Tidal og lydkvalitet

H._Lecter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2006
Innlegg
142
Antall liker
77
Så jeg har for noen uker siden gått over fra Spotify til å bruke Tidal. Mange timer med intens lytting og sammenligning har blitt gjennomført og jeg er ikke i tvil om at Tidal sin lydkvaliteten er vesentlig bedre i forhold til Spotify sin Mp3.

Men hvordan er forskjellen i kvalitet mellom Tidal og CD? Litt usikker her egentlig, det varierer fra opptak til opptak vil jeg si. Mange låter og album jeg har sammenlignet, som f.eks Blade Runner soundtracken spilt fra SACD synes jeg låter bedre enn fra Tidal, selv om de har dette albumet er i "master" kvalitet. Det er mere luftighet, kjappere bass og diskant fra SACD. Dette gjelder for så vidt også album spilt fra vanlig CD. I et fåtal tilfeller syntes jeg det låt bedre fra Tidal enn fra CD, som Bob Marley sitt album Survival.
Kan det ha noe med at jeg har mye bedre kabler fra CD spiller en fra Bluetooth DAC'en min? Eller kan det rett og slett være pga av Bluetooth ikke er i stand til å overføre informasjon godt nok? Jeg bruker forresten en Mass Fidelity Relay Bluetooth DAC.

Forskjellen mellom vinyl og Tidal er så klart stor! Harvest av Neil Young vil bare alltid låte bedre fra en ren og fin LP plate enn fra både CD og alle mulige streaming programmer!

Men så det er sakt, jeg elsker Tidal. Lydkvaliteten er såpass god at med dette programmet kan man faktisk sette seg ned og nyte musikken, noe jeg aldri gjorde med Spotify...
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.807
Antall liker
36.156
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Vanskelig å svare på, for å teste forskjellen så må en være sikker på at utgaven du streamer fra Tidal er lik utgaven du tester med cd/vinyl. Hvis den er lik så kan du begynne å sammenligne.
Slik du forklarer blir som å sjekke hva som er best mellom Ford Mondeo og Volkswagen Passat, uten å ta med motorbeskrivelse i testen.
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.467
Antall liker
1.384
Sted
Horten
Så jeg har for noen uker siden gått over fra Spotify til å bruke Tidal. Mange timer med intens lytting og sammenligning har blitt gjennomført og jeg er ikke i tvil om at Tidal sin lydkvaliteten er vesentlig bedre i forhold til Spotify sin Mp3.

Men hvordan er forskjellen i kvalitet mellom Tidal og CD? Litt usikker her egentlig, det varierer fra opptak til opptak vil jeg si. Mange låter og album jeg har sammenlignet, som f.eks Blade Runner soundtracken spilt fra SACD synes jeg låter bedre enn fra Tidal, selv om de har dette albumet er i "master" kvalitet. Det er mere luftighet, kjappere bass og diskant fra SACD. Dette gjelder for så vidt også album spilt fra vanlig CD. I et fåtal tilfeller syntes jeg det låt bedre fra Tidal enn fra CD, som Bob Marley sitt album Survival.
Kan det ha noe med at jeg har mye bedre kabler fra CD spiller en fra Bluetooth DAC'en min? Eller kan det rett og slett være pga av Bluetooth ikke er i stand til å overføre informasjon godt nok? Jeg bruker forresten en Mass Fidelity Relay Bluetooth DAC.

Forskjellen mellom vinyl og Tidal er så klart stor! Harvest av Neil Young vil bare alltid låte bedre fra en ren og fin LP plate enn fra både CD og alle mulige streaming programmer!

Men så det er sakt, jeg elsker Tidal. Lydkvaliteten er såpass god at med dette programmet kan man faktisk sette seg ned og nyte musikken, noe jeg aldri gjorde med Spotify...
Greit å få på det rene; Spotify bruker ikke MP3.
https://artists.spotify.com/help/article/audio-file-formats

Med Tidal og de andre streaming-tjenestene så er det opp til utgiver å laste opp musikken. Som HoJ er inne på, slett ikke sikkert samme utgave er sendt inn til Tidal som de en gir/en gang ga ut på CD.

Bluetooth-protocollen som er mest hifi er vel LDAC og ev APTx-HD. Vi snakker her bitrater på opp imot 990 kb/s, mens en typisk CD er på 1 400 kb/s.
Men mange bruker Apple sin AAC, som du ser av linken fra Spotify har mye lavere bitrate.
Så direkte sammenligning av bluetooth og CD er ikke fair.
Selv om begge kan låte veldig bra. :cool:
 

H._Lecter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2006
Innlegg
142
Antall liker
77
Greit å få på det rene; Spotify bruker ikke MP3.
https://artists.spotify.com/help/article/audio-file-formats

Med Tidal og de andre streaming-tjenestene så er det opp til utgiver å laste opp musikken. Som HoJ er inne på, slett ikke sikkert samme utgave er sendt inn til Tidal som de en gir/en gang ga ut på CD.

Bluetooth-protocollen som er mest hifi er vel LDAC og ev APTx-HD. Vi snakker her bitrater på opp imot 990 kb/s, mens en typisk CD er på 1 400 kb/s.
Men mange bruker Apple sin AAC, som du ser av linken fra Spotify har mye lavere bitrate.
Så direkte sammenligning av bluetooth og CD er ikke fair.
Selv om begge kan låte veldig bra. :cool:
Takk for forklaringen, da begynner jeg å skjønne årsaken til at det som regel låter bedre fra CD. Med andre ord, skal jeg kunne få fult utbytte av Tidal sin lydkvalitet er jeg nødt til å bruke kabel mellom PC og forsterker og i tillegg ha et helt vannvittig bra lydkort?
Det at Spotify ikke bruker Mp3 kom som en overraskelse. Det nå lenge siden, men jeg husker at før valgte man kvalitet mellom lav, medium og høy som tilsvarte 128, 192 og 320 kbit/s.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.463
Antall liker
12.660
Sted
Sørlandet
Forstår jeg det som at du bruker Bluetooth når du streamer fra Tidal og Spotify? Og deretter sammenlikner kvaliteten mot en kablet CD spiller?
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.755
Antall liker
6.016
Hmm men så googlet jeg kjapt og fant dette.
Er ikke dette mp3 hastighet?
Nei, det er Ogg Vorbis kodek Spotify bruker og maks lydkvalitet er 320 kbs.
Ogg Vorbis er en bedre kodek enn MP3, 320 Ogg Vorbis er i praksis helt transperent selv om det er en lossy kodek.
 

H._Lecter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2006
Innlegg
142
Antall liker
77
Forstår jeg det som at du bruker Bluetooth når du streamer fra Tidal og Spotify? Og deretter sammenlikner kvaliteten mot en kablet CD spiller?
Det er riktig. CD spilleren har ikke Bluetooth, den er koblet med kabel til forforsterker. Fra PC kjører jeg Bluetooth til DAC som er koblet med kabel til forforsterker.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.463
Antall liker
12.660
Sted
Sørlandet
Da mener jeg at du har mer potensiale når du streamer som du i dag ikke utnytter siden du velger å bruke Bluetooth.

Powercon har allerede svart hvorfor.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.807
Antall liker
36.156
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Det blir som å måle tiden med bil fra Halden til Oslo, den ene bilen kjører motorvei den andre tar småveier. For å så si at den bilen som tok motorveien er best for den kjørte raskest.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.537
Antall liker
9.307
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Glem diskusjonen om kabler og gjør deg selv en tjeneste: Dropp Bluetooth hvis du jakter på best mulig lyd.
 
Sist redigert:

Idar E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.12.2018
Innlegg
486
Antall liker
1.269
Sted
Fræna
Torget vurderinger
1
Vanskelig å svare på, for å teste forskjellen så må en være sikker på at utgaven du streamer fra Tidal er lik utgaven du tester med cd/vinyl. Hvis den er lik så kan du begynne å sammenligne.
^^^ Dette! Det ligger ofte ulike versjoner av utgivelser ute på streaming tjenestene, både remastret og i noen tilfeller nye mixer. Det informeres ikke hele tiden om det i beskrivelsene heller.
Blade Runner soundtracken spilt fra SACD synes jeg låter bedre enn fra Tidal
Har denne selv på sacd- helt enig, den låter enestående!

En god DAC pluss en enkel strømmedings ala WIIM streamer kan være en løsning for å løfte lyden til et høyere nivå (y)
 
Sist redigert:

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.467
Antall liker
1.384
Sted
Horten
Takk for forklaringen, da begynner jeg å skjønne årsaken til at det som regel låter bedre fra CD. Med andre ord, skal jeg kunne få fult utbytte av Tidal sin lydkvalitet er jeg nødt til å bruke kabel mellom PC og forsterker og i tillegg ha et helt vannvittig bra lydkort?
..
For å avklare spørsmålet om kabel til DAC'en: De aller fleste DAC er anbefalt å kjøre USB fra PC og inn i enheten.
Du trenger dermed ikke noe spesielt eller vanvittig bra lydkort i PC'en.
En passende USB kabel (aka en som er lang nok) gjør susen. :cool:

PS:
Siden du bruker Tidal, som bruker det omdiskuterte MQA formatet, så kan det kan være lurt å ha en DAC som også støtter nettopp MQA.
Alternativt bruke Qobuz som gir deg ren FLAC/PCM format.

Som nevnt av flere; det største løftet får du med å gå vekk fra Bluetooth. (y)
 

IvarG

Medlem
Ble medlem
01.02.2011
Innlegg
36
Antall liker
10
Sist redigert:

svale

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.08.2002
Innlegg
296
Antall liker
114
Møtested - en hyllest til Anne Grete Preus
Elendig lyd på denne platen hør på Fryd med Tuva, er elendig innspilling både på TIDAL og Spotify.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.896
Antall liker
10.747
Torget vurderinger
10
Det er hvilken versjon/remaster som ligger inne jeg er bekymret for.

Ta f eks Abba The Visitors:


The Visitors was one of the first records ever to be digitally recorded and mixed, as well as one of the earliest in history to be pressed on the CD format in 1983.[10] The Visitors has been reissued in digitally remastered form four times—first in 1997, then in 2001, again in 2005 as part of The Complete Studio Recordings box set and most recently in 2012.

1982/83 modellene, jeg har 😎, har et svært bra dynamikkområde. Blant det beste man får tak i. Like bra som original vinyl fra 1981 (gullalderen).


Men hva ligger inne på Tidal?

Dette er hva jeg får opp


IMG_9612.jpeg


Hvem av dem er det?

IMG_9614.jpeg
IMG_9615.jpeg
 
Sist redigert:

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.807
Antall liker
36.156
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Det er hvilken versjon/remaster som ligger inne jeg er bekymret for.

Ta f eks Abba The Visitors:


The Visitors was one of the first records ever to be digitally recorded and mixed, as well as one of the earliest in history to be pressed on the CD format in 1983.[10] The Visitors has been reissued in digitally remastered form four times—first in 1997, then in 2001, again in 2005 as part of The Complete Studio Recordings box set and most recently in 2012.

1982/83 modellene, jeg har 😎, har et svært bra dynamikkområde. Blant det beste man får tak i.


Men hva ligger inne på Tidal? Vi får ikke håpe at det er 2005 utgaven «complete studio recordings» som er kjempedårlig. Eller den siste 2012?

Dette er hva jeg får opp:


Vis vedlegget 1003814

Vis vedlegget 1003815 Vis vedlegget 1003816
På qobuz får jeg opp to utgaver. Utgitt 2001 og 2012. Hos Tidal får jeg opp to utgaver, står ikke utgivelsesdato...
 
Topp Bunn