Thohaugs Lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Her kan dere se hva jeg holdt på med i går :p

    Gikk tom for planker, så jeg må komme meg ut å handle mer.

    20140310_212501.jpg
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.427
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Nå kan du snart fyre en hel vinter;)
    Når du får limt dette sammen brenner det lenge også.
    Er spent på resultatet av dette.
    Målingene ser jo ikke galt ut heller.


    Steinar.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Var å plukket opp denne Istad, så regner med at jeg kommer til å bli litt eventyrlig med volumkontrollen i kveld :D

    20140317_142252.jpg
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.427
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan går det med kapping og liming?
    gleder meg til å se resultatet.

    Steinar.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Joa, har fortsatt ikke fått handla mer planker pga mangel av bil. Satser på at det blir plukket opp i løpet av de nærmeste dagene, og kappingen av stavene kan fortsette. Fortsatt mye igjen da men, det sniler seg sakte men sikkert fremover her.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Er i en liten standstill for øyeblikket mtp på diffusorene mine siden jeg har hatt så mye annet å gjøre i det siste. Bygde ferdig en høyttaler i går som skal stå inni en russevan og den låt faktisk overraskende bra i forhold til pris. Skal koble den opp og gjøre litt målinger i dag, men første inntrykket mitt av den var positivt.
    Det er en lukket konstruksjon på rundt 100 liter med 2stk 8" fulltoner. 1 kasse som kan spille både mono og stereo. Hadde fungert ypperlig som en lydplanke under en tv pga den er relativt lav (28cm)

    Det var en liten utfordring å lage noe som spiller relativt høyt har god lyd og totalpris på under 3000,- men kan si jeg har lykkes med dette.


    Ellers har vi fått kalibrert opp det store anlegget vårt så det er klart.

    Det som har stjelt mye tid i det siste er at jeg har bygget 4 stk hyller med hjul. Så helt stille har det ikke vært. Satser på å begynne for fullt igjen med diffusorene etter påsken.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Har begynt litt med diffusorene mine igjen. Har fått kjøpt inn alle plankene jeg trenger for å bli ferdig. Har også fått kappet opp alle 60cm stavene. Mangler nå kun noen 30cm og 45cm staver før alt er ferdig kappet. Pga plassmangel har jeg også påbegynt liming av den første diffusoren.

    Blir noen store beist dette her :p

    20140514_231559.jpg
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Går sakte men sikkert fremover her :p første er ferdig og limingen av nummer 2 er påbegynt.

    Diffusor klar.jpg



    Diffusor 2 start.jpg


    De veier ganske mye. Så må være 2 mann for å drive å flytte rundt på dem.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Noen av plankene jeg hadde kjøpt inn fra Maxbo var litt skjeve og dermed har jeg ikke nok for å sette sammen den siste diffusoren. Så det blir litt ventetid på den aller siste. Er ikke mye igjen nå, blir å kjøpe de siste resterende meterne med planker, kappe de til og lime det sammen, samt å kjøpe hjulsett til 2 av diffusorene slik at det blir lettere å flytte rundt på tårna.

    Husker ikke hvem som lurte på hvor mye de veide, men jeg estimerer de til å veie i overkant av 40kg per stk med både bakplate + en sideplate.

    Jeg har også flyttet racket mitt til bakveggen istedefor sidevegg for å spare litt plass.

    Planen min fremover nå etter jeg har fått bygget ferdig disse diffusorene er å ta ned alle akustikktiltak med unntak av bassfella mi og starte med rommet helt på nytt.
    Har akkurat som Retep blitt inspirert av 8x12 Tom og har med det tenkt å øke størrelsen på akustikkplatene mine betraktelig.
    Kommer også antagelig til å sette opp enten en hjørnefelle til venstre bak, og trekke til en todelt dør med pustende stoff for å skjule hele racket og bassfellen.

    Planen var å lage rammer som er omtrent 25x120cm på sidevegger og i tak i en bue. Har ikke målt men er rimelig sikker på at 120cm kommer til å dekke førsterefleksjon fra begge høyttalerne siden jeg sitter såpass i nærfelt. Bredde kan uansett endres ved behov. Kommer også antagelig til å lage 2 rammer (kanskje vinklede siden elementene til miles er så nærme gulvet) som kan puttes på gulvet ved lytting.
    Trenger da veldig gjerne innspill på materialvalg og hvilken rekkefølge disse materialene bør legges.
    Tenkte egentlig å gå for 10cm med rockfon industrial ytterst, så et lag med 10cm luftig glava a37 for å avslutte med 5cm luft, men er helt åpen for andre løsninger dersom dette gir bedre resultater. Vil prøve å gjøre det så kompromissløst som mulig, men 25cm er grensen for hvor dypt dette kan være mtp at jeg har lav takhøyde.

    Setter pris på alle innspill og tanker rundt dette.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Legger ut et par bilder som viser rommet slik det står nå. Beklager for mye rot på bilder, men det begynner å komme seg nå :D

    20140604_185206.jpg




    20140604_184401.jpg
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Merker godt at klangbalansen i rommet har blitt bedre av at de står der, føles mer naturlig når man prater bl.a så merkbar effekt er det ihvertfall!

    Har ledig tid for en visitt i mellom 2-16 juli, så kanskje jeg rekker å bli ferdig til da og by på et lite klubbmøte. Vi får se. mtp alle de andre tiltakene jeg har planer om.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Har hatt et problem med den ene itechen min den siste uka. Det som har skjedd er at når jeg avspiller Dolby digital fra pc'en så får jeg innimellom skurrelyder fra den ene surroundkanalen min. Sjekket dette og det viste seg at den ene kanalen sporadisk drev å begynte lyse at den var i clip.

    Dette kunne vi jo ikke ha noe av, og jeg gadd ikke sende den inn på rep før jeg i det minste hadde sett på det selv.
    Så idag fikk jeg nok og skrudde den opp.



    Alt så helt fint ut ved første øyekast. Ved nærmere inspeksjon så jeg at det ene kretskortet som er merket på bildet sto litt skjevt. Rettet dette opp igjen, og det virket som det fikk bedre kontakt. Skrudde det sammen igjen for å teste, og har ihvertfall ikke hatt noen ulyder hittil, så alt virker bra igjen.
    Godt at de fleste gangene et problem oppstår så er det som oftest ikke noe farlig.

    Her er bildet av ampen innvendig for de som liker sånt. Relativt stappfult kan man jo si.
    20140605_192253.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: JEW

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Da var siste stav limt og platået sin dette skal stå på endelig ferdig. Alt som gjenstår nå er å stable dem oppå platået og gjøre målinger og justere.

    Her er et bilde av kaoset som er stua mi for øyeblikket :p

    20140621_030023.jpg
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Da var det stablet og endelig ferdig! Her er sluttresultatet. I morgen blir det målinger, så får vi se hvor mye dette har hjulpet!

    20140623_005611[1].jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Satan de var svære. Blir spennende å hære om du merker noen forskjell. eller dvs hvor de er og hva som skjer. Fint at du dokumenterer med målinger. Setter pris på det.

    Husk å ta en måling før du setter de på plass!
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Tar en måling hvor jeg bare snur de rundt tenkte jeg. Da blir det en hard flate bare. Spent på målingene selv, ettersom dette prosjektet har kostet mye tid.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Åjaa.. husk på at du også har lov til å bruke øra.... ;)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Finfin tråd!
    Ser frem til lytteinntrykk og målinger. Hvor dypt i frekvens er de effektive?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Finfin tråd!
    Ser frem til lytteinntrykk og målinger. Hvor dypt i frekvens er de effektive?
    De virker ned til 287 hz per modul, men jeg håper på å få effekt enda litt lavere ved å sette dem i cluster.

    Her er det rigget klart for måling


    20140623_215249.jpg
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Rakk ikke mye målinger i går kveld, men fikk tatt en med diffusor og en uten. Skal kontrollmåle dette nærmere idag, da dette egentlig nesten er for godt til å være sant.
    Dette er uten noe form for eq osv innblandet. skal prøve å finne en enda bedre sitteposisjon også, så blir vel jobbing med målinger hele dagen i dag.

    Grønn er uten diffusor og lilla er med diffusor. Oppsiktsvekkende stor forskjell her, så må nesten kontrollmåle for å se om dette stemmer.
    1/3 smoothing
    premåling diffusor og ikke.jpg
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Ser bra ut.
    Hvordan ser den uglattete målingen ut?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    her er uglattet måling, selvom det er litt vanskeligere å se hva som skjer her.

    med og uten diffusor uglattet.jpg
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Den korte bredden min lager veldig mye problemer i midbass området som dere kan se. Tenkte derfor å utvide akustikkplatene til refleksjonene mine fra 5cm rockfon med 5c luft til 25cm med rockwool flexi-a for å se om dette vil bedre noe på dette. Trenger å få dempet lengre ned i frekvens der.

    Men hittil er jeg positivt overrasket over diffusorene. Sånn klangmessig føles rommet endel bedre nå. Har jo ikke fått kjørt noe som helst kalibrering enda, så har litt tynt grunnlag for de store lytteinntrykkene enda føler jeg.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Ser veldig bra ut. Legg merke til hvor mye mindre utslag den rosa har på utfasingene fra 500-1K. Forskjellen på combfilteringen fra 1-5Khz er stor. Den rosa holder seg nesten innenfor 5db, mens den grønne har utslag på over 25db.

    Klarer du å få tilbake litt nivå mellom 700-1K ved litt justering av plassering på diffusorene?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    La merke til 1k-5k selv. Der er det STOR forskjell. Regner med du skal prøve litt rundomkring med de diffusorene, så regner med dette blir bra.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Nå fikk jeg lysst til å bygge en slik vegg jeg også. Men jeg kommer nok til å gå for en annen løsning. Noe Ala Tralltrall sin. Mye raskere, og det stjeler mye mindre av rommet. Tror dama blir mer fornøyd med de også.

    tralltrall.jpg


    Men jeg vil ha de fra gulv til tak.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Skal prøve litt forskjellig plassering av både lytteposisjon og diffusoren idag for å prøve å oppnå best mulig respons. Blir mye dytting og flytting idag. Selv med hjulene merker jeg at det veier vanvittig mye og var ikke bare bare å snu sakene rundt :p

    Målet mitt var jo å hovedsakelig å fikse responsen fra 500 til 4kHz så hittil ser det jo relativt bra ut. Vi får se hva resultatene vil bringe. Kommer tilbake med mer målinger i kveld.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Nå fikk jeg lysst til å bygge en slik vegg jeg også. Men jeg kommer nok til å gå for en annen løsning. Noe Ala Tralltrall sin. Mye raskere, og det stjeler mye mindre av rommet. Tror dama blir mer fornøyd med de også.

    Vis vedlegget 267157

    Men jeg vil ha de fra gulv til tak.
    Hyggelig at du liker løsningen. :)
    Obs, du vil ikke oppnå en slik effekt med blant annet combfilteren med rør på denne måten som med metoden thohaug har valgt.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Hva er målene på rommet ditt ?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Dette rommet ser bare helt fantastisk ut. Såvidt jeg vet har du en litt annen tilnærming til lyd enn meg også. Kunne vært veldig spennende å oppleve dette rommet en dag.

    @johnnygrandis
    Rommet mitt er 667x322x223cm (L/B/H) Når høyttalerne er så brede som 46 cm og i tillegg trenger toe in så blir det relativt smalt og den korte bredden lager mye krøll for meg i området 100-500hz. Heldigvis for meg er dette kun peaker og kan relativt enkelt rettes opp i med den kraftige dsp'en i itechen.

    Drømmen er et heldedikert lytterom, men det får bli ved en senere anledning.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Dette rommet ser bare helt fantastisk ut. Såvidt jeg vet har du en litt annen tilnærming til lyd enn meg også. Kunne vært veldig spennende å oppleve dette rommet en dag.

    @johnnygrandis
    Rommet mitt er 667x322x223cm (L/B/H) Når høyttalerne er så brede som 46 cm og i tillegg trenger toe in så blir det relativt smalt og den korte bredden lager mye krøll for meg i området 100-500hz. Heldigvis for meg er dette kun peaker og kan relativt enkelt rettes opp i med den kraftige dsp'en i itechen.

    Drømmen er et heldedikert lytterom, men det får bli ved en senere anledning.
    Hei takk, rommet er ikke mitt.
    Jeg har bare vært "akustikkkonsulent" med den oppgaven å skreddersy lyden etter Tralltralls ønske. Tralltrall er den som får tiltakene til å se fine ut.
    Han får ta skylda for utseende, så får jeg ta skylda for akustikken. ;)
    Tralltrall blir bare glad for besøk.
     
    Sist redigert:

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Au ja bomma litt der og forvekslet med tralltrall :rolleyes: Alle som har vært innom der sier jo at lyden er helt ypperlig, så noe må du tydeligvis ha gjort veldig riktig ihvertfall!:cool:

    Har ikke akkurat direkte prioritert design hos meg når det kommer til mitt rom. Er mer slenge opp alt mulig rart å teste om ting fungerer eller ei.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    He he, kjenner meg igjen i den ja. Ser ikke ut i måneskinn her hjemme. Fordelen er kanskje at man lærer noe av det.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Spennende med diffusorer, hadde tenkt meg noe lignende selv men er noe usikker da de fleste anbefaler dette til større rom enn mitt. Blir morsomt å høre dine subjektive vurderinger, målinger er en ting men det er jo selve opplevelsen som er det viktigste. Er det langt fra sitteposisjon til diffuseringen ?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Jeg sitter over 3 meter fra tuppen av min diffusor.. derfor jeg kunne lage de så dype. 3 ganger så langt unna som laveste bølgelengde du prøver å diffusere er en grei tommelregel for hvor langt unna du bør sitte :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn