Thohaug på besøk

liliya

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
751
Antall liker
489
Torget vurderinger
14
Er så hedig å ha bli kjent med Thomas. Første gag vi møttes, var vi begge på på besøk hos et annet medlem her på sentralen. Hensikten den gangen var å gjøre målinger, og for oss to andre å lære litt og bli kjent med REW som måleverktøy. Siden den gang har Thomas gitt meg opplæring via telefon mens jeg gjorde målinger på mitt system. Det består nå av tre NHT1259(Sub-tårn), JBL218(mellom) og TAD2001(topp). For de som har fulgt meg på JBL tråden, så har nå JBL123A måttet vike for mine gamle "favoritter"; NHT1259 fra Tonegen. Fire nye og ubrukte i orginale esker ble hentet hjem fra Gøteborg forrige uke. Sammen med et sett som jeg aldri har greid å "kvitte" meg med, tar NTH1259 seg nå av de aller nederste oktavene. De første målingene viste flere utfordringer, spesielt i nedre bassområde, og når Thomas tilbød seg å ta turen til Viklersund, var jeg ikke sein om å takke ja. Søndagen ble satt av, bare avbrutt av årets første grillmiddag. Sakte men sikkert fant Thomas de rette "kurene" for å rette opp vanskelige topper og bunner på målekurven. Løsninger jeg ikke ville tenkt på om jeg hadde vært overlatt helt til meg selv.Det ble endret både på nedre delefrekvens og på steilhet på filtrene i bass og mellomtone. Heldigvis så så har det elektroniske delefilteret EQ muligheter som fikk det hele på plass. Når kurven viste et tilfredsstillende resultat, ble ørene tatt i bruk for å finne den rette balansen og et sluttresultat slik som jeg ønsker meg.
Thomas hadde også mange andre tanker og kunnskap om hva tiltak som kan gjøres i rommet. Neste skritt blir å gjennomføre i alle fall ett av disse rådene. Romtiltak har noen estetiske utfordringer og for meg begrensninger. Må bare innrømme at på et tidspunkt må, i alle fall jeg, ta en bestemmelse at "nok er nok". Rommet mitt er ikke bare et lytterom, men også et rom for andre typer "sosiale møter". Å fylle rommet med Rockwool eller andre akustiske tiltak blir nok ikke iverksatt.
Stor takk til Thomas som, uten vederlag, bruker av sin tid og kunnskap til å hjelpe meg (og andre på Sentralen) Håper den "skarve" vinflaska du fikk med deg smakte godrt for deg og dama.

Eivind Stillingen
 
  • Liker
Reaksjoner: POB

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.079
Antall liker
20.302
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Thomas er en kar med mye kunnskap. Har diskutert løsninger med han tidligere. Det som er så bra, er jo at som meg så har han prøvd ut ting. Og ikke bare er teoretiker. Her er det praktisk kunnskap.

Glad for at vi har han i klubben.
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.841
Sted
Fetsund
Tusen takk for flotte og hyggelige ord :)
Maten falt veldig i smak og selskapet var det ingenting å utsette på! Glad å høre at du ble fornøyd. Tror nok det er så bra som er mulig å oppnå i rommet ditt per nå, med alle utfordringene som ligger i det, og mtp at det ikke er noe akustiske tiltak i det. Synes selv det ble meget bra.
Tusen takk for visitten og du er mer enn velkommen til meg en dag om du skulle ønske. Er mye ledig for tiden, så det er bare å skyte meg en PM.
 
Topp Bunn