Tips søkes (til Project RPM4)

larsmp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.05.2002
Innlegg
52
Antall liker
3
Torget vurderinger
5
Jeg har hatt en Project RPM4 (med original arm og stift), samt en rimelig RIAA i noen år. Har alltid hatt lyst til å bruke dette mer, men jeg synes aldri jeg har lykkes med dette lydmessig. Det låter gjerne flatt og kjedelig. Samtidig registerer jeg at bl.a. Knut Vadseth i Fidelity mener at Projects sine rimelige platespillere er noen av de beste kjøpene du kan gjøre (lydmessig i forhold til pris). Jeg er villig til å bruke en del ekstra kroner for å få et bedre lydmessig resultet og lurer derfor på om dette fora har noen gode tips til hvor jeg bør legge pengene? Hva anbefaler dere for å få mest mulig ut av RPM4?

Ny stift? Ram? RIAA?

Alle tips mottas med takk.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
RPM4 er jo en fin spiller, det. "Orginal stift" betyr vel en rimelig Audio Technica-pickup (hele det lille plasthuset som stiften er festet i, inkl nåla, selvfølgelig..), noe som er et godt kjøp, men ingen trær vokser som kjent inn i himmelen. En Dynavector 10x5-pickup (ca.3000,-) passer godt til denne armen, bare pass på å få den montert av forhandler. Armkablene på Projects armer er nemlig litt skjøre, så brudd kan forekomme, og det blir fort litt litt mer komplisert.
Jeg vet jo ikke hva du legger i "En rimelig riaa" heller, men det er kanskje også noe å se på. Kunne du sjekka hva du spiller på nå, kanskje?
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Er du sikker på at den er satt opp riktig? Har slitt litt jeg også med min Pro-Ject Xpression2, men syns jeg har fått det bra til med AT95E. Syns det krever endel prøving og feiling for å få det til å spille bra:)

Ligger noen linker i denne tråden du kunne se på:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=33153.0

Type riaa er også kanskje greit om du nevner.
Kabler spiller også inn om du har mulighet for løse kabler på RPM4...Ellers så responderer den sikkert godt på en bedre PU som Impulse skriver! Garantert masse å hente der og på en bedre(dyrere?) riaa.
 

larsmp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.05.2002
Innlegg
52
Antall liker
3
Torget vurderinger
5
Takk for svar. Jeg bruker forøvrig en Project Phonobox SE RIAA og har løse kabler på RPM4 (mulighet for å bytte til noe annet mao).

Hva mener dere om denne RIAA'en?
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Jeg har den riaa'n selv, og tror ikke den gjør bort seg sammenlignet med andre i samme prisklasse. Skulle jeg gi den minus for noe, så må det være noe lav gain, men man har jo volumkontroll :)
Da jeg slet med laber lyd lurte jeg også på om Phonobox SE kunne være syndebukken, men nå i ettertid viser det seg å være feil. Boksen fikk forøvrig god omtale i Fidelity for noen år tilbake....

Jeg ville tatt en titt på justeringene dine i første omgang jeg. Bruk protractoren som ligger i tråden jeg linka til. Skriv den i 1:1 og gjerne på fotopapir. Sjekk måla etter utskrift. Juster pickup etter nålefane og ikke etter selve pickupen. Prøv deg på et stiftetrykk på rundt 2 gram.
Vil du har litt mer fart i bassen, kan en LITT negativ VTA (armen henger litt i bakkant) hjelpe. En sjekk av "azimuth" (vinkelen på headshellet) er heller ikke dumt.

Kan si at min spiller var feiljustert fra fabrikk, og det er jo en viss fare for at din er det også.

Bare noen tips til å begynne med ;)
 
J

JPMi

Gjest
Jeg henger meg på JHs anbefaling om å prøve med litt negativ VTA. Det gjorde stor forskjell på min RPM-1 med AT OC9ML/II, og ikke bare i bassen.
 
Topp Bunn