Test av Audioquest Vodka Ethernet kabel

S

Syncrolux

Gjest
Teoretisk vil det idelle leder materiale i erthernet kabler vel være Ono crystal materialer frem for materealer med flere hundrede crystal overgange i signalvejen.
Alt andet skulle dette vel minske jitter,ect.
I praksis har den teorien ingenting med virkeligheten å gjøre.
Det er ikke 'jitter' i en ethernet kabel.
Ok, fejl formuleret,- Men hundrevis av crystal overgange, me diverse urenheter i metalet som skiller crystalerne.

Færdig, slut, vi kommer aldrig længere.
Det kan godt hende. Men det har ingen ting å si. En datapakke vil enten komme fram 100% korrekt, eller ikke komme fram i det hele tatt.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.981
Antall liker
6.161
Torget vurderinger
32
Betyr det at cd-drivverk eller ulike streamere som sender til eksterne dac'er alltid vil låte helt likt, siden "datapakken" vil være identisk?

Roy
 
S

Syncrolux

Gjest
Betyr det at cd-drivverk eller ulike streamere som sender til eksterne dac'er alltid vil låte helt likt, siden "datapakken" vil være identisk?

Roy
CD-drivverk og streamere sender i realtime uten mulighet for retransmisjon, så ja det er en stor forskjell her.
SPDIF og AES/EBU er en-veis kommunikasjon. Mottageren har ingen mulighet for å si fra til avsender at dataene ikke kom fram korrekt.

Når det er sagt så vil CRC-korreksjon gjøre at data fra CD-drivverk og streamere i praksis rekontrueres 100%.

Ved http-streaming over Ethernet (eller wifi) er det veldig mange feilsjekker og mulighet for retransmisjon under veis.
 

Funk4Ever

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2014
Innlegg
177
Antall liker
91
Sted
Oslo
Mitt skrekkeksempel er en norsk hifi-skribent som for flere år siden testet et norskt nettfilter, hvor han påberopte enorme forskjeller med og uten filter.
selve teknologien var gjemt i en jernkasse slik at alt skulle være "hemmelig". Det var ikke måte på hvor mye bedre et låt...

Danske High Fidelity, som gikk langt dypere i materien når de testet, tok og kuttet opp hele jernkassen for å sjekke hva som skjulte seg og hva fant de?

Strømledningen gikk rett gjennom kassen, uten så mye som en ferritklump eller annet koblet til. Med andre ord, ren humbug. Naturlig nok leser jeg ALDRI noe den fortsatt aktive hifi-journalist skriver.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.606
Antall liker
35.538
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Betyr det at cd-drivverk eller ulike streamere som sender til eksterne dac'er alltid vil låte helt likt, siden "datapakken" vil være identisk?

Roy
Nei, både på grunn av ulikt jitternivå fra avsender og tilført jitter pga båndbreddebegrensninger i overføringen. Men grunnen til at det kan bli slik er at AES/EBU og S/PDIF er en synkron overføring hvor klokkesignalet er begravd i selve datastrømmen. Mottakeren må synkronisere seg til den bitstrømmen som kommer, og ulike DAC'er er ulikt robuste mot tidsvariasjoner i den datastrømmen. Hvis DAC'en har upresise tidsangivelser for hvert datapunkt i det selve D/A-konverteringen skjer, vil den skape umusikalsk analog forvrengning på utgangen. Det kan låte som større eller mindre grad av "digital hardhet".

Men Ethernet er en asynkron pakkeswitchet overføringsprotokoll. Den sender data i bursts som mottakeren får bufre og klokke ut selv. Den har også mengder av paritetskontroller og handshaking mellom sender og mottaker som sikrer at hele pakken er kommet frem korrekt. Det gir ingen som helst mening å snakke om jitter (klokkevariasjon) i en asynkron overføring. Enten fungerer den korrekt, eller så blir det dropouts og rebufring i mottakerenden. Analoge forskjeller som mer eller mindre hardhet, varme, detaljer osv kan bare ikke oppstå i den overføringen.
 

TheFlair

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.06.2014
Innlegg
319
Antall liker
73
Men Ethernet er en asynkron pakkeswitchet overføringsprotokoll. Den sender data i bursts som mottakeren får bufre og klokke ut selv. Den har også mengder av paritetskontroller og handshaking mellom sender og mottaker som sikrer at hele pakken er kommet frem korrekt. Det gir ingen som helst mening å snakke om jitter (klokkevariasjon) i en asynkron overføring. Enten fungerer den korrekt, eller så blir det dropouts og rebufring i mottakerenden. Analoge forskjeller som mer eller mindre hardhet, varme, detaljer osv kan bare ikke oppstå i den overføringen.
Ethernet er ikke en protokoll. Spørsmålet er hvilken protokoll som brukes. TCP -> ingen datatap, UDP -> mulig datatap. HTTP kan være over begge. Uansett, det blir et spørsmål om protokoll, og ikke kabelspesifikasjon. Spotify bruker f.eks. TCP, så det vil ikke være mulig at ulike nettverkskabler påvirker lydkvaliteten, så lenge det er som Asbjørn skriver; "Enten fungerer den korrekt, eller så blir det dropouts og rebufring i mottakerenden." Hva som skjer via AES/EBU og S/PDIF er et annet spørsmål, men for at jitter/klokkeproblemer skal bli hørbare med en DAC av normalt god kvalitet, må det være noe feil et sted i kjeden. Man kan i så fall f.eks. høre det i klangen av en pianostreng. Hvis man hører forskjell på DAC-er er den ene for dårlig, dvs. at den ikke gjør det den skal, og den andre normalt god.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.606
Antall liker
35.538
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det blir et definisjonsspørsmål. Noen forfattere beskriver ethernet som en nettverksprotokoll eller en link layer protocol (eksempel, eksempel), men det er kanskje litt upresist. Kanskje det er bedre å si en nettverksteknologiplattform, en familie av nettverksteknologier eller en familie av nettverksprotokoller. Da er vi muligens på høyere språklig presisjonsnivå enn vanlig for HFS. :)

Hos meg er transportprotokollen stort sett TCP mellom Logitech Media Server og Transporter. Transporteren bruker visstnok UDP ved oppstart når den søker etter servere på nettverket. Da sender den pakker ut i eteren uten å ha etablert en mottaker først, så den må vel regne med at noen forsvinner. Derimot er både musikkavspillingen og kontrollsignalene på en variant av TCP med alle dertil hørende paritetskontroller.

Asynkront og pakkeswitchet er det uansett, og det er hovedpoenget i denne sammenhengen.
 
Sist redigert:

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Solid silver-plated conductors are excellent for very high-frequency applications, like Ethernet audio.
Skulle ønske Audioquest kunne forklart hva ethernet audio er.

Selvsagt er det kun fri fantasi fra deres side men det hadde vært artig om de hadde forsøkt.

Snart kommer Linje-Kablene(TM). Disse har passert ekvator to ganger og låter selvsagt overlegent.
Fler passeringer == ytterligere forbedringer.
 

osc

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2004
Innlegg
718
Antall liker
395
Seriøst så vil en dårlig kabel lage tydelige merker, som striper, på bilder. Da er det brudd eller dårlig kontakt i kabelen og kan lett fikses ved å skifte den ut med en feilfri en av samme klasse.
Kanskje på tide å lære seg hvordan slike ting fungerer?
 

osc

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2004
Innlegg
718
Antall liker
395
Hvis noen påstår å ha sett en UFO er det ikke mulig å benekte at vedkommende så noe på himmelen som de ikke vet hva er, men før vi konkluderer med at det var små grønne menn fra Proxima Centauri er det kanskje smart å sjekke mer plausible forklaringer først, som f eks et fly, en værballong, planeten Venus, den internasjonale romstasjonen, en meteor, osv.
Jeg synes det mest interessante med slike saker er hvor ivrige alle er etter å finne en bortforklaring på observasjonen.
 

TheFlair

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.06.2014
Innlegg
319
Antall liker
73
Det blir et definisjonsspørsmål.
For så vidt. En protokoll er konkret og begrenset, mens ethernet blir en paraplydefinisjon for alt mulig rart. Det du sikta til var uansett mynta på bl.a. TCP, så jeg synes presiseringen var relevant.

Hos meg er transportprotokollen stort sett TCP ...
Du redigerte fra "kommunikasjonsprotokoll", gjorde du ikke? ;-)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.606
Antall liker
35.538
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Hvis noen påstår å ha sett en UFO er det ikke mulig å benekte at vedkommende så noe på himmelen som de ikke vet hva er, men før vi konkluderer med at det var små grønne menn fra Proxima Centauri er det kanskje smart å sjekke mer plausible forklaringer først, som f eks et fly, en værballong, planeten Venus, den internasjonale romstasjonen, en meteor, osv.
Jeg synes det mest interessante med slike saker er hvor ivrige alle er etter å finne en bortforklaring på observasjonen.
Jeg har selv stått i Hessdalen og studert UFOer.

Det kom et lys over fjellkammen, og entusiastene utbrøt "Se, der kommer den!"

Etter hvert hørte vi lyden av jetmotorer, og entusiastene sa "Så synd at vi hørte motorene, for ellers kunne dere også sagt at dere hadde sett Hessdalsufoen."

Man ser det man vil se, og vil bare ikke se de opplagte forklaringene når den mest usannsynlige forklaringen er mer spennende. Hessdalen ligger for eksempel nær det punktet hvor fly på vei inn til Værnes ved Trondheim slår på landingslysene.
 
Sist redigert:

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.572
Antall liker
3.139
Sted
Oslo
Seriøst så vil en dårlig kabel lage tydelige merker, som striper, på bilder. Da er det brudd eller dårlig kontakt i kabelen og kan lett fikses ved å skifte den ut med en feilfri en av samme klasse.
Kanskje på tide å lære seg hvordan slike ting fungerer?
Sikkert, og du er sikkert behjelpelig med å påpeke hva som er feil :)
 

TheFlair

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.06.2014
Innlegg
319
Antall liker
73
Siden kommunikasjon er mer enn transport, vil jeg rose deg for presisjonen ;-)

Se på dette produktet.

"QED Performance Ethernet-kabel med solid byggekvalitet og høy båndbredde. En ideel kabel for å overføre høykvalitets digital lyd mellom nettverks ethernet komponenter opp til 24 bit / 192 kHz. Med CAT 6-spesifikasjonen og 250MHz båndbredde er QED Performance Ethernet mer enn rustet til å håndtere den nyeste HD-lyden.

De fleste vanlige nettverkskabler er konstruert til CAT5E standard og er kun angitt for datahastigheter opp til 100MHz. QED Performance Ethernet-kabelen er derimot en over-spesifisert CAT6 nettverkskabel i stand til datahastigheter opp til 250MHz - noe som gir den rikelig med takhøyde når HD-lyd skal streames."

Den nyeste HD-lyden! Jeg er over meg av begeistring.

Det de skriver om Cat 5e og Cat 6 er fullstendig irrelevant for en sluttbruker som streamer en så liten datamengde som denne såkalte HD-lyden utgjør.

"overføre høykvalitets digital lyd mellom nettverks ethernet komponenter opp til 24 bit / 192 kHz" - det ligger nok ingen begrensning i kabelen, eller kanskje de skal selge en annen kabel for å overstige 24 bit og 192 kHz?

Villedende markedsføring så det holder.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.606
Antall liker
35.538
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jepp. 2 kanaler x 24 bits x 192 kHz = 9,2 Mbit/s. Allerede det første ethernet-interfacet fra 1981 greide å overføre 10 Mbit/s, dengang på coax i stedet for Cat noe som helst.
 
Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.801
Antall liker
13.295
Nå er dere slemme, gutter. Vennligst ikke forvirre med fakta.
 

TheFlair

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.06.2014
Innlegg
319
Antall liker
73
Om jeg egentlig trenger minimum Cat 6 for å overføre den aller nyeste av den nye HD-lyden, hvordan i all verden skal jeg kunne streame trådløst? Hjelp! Gravende journalistikk behøves sårt.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.606
Antall liker
35.538
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Nei, du ser vel at den audiofile kabelbransjen har begynt å reklamere med Cat 8. Kan absolutt ikke være dårligere enn det for å unngå jitter i diskanten og tilsløring av bondepiker.
 

TheFlair

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.06.2014
Innlegg
319
Antall liker
73
Tenk på alle pakkene som går tapt i lufta. Hva skjer om man åpner et vindu, vil lyden forsvinne ut i atmosfæren? Kanskje Dolby Atmos kan hjelpe på en slik problemstilling? Jeg bare spør.
 

javerion

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.07.2015
Innlegg
113
Antall liker
12
Sted
Oslo
er litt moro med cat 7 med tanke på at:
cat 5e=1gigabit per sek over 100meter
cat6= 1gigabit per sek over 100meter,
cat7= 10gigabit per sek over 100meter

10gigabit er og mye kjappere en det vanlige hardisker klarer å betjene så raid 5 med ssd ?
en normal ssd klarer rundt 450mb/s=4.5gigabit (forenklet men relativt nært enda)
ergo det er tull å benytte dette på noe annet en servere eller kraftige multi cpu stasjoner med raid etc.
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.572
Antall liker
3.139
Sted
Oslo
Tenk på alle pakkene som går tapt i lufta. Hva skjer om man åpner et vindu, vil lyden forsvinne ut i atmosfæren? Kanskje Dolby Atmos kan hjelpe på en slik problemstilling? Jeg bare spør.
Julenissen samler dem opp i sleden sin og gir dem tilbake som streamingabonnement på julaften.
 

osc

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2004
Innlegg
718
Antall liker
395
Seriøst så vil en dårlig kabel lage tydelige merker, som striper, på bilder. Da er det brudd eller dårlig kontakt i kabelen og kan lett fikses ved å skifte den ut med en feilfri en av samme klasse.
Kanskje på tide å lære seg hvordan slike ting fungerer?
Sikkert, og du er sikkert behjelpelig med å påpeke hva som er feil :)
Du kan sikkert finne ut av dette selv, men jeg håper at du ikke tror du får merker og striper på bildene du skriver ut hvis du bruker en "dårlig" kabel. Er det brudd i kabelen skrives det ikke ut en dritt selvfølgelig, verken med eller uten striper, og da er det nok riktig å bytte kabelen.
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.572
Antall liker
3.139
Sted
Oslo
Seriøst så vil en dårlig kabel lage tydelige merker, som striper, på bilder. Da er det brudd eller dårlig kontakt i kabelen og kan lett fikses ved å skifte den ut med en feilfri en av samme klasse.
Kanskje på tide å lære seg hvordan slike ting fungerer?
Sikkert, og du er sikkert behjelpelig med å påpeke hva som er feil :)
Du kan sikkert finne ut av dette selv, men jeg håper at du ikke tror du får merker og striper på bildene du skriver ut hvis du bruker en "dårlig" kabel. Er det brudd i kabelen skrives det ikke ut en dritt selvfølgelig, verken med eller uten striper, og da er det nok riktig å bytte kabelen.
Nå er det ikke bare en leder i en sånn kabel og feil kan gi flere uttrykk. Poenget mitt var at du ikke får fargefeil eller kontrastendringer i et bilde om du skriver ut med en delvis ødelagt eller dårlig kabel. Du får som regel horisontale eller vertikale striper over bildet som viser at signalet har fallt ut noen ganger og dermed ikke fått med alt. Litt som synlig jitter.
 
Sist redigert:

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.967
Antall liker
7.021
Sted
Kongsberg
Sikkert, og du er sikkert behjelpelig med å påpeke hva som er feil :)
Du kan sikkert finne ut av dette selv, men jeg håper at du ikke tror du får merker og striper på bildene du skriver ut hvis du bruker en "dårlig" kabel. Er det brudd i kabelen skrives det ikke ut en dritt selvfølgelig, verken med eller uten striper, og da er det nok riktig å bytte kabelen.
Nå er det ikke bare en leder i en sånn kabel og feil kan gi flere uttrykk. Poenget mitt var at du ikke får fargefeil eller kontrastendringer i et bilde om du skriver ut med en delvis ødelagt eller dårlig kabel. Du får som regel horisontale eller vertikale striper over bildet som viser at signalet har fallt ut noen ganger og dermed ikke fått med alt. Litt som synlig jitter.
Nei, dette er nok feil DagT.
Les "Bulk transfers" nederst på denne websiden: USB in a NutShell - Chapter 4 - Endpoint Types

Sitat: Bulk transfers provide error correction in the form of a CRC16 field on the data payload and error detection/re-transmission mechanisms ensuring data is transmitted and received without error.

Som du ser så blir ikke data med feil bli akseptert ved en USB overføring. Dette gjelder all overføring av data mellom printere, scannere, minnepenner etc.
Skulle det oppstå datafeil på grunn av dårlig kabel eller støy, så vil dette simpelthen bli oppdaget og dataene vil bli sendt på nytt. Etter et visst antall forsøk vil driveren gi opp og man får feilmelding. Ikke striper i bildet.

Se forøvrig avsnittet over. Det blir det noe annet. (Isochronous Transfers)
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.572
Antall liker
3.139
Sted
Oslo
OK, takk for korreksjonen, jeg gikk tilbake til de tilfellene jeg har observert det og fant ut jeg den gangen brukte FireWire (trur eg - farlig lenge siden). Mulig det er noen forskjeller der. Uansett ville ikke den godeste fotokunsteren som ble trukket frem her forskjell på bildene.
 
Topp Bunn