jeg en rull.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Tips for å holde tankene i sjakk også, så en ikke klikker for å ha billige kabler, er:

    Focal kabler.
    Bilstereo selger sånt..billigt!
    f.eks bassbrother som jeg kjem på i farten.
    Husk Focal lage HI-END høyttalere til bil og hus, så vil tro de har peiling.
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Tips for å holde tankene i sjakk også er:
    Focal kabler. Bilstereo selger sånt.. f.eks bassbrother som jeg kjem på i farten.
    Husk Focal lage HI-END høyttalere til bil og hus.
    Med andre ord har Asbjørn helt rett, enten en liker det eller ikke?
     
    Sist redigert:

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Ringe Klokke ledning er det i alle sukker efter :rolleyes:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn