The Julekalender 2017 Edition

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    I dag har jeg dratt frem disse to platene:

    045 (Small).JPG


    Deep Purple - Burn
    Der et mange med meg som mener at det er Mark II-besetningen som ér DP. Det ble ikke helt det samme med Coverdale/Huges – og musikkstilen ble også sterkt influert av den endringen (som etterhvert var medvirkende til at det «raknet» for Blackmore). Men – Burn er allikevel et forbasket bra album, ikke minst i form av tittellåta – og den sterkt suggerende Mistreated.

    Bruce Springsteen - The Wild, The Innocent & The E Street shuffle.
    Jeg har egentlig det samme forholdet til Springsteen som med The Beatles. Mao - er jeg ingen stor Springsteen-fan. Allikevel så inneholder platesamlingen de fleste av hans “eldre” utgivelser fra opprinnelsesårene i tillegg til The Album Collection Vol 1 fra 2014. At jeg trekker frem andrealbumet The Wild..... som et av hans bedre album har mye med New York City Serenade å gjøre. En av hans aller beste låter - i mine ører.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    I kveld har jeg planer om å "børste støvet" av denne:

    044 (Small).JPG


    Kari Bremnes - Live
    Det er lenge siden jeg har spilt denne, men minnes at jeg syntes at den er/var litt ihjælmixet, og dermed gir lite live-følelse. Uansett er albumet, som er en kombinasjon av opptak fra Tyskland og Norge, ei skapelig bra plate.

    For øvrig er KB den artisten jeg, uten sidestykke, har sett live flest ganger. Min første konsert med KB var på Rockefeller mot slutten av 90-tallet, og i etterkant av det har jeg årlig vært tilstede på hennes konserter i Oslo. I tillegg var jeg på en konsert på Lillestrøm, konserten Finn veien Engel i Jacobs Kirke med Rim Banna i 2003, Desemberbarn med Wollf - også den i Jacobs Kirke og Løsrivelse med Ketil Bjørnstad i Drammen.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.987
    Antall liker
    2.912
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Bra skive fra Kari dette.
    Er stor fan av stemmen hennes og lydbilder hun lager.
    Synes godt hun kunne gjort flere livealbum, da hun er veldig mye mer spennende live enn på studioinnspillinger.
    Siste plata hennes derimot er dørgende kjedelig (imo) og er havnet på loftet allerede.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Siste plata hennes derimot er dørgende kjedelig (imo)
    Ja, må dessverre si meg enig i det. Nå som alle de andre i bandet er byttet ut gjennom de siste årene er det kanskje på tide å erstatte Hanssen også. Som medkomponist de senere årene synes jeg han setter for mye (monotont) preg på musikken - også live.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det nærmer seg slutten på årets kalender. Kun oppløps-sia gjenstår, der jeg i dag har valgt ut disse to platene:

    Camel – Harbour of tears

    DSC02122.jpg


    På lik linje med Nude er også Harbour Of Tears et konseptalbum. Harbour of tears spiller rundt temaet om å emigrere fra Irland til en ukjent fremtid i USA, og albumet har sin opprinnelse i at faren til Andrew Latimer døde. Han forsøkte da å kartlegge sin slekt og sitt opphav, men det var ikke så mye å finne da de fleste hadde emigrert.

    I mine ører er dette absolutt et av de beste Camel utgivelsene. På dette albumet får virkelig Latimer´s gitarspill utfolde seg i flere solopartier og instrumentale låter. Ikke minst på albumets siste låt The Hour Candle. Albumet har forøvrig en snodig avslutning - ca 10 minutter bølgedønninger.

    Hound Dog Taylor – Beware og the dog

    DSC02123.jpg


    Fra Camel og over til noe helt annet. Ordentlig Chicago Club-blues med Hound Dog Taylor, eller Theodore Roosevelt Taylor som var hans fødenavn.
    Det var først i 1971 han ble kjent utenfor et par av de små blues-klubbene i Chicago. Da fikk han, med bandet The HouseRockers, platekontrakt og de turnerte bl.a. med Muddy Waters.
    Hound Dog hadde utviklet en litt spesiell spillestil, da han var født med seks fingre på venstre hånd:

    six_fingers_1.jpg


    Det ble med kun ut to studioalbum, i tillegg til dette live-albumet. Selvom live-albumet ble spilt inn i 1974 ble det først utgitt i 1976. Hound Dog fikk ikke oppleve det, da han døde av kreft i 1975.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    I den tredje siste luken er det et live-album til. Eller - skal man karakterisere det som et Soundtrack, slik coverteksten tilsier?

    Etter litt vurderinger fremogtilbake om hvorvidt jeg skulle velge originalen - Is There Anybody Out There - fra konsertene i 1980 -81 eller albumet fra Waters´ egne turné over 30 år senere, falt valget ned på sistnevnte. The Wall må ansees som et Waters soloprosjekt uansett:).

    048 (Small).JPG


    The Wall live var et outstanding sceneshow i 80/81 og ble satt opp kun 4 steder. Showet strakk grensene for hva som var teknisk mulig å få til. Angrer som en hund at jeg ikke ble med noen av kompisene som dro til Dortmund og fikk med seg dette:(. Ikke var jeg "smart" nok til å dra til Berlin heller.

    Det var derfor rene julaften når det ble bekreftet at Waters skulle dra i gang en verdensomspennende The Wall Tour. Da ville det bli mulig å få med seg The Wall live allikevel. Ikke nok med at det ble med én gang. Vi var heldige og ble besøkt to ganger. Og - hvilke show:). Drøyt 30 års teknologisk utvikling tok The Wall oppsetningen til nye høyder - og man har vel heller ikke opplevd bedre lyd i (egentlig håpløse) Telenor Arena verken før eller siden.

    Neste år får Norge besøk av mange spennende og store band/artister - og billetter til Us & Them er selvfølgelig på plass.
     

    Oppoverbakke

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.05.2017
    Innlegg
    120
    Antall liker
    36
    Bra skive fra Kari dette.
    Er stor fan av stemmen hennes og lydbilder hun lager.
    Synes godt hun kunne gjort flere livealbum, da hun er veldig mye mer spennende live enn på studioinnspillinger.
    Siste plata hennes derimot er dørgende kjedelig (imo) og er havnet på loftet allerede.
    Hun er også utrolig bra som live artist og velger på øverste hylle når det gjelder medmusikanter. Hun har faktisk humor også ;)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.689
    Antall liker
    58.631
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Hyggelig du setter slik pris på OPs We Get Requests ptb.
    Har noen felles skiver ser jeg.
    Nevner kjapt Hound Dog Taylor, McEvoy, Bush, Lundgren, Pepper, Marling, May, Rickie Lee (Må du skaffe deg en bedre utgave av, NicePrice faller igjennom her!:p), Cohen,trist som faen og Krall,-endelig på banen igjen, Yamagata er helt ukjent,skal sjekkes. The Wild etc er et av de beste fra Springsteen m bl.a. 4.th of july, Asbury Park. Er enig i at Burn ikke er første valg. Machine Head og In Rock og Japan er de som blir tatt fram av og til. De andre står,-år etter år.
    Venter på Winter med Melua nå:)

    God jul ptb. Håper vi treffes neste år også.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hyggelig du setter slik pris på OPs We Get Requests ptb.
    Jepp- super skive det der.

    Rickie Lee (Må du skaffe deg en bedre utgave av, NicePrice faller igjennom her!:p)
    He, he - det er ikke så "gæli" som coveret kanskje kan tilsi. Det er ei NM Tysk -79 pressing (WB 56 628 ). Kanskje den blir hakket bedre om jeg fjerner NP-etiketten :rolleyes:. Men MFSL 1-392 kan nok havne i samlingen - tror den utgaven snurrer sakte nok;)

    Yamagata er helt ukjent,skal sjekkes.
    Verd en lytt den.

    God jul ptb. Håper vi treffes neste år også.
    Takk det samme, og ja, det må vi prøve å få til:)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Dagen før dagen, og det er litt uvant at det er fridag. Men, da har man jo litt mer tid til å pusle med de siste juleforberedelsene.
    Tid til ei ekstra plate blir det også, og da har jeg valgt ut denne:

    Nazareth – Razamanaz

    DSC02124.jpg


    Lenge siden jeg har spilt noe gammel Nazareth, og i tillegg kom jeg på at det bandet ikke har vært med i noen tidligere julekalender heller.

    De neste ut i dag blir:

    DSC02065.jpg


    Katie Melua - In winter
    Venter på Winter med Melua nå:).
    Vel, her er den @Blues, og det var planlagt hele tiden at denne skulle med på lille julaften, så du får dessverre ingen kred for at denne spilles i dag;). Forøvrig er dette garantert et album som har gått mange hus forbi. Albumet har en flott stemning og er glimrende musikk til kveldens pynting av treet (som selvfølgelig er ekte gran).
    Melua kommer til Norge med dette konseptet neste høst, og da bør man vel kanskje kjenne sin besøkelsestid:).

    Susanne Sundfør - Music for People in Trouble
    I mine ører en dette en av 2017´s totalt sett beste utgivelser fra det som internasjonalt om dagen også er en av Norges største, og mest profesjonelle artister. På denne plata er det ikke ett eneste svakt spor, og den vokser for hver gang den spilles.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Så er dagen mange små (og noen store) har ventet på her, og det er tid for å åpne den siste "luken" i årets kalender - og i dag blir det julemusikk.

    DSC02066.jpg


    Diana Krall – Chrismas Songs
    Juleplater kan jo være så mangt, og relativt mange artister har «gjort» mer eller mindre velykkede juleplater. En av de mer vellykkede er denne. Jada – enda en Krall-plate i kalenderen, men jeg må innrømme at jeg er litt svak for denne dama, og hennes cover´s av ulike kjente julelåter går helt greit hjem hos meg:).

    Over the Rhine – Snow Angels
    Ekteparet Detweiler/Bergquist har, med litt ulike bandmedlemmer, gjennom årene laget flere bra plater. Snow Angels fra 2006 er intet unntak, og er et flott album. Albumet er en av tre utgivelser som kan karakteriseres som "julealbum" - og ja, det gir så absolutt julestemning det her.

    Bremnes/Wollf – Desemberbarn
    Dette albumet har vi kort vært innom allerede, og det har vært med i tidligere kalender også, men – dette er en fast «banker» på julaften her i huset. I år ikke minst for å minnes Wollf som gikk bort for kort tid tilbake - RIP.


    Så med dette ønsker jeg de som har fulgt tråden en riktig God Jul!

    vinyl chrismas.jpg
     

    srtorp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2013
    Innlegg
    557
    Antall liker
    1.106
    Torget vurderinger
    11
    Flott tråd, takk for at du deler. Mange kjente og mange nye plater som skal sjekkes ut. God Jul
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Takker for flott tråd & ønsker god jul:).


    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn