Testere av LM Audio 216IA og 218IA søkes - Integrerte rørforsterkere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Mala Audio er blitt distributør i Norge av LM Audio og ønsker i den forbindelse å få testet forsterkerne og få tilbakemeldinger og omtaler. LM Audio er et merke som begynner å få mye særdeles god omtale i statene og som er på vei oppover også i Europa.

    LM Audio er en større produsent av rørforsterkere for flere kjente merkevarer og som nå har begynt å lage produkter under egen merkevare(LM Audio, eller Line Magnetic Audio). De produserer blant annet også reproduksjoner av diverse Wester Electric produkter(forsterkere, høyttalere og horn). LM Audio har stort fokus er på solid kvalitet som er ment på å vare, i tillegg til selvfølgelig lyden. Det er ordentlig håndlagde rørforsterkere med point to point oppbygning og håndviklede trafoer. Ikke typisk Kinesiske forsterkere med rimelige materialer og enkle løsninger.

    I første omgang er det LM Audio 216IA og 218IA som vil bli tilbudt for utlån for testing og omtale, men andre modeller kan også være aktuelle etter hvert. Forsterkerne kan sendes, men vi foretrekker testere som kan hente.

    EDIT: Det har blitt foreslått å gjøre en gruppebestilling med introduksjonsrabatt. Alle som kan være interessert i noe bes ta kontakt med meg på epost eller PM over de neste dagene, så ser vi om det er interesse for det. Om flere enn 5 bestiller får vi til en god rabatt som introduksjonstilbud :)

    Mer info om forsterkerne:

    216IA:
    LM Audio 216IA - Mala Audio

    218IA:
    LM Audio 218IA - Mala Audio

    Ta kontakt på PM, mail( sveinung(krøllalfa)malaaudio.no ) eller telefon(909 53 801) for mer info.

    216ia.jpg

    120829023216.jpg
     
    Sist redigert:

    Kommentarer

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Hei
    Den Rør daccen hadde vært interessant å prøve.
    Jeg har rør integrert forsterker og transistor dac i dag.
    Hegel HD20.
    Mvh
    Lasse Myrdal
     

    akkkkkar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2015
    Innlegg
    108
    Antall liker
    49
    Sted
    Sandefjord
    Push-pull: LM Audio 216IA er "push-pull", mens LM Audio 218IA ikke er det (den er "single ended").

    Hva er egentlig push-pull, er denne egenskapen ved forsterkeren av betydning og er det noen her som foretrekker det ene fremfor det andre?
     

    Jonkis

    Fersking
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    2
    Antall liker
    1
    Test av LM216ia

    Test av LM 216ia

    Da var min tur kommet til å teste denne lovende saken fra LM Audio. Etter et par telefoner til Mala Audio var LM 216ia på veg til meg i posten. Ut fra postkontoret gikk jeg bare smilende pga vekta. TUNG! Og som årelang musiker med sans for gamle, tunge rørforsterkere og store kabinetter var dette en veldig bra førsteinntrykk.
    OK, forsterkeren ble pakket opp og visuelt gjennomgått. Svart slår alltid an hos meg og gløden fra rør er helmaks. Visuelt sett så det veldig kult ut! Byggekvaliteten er førsteklasses og kan ikke på noe sett og vis kalles «billig kinadrit». Fjernkontrollen er en liten, tung og firkanta sak med tre knapper; opp, ned og mute…genialt J.
    Jeg må innrømme et par ting. Jeg har fra før kun hatt fascinasjon for rørforsterkere innen hi-fi. Har ingen erfaring fra før på dette punktet. Lyden ble også testet kun med vinyl siden det er her jeg har best utstyr (Rega RP6 m/Eksakt pick-up + Tandberg RIAA). Sammenlignet så litt mellom LM216ia og min gamle NAD transistorforsterker på mine Klipsch RF7 MkII. Det store spørsmålstegnet jeg hadde før dette testen var om rør kunne takle min musikksmak. For å si det sånn så er ikke Bjørn Eidsvåg, Jan Eggum og Kari Bremnes som finnes i min platesamling. Her er det musikk fra AC/DC og The Darkness til Amon Amarth og Megadeth.
    Ok, første plata ble satt på…»Black Ice» av AC/DC. Wow…….hva skal man si? Lyden fyller rommet på en måte som må være det hi-fi folket kaller «holografi». Det kjente, tighte groovet til AC/DC høres enda bedre og gitarene har aldri hørt så råe og naturlige ut hos meg som nå! Og silkerøsten (…) til Brian Johnson kommer veldig naturlig frem og legger seg herlig oppå resten av musikken. Og detaljer! De minste detaljer som klirring i strenger eller trommestikker høres bedre. FRYSNINGER!
    Etter litt musikk i samme gata (Slash, The Darkness, Airbourne, litt punk osv) var det tid for litt mere metal. Megadeths «Endgame». Igjen…musikken blir gjengitt organisk måte med fylde, varme og klang! Legger spesielt merke til hvor naturlige trommene høres ut. Doble basstrommer??? Ingen problemer for LM 216ia J. Og slik fortsatte det. Musikk ble kastet ut av Klipschene med varme, fulde og en naturlig klang som er helt rå. Setter jeg meg midt mellom høyttalerne er det nesten som det ikke høres at musikken kommer ut derfra, men bare befinner seg ute i rommet. Magisk J.
    Forskjellen mellom min gamle NAD transistorforsterker var spesielt slående på hvor naturlig eller «ekte» gitarer og vokal høres ut. Diskanten er mere «avrundet» og mindre «kvass» og går sammen med mellomtone og bass på en herlig måte. Når en drar på volumet kjenner en mere et hærlig trøkk i stedet for at det river i ørene. RÅTT! Forsterkeren i «Triode» virker som passende for mere akustisk musikk. Jeg likte den beste i «Ultralineær» siden det var der det ga mest trøkk J.

    Alt i alt virker LM216ia veldig bra. Hvordan de dyrere rørforsterkerene og produktene til LM Audio låter vet jeg ikke men er kvalitet i forhold til pris må jo bare være djevelsk bra!

    Ellers vil jeg skryte veldig av Mala Audio for knallbra service og rask ekspedisjon!
     

    MalaAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.07.2014
    Innlegg
    1.874
    Antall liker
    2.503
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    5
    Test av LM 216ia

    Da var min tur kommet til å teste denne lovende saken fra LM Audio. Etter et par telefoner til Mala Audio var LM 216ia på veg til meg i posten. Ut fra postkontoret gikk jeg bare smilende pga vekta. TUNG! Og som årelang musiker med sans for gamle, tunge rørforsterkere og store kabinetter var dette en veldig bra førsteinntrykk.
    OK, forsterkeren ble pakket opp og visuelt gjennomgått. Svart slår alltid an hos meg og gløden fra rør er helmaks. Visuelt sett så det veldig kult ut! Byggekvaliteten er førsteklasses og kan ikke på noe sett og vis kalles «billig kinadrit». Fjernkontrollen er en liten, tung og firkanta sak med tre knapper; opp, ned og mute…genialt J.
    Jeg må innrømme et par ting. Jeg har fra før kun hatt fascinasjon for rørforsterkere innen hi-fi. Har ingen erfaring fra før på dette punktet. Lyden ble også testet kun med vinyl siden det er her jeg har best utstyr (Rega RP6 m/Eksakt pick-up + Tandberg RIAA). Sammenlignet så litt mellom LM216ia og min gamle NAD transistorforsterker på mine Klipsch RF7 MkII. Det store spørsmålstegnet jeg hadde før dette testen var om rør kunne takle min musikksmak. For å si det sånn så er ikke Bjørn Eidsvåg, Jan Eggum og Kari Bremnes som finnes i min platesamling. Her er det musikk fra AC/DC og The Darkness til Amon Amarth og Megadeth.
    Ok, første plata ble satt på…»Black Ice» av AC/DC. Wow…….hva skal man si? Lyden fyller rommet på en måte som må være det hi-fi folket kaller «holografi». Det kjente, tighte groovet til AC/DC høres enda bedre og gitarene har aldri hørt så råe og naturlige ut hos meg som nå! Og silkerøsten (…) til Brian Johnson kommer veldig naturlig frem og legger seg herlig oppå resten av musikken. Og detaljer! De minste detaljer som klirring i strenger eller trommestikker høres bedre. FRYSNINGER!
    Etter litt musikk i samme gata (Slash, The Darkness, Airbourne, litt punk osv) var det tid for litt mere metal. Megadeths «Endgame». Igjen…musikken blir gjengitt organisk måte med fylde, varme og klang! Legger spesielt merke til hvor naturlige trommene høres ut. Doble basstrommer??? Ingen problemer for LM 216ia J. Og slik fortsatte det. Musikk ble kastet ut av Klipschene med varme, fulde og en naturlig klang som er helt rå. Setter jeg meg midt mellom høyttalerne er det nesten som det ikke høres at musikken kommer ut derfra, men bare befinner seg ute i rommet. Magisk J.
    Forskjellen mellom min gamle NAD transistorforsterker var spesielt slående på hvor naturlig eller «ekte» gitarer og vokal høres ut. Diskanten er mere «avrundet» og mindre «kvass» og går sammen med mellomtone og bass på en herlig måte. Når en drar på volumet kjenner en mere et hærlig trøkk i stedet for at det river i ørene. RÅTT! Forsterkeren i «Triode» virker som passende for mere akustisk musikk. Jeg likte den beste i «Ultralineær» siden det var der det ga mest trøkk J.

    Alt i alt virker LM216ia veldig bra. Hvordan de dyrere rørforsterkerene og produktene til LM Audio låter vet jeg ikke men er kvalitet i forhold til pris må jo bare være djevelsk bra!

    Ellers vil jeg skryte veldig av Mala Audio for knallbra service og rask ekspedisjon!
    Takk for hyggelig tilbakemelding på LM216IA, kult at noen også skriver litt om denne typen musikk. LM Audio 216IA er en forsterker med mange musikk bruksområder å det har du virkelig fått frem i din beskrivelse! Takk :)

    Christian
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Har du fremdeles 218iA til utlån?
     

    akkkkkar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2015
    Innlegg
    108
    Antall liker
    49
    Sted
    Sandefjord
    Jeg har hatt gleden av å ha besøk av LM 218IA i sommer. Det besøket har satt varige spor.

    Denne forsterkeren har noen latterlig store rør som vekker oppsikt, selv blant gjester som ikke aner hva slags apparat dette er. Jeg synes "apparatet" er et vakkert skue. Kona synes det ser ut som noe fra en science-fiction-film. (Jeg tror ikke det er positivt ment, jeg aner en viss syrlighet i stemmen). Forsterkeren er akkurat som et kunstverk -- når noen kommer inn i samme rom som den står, er det naturlig å begynne å snakke om den. I påslått tilstand kan den vikariere for en koselig peis.

    Da en lydinteressert kompis var innom i sommerferien, sto LM 218IA oppkoblet hos meg. Rørforsterkeren fanget selvfølgelig oppmerksomheten hans umiddelbart, og vi måtte sette oss ned og lytte på vidunderet med én gang. Jeg satte igang "Snowbound" av Donald Fagen fra albumet Kamakiriad. De 30 første sekundene av denne låten har en funky bass med noen dynamiske trommer som er så deilig å høre på at man føler at man lever (for å bruke et litt slitt uttrykk). Milde himmel som LM 218IA spiller denne låta!

    Da kompisen hadde forlatt husstanden, koblet jeg tilbake til min ordinære transistorbaserte effektforsterker. Dagen etter satte jeg på Snowbound av Donald Fagen igjen, og skjønte umiddelbart at jeg hadde bommet på låtene. Jeg skippet raskt til neste låt. Deretter neste låt. Forrige. Forrige. Forrige. Hvor var det blitt av den låten som var så forbannet bra i går, da? Var den borte?

    Det viste seg at 218IA spiller introen på denne låten så fenomentalt spenstig at jeg rett og slett ikke kjente den igjen på min "alminnelige" transistorforsterker!

    Du sitter og nyter musikken, blir glad innvendig og tramper takten. Konemor (ja, hun med de litt syrlige science-fiction-kommentarene) synger høyt med på alle deLillos-låtene hun liker så godt.

    Fornuft, ikke følelser: Jeg har prøvd å ta meg sammen, kutte ut følelsene og gå inn i "hifi-modus" når jeg hører på 218IA. Vi hifi-entusiaster er jo eksperter på å angstlytte: Hører vi klart og tydelig at det er metallvisper og ikke fibervisper på Lisa Nilssons "Bara ord"? Er ukulela til Israel Kamakawiwo'ole tredimensjonal nok på "Over the rainbow"? Er absolutt alle bassdetaljene på plass i "Dialectial Kid" med Yello? Og så videre. Du skjønner hva jeg mener.

    Å bevare "hifi-modusen" med 218IA krever sin mann, for plutselig glemmer man sitt selvpålagte analyseoppdrag og sitter og koser seg og tramper takten igjen.

    Forsterkeren er ikke noe for angstlytteren. Absolutt alle detaljer kommer ikke nødvendigvis like godt fram. Skrur jeg volumet veldig høyt, kan det bli litt rotete. Hver kanal leverer tross alt bare et par-og-tjue watt. Mitt låneeksemplar av forsterkeren hadde en irriterende egenstøy (skurring/piping) som ga seg etter en halvtime etter at den var skrudd på. Dette skyldes sannsynligvis at rørene er slitt.

    Jeg leverer 218IA tilbake med klump i halsen og tårer i øynene. Far vel, min nye venn. Du kommer til å glede mange på din demoferd rundt omkring i Norges land.

    Jeg er sikker på at vi sees igjen en gang. Denne forsterkeren setter igang følelser. Og det er det musikk handler om, ikke sant?

    IMG_0126.jpg
     
    Sist redigert:

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Tester 218 med tilhørende dac her på RF52mkll og det låter FANTASTISK :) Men når alt virket så perfekt så skjer det noe rart! Det spiller meget bra opp til rundt kl 10 så tenkte jeg og dra på litt mer men så fort jeg kommer på rundt kl 11 så vrenger det seg plutselig :(
     

    MalaAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.07.2014
    Innlegg
    1.874
    Antall liker
    2.503
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    5
    Tester 218 med tilhørende dac her på RF52mkll og det låter FANTASTISK :) Men når alt virket så perfekt så skjer det noe rart! Det spiller meget bra opp til rundt kl 10 så tenkte jeg og dra på litt mer men så fort jeg kommer på rundt kl 11 så vrenger det seg plutselig :(
    Sender deg pm -
     

    krisring

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2013
    Innlegg
    156
    Antall liker
    68
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    4
    Jeg fikk testet en LM Audio 216IA i et par uker hjemme hos meg for litt siden, og det angret jeg ikke på (hvordan kan man angre på "gratis" hjemlån?).
    Oppsettet mitt er ikke det samme nå som da jeg hadde den i hus, men det er en annen historie.

    Forsterkeren ble brukt på et par JBL L112 og jeg må si at jeg har aldri hørt dem låte så bra som med denne. Anlegget fikk tilført en følelse av liv som jeg ikke hadde hørt før i dette oppsettet. Tidligere forsterkere som har vært koblet opp (over kortere eller lengre tid) er: Accuphase E206, Accuphase E204, Audio Innovations Series 500, Hegel P20 + Counterpoint Solid 2E og Harman/Kardon HK990. Hegel + CP var det siste som var koblet opp over noe tid før 216IA kom i hus. Mulig denne matchen ikke var helt optimal, men denne rørbamsen gjorde noe med lydbildet som fikk både Hegel og Counterpoint ut på bruktmarkedet ganske fort.
    Den er ikke så wattsterk (i forhold til hva jeg har vært vant med av transistorforsterkere), men 2x38W i ultralineær modus var null problem på mine forholdsvis lettdrevne JBL-er. Den frembrakte en varme og ro, koblet med en helt ny (for meg) livaktighet i vokal som har satt varige spor i minnet.

    Musikk som ble spilt under prøveperioden har vært relativt variert, fra jazz (Grant Green, John Coltrane) via Steely Dan og Roxy Music og videre til for eksempel Black Sabbath og enda tyngre ting, i tillegg til for eksempel Fleetwood Mac, Ghost, M83, Pink Floyd for å plukke tilfeldig.
    Min opplevelse er at en slik forsterker (i mitt oppsett og med musikken jeg hørte på, vel å merke), aldri ga meg noen følelse av at den ikke fungerte med det jeg brukte den til. Dynamikk, varme (uten å nærme seg ullen/dvask i bassen), livaktighet er stikkord jeg kommer på i farten.
    Kilder var mest Wimp/Tidal Hifi, men også noe CD og en del vinyl ble spilt i prøveperioden.

    Nå har jeg endt opp med Bladelius forsterker + Dynaudio høyttalere og Rega DAC, men rør står gjerne på ønskelisten i framtida en gang hvis jeg får mulighet til å sette opp et anlegg nr 2, og da ligger LM Audio godt oppe på lista over hva jeg kunne tenkt meg å vurdere.

    Takk for noen fine uker hvor jeg «endelig» fikk høre hvordan høyttalerne mine kunne låte. Skulle jeg vurdert noe annet (tilsvarende), måtte det vært storebror 218IA. Det hadde vært noe!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…

Informasjon om bruker

svm88
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
49
Link til alle artikler
12
svm88 sine annonser
Bransjenyheter
LM Audio lanserer nye produkter!

LM Audio lanserer nye produkter!

  • 7
LM Audio lanserer nå to nye forforsterkere og to nye monoblokker! G2: Forforsterker G33: Monoblokker (300B PSE) 512CA: Forforsterker 503PA: Monoblokker(845 SET) Ta kontakt for mer informasjon...
Fortsett
Bransjenyheter
Junitilbud på alle produkter fra LM Audio!

Junitilbud på alle produkter fra LM Audio!

  • 0
Mala Audio kjører junitilbud på alle produkter fra LM Audio! - 20% på alle produkter fra LM Audio. Gjelder alle produkter(lagervarer og bestillingsvarer). - 25% på ved kjøp av forsterker og DAC...
Fortsett
Bransjenyheter
Audio GD lanserer nye integrerte forsterkere!

Audio GD lanserer nye integrerte forsterkere!

  • 0
Audio GD lanserer i disse dager to meget spennende nye nye integrerte forsterkere, som også er meget gode hodetelefonforsterkere. Mer informasjon: Precision 2: Audio GD Precision 2 - Mala Audio...
Fortsett
Bransjenyheter
Testere søkes! LM Audio 502CA rørbasert dac!

Testere søkes! LM Audio 502CA rørbasert dac!

  • 97
Etter en svært vellykket testrunde på LM Audio 216IA og 218IA kjører vi nå i gang testrunde på LM Audio sin DAC. Dette er en meget spennende dac som har fått gode tilbakemeldinger så langt. Vi...
Fortsett
Bransjenyheter
Testere søkes! LM Audio 501IA - Integrert 100W rørforsterker

Testere søkes! LM Audio 501IA - Integrert 100W rørforsterker

  • 23
Etter en svært vellykket testrunde på LM Audio 216IA og 218IA kjører vi nå i gang testrunde på deres større forsterker LM Audio 501IA. Denne forsterkeren er fra deres mer påkostede Gold serie og...
Fortsett
Bransjenyheter
Radian lanserer kompresjonsdrivere med berylliumsmembran!

Radian lanserer kompresjonsdrivere med berylliumsmembran!

  • 6
Radian lanserer i disse dager sin nye serie kompresjonsdrivere med berylliumsmembran. De nye driverne er basert på deres tidligere produkter, men med nyutviklede membraner produsert av...
Fortsett
Topp Bunn