Høyttalere Tilkobling av subwoofer Hegel 160/Focus160

tkjoerlaug

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.05.2009
Innlegg
84
Antall liker
36
Torget vurderinger
2
Jeg har i dag Dynaudio Focus 160 på Hegel H160 og synes dette spiller svært bra på høye/moderate volum. På lave volum så synes jeg me av bassen forsvinner, og jeg vurderer å supplere med en subwoofer i tillegg. Til hjemmekionen har jeg allerede en SVS-SB12NSD som jeg tenkte å "låne" til testing de nærmeste dagene før jeg bestemmer meg.

Hvordan kobler jeg sub-en til forsterkeren? Hegel har pre-out (både variable og fixed), men må jeg koble meg på både høyre og venstre kanal på forsterkeren? Sub-en har også høyre og venstre kanal, så bør jeg koble til med to kabler for å få begge kanalene dekket (vil helst slippe to kabler pga. langt strekk?) Kan jeg evt. bruk Y-kabel splitter og koble til begge kanaler på forsterkeren og så dra en kabel til subben?

Eller tips til sub-er som vil passe til Focus 160? Noen krav jeg har:
- Max 35cm bred, helst max 30 cm
- Kan ikke ha 2 element på to motstående sider (skal plassereres inntil en vegg mellom en sofa og et piano), element bør være foran eller under
- Av samme grunn som over tror jeg at en lukket boks vil være best
- Skal kun brukes til musikk, filmlyd er ikke av interesse
- Trenger ikke å spille høyt og brutalt, rent, pent og stramt er mye viktigere
- Må være sort, klar fordel om den er pianosort (har sort pianolakk på Focus-ene, og subben skal stå ved siden av et sort piano)
- Fordel om det kan handles på lokale sjapper (Soundgarden/Hifiklubben)
- Også fordel om jeg får brukt, billig og bra

Kandidater som er på lista nå:
- SVS-SB1000/2000 (kanskje ikke så pene, men billige)
- B&W ASW10CM (CM-serie sub)
- B&W ASW610
- Dali Mentor sub
- Dali Ikon sub
- System audio SE-200 mkIII
- Dynaudio Sub 250
- Dynaudio Sub 600
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Bruk to kabler - både høyre og venstre kanal - fra den variable utgangen. Du skal ikke bruke fixed-utgangen.

En Y-splitter vil, slik du har tenkt å bruke den, fungere som en Y-samler - og da vil pre-out-utgangene få kontakt med hverandre - og det er ikke bra.
 
Sist redigert:

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.268
Antall liker
9.066
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
kan anbefale SB-1000 som e utmerket musikk sub... har 2 stk i mitt oppsett og det er en meget enkel sak og integrere, og den fyller inn bunnen på en perfekt måte :)
 

Veggin

Fersking
Ble medlem
31.08.2010
Innlegg
2
Antall liker
1
Benytter i dag en Velodyne SPL 1200 Ultra sammen med Focus 160, og den tar over sømløst i de lavere frekvensene og gir bassen et solid og mer helhetlig fundament i bunn, selv på lavt volum. Skal låne en H160 av Soundgarden i morgen som jeg får ha til de åpner igjen på lørdag. Kan oppdatere videre etter jeg har fått lyttet på den setupen. Nå ligger vel den Velodyne-suben litt over prisleiet til de du nevnte, men tror nok flere av de vil utgjøre en god forskjell. Jeg ville personlig ha prøvd noen av de mindre SPL-versjonene (1000 eller 800 Ultra). De oppfyller alle kravene dine ser det ut til, muligens bortsett fra pris :) Har forsåvidt koblet suben til høyttalerterminalene. Fungerer utmerket så lenge suben har terminalinnganger for høyttaler, noe de fleste har.
 

alfalfa

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.09.2005
Innlegg
659
Antall liker
154
Torget vurderinger
8
Bare pass på att du kjøper en sub uten DSP, da disse har en forsinkelse i signalet som gjør att du ikke får integrert den 100% til hoved høytaler i ett stereo oppsett.
 

tkjoerlaug

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.05.2009
Innlegg
84
Antall liker
36
Torget vurderinger
2
Takk for svar!

Har nå testet litt og funnet ut at man får en helt annen opplevelse, romfølelse og dynamikk på lave volum med en subwoofer. Har testet med SVS SB-12NSD som jeg bruker til hjemmekinoen og har også lånt med meg en B&W ASW10CM (CM-serie sub) fra hifiklubben. Begge fungerer bra, men SVS-en spiller faktisk en hel del strammere og presist enn B&W-suben som kostet neste 3 ganger mer. Tror jeg lever bra med SVS-en, og er nå i tvil om jeg skal beholde SB-12-en på stereo-oppsettet og heller kjøpe en PB-sub til hjemmekinoen (som er har mer tyngde 20Hz frekvensområdet). Tror uansett jeg har bestemt meg for en SB-1000 til stereoen og beholde SB-12 til hjemmekinoen, eller SB-12 til focus/hegel-komboen og så PB-1000/2000 til hjemmekinoen.
 

tkjoerlaug

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.05.2009
Innlegg
84
Antall liker
36
Torget vurderinger
2
Forøvrig Velodyne SPL 1200 Soundgarden-folket i Trondheim også anbefalte, men 15-17000kr for en sub er i overkant når jeg egentlig lever helt greit med en SVS til 4000kr. På lave volum er ikke lydkvaliteten superkritisk, men jeg ønsker mer å få litt mer dynamikk og fylde i rommet. På lave volum deler jeg på 100-120Hz, og løfter hele bassområdet, men på høyt/normalt volum deler jeg på 30Hz og får ekstra tyngde i de aller laveste frekvensene.
 
Topp Bunn